artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Emakumea, ijitoa eta margolari abangoardista frankismoan

Mari Paz Jimenezek euskal artearen historian merezi duen tokia aldarrikatzea du helburu 'Misterioa argitzea' haren atzera begirako erakusketak. Abstrakzioaren aitzindari eta margolari informalista izan zen, besteak beste.

emakumea-ijitoa-eta-margolari-abangoardista-frankismoan
Mari Paz Jimenezen atzera begirakoaren arduradunak, erakusketaren atarian. GORKA RUBIO / FOKU

10 de Febrero 2025 | Garbiñe Ubeda [BERRIA.eus]

Modernoa, abangoardista, aurrerakoia, jantzia, jakin-min handikoa, autodidakta, berezia, geruzaz betea. Halaxe deskribatu dute Mari Paz Jimenez artista plastiko oparoa (Valladolid, Espainia, 1909 – Donostia, 1975) Misterioa argitzea erakusketaren arduradunek. Haren ibilbide osoa erretratatzeko helburuz, 133 artelan batu dituzte Donostiako Kubo aretoan. Baina bazituen askoz gehiago ere. Ikusgai dauden artelan gehientsuenak San Telmo museoak utzitakoak dira, artistaren ondarearen erakunde gordailuzaina izanki. Gainontzekoak Gipuzkoako Foru Aldundiak, Bilboko Arte Ederren Museoak, Artiumek eta Kutxa fundazioak egindako ekarpena izan dira, besteak beste. Haizea Barcenilla eta Ane Lekuona Artearen Historiako doktoreak aritu dira erakusketaren komisario.

Bere bizitza gehiena diktadurapean eman zuen arren, Jimenezek ez zuen 36ko gerra aurreko begirada modernoa inoiz galdu margotzerakoan. Aitzindari izan zen abstrakzioan, eta sona handia lortu zuen margolari informalista gisa aitortu zutenean. Alta, ukatu egin zaio euskal artearen iruditeria partekatuan mereziko lukeen tokia. 1975ean zendu izana izan liteke lehen arrazoia. Euskal artearen historia, azken finean, handik aurrera hasi baitzen egituratzen; Barcenillaren ustez, "lehenago hil izanak ez zion aukerarik eman bere burua defendatzeko".

"Harrigarriki ezezaguna"

Haren unibertso femeninoa ere izan liteke bazter utzia izateko aitzakia, funtsean gizonezkoz osatutako mundu hertsi batera zetorrelako. Barcenilla: "Jimenez Gaur taldetik kanpo gelditu zen, eta ez dakigu ongi zergatik, harreman estua baitzuten". Izan liteke, gainera, margolari informalistatzat zeukatelako, eta korronte horrek Euskal Herrian segida handirik izan ez zuelako. Nolanahi dela ere, Jimenezi zor zaion lekua aldarrikatu nahi dute Misterioa argitzea erakusketaren bidez.

"Pribilegiotzat" jotzeaz batera, erakusketa ontzeak eskatu duen ikerketa azpimarratu du Barcenillak: "Ezinbestekoa da Mari Paz Jimenezen ekarpena berreskuratzea. Harrituta gaude aski ezezaguna delako, baita historialarion artean ere. Azkar ulertu genuen nolako garrantzia duen lan honek". Barcenillak eta Lekuonak urtebete eman dute buru-belarri erakusketa ontzen. Misterioa argitzea maiatzera bitartean izango da ikusgai.

Jimenezen izaerak ertz asko ditu, eta ezagun du bere artelanetan. Atzera begirakoa izanik, kronologikoki eta garaian garaiko estiloaren arabera dago antolatuta erakusketa. Lehen atalak margotzeari ekin eta profesionalizatzen hasi zen urteetako artelan sorta txiki bat darakutsa. Ikasketa fasean egindako lanak alde batera utzita —horiek ere ikusgai daude—, natura hilak dira gehienak, surrealismoaren fokutik eginak: mundu materialetik at, espazio anbiguo eta zehaztugabeetan dauden figura etereoak dira horietarik asko, nagusiki femeninoak.

