artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Paul Pfeiffer: "Artelanaren pertzepzioa bera da artelanaren material plastiko nagusia"

Gaur egungo ikus-entzunezkoetako artistarik esanguratsuenetako bat da Paul Pfeiffer hawaiiarra, eta haren 25 urte pasako ibilbidea biltzen duen erakusketa zabaldu du Bilboko Guggenheim museoak.

paul-pfeiffer-artelanaren-pertzepzioa-bera-da-artelanaren-material-plastiko-nagusia

2 Décembre 2024 | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Hedabideek etenik gabe eta masiboki jaurtitako iruditeria da Paul Pfeiffer artistaren lehengai nagusia (Honolulu, Hawaii, 1966). 25 urte daramatza jario emaritsu hori jaso, zehatz editatu eta berriz ere, bere artearen bidez eraldatu ostean, zirkulazioan jartzen. Argazkiak, eskulturak, instalazioak eta bideoak sortzen ditu, aitzindaria izan zen bideo artea lantzen, eta gaur egungo ikus-entzunezkoetako artistarik esanguratsuenen artean daukate adituek oraindik ere. Apokalipsiaren lau zaldunak izeneko argazki seriea izan daiteke haren jarduera azaltzeko adibide egoki bat. NBA saskibaloi ligakopartidetako benetako irudiak dira artelanaren oinarria, baina, digitalki,artistak banan-banan ezabatu ditupartidaren ia elementu guztiak, eta, beraz, baloirik ere gabe, saskirik ere gabe, markagailurik gabe, inolako logotiporik gabe, jendetzak betetako estadioaren erdiko zelaian, jokalari identifikaezin bat bakarrik utzi du eszenaren erdian, eta, hala, ezerezari heltzeko jauzi egiten, airean, lebitatzen ari den santu baten irudi garaikidea osatu. "Beti sortzen da galdera bera", azaltzen du sortzaileak: "Nork erabiltzen du nor? Irudiak egiten gaitu gu? Edo guk geuk egiten dugu irudia?".

Bilboko Guggenheim museoak haren ibilbide osoa hartzen duen 30 lan inguruko erakusketa zabala antolatu du orain. Artistak orain artean Europan izan duen erakusketarik handiena. Askatasunaren sorrerari buruzko kondairaren hitzaurrea deitu du bilduma, eta 2025eko martxoaren 16ra arte egongo da zabalik.

Clara KimLos Angelesko Arte Modernoko Museokoarte arduradun nagusia eta Paula Kroll harenlaguntzailea izan dira erakusketako komisarioak, baina Marta Blavia Bilboko Guggenheim museoko arte arduradunaren laguntza ere izan dute erakusketa Bilbon muntatzeko. Eta, hain zuzen ere, artistak entretenimenduaren industria hori guztia "disekzionatzeko" eta "bistaratzeko" duen gaitasuna nabarmendu du Blaviak. "Baina oso ikuspegi zorrotz eta aseptikotik egiten du hori".

Gurtza garaikidea

Erakusketako atea zabaldu eta, esate baterako, John 3:16 izeneko bi minutu eta zazpi segundoko bideoa ematen duen pantaila txikia topatuko du aurrez aurre bisitariak horman. NBA saskibaloi ligako hainbat partidaren irudiak biltzen ditu pelikulak, baina baloia da irudiko protagonista eztabaidaezina. Beti pantailaren erdi-erdianeta ia irudi osoa hartuz, objektu erabat xehe horren inguruan eraikitako guztia uzten du bistara. "Kapera moduko bat da eremu hau, non kultuzko objektu garaikide bat gurtzen ari garen", laburbildu du Blaviak. "Artistak erakutsi nahi digugisa honetako espektakuluek erlijioaren lekua hartu dutela XX. eta XXI. mendeetan. Eta horiek ere euren zeremoniak eta erritualak izaten dituzte".

Etengabekoa da elementu sakratu eta profanoen arteko tentsio hori erakusketako gainerako piezetan ere, eta Justin Bieber musikariaren gorputz biluzia irudikatzen duten taillak izan daitezke horren adibiderik argiena. "Ez nuke estereotiporik sustatu nahi", onartu dio artistak BERRIAri, "baina nik amerikar kulturarekin lotzen dut hori: joera sakratu eta espiritualaren eta profanotasunaren arteko nahaste hori".

