artekaria

Euskal Herriko
Arte Ataria

aktualitatea

Pasatzen dena

'Baskularra' | Artista: June Crespo. | Non: Bilboko Guggenheim museoan. | Noiz arte: Ekainaren 9ra arte.

pasatzen-dena
June Cresporen hainbat pieza, Bilboko Guggenheim museoko 'Baskularra' erakusketan. Arg/ MONIKA DEL VALLE / FOKU

2024ko Apirilaren 18a | Elena Olave [BERRIA.eus]

Gertu izan arren, ez daukat Guggenheimera joateko ohiturarik, ez bada mostra oso jakin bat ikusteko gogo eta kuriositate zintzoa ditudalako; bisitak egiazko justifikazioa izan behar du. Distantzia hori dela eta, ahaztuta neuzkan museoko ohiko esperientziaren ezaugarriak: euritik babesteko ordaintzen duten turista masak, ikasle atzerritar talde handiak, inor gutxik euskaraz erantzutea, areto langileen agindupeko bronkatxoak edo artelanekin intimitate egoerak sortzeko zailtasunak. Hala ere, testuinguruak eragindako deserosotasunak albo batera utzita, gozagarria izan da June Cresporen azken urteetako artelanak biltzen dituen mostra hau ikusi ahal izatea.

Manuel Cirauquik komisariatuta, erakusketari areto erdian dagoen eskala handiko Baskularra eskultura-taldeak ematen dio izena. Beheko solairuan kokatutako aretora sartzean, inkontzienteki begirada eta gorputza erdiko zonalde horretara bideratu dut, ziurrenik piezen tamainak eta izaerak harrapatuta. Halere, ertzetan zein alboko paretetan dauden eskulturak ikusi bezain pronto, aretoko beste bisitariekin batera, horien bitartez espazioa zeharkatzen hasi naiz. Hasteko, eskumara biratu naiz, arreta Bai, banoa piezan jarrita.

Erakusketa espazioaren antolakuntzari dagokionez, aipagarria da ez dela erabili hura egituratzeko inolako idulki, panel edota bestelako elementu museografiko klasikorik, eskulturek beraiek antolatzen baitute espazioa. Gorputz bisitariaren esperientzia baldintzatzen duen elementu bakarrenetariko bat, ordea, obra batzuen inguruan lurrean itsatsitako zinta zuria da, zeinak piezekiko gertutasuna, eta, ondorioz, haiekiko harremana eragozten duen.

Argi igar daiteke artistak egindako saiakera bere proposamen eskultorikoa aretoko espaziora moldatzeko eta hari erantzuteko. Hori, batez ere, erakusketa honetarako zehazki sortutako Baskularra eskultura-taldean igar daiteke, zeinak loreen zein gizakion barne hodiei erreferentzia egiten baitie. Izan ere, areto osoan zehar sakabanatutako eskulturak, barne sistemako organoen gisan, elkarren artean interkonektatuta egonagatik, bakoitzak bere autonomia izaten jarraitzen du, multzo nahiko heterogeneoa sortuta.

Tentsioak, tolesdurak, arrakalak, ikusten denaren eta ezkutatzen denaren arteko kontrasteak Cresporen lanean errepikatzen diren ideiak dira. Zentzu horretan, ehunak dira kontrastea areagotzen duten elementu bereizgarrienetarikoak, izan eskala handiko eskultura piezen pean kokatuta, edota materia zurrun hotzei biguntasuna eta kolorea txertatzeko. Cresporen eskulturetan ohikoa da gorputzarekin harreman zuzena, edo gorputzari egokitutako formak dituzten ehunen erabilera. Lo zakua, nire gogokoenetarikoa. Hala, zuntz organiko zein sintetikoak erabiltzeko hautua ez da ausazkoa, prozesuari lotutako gogoetekin eta bizipenekin intimoki lotuta baitoa.

