artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Natura ehunduz

Maria Cueto. 'Iragankorra ehuntzen: testurak, errepikapena, geometria, zirkulartasuna' | Non: Kutxa Kubo aretoan, Donostian. | Noiz: Irailaren 28ra arte.

natura-ehunduz
Bisitari bat Maria Cuetoren artelan bati so, inaugurazio egunean. GORKA RUBIO / FOKU

27 de Septiembre 2025 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Maria Cuetoren azken banakako erakusketa orain dela urte batzuk ikusi nuen Donostiako Alde Zaharrean kokatua dagoen Ekain galeriaren espazio xaloan. Erakusketa-guneak ez du edukiera ikaragarria, eta hori dela eta bertan Cuetoren ekoizpena osatzen duten lan gutxi batzuk zeuden; nahikoa, dena den, bere proiektuen fintasunaz disfrutatzeko. Ez da euskal mainstream-ean kokatutako artista, eta hain zuzen horrek eragiten du haren lana ikusi eta disfrutatzeko aukerak ere hain murritzak edo aldizkakoak izatea; eta, hain zuzen ere horregatik, Kutxaren Kubo espazioan erakusketa izango zuela jakin nuen unetik izan nuen argi ez nuela hura galduko.

Irudi du Kutxaren Kubo espazioaren programazioak norabide aldaketa bati ekin diola azken aldi honetan, eta, euskal testuinguruari lotutako emakumezko artistei bultzada emateko asmoz, haien banakakoak ekoizteari heldu diola. Ildo honetan, esanguratsua da espazio honetan egin diren azken erakusketak Isabel Herguerarena, Maria Paz Jimenezena eta Maria Cuetorena izatea. Kutxaren espazioa izanik, argi dago ez duela museo publiko batek daukan balioztatzerako eta aintzatespenerako gaitasun-maila berdina, baina, Kursaalaren etxabean kokatuta egonik, instituzio gutxik duten ikusgarritasuna eta presentzia du erakusketa-gune honek hirian. Ederra litzateke, hala, norabide berean jarraitzeko joerari eustea.

Aretoaren beste ezaugarri garrantzitsu bat bere tamaina espaziala da: luze, zabal zein altuerari dagokiena. Eta hori ere ez da hutsala. Espazioen tamainek bertan erakutsi daitezkeen piezen aukeraketa erabat baldintzatzen baitute: bai kopuruari eta baita dimentsioari dagokienez ere. Eta, beste erakusketetan agerikoa bada ere, Cuetoren erakusketan berebiziko garrantzia hartzen du horrek. Izan ere, artistari beste edozein espaziotan erakustea ezinezko egingo litzaizkiokeen lanak aurkezteko aukera eskaini baitio horrek; eta, era berean, ikusleak ere ustekabean harrapatzea lortu du —edo, behintzat, bere obra tamaina txikian ikustera ohituta geundenok—.

Hainbatetan hitz egin izan dut objektu baten tamainak harekiko dugun hautematean eta esperimentazioan daukan erabateko eraginaz; baldintzatzaile erabatekoa dela. Gogoan dut orain dela urte batzuk ariketa hau Nagore Amenabarrok aplikatu zuela San Telmon aurkeztutako banakako erakusketan, eta Cuetoren erakusketako zenbait obratan ere antzematen da, zintzilikatutako elementu begetalekin egindako eskulturetan bereziki.

Tamaina txikikoak aurrez ezagutzen nituenak dira, Ekain galerian aurkeztu zituenak, besteak beste; delikatuak, finak, giza eskalara egokituak; baina erabat etereoak, putz egin eta artistak eraikitako ordena deuseztatuko litzatekeen irudipena ematen dutenak; itxuraz, hain hauskorrak. Espazioko areto nagusian, berriz, aurrez ikusi gabeko tamainako hiru eskultura daude: hauek ere material eta teknika berdinez eginak, baina sentsazio erabat ezberdinak sortzen dituztenak. Gorputzari gailentzen zaizkie, zurrunbiloen gisara, entitate propioa hartzen duten izakiak balira bezala. Hauskortasuna galdu eta haietan barneratzeko gogoa gailentzen da, soilik kanpotik behatzekoa baino gehiago, udazkeneko haize ufada bero batez lurreko hostoak aireratu eta gorputzak inguratzen dituen unea bilatzearen antzera.

