artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Bizitzaren erraiak

Chiharu Shiota. 'My house is your house' | Non: Azkuna zentroan, Bilbon. | Noiz arte: Irailaren 28ra arte.

bizitzaren-erraiak
Chiharu Shiota artista, Bilboko erakusketan. OSKAR MATXIN EDESA / FOKU

25 de Junio 2025 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Zenbait erakusketatara nire desioei segika joaten naiz, beste batzuetara konpromisoz —horrelakoak ere izaten dira, ezin esan kontrakorik—, eta bada jendearen gomendioz inguratzen naizenik ere. Eta hala joan nintzen orain Bilboko Azkuna zentroko erakusgela nagusian dagoen erakusketara: jaiotzez japoniarra den baina egun Berlinen bizi den Chiharu Shiota artistaren My house is your house (Nire etxea zure etxea da) izenekora. Euskaraz ere badugu antzeko esaera bat, "etxe honetara sartzen dena, bere etxean da" —izan ditzakeen aldaera guztiekin—, eta loturaren graziak are gehiago animatu ninduen bertaratzera.

Erakusketaz ezer gutxi jakinda, etxekotasunari loturiko zerbait topatuko nuelakoan nengoen. Eta, erakusketako testua eta harekin batera lehenengo aretoan zeuden bi instalazioak ikusita, irudipen berari eutsi nion. Ezkerretara, bi isurialdeko teilatudun etxea irudikatzen duen instalazio monumental eta ikusgarri bat dago, dena gorri koloreko hariz saretua. Begiradaz alde batetik bestera gurutzatu daiteke, baina gorputzek sarbidea galarazita dute. Beste aldeko instalazioan, berriz, etxe barneko altzarien maketatxo txikiak daude, ikaragarri pila: oheak, mahaiak, armairuak, aulkiak... Hauetako bakoitza ere gorri koloreko hari batez bildua agertzen da, eta instalazioari ekarpen handiegirik egiten ez dion tamaina handiko argazki bat dute atzean —etxe barnealde batena, non objektuak eta gorri koloreko hari zatiak lurrean botata ikus daitezkeen—.

Hura ikusita, erakusketaren bigarren aretoan murgiltzeko aukera ematen duten bi ateetako edozein har daiteke, non saretutako hari gorriek sorturiko espazioak erabateko protagonismoa hartzen duen; espazio museistikoa bera irentsi eta beste bat sortzeraino. Instalazioaren erraietan barrena ibiltzera beharturik dago bisitaria, harentzat bereziki irekitako tuneletan barrena. Eta espazio berri hau sortzen duen hari sareaz bestaldera leihoak daude, eta leihoetan kiribilduta, paperak: bisitarien esku hartzeak dira, zeinak haientzat etxea denaren definizioa izkiriatuta duten. Hau ere ikusgarria da. Ikusgarriegia, agian? —nire kide batek zioen moduan—.

Espektakularizazio handia duen erakusketa da, zenbait pieza ia ikuskizun bilakatzerainokoa. Light in the Darkness (2018-2015) eta Dialogue with Absence (2023-2025) instalazioak ere ildo horretan koka daitezke: lehena, ospitalekoa dirudien ohe bat, koltxoiaren gainaldean zehar argi zerrenda bat duena; eta bestea, berriz, ponpatutako odolez beteriko hodiak diruditen sigi-saga erraldoia.

Horiek ikusita, aurreko instalazioetako hari gorriek ere odol hodiei erreferentzia egin diezaieketela uler daiteke, eta erakusketaren tituluak aipatzen duen etxeak artistaren gorputzari egiten diola keinua: norberaren lehen etxea, bizitokia, norbere gorputza baita ezbairik gabe —ametsetan ere hala interpretatzen dira maiz etxeak—. Hala, erakusketaren erroa erabat existentziala bilakatzen da; bizitzaren presentzien eta absentzien artekoa; bizitzaren beraren eta heriotzaren artekoa; eta, oreka horretan, gure presentziaren nolakotasuna ulertzekoa.

Tarteko aretoan daude formatu txikieneko objektuak: alde batean, marrazkiak, eta bestean, argazkiak eta bideoak, tartekatuta. Argazkiak eta bideoak esplizituak dira: odolarekiko eta lurrarekiko harremanak agertzen dira, artistak bizitzaren erroekin lotzen baititu. Lurrarekin loturikoek, eta bereziki Try and Go Home performancearen (1997) argazkiek, Ana Mendietaren lanak gogora dakartzate. Dena den, kasu askotan, ekintza beraren argazkiak eta bideoak agertzen dira bata bestearen ondoan, ekarpen handiegirik egin gabe batzuek besteei, eta betelan irudipena emanez.

Erakusketako esparrurik interesgarriena, ordea, horma honen beste aldean kokatua dagoena dela esango nuke: izkina batean dagoen duen Out of My Body (2020-2025) instalazioa, eta bereziki, aurrez aipatutako marrazkiak. Erakusketako zatirik transzendental, intimo eta zintzoena dela dirudi, artistaren kezkarik sakonenak irudikatzen dituena: gizakion presentzia munduan, unibertsoarekiko dugun erlazioa, eta elkarrekiko sostengua eta harremanak; era berean, kezka unibertsalak ere izan daitezkeenak. Hala, ez da epel eta axolagabe uzten duen erakusketa bat, eta hori aitortu behar zaio.


pintamonas

Pintamonas

Zaragüeta

Nafarroako museoa (Iruñea, Nafarroa)

Desde el 10 de Octubre 2025
Al 22 de Febrero 2026

irati-gorostidi

Irati Gorostidi

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 11 de Septiembre 2025
Al 25 de Enero 2026

erretratu-intimoa

Erretratu intimoa

Pilar Belzunce

Txillida leku (Hernani, Gipuzkoa)

Desde el 05 de Junio 2025
Al 26 de Diciembre 2026

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

05 de Dic. | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

04 de Dic. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

04 de Dic. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

28 de Nov. | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

27 de Nov. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

27 de Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

27 de Nov. | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

25 de Nov. | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).