artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Azalean

'URETAN, DANTZA DISTIRETAN URTZEN DA' | Artista: Argiñe Ceballos. | Non: Uribitarte 40 aretoan, Bilbon. | Noiz arte: Martxoaren 30era arte.

azalean
Martxoaren amaiera arte izango da ikusgai Argiñe Ceballosen erakusketa. MONIKA DEL VALLE / FOKU

1 de Marzo 2025 | Enara Herranz [BERRIA.eus]

Hilabete falta da oraindik negua amaitzeko, baina asko gaude gerturatuz doan udaleheneko ilusio inozoaz arropak gorputz zahar bat bezala eranzteko irrikan. Argiñe Ceballosek azalberritze posible horiek erregistratu ditu

Uretan, dantza distiretan urtzen da erakusketan, Bilbo Arten 2023-2024ko ikasturtean eta ondoren Otxarkoagako Opengela esparruan egindako lanari esker ekoitzia.

Sarrera zeharkatu eta, ingurua oraindik arrotz, hotz, errekasto urrun baten soinuak hartzen gaitu. Aretoa bitan banatzen duen hormaren atzetik datorren uraren hotsak gure jakin-mina zirikatzen du, baina hasiera-amaiera dikotomia oraindik espazioan zein bizitzan kokatzeko beharrezko zaigunez, zintzoki itxarongo dugu ibilbideak bertara eraman gaitzan. Erakusketaren lehenengo guneak atariko izaera du, eta mostraren ardatz nagusiak aurreratzen baditu ere (ehun zeharrargiak, presentzia anonimoak gauean, bigarren azalak), ez da datorrenaren sinopsi hutsa. Bertan, nylonez bildutako ipurdi batek egiten digu harrera, tela luze batean inprimatua. Tentsioan egon ohi diren material malguak lasaitasun egoeran kokatu ditu Ceballosek hemen, eta pisua aplikatu du gazazko oihal arin hauskorretan.

Ehun elastiko batzuk tenkatzea nahikoa izan zaio ibilbide bat proposatzeko. Hala, horman itsatsita dauden eta zehazki noraino heltzen diren ez dakigun zerrenda beltzei jarraitzea erabakitzen badugu, eremu laxo batera helduko gara. Aurreko espazioan materiala muturreraino eramaten ari diren indarrak eten egin dira hemen, eta indarge erortzen dira gorputzak. Dena da lausoa, argiak eta aireak objektuak zeharkatzen dituzte ahalegin handirik gabe eta sarreratik entzuten zen ur xuxurla ondoan dugu orain.

Giro geldo honetan mutazio baten arrastoak utzi ditu barreiatuta artistak. Txoko ezberdinetan barrena, izaki ezkatadun baten azal zaharrak; izkina batean, burdinazko egitura batean norbaitek eskegita utzi dituen arropak. Argiak eta urak materialetan sortzen dituzten efektuak erreproduzitu eta galkorra den horri heldu gura izan dio artelanotan. Bertan gordeak daude eguzki izpi bat eta izpi horrek zeharkatu duen ur korrontearen doinua. Ur korrontea eta bertan bainatu diren Ni guztiak.

Espazioaren ametsezko zuritasun garbiaren erdian, formatu handiko argazki batzuk nabarmentzen dira. Gau ilunean barna azkar mugitzen diren gorputz gazte, zurbil, distiratsuak agertzen dituzte, aretoan zehar eskegitako larruazal lehor eta bizigabeekin aurrez aurre. Kolore, argiztapen eta erritmoen kontraste honetan denboren arteko elkarrizketa bat irakur daiteke nahi izanez gero: zaharra eta berria, hasiera eta amaiera, izan zena eta izan litekeena.

Iheskortasunak haragitzeko eta gorputzetan eragiteko dituen moduetako bat da erakusketaren testuan aipatzen den ekdisi terminoa, animalia batzuek larrua aldatzen duten aldia, hain zuzen. Argazkien protagonistek soinean daramatzaten jantzi ia gardenek azalarekin nahasten direlako inpresioa sortzen dute, eta halaxe lortzen du artistak bere helburua: "Zer da irudian ageri dena? Egia al da? (...) Nola bihurtu izan ez naizena, suge bat?"

Ibilbide honetan atzean utzi ditugun arrasto eta hilotzen presentzia argitzera datorrela dirudi mostraren azken pieza. Uribitarte 40 aretoaren sakonean proiekzio gela bat dago, batzuetan, erakusketak horra ondo bideratzen ez bagaitu, oharkabean igaro daitekeena. Kasu honetan, argazki bat erabili du artistak amu gisa. Bideoan, itsasoko ur gatzatuaren pisuak oihal bat lotzen du harean, eta ur bazterreko olatuek haiengana erakartzen dute; jarraian, hurrengo astinaldiarekin berriz atzera botatzeko. Horrela, oihala etengabe itsatsi eta desitsasten zaio lurzoruari. Plano hurbilak erabili ditu eszena grabatzeko, eta gauaren iluntasunean, harea horrek gorputz heze bat irudi lezake, arnasaldi bakoitzarekin azal zaharkitu batetik askatzen ari dena.

Argiñe Ceballosek argazkigintzaren eta bideoaren esparruan lan egin du batez ere, eta eskulturarenean barneratzen hasia da oraintsu. Ehunetik hurreratu da bertara, eta hau argiarekin, urarekin eta espazioarekin harremanetan jartzean gertatzen dena ikertu du besteak beste.

Uretan, dantza distiretan urtzen da esperimentazio horren emaitza da. Erakusketa arina da, garbia, argitsua, baina iluntasunean murgiltzeko abagunea ere eskaintzen du, eta hau hizpide izanagatik, ezin da esan azalean geratzen denik.

Filosofo ezagunak norbait ibai berean birritan bainatzea ezinezkoa dela esan zuen. Agian erakusketekin berdingertatzen da, eta horregatik da ederra aretora itzuli eta presentzia, distira eta esanahi emari berriak aurkitzen jarraitzea. Baina horretarako garrantzitsua da —ezinbestekoa— bisitariok ere azalean ez gelditzea.


harien-isla

Harien Isla

Irati Bazeta

Durangoko Arte eta Historia Museoa (Durango, Bizkaia)

Desde el 05 de Diciembre 2025
Al 07 de Enero 2026

el-arte-destino-infinito

El arte, destino infinito

Exposición colectiva

Arteko Gallery (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 21 de Noviembre 2025
Al 27 de Febrero 2026

leo-burge

Leo Burge

Barriek programa

Rekalde Aretoa (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 14 de Octubre 2025
Al 14 de Diciembre 2025

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

05 de Dic. | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

04 de Dic. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

04 de Dic. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

28 de Nov. | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

27 de Nov. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

27 de Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

27 de Nov. | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

25 de Nov. | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).