artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Iritsi da garaia

'90 berriak' | Non: San Telmo museoan, Donostian. | Noiz arte: Ekainaren 4ra arte.

iritsi-da-garaia
90 berriak erakusketa, Donostiako San Telmo museoan. À‚© JON URBE / FOKU

24 de Mayo 2023 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Garai jakin baten historizazioa egin nahi baldin bada, horretarako beti distantzia behar dela azpimarratu izan da. Distantziak, ustezko objektibotasun kutsua emateaz gain, iraganera beste begi, perspektiba eta hedadura batekin begiratzeko aukera eskaini ohi duelako. Orain dela urte batzuk hasi zitzaion begirada kritikoz begiratzen iragandako 1980ko hamarkada hari, eta, orain, berriz, hurrengo hamarkadan arreta jartzeko garaia iritsi dela dirudi: 30 urteko tartea nahikoa ote da, bada, atzera begira hasteko?

Neroni 30 urte pasatxokoa naiz, eta halako gauzak irakurtzea bertigo pixka bat ematen hasia zait, nire bizitza propioa historizatzeko aukera baita hein batean mahai gaineratzen dena, zahartzaroaren ajeak pixkanaka begi-bistaratzen hasiz. Dena den, emozioak eta ilusioak ere badakartza eskutik helduta. Haur izandako garai haiei beste begirada batez begiratzeko aukera eskaintzen baitu, eta garai haietan nik nire gorputzean bizitako esperientziak beste gorputzek bizitako esperientziekin osatzeko aukera ematen baitu; agian, nire memoriei beste ulermen gainazal bat gehituz.

Beraz, bertigo, ilusio eta emozioen nahasketan barneratuta nengoela joan nintzen San Telmo museoan erakusgai dagoen 90 berriak mostra ikustera: Oraindik ere haur nintzen hartan, zer egiten zen artearen esparru hartan, ni enteratu ere egin ez nintzela? Ideiaren bat banuen, praktikaren batzuk ezagutzen nituen, noski, baina lan gehienak katalogo eskasetako irudien bidez nituen ikusiak, eta ezagutzen ez nuenetik asko zegoen irudikapena nuen. Eta horrekiko kuriositatea gailentzen hasi zitzaidan denaren gainetik, eta hala iritsi nintzen erakusketaren atarira ere.

Bilduma iragartzen duen kartel handiak ez ezik, beste bi elementuk ere osatzen dute espazio hau. Batetik, halako kronograma bat dago, letra nahiko txikiekin egina; letra askokoa, gehiegizkoa. 90eko hamarkada hartako zurrunbiloa irudikatzen du, zalantzarik gabe, eta ondoren erakusketan datorrena iragarri ere bai, nolabait behintzat. Zaila izan behar du horri guztiari ordena jakin eta ulergarri bat ematea erakusketa batek eskaintzen dituen tresnekin; eta zailtasun horiek espazioan, ondoren ere, antzeman egiten dira. Bestetik, Ruiz de Infantek egindako bideo baten proiekzio probokatzailea dago: "Espántame". "Cómeme". "Redímeme". "Suicídame". "Dómame". Barnera sartu naiz.

Erakusketa ordena ia kronologiko batean antolatua dago, alde batetik: 1990eko hamarkadako lehen urteekin ematen zaio hasiera, eta 2000ko hamarkadako azken urteak biltzen dira azken aretoan. Eta ordena kronologiko hau, era berean, askotariko arte ekoizpenak garatu eta bultzatu zituzten hainbat espazio eta instituziotan egituratu da. 1990eko hamarkada, maiz, Artelekuren presentzia erabatekoaren atzean ezkutatu da, eta erakusketak, bederen, atzean uzten du hori. Behin ere entzun gabeko izen, espazio eta artisten kolektiboak ezagutzeko aukera izan dut: Zelai Azpi, Rederia, La Percha galeria, El Gallinero... Baita artearen historiografiatik kanpo gelditutako proiektuak eta egiteko eta egoteko bestelako moduak ikustekoa ere. Asko, nigandik ezin gertuago gauzatutakoak. Nork esango zidan!

