artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Hariari jarraituz

'Korapilatu, zimurtu eta hariari jarraitu' | Artista: Eva Lootz. | Noiz arte: abuztuaren 25era arte. | Non: Donostiako Kubo Kutxa aretoan.

hariari-jarraituz
Eva Lootz artistaren 'Korapilatu, zimurtu eta hariari jarraitu' erakusketako irudia. Arg/ Jagoba Manterola - Foku

2024ko Maiatzaren 30a | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Gogoan dut Eva Lootzen lanak lehen aldiz ikusi nituenekoa. Power Point bateko irudiak ziren, unibertsitatetik kanpo egin nuen arte garaikideko ikastaro batean. Oso kalitate txarreko irudiak ziren, marroixka kolorekoak, xehetasunak argi ikusten uzten ez zituen halako patina batekin. Ez dakit zergatik, baina irudi haiek ez ditut gerora inoiz ere ahaztu, eta Kubo Kutxa aretoan Lootzen banakoa zetorrela ikusi nuenean, ezin joan gabe gelditu; memorian nituen lan horietakoren bat ikusteko parada eduki al nezakeen hainbeste urteren ondoren?

Areto honetako erakusketa gehienak Euskal Herriko zein Espainiako ibilbide luzeko artisten banakoak izaten dira, eta erakusketa honek ere ildo berari jarraitzen dio; izan ere, nahiz eta Eva Lootz jaiotzez austriarra izan, 30 urte bete aurretik Espainiara joan zen, eta ordutik bertan bizi da. Arte garaikideko ikastaro hartan bere lana ikusi nuenetik, Lootzen ekoizpena bereziki 70eko hamarkadari lotuta kontzebitzen nuen, iraganean iltzatutako artista bailitzan. Hau, nik uste, askotan gertatzen zaigun joera da; alegia, artista bat hamarkada zehatz bati lotzearena. Honek gertaerak, lanak, eta artistak kronologikoki ordenatzen laguntzen digu, ezbairik gabe, eta bereziki lagungarria da artistak denboran kokatzeko –ez dut gezurrik esango–. Baina badu beste alde ilunagoa ere, eta hori zera da, askotan badirudiela artista jakin horiek ez direla existitzen atxikita gelditzen diren hamarkada hartatik kanpo, edo eta zabaltzen da halako zurrumurrua seinalatzean duena hamarkada horretatik aurrera burututako lana ez dela hain kalitate onekoa izan. Eta hau bereziki emakumezko artistekin gertatzen den fenomenoa da. Ordea, erakusketa honek, zorionez, joera murriztaile eta baztertzaile hori apurtzen du, erakusgai dauden lanik zaharrenak 90eko hamarkadakoak baitira.

Espazio aldetik, lanak ezin hobeto aukeratutakoak dira. Kubo Kutxa aretoan izan den edonork gogoratuko ditu bertako espazio zabal eta handiak, eta haien erabilera ezin egokiagoa egin du Lola Duran Ucar komisarioak erakusketa planteatzeko garaian. Izan ere, espazio txikiagoetan erakutsi ezin diren dimentsio handiko lanen aukeraketa fin bat proposatu du; areto bakoitzerako lan protagonista bat aurkeztuz. Hain zuzen ere, sei artelan handik osatzen dute erakusketa, ondoren hauen arteko loturak fintzen dituzten beste zenbait ekoizpen txikiagorekin osatzen direnak.