Esango nuke, azken hamarkadetan, nabarmenagoa dela ehunak beste material batzuekin harremanetan jartzeko tendentzia eskultorikoa. Ehunarekin eskultura egiteko tradizioa aurretik ere bazela badakit, baina iruditzen zait, artearen merkatuaren izaera baldintzatzen duten hainbat joera teoriko eta diskurtsiboren eraginez, gaur egun onartuago dagoela keinu horren existentzia estetikoa. Hala ere, nabari da noiz den keinu zintzo eta intimo baten ondorio, hau da, bizipen prozesu oso batek eragindako hautua.

Cresporen eskulturetan agerikoa da material organiko eta industrialen, prekario eta iraunkorren arteko jolasa, eta esango nuke azken forma hori prozesu luze eta hausnarkor baten emaitza dela. Piezetako akaberetan ageri diren kontrasteek aditzera ematen dute kolore, ehundura eta azalera ezberdinen arteko harremanek nola baldintzatzen duten ikusten dugun formaren eta materiaren izaera. Cyril S. Smithek aztertutako kristalak nola, Cresporen konposizioak ere ingurukoekin izandako kontaktuaren ondorio dira, eta ez haien barne-egituraren ondorio huts.Eskultura horiek, bada, ingurukoarekin igurtzian bilakatzen, osatzen eta hedatzen direla esatera ausartuko nintzateke. Baskularra zeharkatzeko zerbait baita, kanal bat, pasatzen uzten duena eta ahalbidetzen duena zeharkatzea, baina baita zeharkatua izatea ere.


baskularra

Baskularra

June Crespo

Guggenheim Bilbao (Bilbo, Bizkaia)

2024ko Martxoaren 01etik
2024ko Ekainaren 09ra

colour-like-a-hormone

Colour, like a hormone

Laida Lertxundi

Cibrían (Donostia, Gipuzkoa)

2024ko Otsailaren 23tik
2024ko Maiatzaren 11era

gorputz-izateko-formak

Gorputz izateko formak

Mai. 03 | Elena Olave [BERRIA.eus]

'KOSMETAI' | Egilea: Hodei Herreros. | Non: Montehermoso kulturgunea, Gasteiz. | Noiz arte: Maiatzaren 19ra arte.

absentziak

Absentziak

Mai. 03 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Harritu egin nau hauteskunde kanpainako kartelen antzekotasunak. Garai batean kolore edo irudien bitartez egiten zen bereizketa berdintasunak ordezkatu du: zein da kartelean azaltzen den gizona, Pradales edo Otxandiano?

ibon-aranberrik-entresaka-erakusketa-zabaldu-du-artium-museoan

Ibon Aranberrik 'Entresaka' erakusketa zabaldu du Artium museoan

Mai. 02 | Itziar Ugarte Irizar [BERRIA.eus]

Azken hilabeteetan Madrilgo Reina Sofian izan duen atzera begirakoaren "bigarren kapitulu" modura aurkeztu du, eta erakusketa baten logikak "interpelatzeko" ere baliatu nahi izan du artistak. Irailaren 29ra arte bisitatu ahalko da.

bizitza-ehuntzen-duten-hariak

Bizitza ehuntzen duten hariak

Mai. 02 | Ainhoa Sarasola [BERRIA.eus]

'Eva Lootz. Korapilatu, zimurtu eta hariari jarraitu' erakusketa zabaldu dute Donostian, Kutxaren Kubo aretoan. Diziplina ugari landu ditu artista austriarrak, eta haren obra aztertzeko aukera ematen du bildumak.

basterretxea-eta-diseinua

Basterretxea eta diseinua

Api. 18 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Artistak ezagutaraztea edo artista batzuen alde ezezagunak erakustea da museoen zereginetako bat; horregatik, gustura ikusi nuen Nestor Basterretxearen diseinu eta arkitektura proiektuei Bilboko Museoak eskaini dien erakusketa.

saretzeak-emandako-indarra

Saretzeak emandako indarra

Api. 15 | Edurne Elizondo [BERRIA.eus]

Gero eta sendoagoa da Nafarroako irudigintza. Sektore horretaz mintzatu dira Concha Pasamar, Andrea Ganuza eta Mikel Santos 'Belatz' artistak, Iruñean.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.