artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Gure arte koloniala

Aste honetan Azpeitiko Soreasu elizan dagoen Bakardadearen kaperaren inguruan udalak eta Aranzadik 2019an argitaratu zuten liburuxka bat irakurri dut. Nicolas Saez de Elola kapitainaren hil-kapera da hori, Gipuzkoako Errenazimentuko eredu bikaina.

gure-arte-koloniala

2025eko Apirilaren 18a | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Tamalez, gure herriaren historia kolonizatzailearen eredu bikaina ere bada: Saez de Elolak Peruko konkistan parte hartu zuen, Cajamarcako sarraskian, non 4.000 inka inguru hil zituen espainiar armadak. Atahualpa buruzagia preso hartu zuten; hark urrean ordaindu zuen bere askatasuna, baina Pizarrok, behin dirua esku artean zuela, Atahualpa erail zuen askatu beharrean. Soldaduen artean banatu zen dirua, eta hor dago Azpeitiko kaperaren aberastasunaren iturria.

Ez uste Elola gertakizunaz damutzen zenik, edo mendeetan bere oroimena mantendu behar zuen eraikuntzan urrearen jatorria ezkutatu zuenik: soldaduz jantzita, etzanda agertzen da Elola hilobiaren oinarrian dagoen eskulturan. Bere inguruan margotuta dauden irudiek Cajamarcako sarraskia erakusten dute, hain zuzen, espainiarrek estandarte baten bitartez ezkutatuta zeuden soldaduei erasora pasatzeko egin zieten seinalea, eta horren ondorioz bortizki aurrera doan zaldi bat, oldarraldirako prest dagoen soldadua gainean duela. Zaldi gaineko Elola gerlari horrek argi gogoratzen du Santiagoren oldarraldia musulmanen kontra; hots, inperio kristauaren izaera gupidagabea infidelei aurre egiterakoan. Fedearen aldeko ekintzaausartekbazuten, jakina, ordaina: lur eremu ikaragarriak, langile esklaboak eta urre tonak, besteak beste.

Azken urteetan, gure historia zein artearen irakurketa postkolonial bat asko botatzen ari naiz faltan. Badira ekarpenak, baina sakabanatuak, eta narrazio zein diskurtso zabalduenetik urrun geratzen dira. Azpeitiko argitalpenak ere ildo ofiziala jarraitzen du: txundigarria da Miren de Miguel ikerlariaren diskurtso kritiko eza. Izan ere, herriko aberastasunaren iturriaren gogoeta kritiko bakarra alkateak egiten du, diplomazia hutsa izan ohi den hitzaurrean. De Miguel espainiar kronikak ekartzen ditu, interpretatu gabe: Cajamarcako bataila identifikatzen du, berari esker dakigu Elolak hortik lortu zuela bere urrea, baina irakurketa neutraltasunez jantzi nahian, konkistatzaileen hitzak besterik ez ditu errepikatzen. Eta XVI. mendearen antzeko hizkuntza bihurriarekin egiten du hori, iturritik ahalik eta hurbilen egoteko bezala. Horrek bi ondorio dauzka: batetik, testua ulertzeko oso zaila izatea, eta bestetik, Pizarroren kronika egia bakartzat aurkeztea, galtzaileen bertsioa berriz ere ezkutatuz eta irabazleena neutroz jantziz. Azken finean, Elolak berak hilobian bere soldadu irudikapen aberats, arrakastatsu eta gupidagabearekin egin zuena indartuz.


artelekun-zehar-1987-2002

Artelekun zehar. 1987-2002.

Artxiboan oinarritutako Artelekuri buruzko erakusketa bat

Artium (Gasteiz, Araba)

2025eko Uztailaren 04tik
2026ko Urtarrilaren 11era

suaren-partea

Suaren partea

Claire Forgeot

Georges Pompidou galeria (Angelu, Lapurdi)

2025eko Abenduaren 13tik
2026ko Martxoaren 07ra

hurbileko-paisaiak

Hurbileko paisaiak

Arabako Arte Ederren Museoa (Gasteiz, Araba)

2025eko Urriaren 31etik
2026ko Apirilaren 12ra

hivernies

Hivernies

Patrick Bogner

L'Angle (Hendaia, Lapurdi)

2025eko Azaroaren 21etik
2025eko Abenduaren 19ra

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

Abe. 05 | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

Abe. 04 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

Abe. 04 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

Aza. 28 | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

Aza. 27 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

Aza. 27 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

Aza. 27 | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

Aza. 25 | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.