artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Izaera iraultzaileak baztertua

Nicolas Tarkhoff margolariaren zortzi artelan jarri dituzte lehen aldiz ikusgai Arabako Arte Ederren Museoan. Pintzelkada zatikatuak eta kolorearen erabilera bizia ditu bereizgarri haren obrak

izaera-iraultzaileak-baztertua
Ana del Val Kultura eta Kiroleko foru diputatua eta Sara Gonzalez Arabako Arte Ederren Museoko arduraduna, erakusketaren aurkezpenean. JAIZKI FONTANEDA / FOKU

2 de Marzo 2023 | Iraia Vieira Gil [BERRIA.eus]

Besteak beste, Vincent van Gogh eta Paul Cezannerekin erakutsi zituen bere obrak Nicolas Tarkhoff margolariak (Mosku, 1871-Orsay, Frantzia, 1930) XX. mendearen hasieran, Parisen. Etorkizun oparoko abangoardiako artista bazirudien ere, kale gorrian hil zen azkenean, eta 30 urte baino gehiago igaro ziren Oscar Ghez bildumagileak haren lanari balioa eman zion arte. Tubacex enpresak obretako batzuk erosi zizkion Ghezi, baina Arabako Foru Aldundiarekin zituen zerga zorrak ordaintzeko erabili zituen. Hau da, dirua eman beharrean, artelanak emanez kitatu zuen zorra. Arte Ederren Museoak 1995ean eskuratu zituen lanak, eta, orain, ikusgai izango dira lehen aldiz, urriaren 15era arte.

Zortzi dira guztira erakusketa osatzen duten artelanak, eta artistaren etapa desberdinak irudikatzen dituzte. Areto txiki batean ikus daitezke zortziak, eta kolorez betetzen dituzte museoko horma zuriak. Tarkhoffek egindako lana ez zen ezaguna aurretik, eta, beraz, erakusketa prestatzea ez da erraza izan: datu biografikoak eta obren xehetasunak falta ziren. Horregatik erabaki zuen museoak Les Amis de Nicolas Tarkhoff (Nicolas Tarkhoffen Lagunak) elkartearekin harremanetan jartzea —2014an sortu zen talde hori—. "Asko lagundu ziguten. Koadroetan agertzen diren pertsonaietako batzuk nor diren jakin ahal izan dugu haiei esker", azaldu du Sara Gonzalez de Aspuru museoko arduradunak.

Moskutik Parisera

Tarkhoffen ibilbide artistikoa, zehazki, ez zen batere estatikoa izan. "Moskun jaio zen; gurasoak merkatari aberatsak ziren, baina hark txikitatik jakin zuen margolari izan nahi zuela". 8 urterekin, ordea, umezurtz geratu zen, eta, gerora, soldaduska egin behar izan zuen. Amaitu ondoren, tren konpainia batean egin zuen lan, baina, 23 urtetan, Moskuko Pintura, Eskultura eta Arkitektura Eskolan sartzea lortu zuen. "Ez zuen asko iraun: bere izaera iraultzaileagatik bota zuten". Handik gutxira, Konstantin Alekseievitx Korovin margolaria ezagutu zuen, eta hark, 1897an, aukera eman zion Moskuko Arte Ederren Lagunen Elkartearen XVII. erakusketan parte hartzeko. Urtebete geroago, Parisera alde egitea erabaki zuen.

"Paris zen garaiko artearen aldaketen zentroa. Hab bizi ziren Paul Gauguin eta Tarkhoffek miresten zituen beste asko". Marrazketa teknikoa hobetzeko formakuntza laburra jaso zuen Julian akademian, baina ikasitakoa ez zitzaion gustatu; tradizionalegia zen. "Koloreak gogoko zituen, eta Van Gogh, Cezanne eta Gauguinen obretatik ikasi zuen". Margolariaren lehen etapa izan zen hori, eta Parisko kaleak eta bulebarrak margotu zituen gehienbat. Erakusketako Sena eta Notre Dame gauez obran (1901-1904), adibidez, Sena ibaiaren ertza irudikatu zuen, gauez, eta Notre Dame atzealdean. Pintzelkadak zatikatuta daude, eta koloreek Van Goghen Gau izartsua (1889) ekartzen dute gogora.