Pfeiferrek 2018an hasi zuen Bieberren pieza, eta Haragiztatzeak deitu zuen. Hain zuzen ere, gurtzarako santuen irudiak sortzen dituzten taillaginei eskatu zien artistak musikariaren gorputzaren erreplika, eta zehaztasun osoz ikus daitezke erakusketan haren adarrak, soina eta burua ere. Filipinetako taillaginek egindakoak dira batzuk, Espainiakoekegindakoak beste batzuk, eta badira Mexikoko eskultoreek egindakoak ere.

Presoen telebistak

Nahiz eta egun New Yorken biziden eta Hawaiin jaio zen,artistak Filipinetan igaro zuen nerabezaroa, hain zuzen ere, eta etengabeko erreferentzia da herrialde hori haren lanetan ere. Masa kulturaren produktuak herrialde hartako errealitatearekin kontrastean jarriz, esaterako, haren piezek maiz uzten dituzte agerian kolonialismoaren makineria eta historia ere. Eta hala da Bieberren taillekin ere, arte komisarioek zehaztu dutenez, kolonialismoaren hedapenaren mapa bat ere osatzen baitute taillaginen jatorriek. Eskultura horiek egiteko teknikak lotura estua du erlijio jakin baten hedapenarekin ere.

Kariatidea artelanak irribarrea pizten du. Stanley kopa, hau da,NHL izotz gaineko hockey txapelketako garaikur nagusiaairean bere kasa flotatzen ikusten da, hari eusten dioten jokalari guztiak ezabatu ostean. "Sortu nuenean,asmoa ez zenbarregarria izatea", azaldu du artistak, "baina gustatzen zait ikustea barregarria ere izan daitekeela. Arrarotze moduko horrek aurrez ezarri gabeko modu batean pizten ditu zentzumenak, eta ikusten den horren plastikotasuna aktibatu".

Eta esanguratsua da artistak artelanak erakusteko hautatutako modua ere. Esate baterako, AEBetako kartzeletan presoentzat prestatutako tapaki gardeneko telebistetan ikus daitezke Kariatidea (Maywather) eta Kariatidea (Pacquaio) bideoak. 2015ean Floyd Mayweather eta Manny Pacquiao boxeolarien artean izandako borrokaldia erakusten dute bi lanek. Borrokaldi bera, baina ikuspegi kontrajarrietatik. Artistak arerioa ezabatu baitio borrokalarietako bakoitzari, eta, hortaz, ezerezari ukabilka eta ezerezaren ukabilkadak jasotzen ikus daitezke boxeolariak. Mayweather batean, eta Pacquiao bestean.

Irudien eraikuntza da artistaren beste kezka iturrietako bat, eta 2008ko Cross Hall instalazioa izan daiteke horren adibide. AEBetako presidenteek hitzaldiak egiteko erabili ohi duten Cross Hall izeneko aretoaren irudi erraldoi baten proiekzioa da obraren elementu nagusia. Mikrofonoak lehen planoan, eta pasillo luze eta dotore bat atzean. Proiekzio erraldoia hartzen duen horman zulo bat topatuko du bisitariak, ordea. Behatxulo batetik bezala begiratu ahalko du zulotik, eta areto hori ikusten duelako sentsazioa izango du. Baina proiekzioa hartzen duen hormaren atzealdera pasatuz gero, berehala ohartuko da behatxulotik ikusitakoa maketa bat baino ez dela.

Aurkitutako irudiak

Pfeifferren lanean ohikoak dira halako eskala aldaketak, ezabatzeak eta erreplikak ere. Beste norbaitek sortutako materiala baliatzen du horretarako, gehienetan, eta topatutako objektuekin sortutako artearekin uztartzen dubere jarduna, artistaren hitzetan. "Pinturaren kasuarekin kontrajarriz gero, bereziki anbiguoak dira hala aurkitutako objektuak nola aurkitutako metrajeak, ez dagoelako argi eguneroko objektuak edo objektu estetikoak ote diren".

Baina, dioenez, hain zuzen ere, espazio hori zaioemankorren. Izan ere, objektu horiek artelan gisa kontsidera daitezen, testuinguruak ere baduzer esana. "Testuinguru aldaketa bat baino ez da, baina horrek berak erakusten du testuinguruak nola aldatzen duen dena. Eta nik uste dut halakoetanpertzepzioa bera edo testuingurua bera bilakatzen dela lanaren material plastiko nagusia. Niretzat, lanerako esparru ezin interesgarriagoa da hori".


