artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Arte Ederren Bilboko Museoak azken hiru hamarkadetan osatutako nazioarteko arte garaikideko Bergé Bilduma dohaintzan jasotzeko proposamena onartu du

Bergé Bildumaren dohaintza 98 artelanek osatzen dute, eta 1980ko hamarkadaren amaieratik XX. mendearen lehenengo hamarkadara bitartean datatuak dira guztiak. Aipatzekoa da emakumeen artelanen ordezkaritza oparoa eta garai horretako jardun artistikoen aniztasun handia: pinturak, paper gaineko lanak, eskulturak, argazkiak, bideoak eta instalazioak.

arte-ederren-bilboko-museoak-azken-hiru-hamarkadetan-osatutako-nazioarteko-arte-garaikideko-berge-bilduma-dohaintzan-jasotzeko-proposamena-onartu-du
Arte Ederretako Bilboko Museoko, Bizkaiko Aldundiko eta Bergé eta Kiako arduradunak Cristina Iglesiasen obra baten aitzinean (Izenik gabea 1990). Arg/ Museoa)

| 11 Juillet 2024

Arte Ederren Bilboko Museoa Fundazioaren Patronatuak, Bizkaiko Foru Aldundiaren ekimenez, Bergé y Compañía enpresak azken hiru hamarkadetan osatutako nazioarteko arte garaikideko Bergé Bilduma dohaintzan jasotzeko proposamena onartu zuen aurreko ekainean.

Bilduma horren bitartez, europar, iparramerikar eta latinoamerikar arteak museoan duen presentzia azpimarratzen da, eta zabaltasun eta zorroztasun bikaineko kontrapuntua eskaintzen du, gaur egungo artea testuinguruan kokatzeko.

Sortu zenetik beretik, Bergé Bildumaren xedea izan da nabarmentzen hasitako artisten lehenengo obrak eskuratzea. Bilduma hori osatzen duten lanen artean daude azken urte hauetan beren ibilbidea nazioartean sendotzen joan diren sortzaileen adibideak, hala nola Susana Solano, Pepe Espaliú, Cristina Iglesias, Ibon Aranberri edo Dora García, eta atzerritarren artean, Tim Rollings + KOS, Vik Muniz, Céline van Balen, David Shrigley, Nedko Solakov, Rosario López, João Pénalva edo/eta Moris.

Bildumaren dohaintza baliagarria da Bergé Bilduma sortu zeneko helburuetako bati eusteko: gaur egungo belaunaldiei erakustea eta ondorengo belaunaldiei oinordetzan uztea gure munduan gertatzen ari denaren kontakizun kitzikagarria, artearen kodeen bitartez.

Era berean, dohaintzak sendotu egiten du Bergé y Cía. enpresak, XIX. mendearen amaieran sortuak, Bilbo hiriarekin eta Bizkaiarekin duen lotura, eta ehun urtetik gorako Arte Ederren Museoaren historiarekin sintonizatzen du. Aipagarria da, halaber, bilduma hori Bilbon izan zen arte garaikideko lehen museoaren sorrera ospatzen den urtean gertatu dela, hau da, Arte Modernoko Museoaren sorreraren ospakizunean, zeinaren oinordeko baita gaur egungo Arte Ederren Museoa. Testuinguru horretan, Bergé y Cía.k Bilbori erakutsitako esker ona adierazten du dohaintzak.

Bilduma ezagutzera emateko, eta dohaintzaren erakusgarri gisa, bildumak eskulturagatik izan duen interes bereziaren sei lan adierazgarri erakutsiko dira, iraila bitartean, Sergio Pregoren Hamahiru Centaurusera instalazioa dagoen aretoetan:

  • Susana Solano. La Caritat, 3. zk. (1986-1987)
  • Cristina Iglesias. Izenbururik gabea 389 zk. (1990)
  • Jonathan Borofski. Counting (3, 326, 754-3, 326, 760) (1990)
  • Vik Muniz. Richard Serra, Prop, 1968 (Picture of Dust) (2000)
  • Diango Hernández. Izenbururik gabea (2005)
  • Ibon Aranberri. Ornate and rigid (galvanized) (2007)

Eskultura horiek ezin hobeto osatzen dira Bergé Bildumako lehen obretako baten aurkezpenarekin: Richard Arstchwager iparramerikar artistaren Double Speaker, orain dela gutxi jasoa museoan. 1966an sortu zen, industria-material berri batekin, formikarekin, eta joera minimalistaren jatorriaren adibide aparta da.

