artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Gudaz gaindiko Erroma

Erromatar inperioa modan dago. Orain dela hilabete batzuk, galdetegi batek erakutsi zuen gizonen kopuru handi batek maiz pentsatzen duela erromatar inperioan, batzuek egunero. Handik gutxira, Elon Muskek eztabaida piztu zuen Trumpen izendapenean, naziaren antz handiegia zuen agurra egin ostean, "agur erromatarra" zela adierazi zuenean. Interneten bilaketa txiki bat egin ostean, ez da zaila Vox alderdiko kideak erromatar armada gisa irudikatzen dituzten irudiak topatzea.

gudaz-gaindiko-erroma
Arellanoko musen erromatar villako mosaikoa. Arg/ PePeEfe

2025eko Apirilaren 11a | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Tamalez, erromatar inperioaren aipamen horiek guztiek historiaren parte txiki bati bakarrik egiten diote so: alderdi beliko eta konkistatzaileari. Badirudi Erromako gizartean armada besterik ez zegoela, biztanle guztiak zirela armaz josiak guda egitera dedikatzen ziren gizon gazte zuriak. Eta, noski, ezin da ukatu konkistak erromatar inperioaren parte garrantzitsua izan zirela, eta gizarte oso patriarkala zela —alde horrek bereziki erakartzen ditu eskuin muturreko gizonak—. Baina ezin da ukatu, era berean, erromatar gizartea askotarikoa, aberatsa, konplexua eta aldakorra ere izan zela, eta utzi dizkigun arrasto askok ez dutela soilik borrokez hitz egiten.

Har dezagun, adibidez, Erromako Eurisazes okinaren hilobia. Ogia egiten aberastu zen esklabo ohi bat, liberto bat zen Eurisazes. Bizitzan lortu zuen arrakasta adierazteko, masa legamiatzeko ontzien itxura zuen hilobi handia eraiki zuen bere familiarentzat. Ogia egiteko pauso guztiak erakusten dira horren erliebeetan, eta argi uzten digu sekula gudaria izan ez zen Eurisazes hiriko pertsonaia garrantzitsua izan zela. Azken finean, ogia zen inperioko biztanle gehienen oinarrizko elikagaia.

Edo har dezagun Tarragonako hilobi batean topatu zen bolizko panpina artikulatua. Bere jabea zen 5 edo 6 urteko umearekin lurperatua izan zen, eta oraindik urrezko hariak zituen gorputzari itsatsita, jolasteko jantzi desberdinez apaintzen zen seinale. Ez zaigu ume horren jolasa imajinatzea kostatzen, ezta umea ehorzteko orduan, tristeziaz beteta, jostailua ondoan jartzen dioten gurasoak ere, doan leku ilunean konpainia izan dezan.

Edo har dezagun Arellanoko musen erromatar villa eta izena ematen dion mosaiko txundigarria. Bertan jakintza eta arteen jainkosak agertzen dira, euren inspirazioa zabaltzen. Musika, poesia, komedia, tragedia dira protagonistak, eta ez Galiako konkista eta estrategia militarra. Etxeko biztanleak ez ziren hemen elkartzen godoen kontra irabazitako azken batailaz hitz egitera, literaturaz aritzera baizik.

Mentalitate belizistaren helburua guda eta konkista gizarte gorenen ezaugarri nagusia dela pentsaraztea da. Baina gizarte garatuen ezaugarri nagusiak kultura eta humanitatea dira, eta, ongi begiratzen jakinez gero, Erromako arteak ere hori erakusten digu.


amaigabeko-taupada

Amaigabeko taupada

Naia del Castillo

Marzana aretoa (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Azaroaren 14tik
2026ko Urtarrilaren 09ra

pintamonas

Pintamonas

Zaragüeta

Nafarroako museoa (Iruñea, Nafarroa)

2025eko Urriaren 10etik
2026ko Otsailaren 22ra

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

Abe. 05 | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

Abe. 04 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

Abe. 04 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

Aza. 28 | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

Aza. 27 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

Aza. 27 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

Aza. 27 | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

Aza. 25 | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.