artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Acconciren eta Pregoren arteko lankidetza eta adiskidetasuna

Bilboko Guggenheim museoak elkarrekin aurkeztu ditu Vito Acconciren eta Sergio Prego artisten performance lanak, ‘You' erakusketan. Sei urtez lankide izan ziren bi sortzaileak, eta gorputzari eta arkitekturari buruzko jarrerak batzen ditu bien jardunak.

acconciren-eta-pregoren-arteko-lankidetza-eta-adiskidetasuna
Sergio Prego artista, Bilboko Guggenheim museoan, Vito Acconciren lanekin batera antolatutako erakusketan. MONIKA DEL VALLE / FOKU

2025eko Apirilaren 14a | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Orria agortu zitzaion lehen-lehenik. "Gustatzen zitzaizkidan idazten nituen poema batzuk, baina pentsatu nuen soilik paperean zeudela. Idaztean, ezkerraldetik eskuinaldera pasatzen zara, lerro batetik hurrengora, orri batetik hurrengora...Eta pentsatu nuen agian egin behar nukeela ekintza motaren batekin lotura handiagoa zeukan zerbait. Eta hala hasi nintzen akzioekin". Urrats horri esker, performancearen eta bideogintzaren izen esanguratsuetako bat bilakatu zen Vito Acconci artista (New York, 1940- New York, 2017) 1970eko hamarkadan, baina, 2014an BERRIA egunkariari eskainitako elkarrizketan onartu zuenez, agortu egin zitzaion bide hori ere —"gorputza akitu nuen"—, eta arkitektura espekulatiboari eskainitako estudio bat gidatzen eman zituen bere azken urteak. Eta, hain zuzen ere, fase horretan ezagutu zuten elkar Acconcik eta Sergio Prego artistak (Donostia, 1969). New Yorkera joan berri zen Prego, eta, lagun baten bidez, Acconciren estudioaren parte bihurtu zen, "istripu moduko bati esker". 1996tik 2002ra aritu ziren elkarrekin han, eta lankidetza eta adiskidantza horren lekukotza ematen du orain Bilboko Guggenheim museoak antolatutako You erakusketak. Film & Video aretoan jarri dute, eta artista bakoitzaren lau pieza ikusi daitezke bertan. Irailaren 7ra arte egongo da zabalik.

Acconciren estudioak sinatutako hogei lanetan baino gehiagotan ageri da Pregoren izena, kolaboratzaile garrantzitsuenen zerrendan. Hartu-eman bizia izan zutela gogoratu du artistak Bilboko erakusketa aurkezteko prentsaurrekoan. Acconciren interes bakarra "lan egitea" zela ere esan du. "Topaketa horrek nigan jadanik bazeuden hainbat gauza piztu zituen, nahiz eta ni lanean ari nintzen une hartan ez nintzen horretaz hainbeste konturatu".

1969koa da erakusketan topa daitekeen piezarik zaharrena: Running Tape. Urte hartan egindako ekintza baten lekukotza biltzen duen soinu lan bat da obra. Acconcik New Yorkeko Central Parken egindako korrikaldi bat da artelanaren muina. Korrika egin bitartean, pauso bakoitza kontatzen joan zen artista, eta zenbaketa hori da Bilboko museoan orain entzun daitekeena, arnasestu eta nekeak eragindako etenaldi eta guzti. Acconciren beste hiru bideo pieza ere biltzen ditu erakusketako areto nagusiak. 1970eko Hiru egokitzapen-estudio, 1971ko Zentroak, eta 1974ko Piztu, hain zuzen ere.

Erresistentzia ekintza bat da Zentroak, esaterako. Bertan, artistak, besoa zuzen-zuzen jarri, eta, ahalik eta luzeen eusten dio hatz erakusleari, eta, hogei minutu baino gehiago ematen ditu, zuzen-zuzen, kameraren objektiboaren erdialdea seinalatzen, isilean. Eta bere aurpegiaren lehen-lehen plano bat da Piztu lanaren muina. Ikusleari desafio egiten dirudi horretan Acconcik. Tarteka garondoa erakutsiz eta ahapeka kantuan arituz, eta tarteka kamerari zuzen begiratuz, artea egiteko indarrik eta motiborik gabe geratu dela murmurikatzen baitio, gero eta era bortitzagoan. "Ez dut ezer nire baitan. […] Joan zaitezen zain nago, zeren eta hemen ez baitago ezer!". Eta buelta berriz, eta berriz ere ahapeka hasten da kantuan. Eta buelta berriz gero marmarrera.

