artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Irudien geruzak

'Egunsentiaren aurrean, ilunabarraren aurrean' | Artista: Txuspo Poyo. | Non: Iruñeko Apaindu aretoan. | Noiz arte: Urriaren 29ra arte.

irudien-geruzak
À‚©Apaindu galeria

2022ko Urriaren 26a | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Konnotazioak aldakorrak izanik, momentu bateko irakurketa denboraren poderioz arrotza edota ulergaitza bihurtu daiteke. Egunsentiarren aurrean, ilunabarraren aurrean du izena Txuspo Poyok Iruñeko Apaindu Espazioan aurkezten duen mostraren izena, eta, nolabait ere, hausnarketa horiekiko ikusizko proposamenak gauzatzen ditu bere ekoizpen artistikoen bitartez. Hainbat piezak osatzen dute erakusketa, eta ikus-entzunezkoak eta argazkiak dira nagusi.

Apaindu espazioan sartu bezain laster aurkezten zaigu Poyoren proposamena. Alabaina, barneratze horretan erakusketari xarma puntu bat ematen dion uztartze bat gauzatzen da: Kuria kaleko soinuak espazioa blaitzen du, eta erakusketa espazioen isiltasun kanonikoa urraturik, lausotu egiten da kalearen eta barrualdearen arteko muga.

Espazio nagusian dauden bi ikus-entzunezko sumatzen dira hasieran, bata bestearen gainean jarritako bi telebistatan ikusgai. Alabaina, interesgarria izango zen ikus-entzunezkook ohikotasunetik aldendutako moduren batean aurkeztu izana. Instalazioak edukiaren ahalmen diskurtsiboa murrizten baitu nolabait.

Goiko ikus-entzunezkoak Estaca de Bareseko Itsasargia aurkezten du: kristalezko kupulatik iluntasunean argia isurtzen du. Motel, geldo, momentu oro erritmo berdina mantenduz. Bi momentu jakin agertzen dira bertan: iluntzea eta egunsentia. Hasiera eta amaiera.

Eta, egunsentiarekiko lotura mantenduz, itsasargiaren azpian aurkezten den bideoan artistak berak Erromako egunsentian filmatutako inurritegi bat aurkezten zaigu. Inurriak ez daude bakarrik: Maral, Gadea, Shirin, Elo, Nati, Javier, Toni… izenak dituzten karteltxoak eramaten dituzte pixkanaka-pixkanaka inurritegiaren barrenetara. Aurreko ikus-entzunezkoaren kontraste prozesuarekiko lokarriak estuturik: argitasuna eta iluntasuna.

Halatan, inguruan argazkiak ditugu. Irudiak arrotzak suertatzen dira, bertan animalia disekatuen irudiak agertzen baitira. Testuinguru jakin baten ondorioak. Izan ere, erlijio ordenek Ameriketan egindako misioetan animalia exotikoei egindako disekzioen emaitzak oinarri hartuz, eskola erlijiosoetan erabilitako diapositiba maximizatuak direlako: tximinoa, kaimana…

Bada, ikasketa eredu baten emaitza zen hura, eta artistak panel kolonial baten moduan aurkezten du. Eta, lehen, hezkuntza prozesu baten eredu zen zerbait, gaur egun kolonizazio prozesu baten froga bihurtzen da. Halaber, gaur egun gure iruditeriatik kanpo daude halako irudiok, baina eskola horietan hezitakoengan mantentzen al dira?

Hausnarketa hari jarraikiz, erakusketaren bigarren espazioan iruditeria arrotza eta deserosoa mugara eramaten duen konposizio bat agertzen da. Kokapenak eta instalazioak ez dio argazkiak berak duen karga sinboliko eta estetikoa bere osotasunean dastatzeko aukerarik ematen bisitariari, baina bertan aurkezten zaiguna kitzikagarria da.

Irudia Love Needs Time to kill ikus-entzunezkoaren fotograma bat da, artistak 2019. urtean egindakoa, hain zuzen. Bertan, gaur egun itxita dagoen eskola erlijioso baten antzoki txiki baten agertokian, XVII. mendeko upategi barroko bat eraikitzen du Poyok. Upategi hori konposatzen dutenak bertan behera geratutako sistema pedagogikoetako hondakinak dira.