1905ean Yvonne Deltreilekin ezkondu, eta hiru seme-alaba izan zituen harekin. Parisko atmosfera urbanoa irudikatzeari utzi zion orduan, eta bestelako gaiei heldu. "Eszenak intimistagoak bilakatu ziren; seme-alabak eta natura hilak margotzen hasi zen batez ere". Arte Ederren Museoko erakusketan, seme-alabak umeak zireneko hiru erretratu daude: Sehaska gorrian lo egiten duen umea (1905), Gorputz gorriko emakumea eta haur ilehoria (1906) eta Neska etzanda (1918).

Bestalde, Natura hila barazkiekin (1905) natura hila ikus daiteke, baita haien artean nahiko desberdinak diren lore sorten bi koadro ere: Daliak loreontzi urdin batean (1905) eta Udaberriko lore sorta (1905). Lehenengoan, kolore urdin ilunak gailentzen dira, eta, bigarrenean, berriz, gorriek eta tonu epelek hartzen dute garrantzia. Pintzelkadaren mugimendua lan guztien bereizgarri da.

Tarkhoffen gainbehera

Urte horiek izan ziren Tarkhoffen urrezko garaia, 1906an gain behera hasi zen arte. "Ambroise Vollard arte merkatari eta galeristarekin desadostasun ekonomikoak izan zituen, eta harremana hautsi zuten". 1910ean, azken erakusketa ospetsua egin zuen San Petersburgon (Errusia), eta, urtebete geroago, Orsayra joan zen bizitzera. Horrek Paristik eta hango zirkulu artistikotik urrundu zuen. Urriko Iraultzarekin lerrokatu zenean, gainera, lagun errusiarrek baztertu egin zuten. "Bat-batean, bakardadean murgildurik ikusi zuen bere burua".

Egoera horrek naturara hurbildu zuen, eta paisaia naturalistak margotzen hasi zen. Paisaia zuhaitz loredunarekin (1912-1920) da erakusketan ikus daitekeen paisaia bakarra. Abstrakziora hurbiltzen da lan hori, eta loratzen ari den zuhaitz bat irudikatzen du. Formak baino gehiago, mugimendua bereizten da, eta erabili zituen kolore biziek ematen dute arreta, bereziki. "Garai hartan, Parisen hasi berria zen abstrakziorako joera, baina Tarkhoff ez zegoen han", esan du Gonzalez de Aspuruk. "Aurretik ikasi zuen guztiagatik garatu zituen garaiko teknika berritzaileak".

1930ean hil zen Tarkhoff, miseria gorrian. Urte horretan bertan antolatu zuen Parisko Udazkeneko Aretoak hura omentzeko erakusketa bat. 1960ko hamarkadara arte ez zen besterik egon. Oscar Ghezek zuzenean erosi zizkion margolariaren familiari haren obrak, eta nazioarteko erakusketak prestatu zituen horiekin. 1968an, Genevako (Suitza) Petit Palais museoa ireki zuenean, atal monografiko bat eskaini zion margolariari. AEBetara, Errusiara, Frantziara eta Espainiara ere eraman zituen obrak. "Nazioarteko ateak ireki zizkiguten bildumen artean lehenengoetako bat izan zen", azpimarratu du Ana del Val Arabako Kultura eta Kirol diputatuak.


intimotik-unibertsalera

Intimotik unibertsalera

Andoni Guiresse

Rotonda (Donibane Lohizune, Lapurdi)

Desde el 20 de Diciembre 2024
Al 19 de Enero 2025

ilargia-uretan

Ilargia uretan

Nafarroako museoa (Iruñea, Nafarroa)

