artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Marlene McCarty artista eta aktibistari eskainitako erakusketa inauguratu du tabakalerak

Sasi guztien gainetik erakusketak Marlene McCartyren azken bi hamarkadetako lanak biltzen ditu. Horietan, bereziki, gorputz femeninoaren inguruan eta honek beste espezie batzuekin duen loturaren inguruan hausnartzen du.

marlene-mccarty-artista-eta-aktibistari-eskainitako-erakusketa-inauguratu-du-tabakalerak

| 20 de Octubre 2025

Sasi guztien gainetik erakusketa inauguratuko du Tabakalerak, Marlene McCarty New Yorken bizi den sortzaileari Estatuan eskaintzen zaion lehen erakusketa. Artista eta aktibista feminista da McCarty, eta funtsezko ibilbidea egin du artea, politika eta ekologia uztartzen. Pieza historikoak eta ekoizpen berriak aurki daitezke erakusketan, eta Maite Garbayo-Maeztu ikertzailea da komisarioa.

Sexualitatearen, familiaren eta kulturaren inguruko botere-dinamikak izan dira Marlene McCartyren ia berrogei urteko praktika artistikoaren gai nagusiak. Halaber, intimoa eta soziala den horren arteko tentsioak dira bere ibilbidean zehar jorratu dituen beste gaietako bat. Horren erakusgarri da McCartyk Gran Fury talde artistiko-aktibistako kide gisa egindako lana. Talde horrek diseinua eta publizitatea erabili zituen GIB/HIESaren krisiaren inguruan kontzientziatzeko eta laurogeiko eta laurogeita hamarreko hamarkadetan gobernuaren gelditasunaren eta homofobiaren aurka protesta egiteko.

Gorputzak, landareak eta jakintzak erresistentzia gisa

Sasi guztien gainetik erakusketak erabat agerikoa ez den hori esploratzeko gonbidapena egiten du. Tamaina handiko marrazkiak, estraktu begetalekin sortuak batzuk, eta landare biziz osatutako instalazioa daude ikusgai erakusketan. Landareak giza gorputzarekin, bereziki femeninoarekin, duten lotura historikoagatik hautatu dituzte eta modu basatian hazten dira Euskal Herrian.

Marrazkia da Marlene McCartyren lanaren muina. Formatu handikoak dira, eta grafitoz, boligrafoz edo akuarelaz eginda daude. Obretan gainjarritako trazu finek ezusteko xehetasunak adierazten dituzten konposizioak sortzen dituzte, eta askotariko interpretazioak sor daitezke. Praktika horren bidez, McCartyren ikuspegiak jakin-min zientifikoa eta sentsibilitate artistikoa uztartzen ditu; marrazketa ezagutza-tresna gisa pentsatzeko modu bat.

McCartyren obrek historia, aktibismoa eta errepresentazioa uztartzen dituzte eta zenbait lanetan, primateen seriean kasu, primatologoen erreferentziak erabiltzen ditu; hala nola hil berri den Jane Goodall, Dian Fossey eta Biruté Galdikasenak. Aitzindariak dira guztiak gizakien eta animalien arteko muga zalantzan jartzen. Euren metodologiak, zuzeneko behaketa etengabean eta lotura afektiboen ezarpenean oinarrituak, zientziaren arauak irauli zituen eta primateak, eta beraz, gizakia bera ulertzeko modua eraldatu zuen. Ildo horretan, HUG ME. eta HUG ME AGAIN. esplorazio horren luzapenak dira, eta espezieen arteko loturaz hausnartzeko gonbita egiten dute.

Bestetik, pieza berriagoek, hala nola HUNG OUT TO DRY: (...) edo Don't Look Up My Skirt Unless You Mean It, DEATH (Datura Stramonium) izenekoek, gorputzak, espezieak, landareak eta sinbolo kulturalak konbinatzen dituzte kolonialtasun-prozesuak, dominazio maskulinoa eta gorputzen gaineko kontrola ikusarazteko, eta, aldi berean, emakumeen antzinako jakinduriaren sinboloak berreskuratzen dituzte, historikoki isilduak izan arren, memoria eta erresistentziarako tresna gisa aktibo jarraitzen baitute.

Gaur egun, ingurumen-krisiak eta sexu- eta ugalketa-eskubideetan izandako atzerakadek markatutako garai honetan, beste ahots batzuk entzuteko beharra planteatzen du McCartyk —itzalean beren jakintzak transmititu zituzten landare, animalia edo emakumeenak—, bai eta ingurunearekin dugun harremana berriz pentsatzekoa ere.