Bergé Bilduma

Bergé y Cía. Familia-enpresarentzat –1870ean hiru euskal ekintzailek sortua– jarduera eredugarria izan da nazioarteko arte garaikidearen bilduma enpresaren negozio ekosisteman: jatorrizko portu jarduera, ardoaren kultura, garraioa, automozioa eta teknologia berriak. Museoan jaso dugun bilduma hau laurogeiko hamarkadan jarri zen abian, arte garaikidearekiko bokazio nabarmenarekin eta panorama artistikoaren eta gaur egungo gizartearen gai aipagarrien lekukotasuna emateko helburuarekin.

2008an, Bergé Bildumak ARCO saria jaso zuen, bildumazaletasun korporatibo onenari, eta 2011n, IACCCA-International Association of Corporative Collections of Contemporary Art irabazi-asmorik gabeko elkartearekin bat egiteko gonbita jaso zuen. Elkarte horretan bilduta daude mundu osoko hainbat erakunde eta enpresa talderen berrogeita hamar bilduma baino gehiago; eta 2014. urteaz geroztik, gainera, Bergé Bilduma bertako kontseiluko kide izan da. 2015ean Global Corporate Collections liburuan sartu zuten, non biltzen baitira munduko 80 korporazio-bilduma onenak.

Azken urteetan, Bergék nazioarteko museo eta erakunde kultural ospetsuek antolatutako erakusketei utzi dizkie bere lanak, hala nola: Centro de Arte Reina Sofía Museo Nazionala, Madrilgo Burtsa, Madrilgo Erkidegoko 31 Alcalá Aretoa, Arte Modernoko Valentziar Institutua, Mapfre Fundazioa, Málagako Picasso Museoa, Joan Miró Fundazioa, Sevillako Arte Garaikideko Zentro Andaluziarra, Iruñeko Nafarroako Unibertsitatearen Museoa, Londresko Tate Modern eta Milton Keynes Gallery, Lisboako Fundaçao Calouste Gulbenkian, Milango Fondazione Arnaldo Pomodoro eta Edinburgoko The Fruitmarket Gallery.

Ikusgai jarritako lanak

Susana Solano

Bartzelona, 1942 - La Caritat, 3. zk. - 1986-1987. Burdina eta zura - Bergé y Cía., S.A.ren dohaintza 2024an

Obraren izenburua Bartzelonako Caritat etxeari buruzkoa da. Ongintzarako erabiltzen zen higiezin hori, 1987an, Bartzelonako Kultura Garaikideko Zentro bihurtu aurretik, Art Triangle nazioarteko artisten lantegi ospetsuaren egoitza izan zen. Anthony Caro eskultorea buru zela, hogeita bost pintore eta eskultore elkartu ziren proiektuan, eta eraikineko zenbait gune estudio gisa erabili zituzten. Horien artean zegoen Susana Solano. Han egin zuen La Caritat, burdina eta zura erabiliz. Lehenengoak bigarrena inguratzen zuen, material ahul hori kanpoaldetik babesten duen armadura bat balitz bezala.

Cristina Iglesias

Donostia, 1956. - Izenbururik gabea, 389 zk. - 1990. Zementu-zuntza, aluminioa eta perspexa - Bergé y Cía.,S.A.k dohaintzan emana 2024an

Iglesiasen lanaren bereizgarri izan da hormigoia, alabastroa, altzairua, erretxinak, burdina eta beira erabiltzea, eta guztiak batera ere erabili izan ditu obra berean. 1980ko hamarkadaren erdialdetik, nazioartean osperik handiena duten espainiar artisten artean dago Iglesias. Haren eskulturetan, agerian geratzen da espazioarekiko eta arkitekturarekiko interesa; hala, sarritan, eremu bat mugatzen duten hormak edo korridoreak izaten dira, gizakien eskalan eraikitako tokiak, zeinak haietara sartzeko gogoa pizten baitiete behatzen dituztenei.

Jonathan Borofsky

Boston, Massachussetts, 1942 - Counting (3, 326, 754-3, 326, 760) - 1990. Altzairuzko alanbrea - Bergé y Cía., S.A.ren dohaintza 2024an

Borofskyrentzat, antzekoak dira meditazioa eta zenbakiak kontatzeko ariketa mentala, zeina egunero eta konpultsiboki egiten baitu; hain zuzen, ariketa horri esker, gauza txikietan eta haien infiniturako hedapenean jar dezake arreta. Hemen, alanbrez egindako zifra sorta bat ikus daiteke horman jarrita, segida aritmetiko zorrotz batean. Zenbakien zehaztasunak aurrez aurre egiten du talka materiala erabiltzeko modu itxuraz ausazkoarekin, zeinak forma zehaztugabe eta dardartiak sortzen baititu. Borofsky eskultore eta pintorea 1970eko hamarkadaren erdialdean egin zen ezagun New Yorkeko artearen agertokian, eta 1990eko hamarkadaren amaieratik ospetsua da nazioartean, bere eskultura publiko handiengatik, batez ere.

