artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Bizitzaren harira

'JAI EGUN' | Artista: Marta Zelaia. | Non: La Taller, Bilbon. | Noiz arte: Uztailaren 19ra arte.

bizitzaren-harira
Marta Zelaia artistaren erakusketa La Taller galerian. Arg/ MONIKA DEL VALLE - FOKU

13 de Junio 2024 | Elena Olave [BERRIA.eus]

La Tallerreko erakusketa espazioa txikia izan arren, nahikoa izan ohi da artearekin harremana sendatzeko edo berrartzeko. Ikasturte honetan lagun berarekin bertaratzeko ohitura hartu dut; grabatuak maite ditu eta La Tallerreko nobedadeak etxeko postontzira heltzen zaizkio zuzenean. Kasu honetan ere bitartekaritza lana egin du berak: Marta Zelaia artistaren erakusketa ikusteko gonbita egin eta nik ezbairik gabe onartu dut, Zelaiaren lana, nolabait, ezaguna baita niretzat. Izan ere, 2018an Rekalde Aretoan Sokatira proiektuarekin eta 2019an La Tallerren Iturrigardenea proiektuarekin ezagutu nuen, biak Garazi Ansak egindako kritiketan jasoak. Esango nuke, oraingoan ere, ageri direla Ansak 2019ko mostrari buruz idatzitako testu hartan aipatutako zenbait gai, hala nola, piezen zehaztasuna, figuren anonimotasuna, arte xeheari lotutako teknika eta materialen erabilera zein etxea, familia, lurra eta identitateari lotutako gogoetak. Berritasun bat, beharbada, oleo lanen nagusitasuna izan daiteke. Halere, badirudi artistaren lana zeharkatzen eta egituratzen duten hariek irauten dutela oraindik, bestelako emaitza formal batzuetan izanagatik.

La Tallerreko Maitek eta bertako txakurrarengandik jasotako tratuak eta haiekin elkarrizketak esperientziari beste argitasun geruza bat eskaini diote, eta espazio arrotz batean sartzerakoan sentitu ohi den urduritasuna eta zurruntasuna gorputzetik uxatu ahal izan ditugu erraz. Joseba Zulaika antropologoak idatzitako testua eskaini digute, obrak ikusi aurretik hura irakurtzea komeni dela aipatuz. Hala, tailerreko erabiltzaileak haien kontuetan buru belarri jarraitu bitartean, gu eskaileretan jesarri eta testuan murgildu gara. Ados. Obrak antropologoaren begirada kontuan hartuta ikusi ditugu, bai, baina horretatik apur bat desbideratzeko saiakera ere egin nahi izan dugu. Hori dela eta fijatu gara, besteak beste, pintzelkaden erabileran, figuren formetan, bolumenen lanketan, hainbat materialen uztartze prozesuan zein brodatuak egiteko teknika eta euskarrietan.

Izan ere, Jai egun izenburupean antolatutako erakusketa txiki honetan pintura, textila, naturatik hartutako elementuak eta hiru horien arteko hibridazioak ikus daitezke. Ez daude pieza asko, baina nahikoa dira artistak artearekin duen harremana nolakoa izan daitekeen nabaritzeko. Esan bezala, aurreko proiektuetan ere baliatutako teknikak ikusiko ditugu, gehienbat bere espazio pribatu-domestikoari lotutakoak. Besteak beste, naturan kokatutako animaliekin eszenak erakusten dituzten bi patroi brodatu aurkituko ditugu, biakparetan kokatuta. Bi oihal zati horiek artistaren etxea eta lurrari lotutako arbola zati batekin elkarrizketan leudeke, eta arbolan aitaren esku familiarrek txirikordatutako sokak inguruko hiru enbor zati jantziekin elkarrizketan.

Bestalde, atetik sartu eta eskumako pareta beltzean triptiko bat osatu lezaketen tamaina handiko hiru mihise daude. Bertikala, horizontala, bertikala. Hiruretan gorputz gorri bat, oihal zuria, mahaiak eta aulki berdeak hondo gris baten gainean. Hiruretan zuria, gorria eta berdea dira kolore nagusiak, edo arreta gehien lortzen dutenak, behintzat. Bakar batean identifikatzen da etxeko sua. Hirurek sortutako segidan gorputz baten mugimenduak ageri dira, zeinaren aurpegia, identitatea, oihalak estaltzen duen. Halaber, mugimendu horiek herri kiroletan egiten diren keinuak ekartzen dizkigute gogora. Segida horretan narrazio moduko zerbait sortzen da, alboetara inklinatzen den gorputz batena, espazio ezagun, baina, aldi berean, zehaztugabe batean kokatzen dena, itzalekin, tradizioarekin, etxearekin tentsioan. Oihalak gorputzaren nortasuna estali eta sekretuan gordetzen du identitatea. Maskararekin jolasa beste pareta batean kokatutako pinturan ere ikusiko dugu. Bigarren kasuan maskarak literalak eta urre kolore dirdiratsukoak dira, suz inguraturik akerrak diruditen animalien aurpegietan.

