artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Gaza: zer geratzen da bere ondarearekin?

Palestinako enklabean itxaropen-izpi bat pizten ari den honetan, bere leku historikoak suntsipenaren biktima kolateral bihurtu izanaren kezka dago.

gaza-zer-geratzen-da-bere-ondarearekin
Gazaren eraiste egoera 2023ko urrian. Arg/ WAFA

2025eko Urriaren 27a | Olympe Lemut-en artikulutik itzulia [JdA]

Joan den urriaren 13an, Hamasek bizirik zeuden azken bahituak askatu zituen, eta Israelgo armadak Gazako zerrendatik erretiratze partziala hasi zuen (hala ere, enklabearen %50 baino gehiago kontrolatzen du oraindik). Bi urteko bonbardaketa indiskriminatuen ondoren, eta Hamasek dioenez, 60.000 eta 100.000 hildako artean izan direla kontuan hartuta, Gazako suntsiketa-eskala ikaragarria da. 2025eko udan Haaretz egunkariak argitaratutako Unibertsitate Hebraikoaren estimazio baten arabera, 2023ko urritik Gazako zerrendako eraikinen %70 eta %80 artean erabat suntsituak izan dira, eraikin historikoak eta gurtza-lekuak barne. Nazio Batuen arabera, gutxienez hamabost urte beharko lirateke hondakinak kentzeko eta berreraikitzeko, eta kostua 30.000 milioi dolarrekoa izango litzateke.

Zer geratzen da Gazaren ondare aberatsaz hondakinen artean? Gazako lurpeko ezaugarrietako bat da hiri-eremuetan hainbat metroko sakoneran pilatzen diren geruza arkeologikoen gainjarpena, "mila-hostoko pastela" bezalako efektu estratigrafiko batekin, Jérusalemgo Eskola Bilbiko eta Arkeologiko Frantsesa (EBAF) erakundeko arkeologoa den Jean-Baptiste Humbert apaizak azaldu bezala.

Zenbait gune Neolitikotik gaur egunera arte okupatuak izandakoak dira, garai helenistiko, erromatar, bizantziar, arabiar eta otomandarrak igaroz. Gazan Ekialde Hurbileko lehen monastegi kristauak daude, hala nola V.–VI. mendeko San Hilarion monastegia, 2024ko uztailean arriskuan dagoen munduko ondarearen zerrendan sartu zena, baita apaingarri ikusgarridun mosaiko erromatar eta bizantziar ugari ere. Era berean, lurralde osoan dauden santutegi eta nekropoli zaharren dentsitate handia aipatzekoa da.

Aztarnak argitara

1990eko hamarkadara arte gutxi aztertu baziren ere, gune horiek pixkanaka ikertzen joan dira, zailtasun egiturazkoak gorabehera. Humbert apaizak adierazi duenez, 1990eko eta 2000ko hamarkadetako eraikuntza-jarduerek hainbat leku arkeologiko ustekabean agerian utzi zituzten. Aldi berean, errefuxiatu-eremuak zabaltzeak eta biztanleriaren hazkunde azkarrak etengabe jan dituzte dagoeneko ezagutzen ziren aztarnategien ertzak.

2005ean Gaza kontrolatzen hasi zenetik, Hamas-ek ez du ondarearen zaintzan interesik erakutsi, baina ezta haren aurkako jarrerarik ere. 2023ko urritik aurrera, bonbardaketek hainbat gune kaltetu dituzte, arkeologoen ohartarazpenak eta Unescoren satelite bidezko jarraipena izan arren. Azken hilabeteetan informazio gutxi atera da argitara. Irailaren amaieran jakinarazi zen azken berria: EBAFk Gazan alokatzen duen biltegia —bere indusketetatik ateratako pieza arkeologikoak gordetzeko— armada israeldarraren suntsipen-mehatxupean zegoela. Biltegia presaka hustu eta leku ezezagun batera lekualdatu zuten.

Arkeologo palestinarrek diotenez, 2024an partzialki suntsitu diren lekuen artean daude Anthedon portu greko zaharra, San Hilarion monastegia, San Porfirio eliza eta hainbat erdiaroko edo otomandar meskita. Era berean, ehunka eraikin historiko otomandar klasifikatu suntsitu dira hiriguneetan, batzuetan hondeamakina bidez, eta Gazako museo urriak lapurtuak edo erabat eraitsiak izan dira.

Bi aldeek akordioaren ibilbide-orria errespetatzen badute, laster baimenduko da komunikabideek eta GKEek Gazara sartzea, eta horrek egoeraren balorazio zehatzagoa egiteko aukera emango du.

irudi galeria

donhilarionen-monastegiko-barneko-mosaikoa-gazan-2022an-unesco-ramallah-office

beste-beldur-batzuk

Beste beldur batzuk

Antoni Muntadas

Nafarroako Unibertsitateko Museoa (Iruñea, Nafarroa)

2025eko Urriaren 15etik
2026ko Martxoaren 01era

desplazamenduak

Desplazamenduak

Ikerketa taldeak

Bizkaia Aretoa - EHU (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Azaroaren 18tik
2025eko Abenduaren 12ra

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

Abe. 05 | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

Abe. 04 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

Abe. 04 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

Aza. 28 | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

Aza. 27 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

Aza. 27 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

Aza. 27 | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

Aza. 25 | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.