artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Bizitzaren harira

'JAI EGUN' | Artista: Marta Zelaia. | Non: La Taller, Bilbon. | Noiz arte: Uztailaren 19ra arte.

bizitzaren-harira
Marta Zelaia artistaren erakusketa La Taller galerian. Arg/ MONIKA DEL VALLE - FOKU

13 Juin 2024 | Elena Olave [BERRIA.eus]

La Tallerreko erakusketa espazioa txikia izan arren, nahikoa izan ohi da artearekin harremana sendatzeko edo berrartzeko. Ikasturte honetan lagun berarekin bertaratzeko ohitura hartu dut; grabatuak maite ditu eta La Tallerreko nobedadeak etxeko postontzira heltzen zaizkio zuzenean. Kasu honetan ere bitartekaritza lana egin du berak: Marta Zelaia artistaren erakusketa ikusteko gonbita egin eta nik ezbairik gabe onartu dut, Zelaiaren lana, nolabait, ezaguna baita niretzat. Izan ere, 2018an Rekalde Aretoan Sokatira proiektuarekin eta 2019an La Tallerren Iturrigardenea proiektuarekin ezagutu nuen, biak Garazi Ansak egindako kritiketan jasoak. Esango nuke, oraingoan ere, ageri direla Ansak 2019ko mostrari buruz idatzitako testu hartan aipatutako zenbait gai, hala nola, piezen zehaztasuna, figuren anonimotasuna, arte xeheari lotutako teknika eta materialen erabilera zein etxea, familia, lurra eta identitateari lotutako gogoetak. Berritasun bat, beharbada, oleo lanen nagusitasuna izan daiteke. Halere, badirudi artistaren lana zeharkatzen eta egituratzen duten hariek irauten dutela oraindik, bestelako emaitza formal batzuetan izanagatik.

La Tallerreko Maitek eta bertako txakurrarengandik jasotako tratuak eta haiekin elkarrizketak esperientziari beste argitasun geruza bat eskaini diote, eta espazio arrotz batean sartzerakoan sentitu ohi den urduritasuna eta zurruntasuna gorputzetik uxatu ahal izan ditugu erraz. Joseba Zulaika antropologoak idatzitako testua eskaini digute, obrak ikusi aurretik hura irakurtzea komeni dela aipatuz. Hala, tailerreko erabiltzaileak haien kontuetan buru belarri jarraitu bitartean, gu eskaileretan jesarri eta testuan murgildu gara. Ados. Obrak antropologoaren begirada kontuan hartuta ikusi ditugu, bai, baina horretatik apur bat desbideratzeko saiakera ere egin nahi izan dugu. Hori dela eta fijatu gara, besteak beste, pintzelkaden erabileran, figuren formetan, bolumenen lanketan, hainbat materialen uztartze prozesuan zein brodatuak egiteko teknika eta euskarrietan.

Izan ere, Jai egun izenburupean antolatutako erakusketa txiki honetan pintura, textila, naturatik hartutako elementuak eta hiru horien arteko hibridazioak ikus daitezke. Ez daude pieza asko, baina nahikoa dira artistak artearekin duen harremana nolakoa izan daitekeen nabaritzeko. Esan bezala, aurreko proiektuetan ere baliatutako teknikak ikusiko ditugu, gehienbat bere espazio pribatu-domestikoari lotutakoak. Besteak beste, naturan kokatutako animaliekin eszenak erakusten dituzten bi patroi brodatu aurkituko ditugu, biakparetan kokatuta. Bi oihal zati horiek artistaren etxea eta lurrari lotutako arbola zati batekin elkarrizketan leudeke, eta arbolan aitaren esku familiarrek txirikordatutako sokak inguruko hiru enbor zati jantziekin elkarrizketan.

Bestalde, atetik sartu eta eskumako pareta beltzean triptiko bat osatu lezaketen tamaina handiko hiru mihise daude. Bertikala, horizontala, bertikala. Hiruretan gorputz gorri bat, oihal zuria, mahaiak eta aulki berdeak hondo gris baten gainean. Hiruretan zuria, gorria eta berdea dira kolore nagusiak, edo arreta gehien lortzen dutenak, behintzat. Bakar batean identifikatzen da etxeko sua. Hirurek sortutako segidan gorputz baten mugimenduak ageri dira, zeinaren aurpegia, identitatea, oihalak estaltzen duen. Halaber, mugimendu horiek herri kiroletan egiten diren keinuak ekartzen dizkigute gogora. Segida horretan narrazio moduko zerbait sortzen da, alboetara inklinatzen den gorputz batena, espazio ezagun, baina, aldi berean, zehaztugabe batean kokatzen dena, itzalekin, tradizioarekin, etxearekin tentsioan. Oihalak gorputzaren nortasuna estali eta sekretuan gordetzen du identitatea. Maskararekin jolasa beste pareta batean kokatutako pinturan ere ikusiko dugu. Bigarren kasuan maskarak literalak eta urre kolore dirdiratsukoak dira, suz inguraturik akerrak diruditen animalien aurpegietan.