Natura hila biltzen duen markoak karga sinbolikoa du, Kodak markari erreferentzia zuzena egiten baitio. Hain zuzen, markaren sortzailea George Eastman izan zelako, XIX. mendean Afrikara egindako espedizioen sustatzaile handienetakoa. Alegia, argazkigintza markaren izaera kolonizatzailea irudiaren beste geruza bat da.

Erakusketak geruzaz geruza aurkezten ditu irudiek eta objektuek izan ditzaketen irakurketen eraldatze prozesu horiek. Hein handi batean, hori baita erakusketan aurkezten diren piezen arteko lokarria. Denborak irudiekiko edota objektuekiko izan genezakeen erlazioa eraldatzen du. Testuinguru batean gurekiko lotura bat izan zezakeen edo hari buruzko irakurketa jakin bat eragin zezakeen gauzei buruzko ikuspuntua kolpez aldatzeko eragin ukaezina du zoriak. Belaunaldiz belaunaldi, aldatu egiten dira testuinguruak, irakurketak, ikuspuntuak eta bestelakoak: eta zerbaitek utzi egin diezaioke orain lehen zen hura izateari.


iragankorra-ehuntzen

Iragankorra ehuntzen

María Cueto

Kubo Kutxa aretoa (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Ekainaren 20etik
2025eko Irailaren 28ra

ukitu

Ukitu

Maider López

Kubo Kutxa aretoa (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Urriaren 24tik
2026ko Otsailaren 07ra

seven-whale-road

Seven Whale Road

Rindon Johnson

Cibrían (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Maiatzaren 02tik
2025eko Uztailaren 05era

artelekun-zehar-1987-2002

Artelekun zehar. 1987-2002.

Artxiboan oinarritutako Artelekuri buruzko erakusketa bat

Artium (Gasteiz, Araba)

2025eko Uztailaren 04tik
2026ko Urtarrilaren 11era

eliz-museoan

Eliz Museoan

Eka. 18 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Aurreko asteko artikuluan Haizea Barcenillak Erdi Aroko maisulanei buruz idatzi zuen. Kasualitatez, artikulua irakurri baino egun batzuk lehenago inork bisitatzen ez duen museo horietako bat bisitatu nuen. Bertan Erdi Arotik hasita gaur egunera arteko data duten artelan erlijiosoak gordetzen dira.

nora-gondat-saritu-dute-hau-diseinu-lehiaketaren-zortzigarren-edizioan

Nora Gondat saritu dute HAU. Diseinu Lehiaketaren zortzigarren edizioan

| 2025eko Ekainaren 13a

Ontzitegia izan da edizio honetan tradizioa eta garaikidetasuna ongien uztartzeagatik aukeratutako objektua eta gaurtik aurrera, San Telmo Museoko gastrokultura gunean, ikusgai izango dira epaimahaiak aukeratutako 8 proiektuak; tartean, Nora Gondaten "BATU" irabazlea.

erdi-aroko-maisulanak

Erdi Aroko maisulanak

Eka. 12 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Jesusek begi zabal handiz begiratzen digu, gazte eta bizarrik gabe. Zirkulu batean kokatuta dago eta horren kanpoan irudiak biderkatzen dira, beragandik mundua irradiatuko balitz bezala.

artium-museoak-josu-bilbaoren-h-erakusketa-aurkeztu-du

Artium Museoak Josu Bilbaoren 'h' erakusketa aurkeztu du

| 2025eko Ekainaren 12a

Erakusketa artistaren bi interes errepikakorren, espazioaren eta hizkuntzaren, inguruko hausnarketa da. Bilbaok museoko A2 aretoaren arkitekturan ere esku-hartu du. Erakusketa dela eta, Artium Museoak #Hitzak argitalpen-sailaren ale berri bat argitaratu du.

norberaren-erara

Norberaren erara

Eka. 11 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

'HELEN FRANKENTHALER: araurik gabe margotzen' | Non: Guggenheim museoan, Bilbon. | Noiz arte: Irailaren 28ra arte.

erroma-bulegoan

Erroma Bulegoan

Eka. 05 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Susana Talayero artistak Erromako esperientzia ekarri du Bilboko Bulegoa z/b-ren egoitzara. 60ko hamarkadatik gaur egunera arte emakumezko artistek antolatutako erakusketen ikerketa bultzatzea da Material Voices izeneko programaren helburua. Testuinguru horretan aurkeztu du Susana Talayerok Un fondo blanco que nunca estuvo limpio (Inoiz garbi egon ez zen hondo zuria) izenburua daraman erakusketa.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.