Vik Muniz

São Paulo, Brasil, 1961 - Richard Serra, Prop, 1968 (Picture of Dust) - 2000. Inprimaketa zilarrean - 8/10 edizioa - Bergé y Cía., S.A.ren dohaintza 2024an

Munizek New Yorkeko Whitney Museum of American Art museoko artxibategian kontserbatzen ziren eskultura minimalisten argazki zahar batzuk erabiliz egin zuen serie batean zegoen obra hau. Serie osoaren izenburua Pictures of Dust (Hautsezko irudiak) zen, eta sortzeko moduari egiten zion erreferentzia: museoa garbitzeko erabiltzen ziren xurgagailuetan bildutako hautsa erabili zuen artistak artxibo-irudi horiek xehetasun handiz kopiatzeko, eta gero fotografiatu egin zituen. Eskultura minimalista bikain haren gainazal leun eta perfektuen aldean, Munizek hautsa aukeratu zuen, hondar-material galkorra. Argazki honetan, Richard Serrak 1968an egindako altzairuzko Prop (eskoratu) eskultura irudikatu zuen.

Diango Hernández

Sancti Spiritus, Kuba, 1970 - Izenbururik gabea - 2005. Argi-zutoina, kablea eta binilo-diskoak - Bergé y Cía., S.A.ren dohaintza 2024an

2003tik Düsseldorfen bizi den kubatar artista honek ohikoa du eguneroko bizitzako objektu eta tramankuluak berrerabiltzea. Bere lanean historiarekin, politikarekin, identitatearekin eta memoriarekin lotutako gaiak aztertzen ditu. Obra honetan, garai bateko zurezko argi-zutoin bat berreskuratu du, dagozkion kable, isolagailu eta gurutzeta eta guzti, eta zenbait binilo-disko sartu ditu eguraldi txarraren eraginpean egon den utzitako material horren zirrikituetan. Piezaren bidez, garai bateko Sobietar Batasunean propaganda politikoa urrutira hedatzeko egin zituzten elektrifikazio-kanpaina estrategikoak ekarri nahi ditu gogora.

Ibon Aranberri

Deba, Gipuzkoa, 1969 - Ornate and rigid (galvanized) - 2007. Altzairu galvanizatua - Bergé y Cía.,S.A.k dohaintzan emana 2024an

Aranberriren proiektuetan, boterearen hizkuntza eta haren irudikapena aurki daitezke, baita euskal testuinguru politiko, artistiko eta sozialarekin –eta horren iruditeria kolektiboarekin– lotutako beste gai batzuk ere. Haren obrek, gainera, tradizioz eskulturarekin lotu izan diren mugak eta formatuak gainditzen dituzte. Hain zuzen, huraxe da Aranberriren jardunbide artistiko nagusia. Hemen, apurtutako osotasun baten zatiak balira bezala, bi metalezko eskultura handi aurki ditzakegu lurrean, eroritako obelisko baten moduan. Obra distiratsu eta orbangabe honek piezaren materia murrizten duten zulo ugari ditu, baina ez dute haren ikusizko trinkotasuna eta irmotasuna txikitzen.

Richard Artschwager

Washington, DC, 1923-Albany, New York, 2013 - Double Speaker - 1966. Zur gaineko formika - Bergé Bilduma. Museoak 2023an eskuratua

Artschwager eskultore, pintore, ilustratzaile eta diseinatzaile grafikoa XX.mendearen bigarren erdialdeko eragin handieneko artistetako bat izan zen. Itxura ez-artistikoko zenbait obra egin zituen, zeinetan ez baitzen egilearen eskua edo arrastoa ikusten, eta bere garaiko material industrial berri batzuk erabili zituen –aluminioa, altzairua, zur kontratxapatua, argi fluoreszenteak, larru sintetikoak– pinturako eta eskulturako konbentzialismoak desafiatzeko. Pieza honetan, bozgorailu elektroniko bikoitz bat irudikatzen du modu eskematiko batean; horretarako, formika erabili du, zura imitatzen zuen material eskas bat, industrian langile-klasearentzako objektu eta altzariak egiteko masiboki erabilia.


ekoiztu-2024-i

Ekoiztu 2024 I

Oihane Mcguinness Armendariz, Maite Redondo Gaztelu, Mireya Martín Larumbe

Uharte Zentroa (Uharte, Nafarroa)