Erbestean ekin zion margotzeari Jimenezek. 36ko gerra pizturik, Frantziara jo zuen lehenik, eta Argentinara ondoren, Alfredo Bizkarrondo senarrarekin eta Carlos semearekin batera. Hantxe egin zuen bere bakarkako lehen erakusketa, Buenos Airesko Arte Ederren Udal Aretoan, 1943an.

Surrealismotik figuraziora

1945ean Donostiara itzulita, fantasia surrealistak bazter utzi, eta arte figuratibora jo zuen Jimenezek. Irudi koloretsuagoak eta alaiagoak dira garai hartakoak, naif kutsukoak; ez, ordea, inozenteak. Barcenilla: "Artelan horiek frankismo betean eginak dira, eta begirada sakonagoa eskatzen dute; Buenos Aires hiri kosmopolita zen, eta bera, berriz, emakume modernoa; ez dira inondik inora infantilak". Itxialdia edota ihes egiteko saioa ere uler litezkeela uste du Barcenillak. Haren iritziz, "diktadurapean emakume moderno, ijito eta margolaria izateaz" mintzo dira.

Picasso osteko estiloa ere landu zuen garai hartan. Komisarioaren arabera, Espainiako Estatuan aski estimatua zen molde hura, eta horri heltzeak galerien munduan murgiltzeko eta hainbat sari irabazteko bidea zabaldu zion Jimenezi.

Figurazioa eta espresionismoa aski ez, eta abstrakzioari ere ekin zion aldi berean. Hain zuzen, abstrakzioaren aurrekaria izan zen Jimenez, bere lehen lan abstraktuak jada 1949rako erakutsi baitzituen. Barcenillak zehaztu egin nahi izan du: "Aitzindaria izan zen ez soilik Euskal Herrian, baita Espainiako Estatuan ere, eta orokorrean ari naiz, ez emakumeez soilik".

1945etik 1949ra landu zituen hiru joera estilistikoak batera bilduta daude erakusketan.

Informalismo materikoa

Hurrengo etapak aitortza berri bat ekarri zion artistari: margolari informalistarena. "Abstrakzioaren barruko joera horrek garrantzi handia hartu zuen urte haietan, eta hartara egokitu zen Jimenez, bere bide propioa bilatzeko", azaldu du Lekuonak.

Artista gisa lortutako osperik handiena garai eta estilo horretakoa du Jimenezek, eta sona horren erakusle da atal honetako artelanen jatorria, museo eta instituzio askotatik ekarri baitituzte erakusketara. Onarpen handia lortu zuela dio Lekuonak: "Arrakasta handia izan zuen. 1960an, arte kritikari garrantzitsu batek, Jose Maria Galvanek, Espainiako arte garaikidearen katalogoan sartu zuen Jimenez, informalismoaren ordezkari gisa".

Orduan zuen famaren aldean, gaur egun ez da batere ezaguna, Lekuonak nabarmendu duenez.

Misterioa argitzeaz

50eko hamarraldiaren erditik 60ko hamarraldiaren erdialdera bitartean izandako krisi artistikoaren ostean, beste bide batetik jarraitu zuen Jimenezek. Inoiz baino gehiago, erakusketari izena eman dion kontzeptuari heldu zion. "Sentitzen eta ikusten zuen misterio bat argitu nahi zuela esaten zuen elkarrizketetan", azaldu du Lekuonak. Komisarioaren arabera, kezka existentzialistari lotuta ageri den misterioaz ari da Jimenez, "betiere pentsamendu poetikoago batetik". Bestalde, "arrazionalismoak misterioa argitzeko balio ez zion neurrian", bere lehen etapako surrealismoari ere lotu zitzaion, komisarioaren hitzetan.