Desde el 21 de Junio 2024
Al 23 de Febrero 2025

gure-bazterrak

Gure bazterrak

Anne Rearick

Okendo Kultur Etxea (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 15 de Noviembre 2024
Al 17 de Enero 2025

duo-abs

Duo ABS

Exposición colectiva

SC Gallery (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 29 de Noviembre 2024
Al 24 de Enero 2025

erresistentzien-ziztadak

Erresistentzien ziztadak

19 de Dic. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

'Gogora ekarri, deitu' | Artistak: Hainbat egile. | Non: Iruñeko Antartika gunean.

bananari-begira

Bananari begira

18 de Dic. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Zinta itsaskorraz hormara pegatutako banana bat sei milioi dolarrean baino gehiagoan saldu da New Yorkeko enkante batean. Artelana ote den zalantza egin du telebistako berriemaileak txantxa giroan. Pantailako aurkezlea iruzkinak egitera animatu da, nahiz eta beste testuinguru batean ez litzatekeen ausartuko.

fernando-perezek-azkuna-zentroko-zuzendaritza-utzi-du

Fernando Perezek Azkuna zentroko zuzendaritza utzi du

13 de Dic. | Itziar Ugarte Irizar [BERRIA.eus]

Bilboko zentroak ohar bidez jakinarazi duenez, Perezek "borondatez" egin dio uko karguari. Dena den, hainbat komunikabidek azken asteotan aipatu dute tirabirak izan direla Bilboko Udalaren eta zentroko zuzendaritzaren artean.

rodriguez-eta-perez

Rodriguez eta Perez

13 de Dic. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Perezek dimisioa eman zuen egunean entzun nuen Caixabank dela [espainiar] estatuan etxebizitza gehien dituen enpresa. Gure herrian, eta Guggenheim efektuaren ondorioz, balio propioak zituen alderdi baliotsua izatetik zerbitzuak elikatu behar dituen tresna ekonomiko izatera pasatu da kultura.

isilpeko-lapurreta

Isilpeko lapurreta

13 de Dic. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Google irekitzerakoan zerrendatzen zaizkidan ausazko berrien artean agertu zitzaidan SER irratiarena: tentsioa omen dago Azkuna zentroko zuzendaritzaren eta Bilboko Udalaren artean La Caixa fundazioaren proiektu baten harira.

sorkuntzari-ate-irekiak-tabakaleran

Sorkuntzari ate irekiak, Tabakaleran

| 11 de Diciembre 2024

Tabakalerak sorkuntza sustatzeko egiten duen lana ezagutzeko aukera emango duen asteburuan murgiltzera gonbidatu nahi ditu herritarrak. Ate irekien jardunaldiak abenduaren 13an eta 14an izango dira eta, besteak beste, artisten estudioak, tailerrak, hitzaldiak, proiekzioak eta kontzertuak izango dira.

epika

Epika

04 de Dic. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Ez dira lirikarako garaiak. Denak zirraragarria eta ikusgarria izan behar du, nahiz eta segundo gutxi iraun. Aurreko astean graduazio ekitaldiei buruz hitz egiterakoan konturatu nintzen emozioak ukitzeko gauzak eskatzen ditugula.

inigo-garces-hautatua-izan-da-uharte-zentroaren-eskola-lurraldea-2024-25erako

Iñigo Garcés hautatua izan da Uharte Zentroaren Eskola Lurraldea 2024-25erako

| 4 de Diciembre 2024

Eskola Lurraldeak 2024-25 ikasturterako deialdiaren ebazpena Iñigo Garcésen proiektuaren aldeko izan da. Egitasmoa hiru ardatz nagusitan oinarritzen da: etnobotanika, landare autoktonoen azterketa; soinua, murmurioen eta musikaren esplorazio artistikoa; eta serigrafia naturala, tindagai naturalak inprimatzeko erabiliz.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).