Era berean,ordea, hainbeste izen berrik nahasmen sentsazioa sortzen dute aretoan, guztia behar den bezala kokatzeko eta ulertzeko arazoez gain. Eta ulermenean ez du laguntzen zenbait lanek haiei zegokien espazioetatik ihes egiteak —adibidez, bideogintzari dagokion lekuan Belen Morenoren piezak egoteak—, ezta testuinguru haiei ez zegozkien garai kronologikoetako lanak tartekatzeak edo definitu gabeko zonak egoteak ere. Izan dut sentsazioa zenbait puntutan gehiegi esan eta erakutsi nahi izateko asmoa ere bazegoela, agian.

Dena den, erakusketak aditzera ematen duena da 1990eko hamarkadari begirada kritikoa egiteko beharra dagoela; eta egon badirela urte luzez kalitate eskaseko katalogoetako argazkietan bizi izan diren artelanak eta berriz ere aretoetara eramateko beharra dutenak lizunak jan aurretik —literala izan daitekeena zenbait kasutan—. 1990eko hamarkada hartako iruditeria konplexu hura guztia astintzeke dago, eta badirudi horretarako garaia iritsi dela.


ukitu

Ukitu

Maider López

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 24 de Octubre 2025
Al 07 de Febrero 2026

las-esquilas-las-estrellas

Las esquilas las estrellas

Andrés Rivas Rodis

Juan Manuel Lumbreras (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 30 de Octubre 2025
Al 05 de Diciembre 2025

izenbururik-gabea

Izenbururik gabea

David Mutiloa

Iruñeako Zitadela (Iruñea, Nafarroa)

Desde el 19 de Septiembre 2025
Al 16 de Noviembre 2025

etorkizun-ezeztatua

Etorkizun ezeztatua

Iruñeako Zitadela (Iruñea, Nafarroa)

Desde el 01 de Octubre 2025
Al 11 de Enero 2026

inaki-olazabal-bidean

Iñaki Olazabal Bidean

Exposición colectiva

Oxford aretoa (Zumaia, Gipuzkoa)

Desde el 07 de Noviembre 2025
Al 23 de Noviembre 2025

topaketen-dardara-artistikoa-iraunaraztea

Topaketen dardara artistikoa iraunaraztea

16 de Nov. | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Iazko Iruñeko Topaketetan plazaratutako gogoeta artistikoetan inspiratutako sei obra jarri dituzte ikusgai Baluarten, gune hori pentsamendurako eta sorkuntzarako "erresonantzia kaxa" bihurtzeko asmoz. Erakusketa azaroaren 29ra arte izanen da ikusgai.

erakusketa-integratzailea

Erakusketa integratzailea

14 de Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gutxien espero duzun erakusketak generoaren parekidetasun aldetik egokia izateagatik harritzen zaitu. Ezusteko polita izan nuen Bartzelonako Miró Fundazioan ikusgai dagoen Miró eta Estatu Batuak erakusketa bisitatzerakoan.

ez-dakizuna-egitea-ez-dakizunarekin

Ez dakizuna egitea, ez dakizunarekin

14 de Nov. | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Azken bost urteetan sortutako eskulturak bildu ditu Angel Bados artistak Bilboko Carreras Mugica galerian. Jorge Oteizaren oihartzuna eta Europako artea ez ezik, arabiar kultura ere izan du sorkuntzarako solaskide.

firenzek-fra-angelicoren-birbalorazioa-proposatzen-du

Firenzek Fra Angelicoren birbalorazioa proposatzen du

12 de Nov. | Olivier Tosseriren artikulutik itzulia [JdA]

Italiako azken hirurogeita hamar urteetan egin den lehen atzera begirako erakusketak baieztatzen du fraide margolariari Berpizkundeko iraultza artistikoan egotzitako rola.

alfonbretan-kontatutako-gerra

Alfonbretan kontatutako gerra

07 de Nov. | Enekoitz Telleria Sarriegi [BERRIA.eus]

Erakusketa berezi bat jarri dute Donostiako Nomada dendan: ‘Balak ehuntzen, bakea amesten'. Afganistango emakumeek ehotako alfonbrak dira: tankeak, hegazkinak, misilak eta granadak dituzte apaingarri gisa.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).