artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Ondare deserosoa

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

ondare-deserosoa
Iruñako Eroritakoen monumentua. Arg/ Frobles - wiki.

2025eko Azaroaren 27a | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Denborak edo tradizioak utzitako herentzia ondare bihurtzen da gizatalde batek bere egiten duenean; beraz, gordetzeko edo baztertzeko erabakia gurea izango da, ez norbanakoen borondatez, guztion kontsentsuz baizik.

Francoren agintaldiak utzitako ondarea istilu eta eztabaidagai bihurtu da diktadorea hil zenetik. Eraikin eta sinbolo asko berehala desagertu ziren, sarritan biztanleen ekimen espontaneoen bidez; hain zen handia pilatutako amorrua, ezen errepresioaren sinboloak berehala suntsitu behar ziren. Beste askok gehiago iraun zuten, trantsizioa izeneko garai hark ez baitzuen adorerik edo ausardiarik izan gure begi bistatik kentzeko. 40 urtean hezurretaraino sartutako beldurra ez zen alferrikakoa izan. Hala ere, azken urteetan, memoria historikoa landu duten taldeek bultzatuta batez ere, erakunde publikoek pixkanaka erretiratu dituzte. Azkenik, gaur egunera arte iritsi zaizkigun adibide ugarik buruko min bat baino gehiago eragiten digute. Zer egin behar dugu ondare bihurtu diren arkitektura, eskultura, pintura lan eta abarrekin?

Badirudi objektu txikiekin ez dugula arazo handirik: ezkutatzearekin edo testuinguru jakin batean erakustearekin arazoa konponduta egongo litzateke. Baina gure hiri, herri edo mendi askotan dauzkagun monumentu eta eraikinekin zer egin? Ezin dira hain erraz baztertu edo testuinguru batean kokatu, batez ere presentzia indartsua duten egunero ikusten ditugun diktaduraren sinboloak direlako. Beraz, ondare izateaz gainera, badute oso hurbil ezagutu dugun ideologia baten euskarri izateko ahalmena.

Arazoa azaleratzen duen galdera horren aurrean, bi motatako erantzunak ematen ari dira gure gizartean. Bat, elementu horiek eraitsi egin behar dira, bai diktadurak inposatutakoak direlako, baina baita eraisteak memoriaren erreparazio modukoren bat eskaintzen duelako ere. Gehien entzuten den beste aukera birsignifikazioarena da, hau da, monumentuak gorde ditzagun, baina testuinguru kritiko baten barruan ulertuta.

Ulergarria da balio artistiko handiko lanekin bigarren aukeraren alde jotzea, baina ez dut uste gure artean adibide asko daudenik. Aurreko astean Elgoibarko Morkaiko mendiko gurutzearekin gertatutakoa, adibidez, ez dut uste galera handia denik artearen historiarako edo ondare kolektiborako. Gauza bera esan daiteke Iruñeko Erorien monumentuari buruz.


irati-gorostidi

Irati Gorostidi

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Irailaren 11etik
2026ko Urtarrilaren 25era

puntu-itsua

Puntu itsua

Eremuak programa

Clara Campoamor zentro zibikoa (Barakaldo, Bizkaia)

2025eko Azaroaren 22tik
2026ko Urtarrilaren 07ra

erretratu-intimoa

Erretratu intimoa

Pilar Belzunce

Txillida leku (Hernani, Gipuzkoa)

2025eko Ekainaren 05etik
2026ko Abenduaren 26ra

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

Abe. 05 | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

Abe. 04 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

Abe. 04 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

Aza. 28 | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

Aza. 27 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

Aza. 27 | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

Aza. 25 | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.