Monument to an Epistemicide (Study 1) instalazioak —Tabakalerak ekoitzia—Clara Gutiérrez Arana etnobotanikoaren laguntzaz artistak hautatutako landareekin elkarbizitzeko aukera ematen du erakusketa-aretoan. Landare horiek giza gorputzarekin harreman luze eta bizia dute: sendatu, hil edo ugalketa-sistema aldatzeko ahalmena dute. Asko sorgin-ukendu zaharretan edo Erdi Aroko emaginen errezetetan ageri dira, eta belaunaldiek transmititutako ezagutza ekartzen dute gogora, sarritan historiaren kontakizun hegemonikoak isilarazia.

irudi galeria

marlene-mccarty

erretratu-intimoa

Erretratu intimoa

Pilar Belzunce

Txillida leku (Hernani, Gipuzkoa)

Desde el 05 de Junio 2025
Al 26 de Diciembre 2026

mila

Mila

Elena Arrese

Okendo Kultur Etxea (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 04 de Septiembre 2025
Al 04 de Noviembre 2025

harria-eta-poltsa

Harria eta Poltsa

Maddi Barber

San Telmo (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 16 de Noviembre 2024
Al 16 de Noviembre 2025

maitasun-batala

Maitasun batalá

Exposición colectiva

Aire galeria (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 12 de Septiembre 2025
Al 31 de Octubre 2025

gaza-zer-geratzen-da-bere-ondareaz

Gaza: zer geratzen da bere ondareaz?

27 de Oct. | Olympe Lemut-en artikulutik itzulia [JdA]

Palestinako enklabean itxaropen-izpi bat pizten ari den honetan, beldur daiteke bere leku historikoak suntsipenaren biktima kolateral bihurtu direla.

artium-museoaren-bildumaren-zenbait-obra-nazioartean-ikusgai

Artium Museoaren bildumaren zenbait obra nazioartean ikusgai

| 24 de Octubre 2025

2025ean museoaren funtsetako hogeita hamar lan baino gehiago utzi zaizkio maileguan hainbat arte-erakunderi, hala nola Arte Ederren Bilboko Museoari, Valladolideko Eskultura Museo Nazionalari, Kataluniako Arte Museo Nazionalari, baita Bruselan ere, Europalia jaialdia kari.

maider-lopezen-orain-arteko-bakarkako-erakusketarik-handiena-aurkeztu-dute

Maider Lópezen orain arteko bakarkako erakusketarik handiena aurkeztu dute

| 24 de Octubre 2025

Artistaren 25 proiektu biltzen ditu erakusketak, horietako asko oraindik gurean ikusi ez direnak, eta nazioarteko lanaren azken hamarkada barne hartzen du. Erakusketaren izenburuak artistak lan egiten duen testuinguruak ukitu eta eraldatzeko ahalmenari egiten dio erreferentzia, baita artearen alderdi afektiboari ere.

mitoetatik-harago-egiteko-piezak

Mitoetatik harago egiteko piezak

24 de Oct. | Aingeru Odriozola Beitia [BERRIA.eus]

Euskal Eskultura Bizirik izeneko erakusketa bikoitza ikusgai da egunotan Oiartzunen. Eskulturaren askotariko bideen erakusle diren hamaika artistaren lanak daude San Juan kaperan eta Arizmendieneako lorategian, azaroaren 2ra arte.

erdizka

Erdizka

23 de Oct. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

'IHINTZAREN TANTAK EGARRIA ASETZEKO EDANGO DITUT' | Artista: Jon Amorrortu. | Non: Foru ibilbideko erakusketa aretoan, Azpeitian (Gipuzkoa). | Noiz arte: urriaren 26ra arte.

deskribatzea-edo-zerbait-esatea

Deskribatzea edo zerbait esatea

23 de Oct. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Aurreko zutabean terminologiaren erabilera kaxkarraz aritu nintzen: kontatu nuen nola, maizegi, zerbait esateko erabili beharrean, esateko ezer gutxi duzula ezkutatzeko erabiltzen den.

desesperantza-hari-batek-lotuta

Desesperantza hari batek lotuta

23 de Oct. | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Greta Alfaro, Edu Lopez eta Txuspo Poyo artisten obrak elkarren artean solasean jarri dituzte erakusketa batean, Iruñeko Ziudadelan. Udalaren Arte Garaikideko Bildumako lanen hautaketa batekin osatu dute -solasaldia-. Juan Zapater izan da komisarioa.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).