artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Iritsi da garaia

'90 berriak' | Non: San Telmo museoan, Donostian. | Noiz arte: Ekainaren 4ra arte.

iritsi-da-garaia
90 berriak erakusketa, Donostiako San Telmo museoan. À‚© JON URBE / FOKU

2023ko Maiatzaren 24a | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Garai jakin baten historizazioa egin nahi baldin bada, horretarako beti distantzia behar dela azpimarratu izan da. Distantziak, ustezko objektibotasun kutsua emateaz gain, iraganera beste begi, perspektiba eta hedadura batekin begiratzeko aukera eskaini ohi duelako. Orain dela urte batzuk hasi zitzaion begirada kritikoz begiratzen iragandako 1980ko hamarkada hari, eta, orain, berriz, hurrengo hamarkadan arreta jartzeko garaia iritsi dela dirudi: 30 urteko tartea nahikoa ote da, bada, atzera begira hasteko?

Neroni 30 urte pasatxokoa naiz, eta halako gauzak irakurtzea bertigo pixka bat ematen hasia zait, nire bizitza propioa historizatzeko aukera baita hein batean mahai gaineratzen dena, zahartzaroaren ajeak pixkanaka begi-bistaratzen hasiz. Dena den, emozioak eta ilusioak ere badakartza eskutik helduta. Haur izandako garai haiei beste begirada batez begiratzeko aukera eskaintzen baitu, eta garai haietan nik nire gorputzean bizitako esperientziak beste gorputzek bizitako esperientziekin osatzeko aukera ematen baitu; agian, nire memoriei beste ulermen gainazal bat gehituz.

Beraz, bertigo, ilusio eta emozioen nahasketan barneratuta nengoela joan nintzen San Telmo museoan erakusgai dagoen 90 berriak mostra ikustera: Oraindik ere haur nintzen hartan, zer egiten zen artearen esparru hartan, ni enteratu ere egin ez nintzela? Ideiaren bat banuen, praktikaren batzuk ezagutzen nituen, noski, baina lan gehienak katalogo eskasetako irudien bidez nituen ikusiak, eta ezagutzen ez nuenetik asko zegoen irudikapena nuen. Eta horrekiko kuriositatea gailentzen hasi zitzaidan denaren gainetik, eta hala iritsi nintzen erakusketaren atarira ere.

Bilduma iragartzen duen kartel handiak ez ezik, beste bi elementuk ere osatzen dute espazio hau. Batetik, halako kronograma bat dago, letra nahiko txikiekin egina; letra askokoa, gehiegizkoa. 90eko hamarkada hartako zurrunbiloa irudikatzen du, zalantzarik gabe, eta ondoren erakusketan datorrena iragarri ere bai, nolabait behintzat. Zaila izan behar du horri guztiari ordena jakin eta ulergarri bat ematea erakusketa batek eskaintzen dituen tresnekin; eta zailtasun horiek espazioan, ondoren ere, antzeman egiten dira. Bestetik, Ruiz de Infantek egindako bideo baten proiekzio probokatzailea dago: "Espántame". "Cómeme". "Redímeme". "Suicídame". "Dómame". Barnera sartu naiz.

Erakusketa ordena ia kronologiko batean antolatua dago, alde batetik: 1990eko hamarkadako lehen urteekin ematen zaio hasiera, eta 2000ko hamarkadako azken urteak biltzen dira azken aretoan. Eta ordena kronologiko hau, era berean, askotariko arte ekoizpenak garatu eta bultzatu zituzten hainbat espazio eta instituziotan egituratu da. 1990eko hamarkada, maiz, Artelekuren presentzia erabatekoaren atzean ezkutatu da, eta erakusketak, bederen, atzean uzten du hori. Behin ere entzun gabeko izen, espazio eta artisten kolektiboak ezagutzeko aukera izan dut: Zelai Azpi, Rederia, La Percha galeria, El Gallinero... Baita artearen historiografiatik kanpo gelditutako proiektuak eta egiteko eta egoteko bestelako moduak ikustekoa ere. Asko, nigandik ezin gertuago gauzatutakoak. Nork esango zidan!

