artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Frank Gehry Bilboko Guggenheim Museoaren arkitektoa hil da.

Arkitektoa abenduaren 5ean, Santa Monican (Kalifornian) 96 urte zituela zendu da. Beren garaia hainbeste aztarna utziz eta hirigintza-paisaian hain nabarmen eragin duten arkitekto gutxik lortu dute Frank Gehryk lortutakoa.

frank-gehry-bilboko-guggenheim-museoaren-arkitektoa-hil-da
Franck Gehry-ren Bartzelonako Arraina (Peix). Arg/ Isiwal wiki.

| 2025eko Abenduaren 10a

Ephraïm Owen Goldberg izenez jaioa 1929an Toronton, judu familia xume batean hazi zen eta 1947an Kaliforniara emigratu zuen. USCko (University of Southern California) arkitektura ikasketak egin ondoren, 1952an hartu zuen Frank Gehry izena. Bere ibilbidean erabakigarria izan zen Alvar Aaltok Los Angelesen eman zuen hitzaldia: orduan ulertu zuen Gehryk materialen inguruko bere grina eraikinen diseinuan adieraz zitekeela. 1962an ireki zuen bere estudioa Los Angelesen.

Hasieran proiektu komertzialetarako eta nolabaiteko etxebizitza klasikoetarako kontratatu zuten; hala ere, berehala nabarmendu zen etxebizitza esperimentalengatik: Ron Davis margolariaren etxea (1968) edo Dennis Hopper aktorearena (1970–81), jada bolumen trapezoidalekin eta teilatu uhin formakoekin jolasten zutenak. Santa Monicako bere etxe propioaren eraldaketa erradikala —tolesturiko txapak eta desplazatutako bolumenak pilatuz osatua— eskandalua izan zen auzokoentzat, baina bere estilo brutalista sendotu zuen. 50 urte betetzear zegoela, Gehryk enkargu komertzialak baztertu zituen eta kultura- eta museo-izaerako proiektu handietan jarri zuen arreta.

1990eko hamarkadan, bere karrera Mundu mailara zabaldu zen. Mundu osoko ospea lortu zuen Bilboko Guggenheim Museoarekin (1997an ireki zen), bere forma bihurriak fabrikatzea ahalbidetu zuen CATIA software frantsesari esker diseinatua. Titaniozko eraikin distiratsu honek "Bilbo efektu" ospetsua sortu zuen hiri- eta kultura-arloko garapenean. Ondoren etorri ziren beste hainbat proiektu nagusi: Walt Disney Concert Hall Los Angelesen (2003), kurba titaniozkoez estalitako musika-erakundea; Jay Pritzker pabiloia Chicagon (2004) aire libreko kontzertuetarako; eta 8 Spruce Street dorrea New Yorken (2011), estaldura altzairu herdoilgaitz uhindunak hiri-lerroa markatzen duena.

Bereak dira ere, besteak beste eta frantses estatuan, Parisko American Center ohia, 1994an inauguratutakoa eta gaur egun Frantziako Zinemateka hartzen duena. Azken urteotan, Bois de Boulognen eraikitako Louis-Vuitton Fundazio ikusgarria (2014an inauguratu zen) sinatu zuen, beira eta titaniozko "ontziak" paisaian urtzen diruditen eraikin hura. Halaber, Lumaren Fundazioaren dorrea ere diseinatu zuen Arlesen (2021ean amaitua), beira islatzailez eta hainbat ertz dituen fatxadaz egina, egitura ausarten aldeko bere zaletasuna erakusten duena.

Arkitektoa bere forma-hizkera erradikalagatik da ezaguna: formak "askatuak" eta bolumen zatituak erabiltzen ditu, geometria akademikotik aldenduz. Bere estalkiak eskultorikoak eta askotan uhinduak dira, industria-material gordinez egindakoak —tolestutako txapa, titanio leundua, altzairu herdoilgaitza, egur gordina, beira— eta ehundura bizi bihurtuak. Gehryk berak eraikinak "izozki urtuak" edo "metamorfosian dauden kusku" gisa deskribatzen zituen. Halaber, bere marrazkia musikarekin alderatzen zuen: "Eraikinak marrazten ditut musika idatziko banu bezala", esaten zuen, bere lanen erritmo eta organikotasuna azpimarratuz. Hala ere, kritikari batzuek adierazi dute kanpoaldearen nagusitasunak sarri urrun utzi duela barrualde hotz eta gutxi atsegina.