Pregoren lau lan ere badaude erakusketan. Bideoak dira guztiak, eta guztiak 2000. urte ingurukoak. 2003koa da Cowboya inertziaz arrastaka lana, esaterako. Hiru minutu eta 47 segundo irauten du lanak, eta, stop motion teknika baliatuta, hiriko hormigoizko hesi edo hormigoizko hesietan eta lurreko kosketan irrist eginez ziztuan doala dirudien pertsona bat ikusiko du bisitariak. Airean lebitatzen 2005ean sortutako Sunoise bideoko emakumeak, eta, hankaz gora jarrita, burua euskarri bakar duela, gela huts baten ertzean 45 graduko inklinazio perfektuan okertuta ikus daiteke gizon baten gorputza 2008ko Erdikaria lanean.

Artisten lanez gainera, Julia Lopezek sortutako Acconciren lanari buruzko dokumentala ere ikusi ahalko du bisitariak ibilbideko lehen aretoan. Artistaren ahotsa eta haren arkitektura lanen irudiak tartekatzen ditu lanak.

Manuel Cirauquik egin ditu erakusketako komisario lanak, eta Acconciren lanak utzitako arrastoa izan du gogoan aurkezpenean. "Nabarmena da bere garaiko arkitekto erradikalen artean izan zuen eragina, bai eta, esate baterako, garai hartan arkitekto erradikal bat zen [Frank] Gehryrengan ere". Pregoren eta Acconciren lanen artean dauden loturak ere aipatu ditu. Besteak beste, gorputzari eta arkitekturari jartzen dieten arretak lotzen baititu bien jardunak. Erakusketa "triangulazio" bat dela esan du horregatik. "Kolaborazio bat". "Jarraipen bat".

Hain zuzen ere, Pregok diseinatutako eszenografian proiektatuta ikus daitezke Acconciren bideoak.

Ezagun ezezaguna

Bereziki sonatua da Acconciren Seedbed performancea. 1972koa. Eta BERRIAri 2014an eskainitako elkarrizketan artistak berak onartu zuenez, lan hark itzal egin zien gainerako lanei. "Batzuetan pentsatzen dut hobe litzatekeela pieza hori sekula egin izan ez banu". Galeria batean eraikitako harmaila batean azpian ezkutatu, eta, jendea harmaila gainera heldu bitartean, artista masturbatu egiten zen haren azpian, mikrofono bati ezpain artean lizunkeriak esan bitartean. "Uko egiten zion lan horri", gogoratu du Pregok ere, Bilboko aurkezpenean. "Ikaragarrizko ibilbidea duen artista bat da, eta, ezaguna den arren, uste dut oraindik ere haren lanaren osotasuna oso ezezaguna dela".

Egun, oraindik ere, New Yorken bizi da Prego, eta, hil ostean ere, laguna maiz gogoratzen duela aitortu du. "Vitorik gabe, New Yorki zerbait falta zaiola iruditzen zait".


ataria-bat

Ataria (bat)

Arte Ederren Bilboko Museoa (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Urriaren 08tik
2026ko Urtarrilaren 18ra

argizari-galdua

Argizari galdua

Erakusketa kolektiboa

Iruñeako Zitadela (Iruñea, Nafarroa)

2025eko Azaroaren 21etik
2026ko Urtarrilaren 25era

etorkizun-ezeztatua

Etorkizun ezeztatua

Iruñeako Zitadela (Iruñea, Nafarroa)

2025eko Urriaren 01etik
2026ko Urtarrilaren 11era

lurraren-arteak

Lurraren arteak

Guggenheim Bilbao (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Abenduaren 05etik
2026ko Maiatzaren 03ra

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

Abe. 05 | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

Abe. 04 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

Abe. 04 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

Aza. 28 | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

Aza. 27 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

Aza. 27 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

Aza. 27 | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

Aza. 25 | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.