Era berean,ordea, hainbeste izen berrik nahasmen sentsazioa sortzen dute aretoan, guztia behar den bezala kokatzeko eta ulertzeko arazoez gain. Eta ulermenean ez du laguntzen zenbait lanek haiei zegokien espazioetatik ihes egiteak —adibidez, bideogintzari dagokion lekuan Belen Morenoren piezak egoteak—, ezta testuinguru haiei ez zegozkien garai kronologikoetako lanak tartekatzeak edo definitu gabeko zonak egoteak ere. Izan dut sentsazioa zenbait puntutan gehiegi esan eta erakutsi nahi izateko asmoa ere bazegoela, agian.

Dena den, erakusketak aditzera ematen duena da 1990eko hamarkadari begirada kritikoa egiteko beharra dagoela; eta egon badirela urte luzez kalitate eskaseko katalogoetako argazkietan bizi izan diren artelanak eta berriz ere aretoetara eramateko beharra dutenak lizunak jan aurretik —literala izan daitekeena zenbait kasutan—. 1990eko hamarkada hartako iruditeria konplexu hura guztia astintzeke dago, eta badirudi horretarako garaia iritsi dela.


beste-beldur-batzuk

Beste beldur batzuk

Antoni Muntadas

Nafarroako Unibertsitateko Museoa (Iruñea, Nafarroa)

2025eko Urriaren 15etik
2026ko Martxoaren 01era

sasi-guztien-gainetik

Sasi guztien gainetik

Marlene McCarty

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Urriaren 17tik
2026ko Otsailaren 01era

h

H

Josu Bilbao

Artium (Gasteiz, Araba)

2025eko Maiatzaren 30etik
2025eko Azaroaren 30era

genesis

Genesis

Nisa Goiburu

Sakana (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Urriaren 03tik
2025eko Azaroaren 27ra

topaketen-dardara-artistikoa-iraunaraztea

Topaketen dardara artistikoa iraunaraztea

Aza. 16 | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Iazko Iruñeko Topaketetan plazaratutako gogoeta artistikoetan inspiratutako sei obra jarri dituzte ikusgai Baluarten, gune hori pentsamendurako eta sorkuntzarako "erresonantzia kaxa" bihurtzeko asmoz. Erakusketa azaroaren 29ra arte izanen da ikusgai.

erakusketa-integratzailea

Erakusketa integratzailea

Aza. 14 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gutxien espero duzun erakusketak generoaren parekidetasun aldetik egokia izateagatik harritzen zaitu. Ezusteko polita izan nuen Bartzelonako Miró Fundazioan ikusgai dagoen Miró eta Estatu Batuak erakusketa bisitatzerakoan.

ez-dakizuna-egitea-ez-dakizunarekin

Ez dakizuna egitea, ez dakizunarekin

Aza. 14 | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Azken bost urteetan sortutako eskulturak bildu ditu Angel Bados artistak Bilboko Carreras Mugica galerian. Jorge Oteizaren oihartzuna eta Europako artea ez ezik, arabiar kultura ere izan du sorkuntzarako solaskide.

firenzek-fra-angelicoren-birbalorazioa-proposatzen-du

Firenzek Fra Angelicoren birbalorazioa proposatzen du

Aza. 12 | Olivier Tosseriren artikulutik itzulia [JdA]

Italiako azken hirurogeita hamar urteetan egin den lehen atzera begirako erakusketak baieztatzen du fraide margolariari Berpizkundeko iraultza artistikoan egotzitako rola.

alfonbretan-kontatutako-gerra

Alfonbretan kontatutako gerra

Aza. 07 | Enekoitz Telleria Sarriegi [BERRIA.eus]

Erakusketa berezi bat jarri dute Donostiako Nomada dendan: ‘Balak ehuntzen, bakea amesten'. Afganistango emakumeek ehotako alfonbrak dira: tankeak, hegazkinak, misilak eta granadak dituzte apaingarri gisa.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.