artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Leku bihurtzen diren ezlekuak

'Bizirauteko arkitekturak' | Artista: Angel Marcos. | Non: Ziudadelako arma aretoan, Iruñean. | Noiz arte: Apirilaren 28ra arte.

leku-bihurtzen-diren-ezlekuak
Angel Marcosen erakusketako zenbait pieza, Iruñeko Zitadelan. Arg/ IÑIGO URIZ - FOKU

2024ko Martxoaren 7a | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Arkitekturarekiko ikuspuntuak askotarikoak izan daitezke, eta era pluralean aztertu eta ulertu dezakegu haren izaera estetiko bezain funtzionala. Baina, funtsean, arkitektura etaharen parametroen arabera sortutako eraikinakpertsonon babesleku izateko egituratzen dira: babesleku fisikoak, babesleku espiritualak, oroitzapenen babeslekuak... Balio estetikoez gaindi, hor daude arkitekturen izaerak, askotan egunerokotasunak ikusezin bihurtzen dituenak; espazioei zentzua ematen baitiete. Halaber, eredu arkitektonikoak gizartearen isla dira, eta horretan zentratzen da Angel Marcos argazkilariak Iruñeko Ziudadelan aurkeztutako erakusketa.

Bizirauteko arkitekturak titulupean eta Carlos Rosonen komisariotzapean, Marcosen lanak erresilientzia hartzen du abiapuntu gisa. Sentipen horretatik abiatzen da artista, eta muturreko egoeretan etxe baten beharrak bideratzen dituen sormenak kristaltzen ditu bere argazkien bitartez.

Erakusketa espaziora sartzen naizen momentuan, historia pintura baten tamaina monumentala gogora dakarkidan irudi bat aurkezten zait. Alabaina, tamainaz aparte, konposizioak ez du pintura historikoen diskurtso beliko eta loriatsurik aurkezten, kontrakoa baizik. Arnasten dena zaurgarritasuna da. Etxe orratzez hornitutako hiriaren bertikaltasunarekin hausten duen lursaila dugu: hondakinez beteriko hutsunea, ezleku bat. Marc Augeren kontzeptuaren errepresentazio argia, hain zuzen.

Mostra espazio bakarrean egituratzen bada ere, erakusketa espazioaren nitxoek irekidurak ahalbidetzen dituzte. Nahiz eta argazkigintza izan Marcosen lanaren ardatz nagusia, instalazio, bideo eta collageekin uztartzen ditu erakusketan, eta espazioak uztartze horen gaitasuna areagotzen du. Hala, erakusketa konposatzen duten piezek beren arteko loturak bideratzeko aukerak dituzte, eskala handian, baina baita txikian ere, eta, hala, ikuslearen begirada aktibatzen dituen erritmoak sortzen dira.

Argazki monumentala atzean uzten dut hurrengo nitxoan barneratzeko asmoarekin. Orain, ezagutzen ez dudan herrixka batean nago, arrotz egiten ez zaidan nonbait. Etxeak dira, egunerokotasunean ikusi ohi ditudan arkitekturak, baina momentu honetara arte ez nituzkeenak aztertuko. Kaleak hutsik daude, eta etxeen sarrerak estalita, eta ni naiz horiek zeharkatzen dituen bakarra. Artistak baloratzen ez ditugun arkitekturotan jartzen du fokua: arrakala bat, zahartutako etxe zuria, gortinez estalitako ateak... eta, modu honetan, leku bihurtzen ditu, espazioaren beraren bizipenak zeintzuk izan diren aztertu dezagun.

Bada, kontrastea sortzen da nitxo horren parean dagoen espazioko seriearekin. Iruditeria beste bat da, eta ez du loturarik nire egunerokotasunarekin. Kanpamentu batean eraikitako etxola hauskorrak dira, bertako pertsonek inguruak eskaini dizkien material urriekin sortutako arkitekturak. Kasu honetan, artistak argazki gordinetan sumatzen diren konposizioen oihartzunak bideratzen ditu, eta horien azpian abstrakzioaren ateak irekitzen dituzten estanpatuak margotzen ditu. Erresilientzia horretan sormenerako bideak badirela igortzen da nolabait.

