artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Aita pontekoak

Laster amaituko den Helen Frankenthaleren erakusketa ikustera joan nintzenean, Guggenheim museoan, sorpresa bat hartu nuen.

aita-pontekoak
Helen Frankenthaler, Horma irekia, 1953. Arg/ Helen Frankenthaler Foundation, Rob McKeever

26 Septembre 2025 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Sartu bezain laster, aurrez aurre Frankenthaleren estilo ezaguneko lan bat ikusi nuen, alegia, kolore mantxa oso diluituak hondo argi baten gainean zabalduta. Ondoan, Pollocken hasierako estiloaren antza zuen bat: askoz ere materia kargatuagoa, kolore intentsuagoak eta lerro ilunez zehaztutako dinamikak. "Hara!", pentsatu nuen, Frankenthaler Pollocken jarraitzailea izan ote zen bere lehen urteetan, bide propioa topatu arte? Baina kartelera hurbiltzean ulertu nuen zergatik zuen margolanak Pollock baten itxura: Pollockena zelako.

Egia da Frankenthalerek Pollocken lana gogoko zuela, baina baita Cezannena ere, eta Hoffmannena, eta hauek ez zeuden erakusketan. Artista guztiek miresten dituzte beste artista batzuk, eta denek jaso dituzte besteen eraginak. Baina ez da ohikoa banakako erakusketa batean beste artista bati sarreran bertan garrantzia ematea; horrek ulertarazten du, nolabait, Frankenthaleren lana ezin dela Pollocken ekarpena gabe ulertu. Bigarrenak jarri zituela lehenak erabili zituen oinarriak. Eta ez da kasualitatea Frankenthaler emakumea izatea eta Pollock gizona.

Uxue Alberdik Kontrako eztarritikliburuan kontatzen du bertsolaritzan aritzen hasi ziren emakume askok aita ponteko bat izan zutela, gizon baten legitimazioa baitzen zirkuituetan sartzeko modu bakarra. Artearen historian horrela izan da modu zuzenean (Frankenthaleri Clement Greenberg kritikariak erakusketak eta harremanak lortu zizkion) eta baita zeharkakoan ere: emakume artista ez hain ezagunen historia idatzi edo erakusketak egiten direnean, arreta handiagoa eskaintzen zaie gizon ezagun batek haiei buruz zerbait ona esan badu.

Ane Lekuonarekin Maria Paz Jimenezen erakusketa komisariatu nuenean, egoera horretan ikusi genituen geure buruak. Jimenezek Oteizarekin harreman estua izan zuen, eta bagenituen Oteizak bere lanari buruz esandako hitz politak. Baina, horiei garrantzia emanez gero, Jimenez Oteizak onetsitako artista gisa irakurriko zen, eta guk kanon horietatik aldentzeko aukera eskaini nahi genion, bere kabuz distira egin zezan. Horregatik, euren arteko eskutitz bat besterik ez genuen sartu dokumentazio gunean, dokumentu anitzen artean, eta, noski, beste inoren artelanik ez.

Harritu ninduen, beraz, askoz ezagunagoa den Frankenthaleren erakusketan erabaki hau topatzea. Baziren beste artista batzuen lanak erakusketaren atal bereizi batean, Frankenthalerekin zuten harremana aitzakia, baina hasierako Pollocken horrek utzi zidan zaporerik txarrena. Jarriko zuten Picassoren lan bat Braqueren erakusketa baten sarreran, edo Daliren bat Magritteren batean? Ez dut uste.


gipuzkoa-begiragarria

Gipuzkoa begiragarria

Exposition collective

Kutxa Kultur Artegunea (Donostia, Gipuzkoa)

Du 21 Novembre 2025
Au 01 Mars 2026

eszena-iluna-bera-esna

Eszena iluna. Bera esna

Natalia Suárez Ortiz de Zarate

San Telmo (Donostia, Gipuzkoa)

Du 05 Décembre 2025
Au 01 Mars 2026

birtopaketa

Birtopaketa

Jon Benet - Jonbismo

CBA IrekiArt aretoa (Irun, Gipuzkoa)

Du 11 Septembre 2025
Au 03 Janvier 2026

stationnement-genant

Stationnement Gênant

ESAPB master ikasleak

Station V (Baiona, Lapurdi)

Du 11 Décembre 2025
Au 20 Décembre 2025

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

05 Déce. | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

04 Déce. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

04 Déce. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

28 Nov. | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

27 Nov. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

27 Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

27 Nov. | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

25 Nov. | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Le portail de l'art en Euskal Herria

Ceci est le portail créé par le réseau ZAPART. Avec ARTEKARIA, nous voulons donner de la visibilité à l'incroyable richesse artistique et infrastructurelle de notre petit territoire basque (Euskal Herri osoa). En effet, il nous semble que dans un espace aussi réduit où se trouvent tant de musées (Artium, Oteiza, Beaux-Arts de Bilbo, Guggenheim…), de centres d'art (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), de salles publiques et privées (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fondations) galeries traditionnelles ou d'artistes… avec tant de programmations et d'œuvres d'artistes visibles, la visualisation de cet ensemble n'est pas facile. Nous avons créé ce portail pour aider à remédier à ce manque.

Artekaria

Le réseau des artistes professionnel.le.s d'Euskal Herria

Zapart a pour objectif de mettre en réseau, de promouvoir le travail et de défendre les droits des artistes professionnel.le.s vivant et travaillant en Euskal Herri (sur les six territoires historiques que sont Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa et Zuberoa).