artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Natura ehunduz

Maria Cueto. 'Iragankorra ehuntzen: testurak, errepikapena, geometria, zirkulartasuna' | Non: Kutxa Kubo aretoan, Donostian. | Noiz: Irailaren 28ra arte.

natura-ehunduz
Bisitari bat Maria Cuetoren artelan bati so, inaugurazio egunean. GORKA RUBIO / FOKU

2025eko Irailaren 27a | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Maria Cuetoren azken banakako erakusketa orain dela urte batzuk ikusi nuen Donostiako Alde Zaharrean kokatua dagoen Ekain galeriaren espazio xaloan. Erakusketa-guneak ez du edukiera ikaragarria, eta hori dela eta bertan Cuetoren ekoizpena osatzen duten lan gutxi batzuk zeuden; nahikoa, dena den, bere proiektuen fintasunaz disfrutatzeko. Ez da euskal mainstream-ean kokatutako artista, eta hain zuzen horrek eragiten du haren lana ikusi eta disfrutatzeko aukerak ere hain murritzak edo aldizkakoak izatea; eta, hain zuzen ere horregatik, Kutxaren Kubo espazioan erakusketa izango zuela jakin nuen unetik izan nuen argi ez nuela hura galduko.

Irudi du Kutxaren Kubo espazioaren programazioak norabide aldaketa bati ekin diola azken aldi honetan, eta, euskal testuinguruari lotutako emakumezko artistei bultzada emateko asmoz, haien banakakoak ekoizteari heldu diola. Ildo honetan, esanguratsua da espazio honetan egin diren azken erakusketak Isabel Herguerarena, Maria Paz Jimenezena eta Maria Cuetorena izatea. Kutxaren espazioa izanik, argi dago ez duela museo publiko batek daukan balioztatzerako eta aintzatespenerako gaitasun-maila berdina, baina, Kursaalaren etxabean kokatuta egonik, instituzio gutxik duten ikusgarritasuna eta presentzia du erakusketa-gune honek hirian. Ederra litzateke, hala, norabide berean jarraitzeko joerari eustea.

Aretoaren beste ezaugarri garrantzitsu bat bere tamaina espaziala da: luze, zabal zein altuerari dagokiena. Eta hori ere ez da hutsala. Espazioen tamainek bertan erakutsi daitezkeen piezen aukeraketa erabat baldintzatzen baitute: bai kopuruari eta baita dimentsioari dagokienez ere. Eta, beste erakusketetan agerikoa bada ere, Cuetoren erakusketan berebiziko garrantzia hartzen du horrek. Izan ere, artistari beste edozein espaziotan erakustea ezinezko egingo litzaizkiokeen lanak aurkezteko aukera eskaini baitio horrek; eta, era berean, ikusleak ere ustekabean harrapatzea lortu du —edo, behintzat, bere obra tamaina txikian ikustera ohituta geundenok—.

Hainbatetan hitz egin izan dut objektu baten tamainak harekiko dugun hautematean eta esperimentazioan daukan erabateko eraginaz; baldintzatzaile erabatekoa dela. Gogoan dut orain dela urte batzuk ariketa hau Nagore Amenabarrok aplikatu zuela San Telmon aurkeztutako banakako erakusketan, eta Cuetoren erakusketako zenbait obratan ere antzematen da, zintzilikatutako elementu begetalekin egindako eskulturetan bereziki.

Tamaina txikikoak aurrez ezagutzen nituenak dira, Ekain galerian aurkeztu zituenak, besteak beste; delikatuak, finak, giza eskalara egokituak; baina erabat etereoak, putz egin eta artistak eraikitako ordena deuseztatuko litzatekeen irudipena ematen dutenak; itxuraz, hain hauskorrak. Espazioko areto nagusian, berriz, aurrez ikusi gabeko tamainako hiru eskultura daude: hauek ere material eta teknika berdinez eginak, baina sentsazio erabat ezberdinak sortzen dituztenak. Gorputzari gailentzen zaizkie, zurrunbiloen gisara, entitate propioa hartzen duten izakiak balira bezala. Hauskortasuna galdu eta haietan barneratzeko gogoa gailentzen da, soilik kanpotik behatzekoa baino gehiago, udazkeneko haize ufada bero batez lurreko hostoak aireratu eta gorputzak inguratzen dituen unea bilatzearen antzera.

Dena den, Cuetoren lanekiko sortzen den gozamena ez datza tamainekiko egiten duen jolas hutsean, ezta darabilen ehungintzaren teknikan ere —nahiz eta erakusketaren tituluak bereziki horri egin erreferentzia eta Cuetoren artelan askoren oinarri teknikoa ere hura izan—, baizik eta naturarekiko duen sentsibilitatean, eta sentsibilitate hori bere artelanen bidez publikoarenganaino igarotzeko duen gaitasunean. Materialen memoria, iragankortasuna eta etengabe eraldatzeko duten gaitasuna lan tresnatzat hartuta, paisaia naturalen istorioen luzapen bilakatzen dira bere lanak, eta bisitariak istorio horren parte izatera eta hura partekatzera pasatzen dira.


mundu-zabala-3

Mundu Zabala #3

Juan Aizpitarte, Anne-Laure Garicoix, Olivier Masmonteil

Beatrix Enea (Angelu, Lapurdi)

2025eko Abenduaren 13tik
2026ko Apirilaren 18ra

palais

Palais

Alex Reynolds

Artium (Gasteiz, Araba)

2025eko Urriaren 30etik
2026ko Urtarrilaren 04ra

pitxarra-arima

Pitxarra arima

Alberto Peral

CarrerasMugica (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Abenduaren 12tik
2026ko Otsailaren 14ra

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

Abe. 05 | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

Abe. 04 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

Abe. 04 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

Aza. 28 | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

Aza. 27 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

Aza. 27 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

Aza. 27 | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

Aza. 25 | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.