Interesgarria da espazioaren atzeko aldean Carlos Fernandezek (Zelaiaren bikotekideak) egindako pintura lanak aurreko piezekin harremanetan jartzea. Izan ere, koadro horietan Zelaia bere gurasoekin ageri da etxe barruan, Sokatira proiektuaren sortze-prozesuan amarekin josten eta une hartan egindako zaintza lanen berri ematen. Modu horretan, errepresentazio piktorikoaren bitartez, aditzera ematen da artea eta eguneroko bizitzaren arteko harremana, azken emaitzara heltzeko bidean bizitzak artean nola permeatzen duen, alegia. Mostra honek berresten digu Zelaiarentzat artea bizitzarekin harremantzeko bide bat dela, errealitatea interpretatzeko eta harekin beste leku batetik harremantzeko modu bat, mahaiaren bueltan gertatutakoak asimilatu, gorde eta ospatzeko bitartekaria.

jai-egun

Jai egun

Marta Zelaia

La Taller (Bilbo, Bizkaia)

Du 25 Mai 2024
Au 19 Juillet 2024


leo-burge

Leo Burge

Barriek programa

Rekalde Aretoa (Bilbo, Bizkaia)

Du 14 Octobre 2025
Au 14 Décembre 2025

ataria-bat

Ataria (bat)

Musée des Beaux-Arts de Bilbo (Bilbo, Bizkaia)

Du 08 Octobre 2025
Au 18 Janvier 2026

birtopaketa

Birtopaketa

Jon Benet - Jonbismo

CBA IrekiArt aretoa (Irun, Gipuzkoa)

Du 11 Septembre 2025
Au 03 Janvier 2026

tinduen-zirriborroen-kontserbazio-delikatua

Tinduen zirriborroen kontserbazio delikatua

12 Déce. | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Marrazki bilduma handia du Baionako Bonnat Helleu museoak. Tindu lanak egiteko zirriborroak dira gehien-gehienak, eta, erakusleihoetan izateko, zaharberritu behar izaten dituzte. "Xinaurri lana" dela kontatu du Cecile Bignon kontserbatzaileak.

materialtasunaren-ondarea

Materialtasunaren ondarea

11 Déce. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Argizari galdua | Artistak: Askoren artean. | Non: Iruñeko Ziudadelako Labean. | Noiz arte: urtarrilaren 25era arte.

frank-gehry-bilboko-guggenheim-museoaren-arkitektoa-hil-da

Frank Gehry Bilboko Guggenheim Museoaren arkitektoa hil da.

| 10 Décembre 2025

Arkitektoa abenduaren 5ean, Santa Monican (Kalifornian) 96 urte zituela zendu da. Beren garaia hainbeste aztarna utziz eta hirigintza-paisaian hain nabarmen eragin duten arkitekto gutxik lortu dute Frank Gehryk lortutakoa.

art-beyond-fire

Art Beyond Fire

10 Déce. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Arteari eta arriskuari buruzko topaketak antolatu zituen aurreko azaroaren 27an Moving Artists delako GGKE garapenerako gobernuz kanpoko erakundeak. Ixone Sadaba artistak eta Ignacio Rodriguez Tucho abokatuak sortutako erakundeak gatazkak dauden tokietan bizi diren artisten mugikortasuna du helburu. Era berean, gure inguruko artistek gatazkak dauden tokiak ezagutu ditzaten da beste helburuetako bat.

nafarroako-museoak-bere-erakusketa-iraunkor-osoa-berriz-ireki-du

Nafarroako Museoak bere erakusketa iraunkor osoa berriz ireki du

| 9 Décembre 2025

Irekiera energia-eraginkortasuneko lehen faseko obren amaierarekin etorri da. Estalkiaren isolamendua eta kanpoko arotzeria berritu dira, eta aretoak eguneratu eta garbitu. Bigarren fasea martxan da jada eta Museoak 2026rako aldi baterako erakusketa eta programazio zabala aurkeztu du.

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

05 Déce. | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

04 Déce. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

04 Déce. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

Artekaria

Le portail de l'art en Euskal Herria

Ceci est le portail créé par le réseau ZAPART. Avec ARTEKARIA, nous voulons donner de la visibilité à l'incroyable richesse artistique et infrastructurelle de notre petit territoire basque (Euskal Herri osoa). En effet, il nous semble que dans un espace aussi réduit où se trouvent tant de musées (Artium, Oteiza, Beaux-Arts de Bilbo, Guggenheim…), de centres d'art (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), de salles publiques et privées (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fondations) galeries traditionnelles ou d'artistes… avec tant de programmations et d'œuvres d'artistes visibles, la visualisation de cet ensemble n'est pas facile. Nous avons créé ce portail pour aider à remédier à ce manque.

Artekaria

Le réseau des artistes professionnel.le.s d'Euskal Herria

Zapart a pour objectif de mettre en réseau, de promouvoir le travail et de défendre les droits des artistes professionnel.le.s vivant et travaillant en Euskal Herri (sur les six territoires historiques que sont Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa et Zuberoa).