Artelanez harago, bada bestelako elementurik ere erakusketan. Besteak beste, bere jakin-minari lotutako testuak, Rosa Escudero ahizpa flamenko dantzariari jositako jantziak eta arte galerietako arduradunekin izandako gutun trukeak.

Kutxa fundazioak Donostiako Kubo aretoaren 25. urteurrena ospatze aldera egingo dituen hiru erakusketen artetik lehena da Mari Paz Jimenezen atzera begirakoa. Maria Cueto artista espainiarrari eta Maider Lopez donostiarrari eskainitakoak helduko dira ondotik.


bizitza-baten-isileko-lana

Bizitza baten isileko lana

Andreu Uriarteri

Durangoko Arte eta Historia Museoa (Durango, Bizkaia)

Desde el 06 de Junio 2025
Al 20 de Julio 2025

irudiari-aurre-egitea

Irudiari aurre egitea

Chantal Akerman

Artium (Gasteiz, Araba)

Desde el 30 de Mayo 2025
Al 19 de Octubre 2025

harria-eta-poltsa

Harria eta Poltsa

Maddi Barber

San Telmo (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 16 de Noviembre 2024
Al 16 de Noviembre 2025

clasicos-y-modernos

Clásicos y modernos

Obras maestras de la Colección BBVA

BBVA San Nikolas (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 04 de Julio 2025
Al 12 de Octubre 2025

hiri-baten-barneko-bederatzi-hiri

Hiri baten barneko bederatzi hiri

12 de Jul. | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Pedro G. Romero artistak Sevilla ardatz duen bederatzi bideoko instalazioa zabaldu du Bilboko Arte Ederren Museoan. Flamenkoaren munduari lotutako bederatzi pertsonak hirian emandako paseo mutu bana biltzen du pieza bakoitzak.

errealismo-figuratiboak-batuta

Errealismo figuratiboak batuta

10 de Jul. | Iraia Vieira Gil [BERRIA.eus]

Arte klasikoaren bostehun urteko historia laburbiltzen duen pintura erakusketa bat jarri du BBVAk Bilboko San Nikolas jauregian. 39 obra dira, eta Van Dycken, Goyaren eta Zuloagaren lanak daude tartean. Urriaren 12ra arte egongo da zabalik.

txomin-olabarri-izango-da-azkuna-zentroko-zuzendaria

Txomin Olabarri izango da Azkuna zentroko zuzendaria

07 de Jul. | Edurne Begiristain [BERRIA.eus]

Azkuna zentroko administrazio kontseiluak gaur hartu du erabakia. Legarreta Bizkaia Arenako zuzendari izan da 2010etik, eta Fernando Perezek utzitako tokia beteko du.

abian-da-jai-jardun-artistikoen-instituaren-ikasketa-programaren-seigarren-edizioa

Abian da JAI Jardun Artistikoen Instituaren ikasketa programaren seigarren edizioa

| 7 de Julio 2025

Tabakalerak eta Artium Museoak Oteiza Museoarekin lankidetzan antolaturiko programa honen helburua arte garaikidearen arloan ikerketa, ekoizpena eta lan kritikoa sustatzea da. Jardunak ezagutzaren ekoizpenaren eta haren transmisioaren arteko loturan sakondu nahi du, prestakuntza-prozesuan dauden artisten eta nazioarteko profesionalen arteko trukerako gune bat sortuz

naturarekin-elkarlanean-sortutako-obrak

Naturarekin elkarlanean sortutako obrak

28 de Jun. | Amaia Jimenez Larrea [BERRIA.eus]

Hlynur Palmason zinemagile islandiarraren lehenengo erakusketa ondu dute Donostiako Tabakaleran; irailaren 28ra arte egongo da ikusgai. Egileak sortuak zituen ikus-entzunezko lanetarako erabilitako materialez osatuta dago.

bizitzaren-erraiak

Bizitzaren erraiak

25 de Jun. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Chiharu Shiota. 'My house is your house' | Non: Azkuna zentroan, Bilbon. | Noiz arte: Irailaren 28ra arte.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).