artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

'Birika bezain elastikoa' erakusketa ludikoa ireki dute Tabakaleran

Anna Irina Russell artistak sortu du, prozesua haurrekin eta familia talde batekin egin ostean. Askotariko egitura puzgarriz bete dute aretoa, eta esplorazio ariketa kolektibo batera gonbidatu publikoa. 'Situ-akzioak' proiektuaren barruan aurkeztu dute.

birika-bezain-elastikoa-erakusketa-ludikoa-ireki-dute-tabakaleran
Anna Irina Russell artista, 'Birika bezain elastikoa' erakusketan, Donostian. GORKA RUBIO / FOKU

17 de Abril 2025 | Itziar Ugarte Irizar [BERRIA.eus]

"Instalazio bat eta erakusketa bat da aldi berean, eta haurrak eta familiak jolastera eta esperimentatzera gonbidatzen dituen paisaia bat sortzen du". Horixe da Donostiako Tabakalerak azken bost udaberritan Situ-akzioak programaren bitartez publikoari egin dion proposamena. Anna Irina Rusell (Bartzelona, 1993) artista gonbidatu dute aurten horretarako, eta, haren praktika artistikoan ohikoa den osagai bat baliatuta, airea, askotariko egitura puzgarriz bete dute aldi berean erakusketa, instalazioa eta paisaia jostagarri bihurtu den espazioa. Birika bezain elastikoa izena jarri dio artistak, eta uztailaren 27ra arte bisitatu ahalko da Tabakalerako lehen solairuan.

Aretora sartu eta kolore granate, berde, lila, hori, laranja eta horiko pieza handiak topatuko ditu bisitariak. Kuxinak dira batzuk, eta airez puztu daitezkeen gorputz bigunak besteak. Artistak azaldu duenez, bere praktika artistikoan aspalditik lantzen ari den ildo batzuen erakusle da lana; batetik, airea, "material erlazional" modura lantzen duena; eta, bestetik, arreta jartzea ahozkoak edo hitzezkoak ez diren komunikazio moduetan, zeinak, haren ustez, "gorputza modu aktiboago batean jartzen baitute zentroan".

Kasu honetan, animalia batzuek komunikatzeko edo euren buruak arriskutik babesteko dituzten estrategiak hartu ditu erreferentzia gisa artistak; mintzak puztea, kasurako. Hala, puzten eta uzkurtzen diren pieza askotarikoen aurrean, nolabait, arnasa hartzen duen areto batekin egingo du topo bisitariak, eta berak ere parte hartu ahalko du eraldaketan. Figurak airez betetzeko, leunago edo indartsuago lan egiten duten motorrak kokatu dituzte, eta alde horiez jabetzea ere bada proposamena. Artistaren esanetan, lehen begi kolpean aurpegi "atsegin eta dibertigarri" hori eskaintzen du erakusketak, baina atzetik badira "tentsio egoerekin eta zaurgarritasunarekin" lotura duten zenbait dimentsio. Irina Rusell: "Airea lanerako osagaitzat hartzea oso sentibera eta intimoa da niretzat, arrotzekin ere konpartitzen duzun hori delako; beti dago hor, baina, ezin denez ikusi, ez dago beti presente. Berdin gertatzen da hitzezko lengoaia ez diren komunikazio moduekin ere: hor daude, baina, ez direnez hain bistakoak, ez daude horren presente".

Erakusketa "arrakastatsuenak"

Tabakalerako ordezkariek esan dutenez, instituzioko erakusketa "arrakastatsuenak" izan dira gaur-gaurkoz Situ-akzioak programaren barruan egin dituztenak. Aurreko edizioetan, Julio Le Parc, Emma Kunz, Priscila Fernandes eta Maria Jerez artisten lanak izan dira ikusgai, eta 69.000 bisitari baino gehiago bildu dituzte horiekin. 2018an jarri zuten martxan egitasmoa, eta jolasaren bideetan arakatuz arte garaikidera hurbiltzen laguntzea da programaren helburu nagusia, baita erakusketa guneak "habitatzeko" modu berriak proposatzea ere.

Badu beste berezitasun bat Situ-akzioak programak. Erakusketaren sortze prozesuan, artistak ez du bakarka lan egin. Kasu honetan, familia talde batekin eta Karmengo Ama ikastetxe publiko integraleko eta Herrera ikastetxeko haurrekin aritu da lanean Irina Russell, eta erakusketa osatzen duten figurek, esaterako, haurrek egindako marrazkiei zor diete forma. "Zoragarria izan da ikustea nola margotzen duten, ondo egitea edo gaizki egitea zer den jakin gabe, besterik gabe, hartu eta margotu", kontatu du.

Bestalde, artistak adierazi du jolasa "lanaren parte garrantzitsu eta transbertsal bat" izan dela beti beretzat. "Haurrekin lan egiten duzunean, jolasa beste lengoaia bat da hainbat kontu aztertzeko; kasu honetan, nola eman lekua beste komunikazio modu batzuei, noiz eta hitzezko lengoaiarekin lehen harremanak izaten ari diren garai batean gainera". Eta nabarmendu du haurtzaroa gogoan izan arren helduak ere gogoan hartuta prestatu dutela erakusketa: "Finean, arnasa hartzen duen espazio bigun eta porotsu bat proposatu dugu, eta eraldaketa horretaz kutsatzera gonbidatzen dugu jendea".

Aurrez egin bezala, oraingoan ere zenbait saio egingo dituzteikastetxeekin Birika bezain elastikoa erakusketan, eta asteburuetan —larunbatetan eta igandetan, 11:00etan— saio dinamizatuak eskainiko dituzte, aurretik izena eman dutenekin.

birika-bezain-elastikoa

Birika bezain elastikoa

Anna Irina Russell

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 10 de Abril 2025
Al 27 de Julio 2025


harien-isla

Harien Isla

Irati Bazeta

Durangoko Arte eta Historia Museoa (Durango, Bizkaia)

Desde el 05 de Diciembre 2025
Al 07 de Enero 2026

heldulekua

Heldulekua

Benoit Pingeot

tTok (Uztaritze, Lapurdi)

Desde el 28 de Noviembre 2025
Al 22 de Enero 2026

lurraren-arteak

Lurraren arteak

Guggenheim Bilbao (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 05 de Diciembre 2025
Al 03 de Mayo 2026

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

05 de Dic. | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

04 de Dic. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

04 de Dic. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

28 de Nov. | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

27 de Nov. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

27 de Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

27 de Nov. | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

25 de Nov. | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).