Korronte "dekonstruktibista"

Kontzeptu-mailan, Frank Gehry korronte "dekonstruktibistan" kokatzen da, arkitektura arau klasikoetatik askatuz. Bere forma haustuek eta askatuek zuzen-zuzentarako arauei aurre egiten diete: Le Monde egunkariak azaldu duenez, Gehryk (Zaha Hadid bezala) arkitektura angelu zuzenetik eta edertasunaren kanon finkatuetatik "askatu" zuen, eraikin bati espero zaion "utilitatearen" logika bera ere zalantzan jarriz.

Bere eraginak anitzak dira: aipatzen ditu Ipar Amerikako modernismoa (Victor Gruenengandik ikasi zuen, merkataritza-guneen aitzindaria), baita Le Corbusier ezagutu zuen garaia Pariseko egonaldian ere, eta maiz berrinterpretatu zituen erreferentzia asiarrak (adibidez Shōsōin japoniar ondarea), bere bolumen hibrido eta lirikoetara iristeko.

Sari ugariren artean, Gehryk arkitekturan eskuratu daitezkeen ohore gorenenetako batzuk jaso ditu. Pritzker Sariaren irabazlea izan zen (1989), sarri arkitekturaren "Nobel" gisa hartzen dena. AIAren (American Institute of Architects) Urrezko Domina (1999) eta Kanadako Errege Arkitektura Institutuko Urrezko Domina (1998) ere jaso zituen. Goi-mailako ohoreak jaso zituen ere: 2014an Estatu frantseseko Ohorezko Legioaren komandante izendatu zuten eta 2016an AEBetako Askatasunaren Presidentetzako Domina eman zioten, nazioarteko bere lorpen nagusien artean.

Gehry Partners estudioak, Meaghan Lloyd zuzendari duena, adierazi du arkitektura-bulegoak lanean jarraituko duela. Los Angelesen du egoitza, eta 160 lagun enplegatzen ditu. Hainbat proiektu martxan daude. Londresen, Battersea Power Station proiektuko bi dorre erresidentzial onartu ziren 2025ean. Los Angelesen, Colburn Center-en eraikuntza aurrera zihoan. Guggenheim Abu Dhabi Museoa, berriz, hurrengo hilabeteetan espero da.


egikera-sortzaile-bat

Egikera sortzaile bat

Marisa González

Azkuna Zentroa (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Urriaren 29tik
2026ko Urtarrilaren 18ra

suaren-partea

Suaren partea

Claire Forgeot

Georges Pompidou galeria (Angelu, Lapurdi)

2025eko Abenduaren 13tik
2026ko Martxoaren 07ra

4-x-4

4 x 4

Erakusketa kolektiboa

Iruñeako Zitadela (Iruñea, Nafarroa)

2025eko Azaroaren 28tik
2026ko Otsailaren 08ra

tinduen-zirriborroen-kontserbazio-delikatua

Tinduen zirriborroen kontserbazio delikatua

Abe. 12 | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Marrazki bilduma handia du Baionako Bonnat Helleu museoak. Tindu lanak egiteko zirriborroak dira gehien-gehienak, eta, erakusleihoetan izateko, zaharberritu behar izaten dituzte. "Xinaurri lana" dela kontatu du Cecile Bignon kontserbatzaileak.

materialtasunaren-ondarea

Materialtasunaren ondarea

Abe. 11 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Argizari galdua | Artistak: Askoren artean. | Non: Iruñeko Ziudadelako Labean. | Noiz arte: urtarrilaren 25era arte.

art-beyond-fire

Art Beyond Fire

Abe. 10 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Arteari eta arriskuari buruzko topaketak antolatu zituen aurreko azaroaren 27an Moving Artists delako GGKE garapenerako gobernuz kanpoko erakundeak. Ixone Sadaba artistak eta Ignacio Rodriguez Tucho abokatuak sortutako erakundeak gatazkak dauden tokietan bizi diren artisten mugikortasuna du helburu. Era berean, gure inguruko artistek gatazkak dauden tokiak ezagutu ditzaten da beste helburuetako bat.

nafarroako-museoak-bere-erakusketa-iraunkor-osoa-berriz-ireki-du

Nafarroako Museoak bere erakusketa iraunkor osoa berriz ireki du

| 2025eko Abenduaren 9a

Irekiera energia-eraginkortasuneko lehen faseko obren amaierarekin etorri da. Estalkiaren isolamendua eta kanpoko arotzeria berritu dira, eta aretoak eguneratu eta garbitu. Bigarren fasea martxan da jada eta Museoak 2026rako aldi baterako erakusketa eta programazio zabala aurkeztu du.

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

Abe. 05 | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

Abe. 04 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

Abe. 04 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.