artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Kaosen osteko hasiera berriak

Kimia Kamvari. 'Alef' | Non: Donostiako San Telmo museoan. | Noiz arte: 2023ko otsailaren 5era arte.

kaosen-osteko-hasiera-berriak
Kimia Kamvari artista, Donostiako San Telmo museoan jarri duen erakusketari begira. GORKA RUBIO / FOKU

14 de Diciembre 2022 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Erakusketaren inguruko informazioa posta elektronikoan jaso orduko sortu zitzaidan bertaratzeko gogoa. Urte batzuk paseak ziren Kimia Kamvariren bakarkako azken erakusketa ikusi nuenetik —Kristinaenean 2019an izan zelakoan nago—, eta egun zertan zebilen jakiteko kuriositatea banuen. Horregatik joan nintzen, oraingoan, San Telmo museora.

Bere erakusketa Artea abian programaren barruan aurkeztu dute (museoaren eta Kutxa Fundazioaren artean garatutako proposamena, artista gazteei instituzioan lehen leku bat behintzat egiteko asmoz gauzatzen dena). Erakusketa hauek Laborategia izeneko aretoan atontzen dira; liburutegiaren gainaldean kokatua, sarrera libreko espazioa da, tamaina politekoa, eta bertan dago ikusgai Alef titulutzat duen erakusketa.

Aretoaren ohiko sarreratik sartu nintzen; irekia zegoen, eta alboan, gainera, erakusketaren eskuorriak zeuden idulki batean jarrita. Erakusketaren sarrera nagusia zirudien. Eskuorri bat hartu, eta espazio barrura sartu nintzen, beraz.

Gogoan nuen Nature Change Kristinaeneako 2019ko erakusketa hartan bereziki instalazioa zein ongi erdietsirik zegoen; bisitarien begiradaren heldulekuak eta ibilbide espazialen gidaritzak ederki ebatzi zituela artistak. Eta hura zen erakusketa honekiko nekarren espektatiba. Baina espektatiba hutsean gelditu zen.

Erakusketa ikusi, eta ustez irteerako atea zenetik atera nintzen, harik eta horman erakusketaren titulua topatu, eta lurrean aurrera eta atzera irudikatzen ziren gezitxoak ikusi nituen arte. Nahiko nahasgarria zen. Baina atzera berriz ere erakusketara begiratu, eta argi ikusi nuen: hura zen mostraren sarrera nagusia. Ez nintzen izan arratsalde hartan erakusketara hurbildu nintzen bakarra, baina bakarra izan nintzen —ni han izan nintzen artean, behintzat—, ia kasualitatez, erakusketaren irakurketa baldintzatzen duen detailetxo honetaz ohartu zena; gainontzeko guztiak lehen sarreratik sartu eta irten baitziren.

Tontakeria hutsa irudi lezake erakusketa baten sarreraren kokalekuari halako garrantzia emateak, erakusketa bera izanik, leku batetik ala bestetik sartu. Baina edozein objektu alde batetik ala bestetik ikusteak harekiko dugun ezagutza baldintzatzen duen bezala, edo testu baten ulermenean hura buruz behera ala buruz gora irakurtzeak eragina duen moduan, erakusketekin ere gauza bera gertatzen da: ez da gauza bera aurretik sartu eta instalazioa pentsatua izan den ordenan ikustea, edo atzekoz aurrera bisitatzea. Kaos uneek hasiera berriak bermatzen omen dituzte... Hala, bigarrenez erakusketan sartuta, nire esperientzia zeharo aldatu zen.

Oraingoan, aretoan sartu, eta hura diagonalean zeharkatzen duen horma handi batek eman zidan ongi etorria: arrotz zaigun basamortu itxurako lurralderen bateko dolinen argazkiz jositako hormak, zuloetako bakoitza koordenatu batez markatua. Antzekoak, baina bakoitza partikularra. Haien alboan, eskuineko horma osoa hartzen, tamaina monumentaleko testua dago, ia artelan baten gisako tratamendua duena, testuaren materialtasuna agerian uzten duena. Ez da aretoetan egon ohi den sarrerako testu bat; patxada behar duen testua da, denbora; eta gorputzak ere hori eskatzen du haren aurrean, patxada. Lurrean eseri besterik ezin egin, ordea. Baina testuak dolinei testuingurua eskaintzen die, baita haietatik gaindi pentsatzeko aukera eman ere. Zinez, inflexio puntu gisara funtzionatzen du; horma diagonalak bereizten dituen aretoaren bi aldeak lotzeko giltzarri gisara.

