artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Gure begiradatik

'Evil Eye' | Non: Tabakaleran, Donostian. | Noiz arte: ekainaren 4ra arte.

gure-begiradatik
Evil Eye erakusketa, Tabakaleran. À‚© MAIALEN ANDRES / FOKU

27 de Abril 2023 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Orain dela gutxi idatzitako kritika bat konfesio batekin hasi nuen: zenbait erakusketa haien hurbiltasunagatik ikusten nituela. Oraingoan, bada, konfesio beraren parte izan zitekeen bigarren zatiarekin jarraituko dut: gertuko erakusketak, eta ordutegiz ere, bateragarri zaizkidanak dira ikusten ditudanak, oro har. Museo, galeria eta arte erakusketak ipintzen dituzten instituzioen ordutegiak ez dira beti guztiz erosoak izaten. Batzuetan, aurrekontu falta dela eta, irekiera oso ordu eta egun murritzak izaten dituzte, eta ez da beti erraza izaten ordutegi horiek lan orduekin bateratzea. Batzuetan, halako puzzle jokoak egiten ditut nire ordutegiarekin erakusketa horietara joateko. Bestetan, ordea, irekiera ordu zabalak dituzten instituzioetako erakusketak ikustea beste aukerarik ez da izaten.

Aukeren artean, Tabakalerara jotzea erabaki nuen orduan, denbora nahikotxo pasea baitzen instituziotik bertatik sortutako erakusketaren bat ikusten ez nuela. Hala, bada, erakusketara bertaratu nintzen; edo hobe esanda, bertaratu ginen. Behin, konfesioak egiten hasita, esan beharra baitut erakusketak ikustera maiz jendez lagunduta joaten naizela; horrela beti baita aberasgarriagoa eta dibertigarriagoa.

Erakusketa hitz batez deskribatu beharko banu, denaren gainetik, konplexua dela esango nuke. Ez da edonorentzat egindako mostra —nirekin etorritakoak behin baino gehiagotan aitortu zidan moduan—. Kontzeptu eta ideia askoren nahasketak biltzen dira bertan, interesgarriak, zalantzarik gabe, baina askotan, erakusketaren ildoa jarraitzeko arazoak sortzen dituztenak. Mostran barneratu ahal izateko ez da nahikoa izaten, inondik ere, sarrerako testua irakurri eta artelanak ikustea. Artelan bakoitzak gauza oso zehatz, espezifiko eta ezberdin bati egiten dio keinu, erakusketan lantzen diren ideiez gain, beste hainbati ere erreferentzia egiten dietelarik; beraz, hauek erakusketan egotearen zergatia ulertu ahal izateko, beharrezkoa da, nahitaez, proiektu bakoitzaren alboan agertzen den txarteltxoko informazioa irakurtzea. Txarteltxo horiek, ordea, txikiak dira eta informazio kantitate handia jasotzen dute irakurtzeko bat ere erosoa ez den tamaina oso txikiko letretan. Horrek guztiak kontzentrazio maila oso altua eskatzen dio bisitariari erakusketa aretoetan; ia deskantsurako aukerarik ere eskaintzen ez zaiolarik. Zalantzarik gabe, aste osoa lanean pasa ostean, ez da ostiral arratsalde batean ikusteko erakusketa.

Testuen artean hala nolako hierarkiaren bat egon izan balitz, sikiera tamaina ezberdinak erabiliaz, erakusketa ulertzeko nahitaezkoak diren batzuk hautatu edo sortuaz, zenbait artelanen multzokatzeekin batera, erakusketa atseginagoa izango zatekeenaren sentsazioarekin gelditu nintzen; maiz, komisariotzan bigarren mailan gelditzen diren egin beharrak dira hauek —aretoetako testuen antolaketaz pentsatzeaz ari naiz—, baina ezinbestekoak dira transmititu nahi den diskurtso hori bisitariengana eraginkortasunez iritsi dadin, eta bereziki, hain diskurtso konplexuko erakusketetan.