Hurrengo espazioetan, lehenengo lanetan sumatzen diren hausnarketen loratzea ikusten da, eta lehenengo instalazioarekin egiten dugu topo. Irudiz osatutako txabola bat da, arrastoz, memoriaz eta artistaren kamerak kristaldutako irudiez blaitzen dena. Arkitektura eta eskultura onirikoen artean kulunkatzen den eraikina da, eta barnean norbaiten objektu kuttunak biltzen ditu.

Soiltasun horretan, biziraupenerako ahalbidetutako espazioa da, eta behin eta berriz errepikatzen zaizkigu halakoak Marcosen lanean. Arroztasuna igortzeko gaitasuna ere badute, inguruetan ez baititugu etxe horien bizilagunak. Bizirautearen arrastoak dira, eta horiei zentzua ematen diena bizitza da. Marcosen lanak hausnarketa horietara bideratzen gaitu, eta ez dira erosoak, baina bai beharrezkoak. Izan ere, ze punturaino da bizitza babesten ez duen leku bat etxe?

bizirauteko-arkitekturak

Bizirauteko arkitekturak

Angel Marcos

Iruñeako Zitadela (Iruñea, Nafarroa)

2024ko Otsailaren 16tik
2024ko Apirilaren 28ra


mundu-zabala-3

Mundu Zabala #3

Juan Aizpitarte, Anne-Laure Garicoix, Olivier Masmonteil

Beatrix Enea (Angelu, Lapurdi)

2025eko Abenduaren 13tik
2026ko Apirilaren 18ra

egikera-sortzaile-bat

Egikera sortzaile bat

Marisa González

Azkuna Zentroa (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Urriaren 29tik
2026ko Urtarrilaren 18ra

hivernies

Hivernies

Patrick Bogner

L'Angle (Hendaia, Lapurdi)

2025eko Azaroaren 21etik
2025eko Abenduaren 19ra

desplazamenduak

Desplazamenduak

Ikerketa taldeak

Bizkaia Aretoa - EHU (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Azaroaren 18tik
2025eko Abenduaren 12ra

topaketen-dardara-artistikoa-iraunaraztea

Topaketen dardara artistikoa iraunaraztea

Aza. 16 | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Iazko Iruñeko Topaketetan plazaratutako gogoeta artistikoetan inspiratutako sei obra jarri dituzte ikusgai Baluarten, gune hori pentsamendurako eta sorkuntzarako "erresonantzia kaxa" bihurtzeko asmoz. Erakusketa azaroaren 29ra arte izanen da ikusgai.

erakusketa-integratzailea

Erakusketa integratzailea

Aza. 14 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gutxien espero duzun erakusketak generoaren parekidetasun aldetik egokia izateagatik harritzen zaitu. Ezusteko polita izan nuen Bartzelonako Miró Fundazioan ikusgai dagoen Miró eta Estatu Batuak erakusketa bisitatzerakoan.

ez-dakizuna-egitea-ez-dakizunarekin

Ez dakizuna egitea, ez dakizunarekin

Aza. 14 | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Azken bost urteetan sortutako eskulturak bildu ditu Angel Bados artistak Bilboko Carreras Mugica galerian. Jorge Oteizaren oihartzuna eta Europako artea ez ezik, arabiar kultura ere izan du sorkuntzarako solaskide.

firenzek-fra-angelicoren-birbalorazioa-proposatzen-du

Firenzek Fra Angelicoren birbalorazioa proposatzen du

Aza. 12 | Olivier Tosseriren artikulutik itzulia [JdA]

Italiako azken hirurogeita hamar urteetan egin den lehen atzera begirako erakusketak baieztatzen du fraide margolariari Berpizkundeko iraultza artistikoan egotzitako rola.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.