artekaria

Euskal Herriko
Arte Ataria

aktualitatea

Convenerunt in unum

Harrituta nago Guggenheim museoaren 25. urteurrenaren ospakizunak ekarri duen aldeko iritzien batasunarekin. Bilboko museoarena miraria da, dena argi distiratsua eta zalantzarik gabeko arrakasta lortu duen eredua. XIX. mendearen erdialdean Lourdesen, XX. mendearen bukaeran Bilbon.

convenerunt-in-unum
À‚© Guggenheim museoa

2022ko Azaroaren 3a | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Mirarietan sinisten ez duen ni bezalako eszeptiko batentzat eta denbora tarte batez kritikari lana egin duenarentzat, zaila izan da hainbesteko adostasunaren baikortasuna sinestea. Hain zuzen, urriaren 18an museotik bertatik bueltan nentorrela, aukera izan nuen Espainiako telebistako La2 kateak museoari buruz egindako dokumentala ikusteko. Programak ondo baino hobeto laburtzen zituen egun guztian (eta aurreko egunetan) entzundako laudorio eta alabantzak (Ama Birjinari egindakoen antzekoak, bai). Kazetaritza lana baino gehiago propagandarako publirreportajea ematen zuen ikus-entzuneko horretan ez zegoen hura proiektu perfektua zela ukatzerik (Ama Birjina bezala, bai); ez eredu baten aldeko interes ekonomikorik, ez itzalik kudeaketan, ez New Yorkeko erakundearekin sekretupean dauden kontratuen aipamenik, ez 283 eguneko garbitzaileen grebarik, ez hezitzaileen grebarik, ezta egun hartan zabaldu zen erakusketari egindako kritikarik, ez artisten iritzirik, ez hiriko eraldaketak bazterrean edo alfonbra azpian ezkutatu dituenen gaineko iritzirik, ez San Frantzisko kaleko irudirik, ez Abusukorik, ez Otxarkoaga edo Zorrotzaurrekorik, ezta hiriko alde zaharrean etxebizitzen prezioek izan duten gorakadaren inguruko iritzirik ere. Dena titanioaren distira miraritsua. Dokumentalaren irudiak ikusita, norbaitek sinistuko luke bilbotarrak Ibaizabal ibaian bainatzen direla udako egun epeletan, atzean Gehryren eraikuntza duten bitartean, eta 1997tik aurrera ezti eta urre aroa bizi izan dugula Euskal Herrian.

Ukaezina da Guggenheim museoak hiria biziberritzeko izan duen eragina, baina museoko zuzendariak aipatutako 100 milioiko inbertsioa baino gehiago kostatu da hori, eta kazetaritza lan serio batek alderdi horiek guztiak jaso beharko lituzke. Eraikuntza ederra da, baina edukiontziaren barrukoa kritikatzeko modukoa da. Hain zuzen, horixe da museoaren ospakizunetik atera dudan ondorioa: izpiritu kritikoaren galera. Nire lan esparrua den unibertsitatearen helburuetako bat hiritarrak espiritu kritikoan heztea omen da. Zoritxarrez, Guggenheimen kasuan dena fede kontura mugatu da: mirarian sinistu behar da.


edonor-denok-inor-ez

edonor denok inor ez

Euskal Herriko arte-hezkuntza instituzionalizatzeko prozesuak, 1978-1991

Artium (Gasteiz, Araba)

2024ko Otsailaren 02tik
2024ko Irailaren 01era

bigarren-bertsioa

Bigarren bertsioa

Itziar Bilbao Urrutia, Iñaki Garmendia, Yun Ping

Cibrían (Donostia, Gipuzkoa)

2024ko Uztailaren 12tik
2024ko Irailaren 06ra

jonathan-escapa

Jonathan Escapa

Oxford aretoa (Zumaia, Gipuzkoa)

2024ko Ekainaren 21etik
2024ko Uztailaren 07ra

klima

Klima

Allora & Calzadilla

Azkuna Zentroa (Bilbo, Bizkaia)

2024ko Ekainaren 20etik
2025eko Urtarrilaren 06ra

bi-egun-gernikan

Bi egun Gernikan

Eka. 27 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gernika eta Gernikei buruzko kongresuan egon gara bi egun oso izen bereko herrian. Gertakizun historikoa eta horrek eragin zituen ondorioak aztertu ditugu kongresu akademikoan. Gernika sinbolismo handiko herria zen gerra zibila hasi baino lehen, baina bonbardaketaren ondoren beste kutsu batzuk hartu zituen.

gauden-tokitik-toki-berriak

Gauden tokitik, toki berriak

Eka. 27 | Elena Olave [BERRIA.eus]

'-n, -z, -tik, -rantz' | Artista: Jose Angel Lasa. | Non: Bermeoko Frantziskotarren klaustroan. | Noiz arte: Urriaren 31ra arte.

sota-familia-artea-eta-mezenasgoa

Sota familia. Artea eta mezenasgoa

Eka. 22 | Arte Ederren Bilboko museoa

Ramón de la Sota y Llanok antzinako eta garai modernoko arte-bilduma bikain bat egin zuen, eta bere bi egoitzetan banatu zuen kronologikoki: antzinako artea Bilboko Ibaigane Jauregian –Athletic Cluben egoitza 1988tik–, eta arte modernoa Lertegin zeukan egoitzan, hurbileko Getxoko udalerrian. Horren haritik Arte Ederren Bilboko museoan jarritako erakusketa urrira arte ikusgai izanen da.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.