artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Iruditeria berriak

Susan Cianciolo. The Giants of the Circle & The Birds of Circus, The Hawk Looks Out with The Golden Eagle, Adult & Juvenile. | Non: Cibrian galeria, Donostia. | Noiz arte: 2025eko azaroaren 15era arte.

iruditeria-berriak
Susan Ciancioloren erakusketa Cibrian galerian. GORKA RUBIO / FOKU

2025eko Urriaren 9a | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Askotan mahaigaineratu izan dut museo eta arte espazioen izaera sakralizatua sekularizatzeko beharra; alegia, espazio izpiritualetan hartu izan ohi ditugun portaerak gainditzekoa. Baina aitortzen dut oraingoan, nire egoera pertsonala zela eta, propio, esperientzia horren bila joan nintzela. Ez nuen, ordea, museo handi batetara joateko gogorik, aretoz areto ibiltzekorik, nahi baino jende gehiagorekin topo egitekorik. Espazio txiki batera egin nahi nuen bisita, errealitatetik kanpo kokatutako beste espazio batera trantsizionatuko ninduten horma zuriz inguratuta; eta bakarrik. Bakarrik egon nahi nuen bertan; ni, nire pentsamendu, nire sentsazio eta esperientziekin; nire emozioekin eta emozioek espazioan bertantopatuko nituen objektuekiko erlazioan jasango zuten eraldaketekin. Etagaleria txikiek bermatzen dute hori. Horregatik joan nintzen Cibrian galeriara. Eta bertan topatu nuenSusan Ciancioloren The Giants of the Circle & The Birds of Circus, The Hawk Looks Out with The Golden Eagle, Adult & Juvenile banako erakusketa.

Cianciolok Cibrian galerian egiten duen bigarren erakusketa omen da, nahiz eta aurrekoa ez nuen ikusteko aukerarik izan. Dena den, oraingoan bereziki interesgarria iruditu zaidana zera da, proiektu hau artistak Euskal Herrian egindako egonaldi baten ostean sortu izana. Tarteka, halakoak egiten ditu galeriak. Programazio ildo honetan azkena ikusitakoa 2021ean Katinka Bockek egindako proposamena izan zen: euskal kostaldearekiko hurbilketa baten osteko emaitza aurkeztu zuen bertan, Segment with unknown radius izenburukoa. Mota honetako proiektuek gure inguru eta testuinguruarekiko distantzia hartzen laguntzen digute; kanpoko begirada baten bidez beste modu batera begiratzen; aurrez erreparatu ere egin ez genien xehetasunei arreta handiagoa jartzen. Eta prozesu horrek beste ulerkerak dakartza. Begirada eraldatzen du ezinbestean; aberastu egiten du, gure inguru eta testuinguruaren dimentsio zabalagoa erdietsiz.

Susan Cianciolori erraldoi eta buruhandien desfile eta kalejirek eman zioten arreta; bertako herri eta auzo guztietako jaien iruditeriaren parte direnak, baita gure haurtzarokoak ere. Nork ez du haiei lotutako oroitzapenik?

Herrietako pertsonaia historiko eta arketipo ezberdinen baitan sorturikoak izaten dira gehienetan, bereziki erraldoien kasuan. Bertako identitatearen erakusle dira nolabait, haien izaera monumental eta dotoreen bidez harro aurkeztuz.

Hala, Cianciolok pertsonaia eta arketipo berriak proposatu dizkigu haietan oinarrituta: orainalditik sortutakoak, eta orainaldiari erantzuten diotenak. Lau dira: In the sunset the peacock wears this dress; there is an angel Dog wearing A jacket and skirt, with wings; The blue dress the angel Dog also wears eta there are memories and dreams in this dress. Guztiek dute istorio partekatua, artistak poemen bidez eskaintzen diguna, eszenatoki edo gordailuaren hibrido gisara antolatuta dagoen espazioan.

Baina berriz ere poemak eta erraldoien izenburuak irakurrita, badirudi guztiak pertsonaia beraren izate ezberdinak ere izan daitezkeela; bere egoera pertsonalaren arabera itxura bat edo bestea, memoria batzuk edo besteak janzteko aukera izanaz. Baina zinez, ez dago zalantzarik guztiak artistak sortutako egoerak direla, haren identitatearen parte ere badirenak.

Hibridoak dira, memoriaz jantziak, prekarioak teknikaz, baina irmoak; eta badaezpada ere, batzuk, film garden baten bidez babestuak. Era honetan, badirudi jada sortutako iruditeriaz gaindi bisitariei ere beraien irudi propioak sortzeko gonbita irekitzen diela artistak, bereziki darabilen teknika prekarioaren bidez.

Geure buruari galde egin diezaiokegu ea baliagarriak ote zaizkigun oraindik ere iruditeria tradizionalak. Eta hala bada ere, nahikoak al dira guztiok haiekin identifikatzeko? Bada, erantzuna ezezkoa bada, Cianciolok eskaintzen digu soluzioa. Izan ere, nor ez da gai kateorratz bat ireki, eta haren bidez gainazal ezberdinak lotzeko?

Erakusketa aretoan, hainbat egituratik esekita daude erraldoi berriak, geldi, esperoan. Artistak aktibatzeko zain dirudite, gordeta, beraien desfile eta kalejira propioaren zain; geure herrietako erraldoien moduan. Inaugurazio egunean biziberritu omen ziren. Pena erakusketaren iraupen osoan behin soilik gertatzea eta hura galdu izana. Hau ez baita urteroko kontua izango.


bat-bon-a-tirer

BAT Bon à Tirer

Arte Ederren Fakultatea EHU (Leioa, Bizkaia)

2025eko Abenduaren 01etik
2025eko Abenduaren 12ra

erretratu-intimoa

Erretratu intimoa

Pilar Belzunce

Txillida leku (Hernani, Gipuzkoa)

2025eko Ekainaren 05etik
2026ko Abenduaren 26ra

hivernies

Hivernies

Patrick Bogner

L'Angle (Hendaia, Lapurdi)

2025eko Azaroaren 21etik
2025eko Abenduaren 19ra

etorkizun-ezeztatua

Etorkizun ezeztatua

Iruñeako Zitadela (Iruñea, Nafarroa)

2025eko Urriaren 01etik
2026ko Urtarrilaren 11era

sakkaku

Sakkaku

Kike Balentzategi

Noaingo Kultur Zentroa (Noain (Elortzibar), Nafarroa)

2025eko Abenduaren 04tik
2025eko Abenduaren 31era

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

Abe. 05 | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

Abe. 04 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

Abe. 04 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

Aza. 28 | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

Aza. 27 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

Aza. 27 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

Aza. 27 | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

Aza. 25 | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.