Interesgarria da espazioaren atzeko aldean Carlos Fernandezek (Zelaiaren bikotekideak) egindako pintura lanak aurreko piezekin harremanetan jartzea. Izan ere, koadro horietan Zelaia bere gurasoekin ageri da etxe barruan, Sokatira proiektuaren sortze-prozesuan amarekin josten eta une hartan egindako zaintza lanen berri ematen. Modu horretan, errepresentazio piktorikoaren bitartez, aditzera ematen da artea eta eguneroko bizitzaren arteko harremana, azken emaitzara heltzeko bidean bizitzak artean nola permeatzen duen, alegia. Mostra honek berresten digu Zelaiarentzat artea bizitzarekin harremantzeko bide bat dela, errealitatea interpretatzeko eta harekin beste leku batetik harremantzeko modu bat, mahaiaren bueltan gertatutakoak asimilatu, gorde eta ospatzeko bitartekaria.

jai-egun

Jai egun

Marta Zelaia

La Taller (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 25 de Mayo 2024
Al 19 de Julio 2024


laberinto

Laberinto

Juan Carlos Egillor

Rekalde Aretoa (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 01 de Marzo 2025
Al 28 de Septiembre 2025

doma

Doma

Ioana Hernández Arriaga

Iruñeako Zitadela (Iruñea, Nafarroa)

Desde el 16 de Abril 2025
Al 29 de Junio 2025

in-situ

in situ

Refik Anadol

Guggenheim Bilbao (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 07 de Marzo 2025
Al 19 de Octubre 2025

gure-arte-koloniala

Gure arte koloniala

18 de Abr. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Aste honetan Azpeitiko Soreasu elizan dagoen Bakardadearen kaperaren inguruan udalak eta Aranzadik 2019an argitaratu zuten liburuxka bat irakurri dut. Nicolas Saez de Elola kapitainaren hil-kapera da hori, Gipuzkoako Errenazimentuko eredu bikaina.

birika-bezain-elastikoa-erakusketa-ludikoa-ireki-dute-tabakaleran

'Birika bezain elastikoa' erakusketa ludikoa ireki dute Tabakaleran

17 de Abr. | Itziar Ugarte Irizar [BERRIA.eus]

Anna Irina Russell artistak sortu du, prozesua haurrekin eta familia talde batekin egin ostean. Askotariko egitura puzgarriz bete dute aretoa, eta esplorazio ariketa kolektibo batera gonbidatu publikoa. 'Situ-akzioak' proiektuaren barruan aurkeztu dute.

helen-frankenthaler-araurik-gabeko-sei-hamarkada

Helen Frankenthaler: araurik gabeko sei hamarkada

16 de Abr. | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Artistak lorratza utzi zuen espresionismo abstraktuan. Haren 30 margolan eta hainbat eskultura biltzen dituen erakusketa zabaldu dute Guggenheim museoan. Frankenthalerren lanez gain, haren lagun izandako zenbait artistaren artelanak jarri dituzte ikusgai.

gernika-estalita

'Gernika', estalita?

15 de Abr. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

2003ko otsailean, Nazio Batuen Erakundean gordetzen den Gernika koadroaren bertsioa oihal urdin baten bidez estali zuten, garai hartako AEBetako idazkari Colin Powellek Iraken kontrako gerraren hasiera iragartzeko. Lotsagabe aritu baziren ere, estalketak errudun konplexua adierazten zuen.

zazpi-atedun-tebas-hura-nork-eraiki-zuen

Zazpi atedun Tebas hura nork eraiki zuen?

15 de Abr. | Enara Herranz [BERRIA.eus]

'Ardatza neurtuz' | Artistak: Ainara Elgoibar, Ainhoa Resano, Bego Anton, Estibaliz Sadaba Murgia, Eva G. Herrero, Isa Fernandez Reviriego, Leire Muñoz, Mafalda Salgueiro, Matilde Viegas, Nuria Cubas, Sandra Cuesta Aizkorbe, Susana Blasco. | Non: Orconera gunean, Barakaldon. | Noiz arte: ekainaren 29ra arte.

acconciren-eta-pregoren-arteko-lankidetza-eta-adiskidetasuna

Acconciren eta Pregoren arteko lankidetza eta adiskidetasuna

14 de Abr. | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Bilboko Guggenheim museoak elkarrekin aurkeztu ditu Vito Acconciren eta Sergio Prego artisten performance lanak, ‘You' erakusketan. Sei urtez lankide izan ziren bi sortzaileak, eta gorputzari eta arkitekturari buruzko jarrerak batzen ditu bien jardunak.

arabako-aldundiak-azkenean-ez-du-itxiko-amarika-aretoa

Arabako Aldundiak azkenean ez du itxiko Amarika aretoa

13 de Abr. | Edurne Begiristain [BERRIA.eus]

Arabako Aldundiak atzera egin du, eta ez du eraikiko ekintzailetza eta berrikuntza zentrorik Amarika erakusketa aretoa dagoen tokian. Amarica elkarteak erabakia txalotu du, eta kultur eragileen presioari esker izan dela azpimarratu.

euriari-begira

Euriari begira

12 de Abr. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

INES MEDINA. Ikerketa analitiko-plastikoa (1978-1995) | Artista. Ines Medina. | Non. Artium museoan, Gasteizen. | Noiz arte. Ekainaren 1era arte.

gudaz-gaindiko-erroma

Gudaz gaindiko Erroma

11 de Abr. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Erromatar inperioa modan dago. Orain dela hilabete batzuk, galdetegi batek erakutsi zuen gizonen kopuru handi batek maiz pentsatzen duela erromatar inperioan, batzuek egunero. Handik gutxira, Elon Muskek eztabaida piztu zuen Trumpen izendapenean, naziaren antz handiegia zuen agurra egin ostean, "agur erromatarra" zela adierazi zuenean. Interneten bilaketa txiki bat egin ostean, ez da zaila Vox alderdiko kideak erromatar armada gisa irudikatzen dituzten irudiak topatzea.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).