Dena den, Cuetoren lanekiko sortzen den gozamena ez datza tamainekiko egiten duen jolas hutsean, ezta darabilen ehungintzaren teknikan ere —nahiz eta erakusketaren tituluak bereziki horri egin erreferentzia eta Cuetoren artelan askoren oinarri teknikoa ere hura izan—, baizik eta naturarekiko duen sentsibilitatean, eta sentsibilitate hori bere artelanen bidez publikoarenganaino igarotzeko duen gaitasunean. Materialen memoria, iragankortasuna eta etengabe eraldatzeko duten gaitasuna lan tresnatzat hartuta, paisaia naturalen istorioen luzapen bilakatzen dira bere lanak, eta bisitariak istorio horren parte izatera eta hura partekatzera pasatzen dira.


etorkizun-ezeztatua

Etorkizun ezeztatua

Iruñeako Zitadela (Iruñea, Nafarroa)

Desde el 01 de Octubre 2025
Al 11 de Enero 2026

latires

Latires

Nisa Goiburu

Cristina Enea fundazioa (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 03 de Octubre 2025
Al 08 de Diciembre 2025

beste-beldur-batzuk

Beste beldur batzuk

Antoni Muntadas

Nafarroako Unibertsitateko Museoa (Iruñea, Nafarroa)

Desde el 15 de Octubre 2025
Al 01 de Marzo 2026

bogolanfiniaren-herentzia

Bogolanfiniaren herentzia.

Maliko emakumeen ondarea

Palacio Kondestable jauregia (Iruñea, Nafarroa)

Desde el 05 de Noviembre 2025
Al 11 de Enero 2026

hurbileko-paisaiak

Hurbileko paisaiak

Arabako Arte Ederren Museoa (Gasteiz, Araba)

Desde el 31 de Octubre 2025
Al 12 de Abril 2026

topaketen-dardara-artistikoa-iraunaraztea

Topaketen dardara artistikoa iraunaraztea

16 de Nov. | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Iazko Iruñeko Topaketetan plazaratutako gogoeta artistikoetan inspiratutako sei obra jarri dituzte ikusgai Baluarten, gune hori pentsamendurako eta sorkuntzarako "erresonantzia kaxa" bihurtzeko asmoz. Erakusketa azaroaren 29ra arte izanen da ikusgai.

erakusketa-integratzailea

Erakusketa integratzailea

14 de Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gutxien espero duzun erakusketak generoaren parekidetasun aldetik egokia izateagatik harritzen zaitu. Ezusteko polita izan nuen Bartzelonako Miró Fundazioan ikusgai dagoen Miró eta Estatu Batuak erakusketa bisitatzerakoan.

ez-dakizuna-egitea-ez-dakizunarekin

Ez dakizuna egitea, ez dakizunarekin

14 de Nov. | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Azken bost urteetan sortutako eskulturak bildu ditu Angel Bados artistak Bilboko Carreras Mugica galerian. Jorge Oteizaren oihartzuna eta Europako artea ez ezik, arabiar kultura ere izan du sorkuntzarako solaskide.

firenzek-fra-angelicoren-birbalorazioa-proposatzen-du

Firenzek Fra Angelicoren birbalorazioa proposatzen du

12 de Nov. | Olivier Tosseriren artikulutik itzulia [JdA]

Italiako azken hirurogeita hamar urteetan egin den lehen atzera begirako erakusketak baieztatzen du fraide margolariari Berpizkundeko iraultza artistikoan egotzitako rola.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).