artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Tarsila do Amaral: nortasun bat margotzeko erronka

1920ko hamarkadan Parisko abangoardia ezagutu, eta ezinbesteko artista izan zen Brasilgo modernismoaren bilakaeran. Haren 147 lan inguru jarri dituzte ikusgai Bilboko Guggenheim museoan.

tarsila-do-amaral-nortasun-bat-margotzeko-erronka
Tarsila Do Amaral, 1738, Guggenheim Bilbao Museoa

25 Février 2025 | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Batetik, arte eredu bat. "Brasilgo modernotasunari lotutako lengoaia propio bat sortu zuen". Bestetik, artista eredu bat. "Bere garaian existitzen ez zen emakumezko abangoardiako artista modernoaren irudia eraiki behar izan zuen". Eta, azkenik, nortasun eredu bat ere proposatu zuen Tarsila do Amaral artista brasildarrak (Capivari, Brasil, 1886-Sao Paulo, 1973). "Mestizajea ipar harturik, eta idealizazio handiarekin, Brasilen inguruko iruditeria propio bat asmatu zuen, herrialdearen kontraesanak eta gatazkak gainditu nahi zituena". Eta, hiru ekarpen nagusi horiek eginda ere, eta herrialdeko mugimendu modernistako pintore nagusia izanda ere, haren figura Europan oso ezezaguna dela ohartarazi du Cecilia Braschi komisarioak. Geaninne Gutierrez-Guimaraes komisarioarekin batera, hark antolatu du artistaren 147 artelan biltzen dituen erakusketa, eta aitortu du ezjakintasun horren ondorioz "erronka" izan dela Tarsilaren obra —izenez sinatzen zituen bere koadroak— Europan erakustea. Bilboko Guggenheim museoak eta Frantziako Grand Palais Rmn erakundeak elkarlanean sustatu dute proiektua, eta iaz Parisko Luxenburgoko Museotik pasatu ondoren, Bilbora heldu da orain bilduma. Tarsila do Amaral. Brasil modernoa margotuz deitu dute erakusketa, eta ekainaren 1era arte egongo da ikusgai.

1918an hasi eta 1960ko hamarkadara arteko lanak biltzen ditu ibilbideak, eta, kronologikoki ez ezik, tematikoki ere antolatu dute. Bilbon, esaterako, bigarren solairuko sei areto hartzen ditu bildumak, baina, komisarioak azaldu duenez, orain oraindik ere bizi-bizi dauden hainbat debateren lekukotza ematen dute Tarsilaren lanek. Braschi: "Brasilgo gaur egungo arteari buruzko eztabaida askoren erdigunean dago. Gaur egungo artista garaikideek ezberdin bizi baitute hark proposatutako arte modernista; arte hori goi-goiko klaseko emakume zuri oso eurofilo batek sortua baita". Eta, hain zuzen ere, apropiazio kulturalaz, ikuspegi primitibistaren erro kolonialez eta klase gatazkaz gogoeta egiteko abiapuntua ere eskaintzen du erakusketak.

Brasilen hainbat landa lurren jabe zen artistaren familia, eta umetatik izan zuen oso hezkuntza europazalea. Parisera heltzerako, horregatik, aski ezagun zituen bertako XX. mendearen hasierako joera artistiko nagusiak, eta horren froga dira Bilboko erakusketa zabaltzen duten koadroak.

Baina, komisarioak dioenez, badago artistaren ibilbidea eraldatu zuen gertakari funtsezko bat ere: 1922ko Sao Paoloko Arte Modernoaren Astea, hain zuzen ere. Herrialdearen izaerari lotutako abangoardia baten sorrera irudikatu nahi izan zuten bertan zenbait artista, idazle eta musikarik, eta mugimendua bertatik bertara ezagutzeko itzuli zen Brasilera Tarsila ere. Anita Malfatti margolariarekin eta Paulo Menotti del Picchia, Mario de Andrade eta Oswald de Andrade idazleekin batera, Bostak Taldea osatu zuen. Eta izpiritu berri horrekin itzuli zen berriz ere Parisera, 1923an, hark esan bezala, kubismoaren "zerbitzu militarra egin" eta han ikasitakoekin Brasilgo errealitateari itsatsiago egon zitezkeen adierazpideak sortzeko.

Sobietar esperientzia

Ordura arte ia ezezaguna zitzaion sorterria berriz deskubritzera eraman zuen horrek artista, eta, komisarioak azaldutakoaren arabera, garai hartan Frantziako hiriburuan modan zeuden kubismoaren eta primitibismoaren galbahetik pasatuta sortu zuen bere unibertso ikonografikoa. Brasil ideal eta koloretsu bat erakusten dute erakusketako lehen aretoek, eta, jatorrizkotasun horren bilaketan, Oswald Andraderekin batera garatutako mugimendu antropofagikoaren eraginpean sortutako margolanak ere aurki daitezke hurrengo geletan.

Giltzarria izan zen 1929. urtea ere margolariarentzat. New Yorkeko burtsaren krisiak nabarmen apaldu zuen haren estatusa, eta langile munduaren inguruko interesa piztu zitzaion. SESBera ere bidaiatu zuen, eta Brasilera itzulitakoan kartzelan ere sartu zuten, eredu sobietarraren alde egindako hitzaldi eta ekintzengatik. Eragin handia izan zuen horrek guztiak haren margolanetan ere, eta horren erakusgarri dira langileen irudiz betetako bosgarren aretoko hormak. Besteak beste, bisitariak bertan topatuko du 1933ko Langileak margolana, ia-ia arte mural baten itxura duena.