Txarteltxoetako testu bakoitza irakurtzeak denbora eskatzen du; denbora asko, eta honi erakusketan dauden ikus-entzunezko kopuru handia gehitzen badiogu, ia ezinezkoa bilakatzen da erakusketa osoa arratsalde batean ikustea. Beraz, ikus-entzunezko askoren kasuan, txarteltxoko informazioa irakurri, minutu batzuez pantailaren aurrean egon, eta aurrera egin beharra tokatzen zen. Bai, egia da erakusketara beste egun batean bueltatu zaitezkeela osorik ikusteko denborarik izan ez duzun ikus-entzunezkoak ikustera. Baina egiaz, oso jende gutxik egiten du halakorik. Ni, adibidez, Miranda Pennellen Strange Object osorik ikusteko gogoz gelditu nintzen, oso itxura interesgarriko lana, baina ez dakit horretarako aukerarik izango ote dudan tamalez. Dena den, honez gain, azpimarra berezia merezi duten beste hainbat lanez disfrutatzeko aukera izan nuen; hala nola, Kapwani Kiwangaren eskultura bikainez eta Euskal Herriaren iragan kolonialista bistaratzen duen Kiluanji Kia Hendaren La conquista del reino sin memoria (Jeanne Rolande) lanaz.

Amaitzeko, erakusketan lantzen den gaira itzuli nahiko nuke bisitaren gortasuna albo batera utziz eta bertan lantzen diren begirada eta ikusgarritasunaren baitako boterea eta kontrol politiken inguruko gaiak —izan sozialak, militarrak, konbentzionalak edo bestelakoak—, plazaratzearen beharra aldarrikatu nahiko nuke, haien inguruko gogoetak, pentsamenduak eta hausnarketa kritikoak bultzatzearena; maiz, hain naturalizatutzat jotzen dugun hori zalantzan jartzeko, eta beste ikuspuntu batzuetatik heltzeko aukera eskaintzen baitu erakusketak. Horrekin gelditzen naiz ororen gainetik.


arcoiris-82

Arcoiris 82

Irati Gorostidi

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 11 de Septiembre 2025
Al 06 de Enero 2026

latires

Latires

Nisa Goiburu

Cristina Enea fundazioa (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 03 de Octubre 2025
Al 08 de Diciembre 2025

hurbileko-paisaiak

Hurbileko paisaiak

Arabako Arte Ederren Museoa (Gasteiz, Araba)

Desde el 31 de Octubre 2025
Al 12 de Abril 2026

lo-elevado-profundo

Lo elevado profundo

Ros Boisier

Durangoko Arte eta Historia Museoa (Durango, Bizkaia)

Desde el 25 de Septiembre 2025
Al 16 de Noviembre 2025

topaketen-dardara-artistikoa-iraunaraztea

Topaketen dardara artistikoa iraunaraztea

16 de Nov. | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Iazko Iruñeko Topaketetan plazaratutako gogoeta artistikoetan inspiratutako sei obra jarri dituzte ikusgai Baluarten, gune hori pentsamendurako eta sorkuntzarako "erresonantzia kaxa" bihurtzeko asmoz. Erakusketa azaroaren 29ra arte izanen da ikusgai.

erakusketa-integratzailea

Erakusketa integratzailea

14 de Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gutxien espero duzun erakusketak generoaren parekidetasun aldetik egokia izateagatik harritzen zaitu. Ezusteko polita izan nuen Bartzelonako Miró Fundazioan ikusgai dagoen Miró eta Estatu Batuak erakusketa bisitatzerakoan.

ez-dakizuna-egitea-ez-dakizunarekin

Ez dakizuna egitea, ez dakizunarekin

14 de Nov. | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Azken bost urteetan sortutako eskulturak bildu ditu Angel Bados artistak Bilboko Carreras Mugica galerian. Jorge Oteizaren oihartzuna eta Europako artea ez ezik, arabiar kultura ere izan du sorkuntzarako solaskide.

firenzek-fra-angelicoren-birbalorazioa-proposatzen-du

Firenzek Fra Angelicoren birbalorazioa proposatzen du

12 de Nov. | Olivier Tosseriren artikulutik itzulia [JdA]

Italiako azken hirurogeita hamar urteetan egin den lehen atzera begirako erakusketak baieztatzen du fraide margolariari Berpizkundeko iraultza artistikoan egotzitako rola.

alfonbretan-kontatutako-gerra

Alfonbretan kontatutako gerra

07 de Nov. | Enekoitz Telleria Sarriegi [BERRIA.eus]

Erakusketa berezi bat jarri dute Donostiako Nomada dendan: ‘Balak ehuntzen, bakea amesten'. Afganistango emakumeek ehotako alfonbrak dira: tankeak, hegazkinak, misilak eta granadak dituzte apaingarri gisa.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).