Landareak, materia, materiala, lur beltza, lur emankorra (edo haren falta?), unibertsoaren belztasuna, gizartearen iluntasuna eta 21 zumar negarti, goibel, atsekabetuta eta haserre. Irmo eta zut; irekitako zauriari gazteriaren protestek erantzuten dieten tankeran. Kaosa al da? Hala bada, zerbait berria hastear da... Emakumea, bizitza, askatasuna?

Alef-ak hasiera sinbolizatzen omen du; askotariko aukerak, amaigabeak, sor ditzakeen energiari egiten omen dio erreferentzia; hizkia eta narrazioa da aldi berean. Hemen, erakusketan, hasiera horren arduraren testigua dolinek hartzen dute, baina narrazioarekin nola jarraitu, nola amaitu, bisitariaren esku gelditzen da.

Bikainki jositako lanak, ideiak eta ikuspegiak eskaintzen ditu proposamenak. Artelanetara hurbiltzeko hainbat modu eta hainbat gako eskainiz; bata bestearekin lotuz eta uztartuz, gai, material eta ideien bidez, eta estetikoki oso interesgarria den proposamena gauzatuz. Aurrekoan bezalaxe, Kimia Kamvariren hurrengo erakusketaren zain gelditzen naiz, gogoz. Espero dezagun ordea, oraingoan beste lau urte itxaron behar ez izatea.

alef

Alef

Kimia Kamvari

San Telmo (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 25 de Noviembre 2022
Al 05 de Febrero 2023


irati-gorostidi

Irati Gorostidi

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 11 de Septiembre 2025
Al 25 de Enero 2026

mundu-zabala-3

Mundu Zabala #3

Juan Aizpitarte, Anne-Laure Garicoix, Olivier Masmonteil

Beatrix Enea (Angelu, Lapurdi)

Desde el 13 de Diciembre 2025
Al 18 de Abril 2026

lurraren-arteak

Lurraren arteak

Guggenheim Bilbao (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 05 de Diciembre 2025
Al 03 de Mayo 2026

the-syzygy

The Syzygy

Exposición colectiva

Champ Lacombe galeria (Biarritz, Lapurdi)

Desde el 13 de Septiembre 2025
Al 16 de Noviembre 2025

ufotofu

UFOTOFU

Alexandra Metcalf

Champ Lacombe galeria (Biarritz, Lapurdi)

Desde el 13 de Septiembre 2025
Al 16 de Noviembre 2025

topaketen-dardara-artistikoa-iraunaraztea

Topaketen dardara artistikoa iraunaraztea

16 de Nov. | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Iazko Iruñeko Topaketetan plazaratutako gogoeta artistikoetan inspiratutako sei obra jarri dituzte ikusgai Baluarten, gune hori pentsamendurako eta sorkuntzarako "erresonantzia kaxa" bihurtzeko asmoz. Erakusketa azaroaren 29ra arte izanen da ikusgai.

erakusketa-integratzailea

Erakusketa integratzailea

14 de Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gutxien espero duzun erakusketak generoaren parekidetasun aldetik egokia izateagatik harritzen zaitu. Ezusteko polita izan nuen Bartzelonako Miró Fundazioan ikusgai dagoen Miró eta Estatu Batuak erakusketa bisitatzerakoan.

ez-dakizuna-egitea-ez-dakizunarekin

Ez dakizuna egitea, ez dakizunarekin

14 de Nov. | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Azken bost urteetan sortutako eskulturak bildu ditu Angel Bados artistak Bilboko Carreras Mugica galerian. Jorge Oteizaren oihartzuna eta Europako artea ez ezik, arabiar kultura ere izan du sorkuntzarako solaskide.

firenzek-fra-angelicoren-birbalorazioa-proposatzen-du

Firenzek Fra Angelicoren birbalorazioa proposatzen du

12 de Nov. | Olivier Tosseriren artikulutik itzulia [JdA]

Italiako azken hirurogeita hamar urteetan egin den lehen atzera begirako erakusketak baieztatzen du fraide margolariari Berpizkundeko iraultza artistikoan egotzitako rola.

alfonbretan-kontatutako-gerra

Alfonbretan kontatutako gerra

07 de Nov. | Enekoitz Telleria Sarriegi [BERRIA.eus]

Erakusketa berezi bat jarri dute Donostiako Nomada dendan: ‘Balak ehuntzen, bakea amesten'. Afganistango emakumeek ehotako alfonbrak dira: tankeak, hegazkinak, misilak eta granadak dituzte apaingarri gisa.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).