Normalean Tarsilari buruzko erakusketak koadro horrekin eten ohi direla azaldu du Braschi komisarioak. Baina, gogorarazi duenez, sortzaileak 1960ko hamarkadara arte jarraitu zuen lanean, eta bere ibilbideko azken fase horren garrantzia nabarmendu nahi izan du erakusketan. Hain zuzen ere, haren azken urteetako lana biltzen du azken aretoak. Besteak beste, etxe orratz urdinez betetako hiri paisaia geometriko baten koadro ederra ikus daiteke bertan, landaretzaren arrasto berde batzuek zipriztinduta.

Belztasuna eta bortizkeria

Erakusketari buruzko katalogoa ere kaleratu du museoak, euskaraz eta gazteleraz. Koadroen irudiak eta artistaren bizitzari buruzko kronologia bat ez ezik, Braschi eta Gutierrez-Guimaraes komisarioen testu bana ere biltzen du argitalpenak. Eta, horrez gainera, artistaren lanetan egiten den arraza irudikapena ere aztertu du bertan Rafael Cardosok; idazlea, komisarioa eta Artearen Historiako doktorea da egilea, eta Tarsilaren lanik ezagunenetako batek gaur egun sortzen duen debatearen lekukotza emanez abiatu du bere testua.

Artistak Parisen pintatutako Emakume beltza margolana da pieza hori, 1923koa. Metro bete luze eta 81 zentimetro zabal den olio lan bat da. Bular bat bistara duen ezpain erraldoidun emakumezko biluz baten erretratua. Eta, Cardosok gogorarazten duenez, Sao Pauloko Arte Garaikideko Museoaren horma nagusietako batean dago ikusgai gaur egun. Ez eztabaidarik gabe, ordea. Ikerlariak dioenez, gaur egun ere etengabeak baitira koadroa kentzeko eskariak, zeren eta, argudiatzen dutenez, artista zuri batek egindako gorputz beltz horren irudikapenak betikotu egiten baitu Brasilgo emakume beltzen ondorengoek jasandako bortizkeria historikoa. Horrekin kontraste eginez, ordea, Cardosok gogora dakarrenez, Sao Pauloko museoak etengabe jasotzen ditu artelan hori beste museo batzuetan erakutsi ahal izateko eskariak.

Bilboko museoak ere egin zion eskaria Brasilgo museoari. Alferrik, ordea. Eta azken margolanaren faltan, artistak hura sortzeko erabilitako bi marrazki jarri ditu ikusgai.


ataria-bat

Ataria (bat)

Musée des Beaux-Arts de Bilbo (Bilbo, Bizkaia)

Du 08 Octobre 2025
Au 18 Janvier 2026

irati-gorostidi

Irati Gorostidi

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

Du 11 Septembre 2025
Au 25 Janvier 2026

korde-gabe

Korde gabe

Sky Hopinka

Guggenheim Bilbao (Bilbo, Bizkaia)

Du 18 Septembre 2025
Au 18 Janvier 2026

topaketen-dardara-artistikoa-iraunaraztea

Topaketen dardara artistikoa iraunaraztea

16 Nov. | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Iazko Iruñeko Topaketetan plazaratutako gogoeta artistikoetan inspiratutako sei obra jarri dituzte ikusgai Baluarten, gune hori pentsamendurako eta sorkuntzarako "erresonantzia kaxa" bihurtzeko asmoz. Erakusketa azaroaren 29ra arte izanen da ikusgai.

erakusketa-integratzailea

Erakusketa integratzailea

14 Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gutxien espero duzun erakusketak generoaren parekidetasun aldetik egokia izateagatik harritzen zaitu. Ezusteko polita izan nuen Bartzelonako Miró Fundazioan ikusgai dagoen Miró eta Estatu Batuak erakusketa bisitatzerakoan.

ez-dakizuna-egitea-ez-dakizunarekin

Ez dakizuna egitea, ez dakizunarekin

14 Nov. | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Azken bost urteetan sortutako eskulturak bildu ditu Angel Bados artistak Bilboko Carreras Mugica galerian. Jorge Oteizaren oihartzuna eta Europako artea ez ezik, arabiar kultura ere izan du sorkuntzarako solaskide.

firenzek-fra-angelicoren-birbalorazioa-proposatzen-du

Firenzek Fra Angelicoren birbalorazioa proposatzen du

12 Nov. | Olivier Tosseriren artikulutik itzulia [JdA]

Italiako azken hirurogeita hamar urteetan egin den lehen atzera begirako erakusketak baieztatzen du fraide margolariari Berpizkundeko iraultza artistikoan egotzitako rola.

Artekaria

Le portail de l'art en Euskal Herria

Ceci est le portail créé par le réseau ZAPART. Avec ARTEKARIA, nous voulons donner de la visibilité à l'incroyable richesse artistique et infrastructurelle de notre petit territoire basque (Euskal Herri osoa). En effet, il nous semble que dans un espace aussi réduit où se trouvent tant de musées (Artium, Oteiza, Beaux-Arts de Bilbo, Guggenheim…), de centres d'art (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), de salles publiques et privées (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fondations) galeries traditionnelles ou d'artistes… avec tant de programmations et d'œuvres d'artistes visibles, la visualisation de cet ensemble n'est pas facile. Nous avons créé ce portail pour aider à remédier à ce manque.

Artekaria

Le réseau des artistes professionnel.le.s d'Euskal Herria

Zapart a pour objectif de mettre en réseau, de promouvoir le travail et de défendre les droits des artistes professionnel.le.s vivant et travaillant en Euskal Herri (sur les six territoires historiques que sont Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa et Zuberoa).