1-1-eskala

1:1 eskala

Ixone Sadaba

Azkuna Zentroa (Bilbo, Bizkaia)

Du 06 Février 2025
Au 27 Avril 2025

galezina

Galezina

Jose Luis Vicario

Marzana aretoa (Bilbo, Bizkaia)

Du 10 Janvier 2025
Au 21 Février 2025

le-grand-etre

Le grand être

Lydie Arickx

Galerie Georges Pompidou (Angelu, Lapurdi)

Du 14 Décembre 2024
Au 15 Mars 2025

gabonak

Gabonak?

18 Janv. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Opor egunak pasatu badira ere, Gabonetako gai batekin nator gaurko artikulu honetan. Gero eta arreta handiagoa pizten dit festa horiekin lotzen den ikonografia, itxura edo iruditeriak.

hastapenak

Hastapenak

16 Janv. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

'2023ko Arte plastiko eta ikusizkoetarako laguntzak' | Artistak: Taxio Ardanaz, Elisa Arteta, Nagore Txibite Lizarraga, Ada Garrues, Amaia Gracia Azketa, Jaione Inda eta Leire Urbeltz, David Mutiloa eta Alba de la Portilla Castillo. | Non: Baluarteko Harresi aretoan, Iruñean. | Noiz arte: Otsailaren 9ra arte.

mende-bat-berrordenatzea

Mende bat berrordenatzea

15 Janv. | Itziar Ugarte Irizar [BERRIA.eus]

Garaian garaiko molde eta kezkei adi osatu du ehun urteko zeharkaldia euskal arteak. Haren garapena bada, beraz, gizartearen garapenaren isla ere. Antonio Gezalarekin hasi eta Itziar Okarizekin buka, Peio Agirrek gidatuta ibili du mendea BERRIAk.

carmelo-ortiz-de-elgea-margolaria-hil-da

Carmelo Ortiz de Elgea margolaria hil da

14 Janv. | Ainhoa Sarasola [BERRIA.eus]

Bere paisaiengatik eta obra koloretsuagatik egin zen ezagun pintore gasteiztarra, Euskal Herriko artista nabarmenetako bat bilakatzeraino. 80 urterekin zendu da.

zergatik-hor

Zergatik hor?

10 Janv. | [BERRIA.eus]

'HARRIA ETA POLTSA' | Non: San Telmo museoan, Donostian. | Noiz arte: 2025eko azaroaren 16ra arte.

zenbakiak

Zenbakiak

09 Janv. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Gabonak magiari lotu ohi bazaizkio ere, zentzu handiagoa du diruari lotzeak. Eguberrietako loteriarekin hasten da eta Errege Egunekoarekin amaitu. Batzuek aparteko ordainsaria jasotzen dugu, eta denok gastatzen dugu ohi baino gehiago.

adreiluak-egin-eta-sutan-egosi-ditu

Adreiluak egin eta sutan egosi ditu

26 Déce. | Edurne Begiristain [BERRIA.eus]

Botere egiturek sortzen dituzten narratibei kritika egin die Zigor Urrutiak ‘Estrategiak (I saiakera)' erakusketan. Gasteizko Zas Espazioan dago ikusgai otsailaren 15era arte.

Artekaria

Le portail de l'art en Euskal Herria

Ceci est le portail créé par le réseau ZAPART. Avec ARTEKARIA, nous voulons donner de la visibilité à l'incroyable richesse artistique et infrastructurelle de notre petit territoire basque (Euskal Herri osoa). En effet, il nous semble que dans un espace aussi réduit où se trouvent tant de musées (Artium, Oteiza, Beaux-Arts de Bilbo, Guggenheim…), de centres d'art (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), de salles publiques et privées (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fondations) galeries traditionnelles ou d'artistes… avec tant de programmations et d'Åöuvres d'artistes visibles, la visualisation de cet ensemble n'est pas facile. Nous avons créé ce portail pour aider à remédier à ce manque.

Artekaria

Le réseau des artistes professionnel.le.s d'Euskal Herria

Zapart a pour objectif de mettre en réseau, de promouvoir le travail et de défendre les droits des artistes professionnel.le.s vivant et travaillant en Euskal Herri (sur les six territoires historiques que sont Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa et Zuberoa).