Du 15 Novembre 2024
Au 16 Février 2025

ilargia-uretan

Ilargia uretan

Nafarroako museoa (Iruñea, Nafarroa)

Du 21 Juin 2024
Au 23 Février 2025

erresistentzien-ziztadak

Erresistentzien ziztadak

19 Déce. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

'Gogora ekarri, deitu' | Artistak: Hainbat egile. | Non: Iruñeko Antartika gunean.

bananari-begira

Bananari begira

18 Déce. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Zinta itsaskorraz hormara pegatutako banana bat sei milioi dolarrean baino gehiagoan saldu da New Yorkeko enkante batean. Artelana ote den zalantza egin du telebistako berriemaileak txantxa giroan. Pantailako aurkezlea iruzkinak egitera animatu da, nahiz eta beste testuinguru batean ez litzatekeen ausartuko.

fernando-perezek-azkuna-zentroko-zuzendaritza-utzi-du

Fernando Perezek Azkuna zentroko zuzendaritza utzi du

13 Déce. | Itziar Ugarte Irizar [BERRIA.eus]

Bilboko zentroak ohar bidez jakinarazi duenez, Perezek "borondatez" egin dio uko karguari. Dena den, hainbat komunikabidek azken asteotan aipatu dute tirabirak izan direla Bilboko Udalaren eta zentroko zuzendaritzaren artean.

rodriguez-eta-perez

Rodriguez eta Perez

13 Déce. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Perezek dimisioa eman zuen egunean entzun nuen Caixabank dela [espainiar] estatuan etxebizitza gehien dituen enpresa. Gure herrian, eta Guggenheim efektuaren ondorioz, balio propioak zituen alderdi baliotsua izatetik zerbitzuak elikatu behar dituen tresna ekonomiko izatera pasatu da kultura.

isilpeko-lapurreta

Isilpeko lapurreta

13 Déce. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Google irekitzerakoan zerrendatzen zaizkidan ausazko berrien artean agertu zitzaidan SER irratiarena: tentsioa omen dago Azkuna zentroko zuzendaritzaren eta Bilboko Udalaren artean La Caixa fundazioaren proiektu baten harira.

sorkuntzari-ate-irekiak-tabakaleran

Sorkuntzari ate irekiak, Tabakaleran

| 11 Décembre 2024

Tabakalerak sorkuntza sustatzeko egiten duen lana ezagutzeko aukera emango duen asteburuan murgiltzera gonbidatu nahi ditu herritarrak. Ate irekien jardunaldiak abenduaren 13an eta 14an izango dira eta, besteak beste, artisten estudioak, tailerrak, hitzaldiak, proiekzioak eta kontzertuak izango dira.

epika

Epika

04 Déce. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Ez dira lirikarako garaiak. Denak zirraragarria eta ikusgarria izan behar du, nahiz eta segundo gutxi iraun. Aurreko astean graduazio ekitaldiei buruz hitz egiterakoan konturatu nintzen emozioak ukitzeko gauzak eskatzen ditugula.

inigo-garces-hautatua-izan-da-uharte-zentroaren-eskola-lurraldea-2024-25erako

Iñigo Garcés hautatua izan da Uharte Zentroaren Eskola Lurraldea 2024-25erako

| 4 Décembre 2024

Eskola Lurraldeak 2024-25 ikasturterako deialdiaren ebazpena Iñigo Garcésen proiektuaren aldeko izan da. Egitasmoa hiru ardatz nagusitan oinarritzen da: etnobotanika, landare autoktonoen azterketa; soinua, murmurioen eta musikaren esplorazio artistikoa; eta serigrafia naturala, tindagai naturalak inprimatzeko erabiliz.

Artekaria

Le portail de l'art en Euskal Herria

Ceci est le portail créé par le réseau ZAPART. Avec ARTEKARIA, nous voulons donner de la visibilité à l'incroyable richesse artistique et infrastructurelle de notre petit territoire basque (Euskal Herri osoa). En effet, il nous semble que dans un espace aussi réduit où se trouvent tant de musées (Artium, Oteiza, Beaux-Arts de Bilbo, Guggenheim…), de centres d'art (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), de salles publiques et privées (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fondations) galeries traditionnelles ou d'artistes… avec tant de programmations et d'Åöuvres d'artistes visibles, la visualisation de cet ensemble n'est pas facile. Nous avons créé ce portail pour aider à remédier à ce manque.

Artekaria

Le réseau des artistes professionnel.le.s d'Euskal Herria

Zapart a pour objectif de mettre en réseau, de promouvoir le travail et de défendre les droits des artistes professionnel.le.s vivant et travaillant en Euskal Herri (sur les six territoires historiques que sont Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa et Zuberoa).