Erakusketa amaierako bideoan Lootzek berak aipatzen duen moduan, korapiloak hasiera irudikatu izan du hainbat eta hainbat zibilizaziotan; komunikazioaren hasiera, narrazioaren hasiera. Eta hala izan da erakusketan ere, Entre manos (2011) bideoan, Mendebaldean komunikazio mota honekiko gelditzen zaizkigun arrasto pizarrak bildu baititu, esanahia galduta eta jolas gisara, irudi gisara gelditu zaigun horien inguruko gogoeta bultzatuz; egun esparru sinbolikoan gelditu den denbora-pasaz ari da, esku artean soka hartu eta hauekin irudiak egiteaz, sokak eskutik eskura etengabe mugiarazten diren horretaz. Eta azken ideia honekin zuzenean lotuta dago erakusketako lanik erakargarriena ere, La habitación de Manila (1993) izenekoa. Artistaren hitzetan, eskura zituen zeta eta manilazko paperekin ia denbora-pasa modura egindako piezek osatzen dute instalazioa. Gorputz azal zatiak diruditen objektuek osatzen dute; zimurrez eta uzkurduraz betetako paperak dira, kolore zuritik hasi eta laranja-arrosa argi tonalitateen artean mugitzen direlarik guztiak. Ahulak eta hauskorrak dirudite, baina giza azalen gisara babesteko gaitasun ikaragarria duen materiala omen da manila, bereziki bere erresistentziagatik. Hain zuzen, sokak ere egiten ei ziren harekin, nahiz eta egun –soken komunikatzeko gaitasunarekin gertatu den moduan–, ezagutza hori ere galdua den, tamalez.

Aitortu beharrekoa da halako azpi diskurtso osaturik gabeko erakusketa dela, baina berau osatzen duten piezen aukeraketa bikainak halako lotura sotil, intuitibo eta iradokitzaileak sortzen ditu haien artean, gorputzei eta horien arteko harremanei egiten zaizkien etengabeko keinuen bidez, baina baita haietan presente dauden materialen bidez ere: harea eta elkar biltzen dituzten sokak.


leo-burge

Leo Burge

Barriek programa

Rekalde Aretoa (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Urriaren 14tik
2025eko Abenduaren 14ra

puntu-itsua

Puntu itsua

Eremuak programa

Clara Campoamor zentro zibikoa (Barakaldo, Bizkaia)

2025eko Azaroaren 22tik
2026ko Urtarrilaren 07ra

espazioaren-anatomia

Espazioaren anatomia

Maria Helena Vieira da Silva

Guggenheim Bilbao (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Urriaren 16tik
2026ko Otsailaren 22ra

tinduen-zirriborroen-kontserbazio-delikatua

Tinduen zirriborroen kontserbazio delikatua

Abe. 12 | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Marrazki bilduma handia du Baionako Bonnat Helleu museoak. Tindu lanak egiteko zirriborroak dira gehien-gehienak, eta, erakusleihoetan izateko, zaharberritu behar izaten dituzte. "Xinaurri lana" dela kontatu du Cecile Bignon kontserbatzaileak.

materialtasunaren-ondarea

Materialtasunaren ondarea

Abe. 11 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Argizari galdua | Artistak: Askoren artean. | Non: Iruñeko Ziudadelako Labean. | Noiz arte: urtarrilaren 25era arte.

frank-gehry-bilboko-guggenheim-museoaren-arkitektoa-hil-da

Frank Gehry Bilboko Guggenheim Museoaren arkitektoa hil da.

| 2025eko Abenduaren 10a

Arkitektoa abenduaren 5ean, Santa Monican (Kalifornian) 96 urte zituela zendu da. Beren garaia hainbeste aztarna utziz eta hirigintza-paisaian hain nabarmen eragin duten arkitekto gutxik lortu dute Frank Gehryk lortutakoa.

art-beyond-fire

Art Beyond Fire

Abe. 10 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Arteari eta arriskuari buruzko topaketak antolatu zituen aurreko azaroaren 27an Moving Artists delako GGKE garapenerako gobernuz kanpoko erakundeak. Ixone Sadaba artistak eta Ignacio Rodriguez Tucho abokatuak sortutako erakundeak gatazkak dauden tokietan bizi diren artisten mugikortasuna du helburu. Era berean, gure inguruko artistek gatazkak dauden tokiak ezagutu ditzaten da beste helburuetako bat.

nafarroako-museoak-bere-erakusketa-iraunkor-osoa-berriz-ireki-du

Nafarroako Museoak bere erakusketa iraunkor osoa berriz ireki du

| 2025eko Abenduaren 9a

Irekiera energia-eraginkortasuneko lehen faseko obren amaierarekin etorri da. Estalkiaren isolamendua eta kanpoko arotzeria berritu dira, eta aretoak eguneratu eta garbitu. Bigarren fasea martxan da jada eta Museoak 2026rako aldi baterako erakusketa eta programazio zabala aurkeztu du.

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

Abe. 05 | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

Abe. 04 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

Abe. 04 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.