artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Norberaren erara

'HELEN FRANKENTHALER: araurik gabe margotzen' | Non: Guggenheim museoan, Bilbon. | Noiz arte: Irailaren 28ra arte.

norberaren-erara
Helen Frankenthaler artistaren hainbat lan Bilboko Guggenheim museoan. OSKAR MATXIN EDESA / FOKU

2025eko Ekainaren 11a | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Bizitzan, askotan esan izan didate ez dela posiblenorbaitek nahi duen guztia egitea edo erdiestea, eta gako garrantzitsua dela lortutako horretaz disfrutatzea eta horrekin zoriontsu izatea. Konfesatuko duttxikitatik arazoak izan ditudala honekin, berezikiegitekoei lotuta. Baina bizitza eta gorputza pixkanaka irakasle izan ditut lezio horretan ere, eta azken bolada luzean inoiz baino gehiago nabil horieikasu eginez, oreka jasangarria bilatzen. Eta oreka horren parte bihurtu dabisitatutako erakusketen kudeaketa ere. Ikusi nahiaren araberako hierarkiak egiten ikasi dut, besteak beste, berezikietxetik urrun geratzen zaizkidan horiena, eta hala, asteburu honetan Guggenheimen izan naiz, Tarsila do Amaral. Brasil modernoa margotuz eta Helen Frankenthaler: Araurik gabe margotzen bisitatzen. Ez galtzekotzatneuzkan bi erakusketak, egile horienlanak hemen ikusteko dugun zailtasunagatik. Lehenaren ateak hilaren lehenengoan itxi ziren, baina bigarrenaz gozatzeko aukera franko badago oraindik.

Oker ez banago behintzat, bigarren aldia da Frankenthalerren lanak Bilbora iristen direla banako erakusketa formatuan. Lehen aldia1998an izan zen, instituzioa inauguratu eta urtebete eskasera: Mendiak eta itsasoaondoren; Frankenthaler 1956-1958. Pentsatzen dut asko gogoratuko direla oraindik ordukoaz, baina nik ez nuen artearekiko zaletasuna garaturik oraindik, ezta nire gurasoek ere, eta museoetara erakusketak ikustera joatea ez zen gure agenda betetzen zuen ohitura.

Oraingo proposamena ikustekoirrikaz nintzen, beraz. Erakusketa atzera begirakoa da: artistaren bizitzako eta ekoizpen artistikoko zenbait unetan geldialdia eginezharen ibilbidea kronologikoki zeharkatzen duena; lehen urteetatik hasi eta azkenekoetaraino; mihise gaineko lanez gain, papergainekoak eta zenbait eskultura ere aurkezten dituena.

Ongietorriaeskuinetara gelditzen den Didaktikako gelak egiten du: kronograma batez inguratuta, artista protagonistatzat daukan hamar minutu inguruko ikus-entzunezkoarekin. Bereziki interesgarria da ikus-entzunezkoa, Frankenthalerren eskutik haren unibertsora sartzeko ateak irekitzen baititu, haren lana ulertzeko zenbait gako ere eskainita. Kronograma, ordea, nahikoa errepikakorra gelditzen da,bertan agertzen diren daturik gehienak ondoren erakusketan bertan agertzen direlako, eta badirudielako Frankenthalerren lana balioztatzeko ezinbestekotzat jotzen delaartistak bere garaiko gizonezko artistekin izandako harremana eta haien lanarekiko eragina azaltzea, izen horiek aretoan hartzen duten protagonismoagatik. Baina hori, hein batean, erakusketaren isla delakoan nago;izan ere, azken honetan, Frankenthalerren lanen artean, Pollocken pintura bat David Smithen eskultura bat eta Anthony Caroren beste bat baitaude; erakusketari ekarpen esanguratsurik egin gabe, anekdota hutsean gelditzen direnak, argi baitagomostraren helburua ez dela Frankenthaerrek beste artistekin izandako harreman eta eraginetan sakontzea —era berean, interesgarria izan zitekeena—. Eta nahiz eta Didaktikaren aretoanbesteak beste 1963tik aurrera Anne Truitt eskultorearekinizandako posta trukearen garrantzia aipatu, ez dut uste kasualitatea denik haren lanik ez ekartzeko hautua egin izana.

Dena den, erakusketako protagonismo nagusia Frankenthalerren lanek hartzen dute, dagokien eran. Lehenengo aldia zenharen lanak aurrez aurre ikusten nituena, eta ahaztuko ez dudan esperientzia izan zen. Kolorez beteriko gainazal ikaragarriek ikuslea barneratzen dute, begiz, gorputzez eta —esatera ausartuko nintzateke— baita sentikortasunez ere. Lihozko gainazalak, hasieran pigmentuaren euskarri ziren horiek, obra bihurtzen dira artistaren eskuetan, hark garatutako pigmentu urtsuen teknikaren aplikazioaren bidez, ehunak berak koloreztatzen dituelarik. Baina era berean, tratatu gabeko ehun zatiak mihisean agerian gelditzen direnean, koloreztatutako eremuekiko tentsio eutsiak sorrarazten ditu,eta euskarria inoiz baino agerikoago bihurtzen da.

Helen Frankenthalerrek berak esanda, bere erara egiten zuen lan, programatutakoaren eta ezustekoaren artean dantzan, keinu eta pentsamendu kontzientearen artean; ordura arteko pinturaren mugetatik askatuz, eta lurrean margotuz: goi, behe, ezker edo eskuinik gabe, libre.

Erakusketan ikusten denez, denborarekin obrak txikituz joan ziren tamainaz, seguruenik zahartzaroari lotutako mugimendu mugei lotuta. Baina hala ere, giza izateari loturiko edertasun transzendentalaren bilaketan jardun zuen amaieraraino, bere erara eta gure gozamenerako.


egikera-sortzaile-bat

Egikera sortzaile bat

Marisa González

Azkuna Zentroa (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Urriaren 29tik
2026ko Urtarrilaren 18ra

artea-helmuga-infinitua

Artea, helmuga infinitua

Erakusketa kolektiboa

Arteko Gallery (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Azaroaren 21etik
2026ko Otsailaren 27ra

lurraren-arteak

Lurraren arteak

Guggenheim Bilbao (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Abenduaren 05etik
2026ko Maiatzaren 03ra

ornamento-y-capricho

Ornamento y Capricho

Aitana Rodríguez Albalejo

Desio Artspace (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Urriaren 31etik | 19:00
2025eko Abenduaren 12ra

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

Abe. 05 | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

Abe. 04 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

Abe. 04 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

Aza. 28 | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

Aza. 27 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

Aza. 27 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

Aza. 27 | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

Aza. 25 | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.