artekaria

Euskal Herriko
Arte Ataria

aktualitatea

Nestor Basterretxearen 'Euskal serie kosmogonikoa' erakusketa ikusgai jarri dute Montehermoson

Artistak euskal mitologian eta objektu tradizionaletan inspiratuta egindako haritz egurrezko eta brontzezko hemezortzi eskulturak osatzen dute bilduma. Lasarteko (Araba) elizarako landutako gurtza objektuak ikusteko bisita gidatuak antolatu dituzte.

nestor-basterretxearen-euskal-serie-kosmogonikoa-erakusketa-ikusgai-jarri-dute-montehermoson
Gorka Basterretxea, 'Euskal serie kosmogonikoa' erakusketako pieza baten ondoan. Arg/ JAIZKI FONTANEDA - FOKU

2024ko Ekainaren 29a | Edurne Begiristain [BERRIA.eus]

1950eko hamarkadaren amaieran bilakaera estetiko batean murgildurik zegoen Nestor Basterretxea (Bermeo,1924 – Hondarribia, 2014). "Adierazpen emozional eta figuratibotik hasi, eta formaren eta espazioaren arteko harremanak zorrotz aztertzeraino", Gorka Basterretxea semearen esanetan. Ordurako, artistaren obrak abstrakzio errealistatik baino ez zuen edaten, eta haren lanak hertsiki lotuta zeuden formaren irmotasunarekin. Jose Miguel Barandiaranek 1972an euskal mitologiaz egindako ikerketa etnologikoari esker, baina, etapa berri bat zabaldu zuen: forma analisiaren bideari ekin zion, eta, horrela, Euskal serie kosmogonikoa bilduma ondu zuen.

Barandiaranen ikerketetatik abiatuta ekin zion Basterretxeak euskal mitologiaren irudiak lantzeari, zurean. Hemezortzi irudiren zirriborroak azkar batean egin omen zituen. Ondoren, 1972 eta 1975 artean, egurrean landu zituen irudi horiek, eta Euskal serie kosmogonikoa bilduma osatu zuen hala: hemezortzi pieza, gehienak haritz egurrezkoak, eta bat brontzezkoa. Hizkera garaikidez landutako artelanak pertsonaia mitologikoetan, naturaren indarrean eta euskal kulturako objektu tradizionaletan daude oinarrituta, eta Basterretxeak, hil aurretik, obra osoa Bilboko Arte Ederren Museoari eman zion dohaintzan. Orain, bilduma hori aldi baterako utzi dio museoak Gasteizko Montehermoso kulturguneari, eta erakusgai jarri du irailaren 29ra arte, ur biltegi zaharrean. Basterretxearen jaiotzaren mendeurrenaren harira antolatu dute erakusketa.

Antzinako euskal kulturarekin identifikatzea izan zen Nestor Basterretxearen eskulturaren lehentasunetako bat, eta, hala, Euskal serie kosmogonikoa sailean mitologian bilatu zuen sinesmen eta tradizio herrikoien jatorria: "Eta formalki, jainkoak, jenioak, deabruak, fenomeno kosmikoak, errituak… definitzen zituzten eskulturak sortu zituen", azaldu du Zuriñe Elordi Gasteizko Udaleko Kultura departamentuko buruak.

Basterretxearen etapa berri baten ispilu da bilduma: abstrakzio arrazionalistatik sinbolismora bueltatzekoa, euskal kulturari buruzko keinuz eta edukiz beteriko begirada batena. "Mitologiari begira jarri eta eskuz sortutako haritz egurrezko hemezortzi eskulturekitxura ukigarria eman zioten Euskal Herriko unibertso sakratuenari", azaldu du haren semeak. Eta gogora ekarri du artistak eskultura garaikidea eta kultura tradizionala nola lotu zituen azaldu zuenekoa,hauxe esan baitzuen 1973an: "Nabilen bide hauetan, iruditu baitzait mendeak daramatzadala hauetan ibiltzen, jeinuen eta jainkoen izenekineta ahalmenekin egin dut topo, sinbolo, sinesmen, mehatxu, oinaze, itxaropen eta portatzeko modu izan zirenak gure antzinako bizitzako gau luzean".

Unibertso baten aterpe

Ur biltegiaren sabai altuak eta harrizko horma zaharrak hemezortzi piezen aterpe bilakatu dira erakusketarako, eta Sara Soto konpositoreak Basterretxearen testuekin eta ahotsarekin ondutako Karraxiz koru poema-ren doinuek girotzen dute bisita. Haritz egurrezko hamazazpi pieza dira –"material noblea" zela zioen Basterretxeak– eta brontzezko bat; denak dira tamaina handikoak. Akelarre, Aker Beltz, Eiztaria, Gaueko, Idittu, Illargi Amandre, Intxixu, Amalau zanko, Argizaiola, Argizaiola zuta, Bost haizeak, Eate, Mairuak, Ostadar, Majue, Mari eta Torto zurez eginda daude. Brontzez, berriz, Triku Harri.

Euskal mitologiaren unibertso oso bat sortu zuen Basterretxeak obra multzoarekin. Gaueko jeinu eta munstroak irudikatu zituen Gaueko obran; ugalkortasunarekin lotutako jainkosak islatu zituen Illargi Amandrekonposizio harmoniatsu eta itxura totemikoa duen piezarekin; kobazuloetako jeinuen irudi antropomorfikoa sortu zuen Intxixu lanean; Argizaiolalanarekin hildakoei egin zien erreferentzia, eta, horretarako, artistak forma bolumetriko beltz eta trinkoa garatu zuen, zeinaren bidez zurezko barnealdea ikus daitekeen; Eate horizontaltasun handiko eskultura bat da, oreka asimetriko, trinko eta aldi berean arinean esekitako arkitektura gogora ekartzen duena, eta ekaitzaren, suaren, uholdearen, tximistaren eta urakanaren jenioa irudikatzen du; Triku Harri, serie osoko eskultura txikiena, eskalan egindako eraikuntza arkitektonikoa da, etabarruanzentauro txiki bat dauka... Eskultura horiek denak diseinatzeko Basterretxeak margotu zituen zirriborroak ere ikus daitezke erakusketan.

Lasarteko eliza

1975ean,Lasarteko kontzejuko (Araba) elizako presbiterioko gurtza objektuak egiteko enkargua eman zion Arabako Foru Aldundiak Basterretxeari. Haritzarekin egin zituen bi obra dira, eta artistaren sormen unibertsoa sakonago ezagutzeko aukera ematen dute. Montehermoson zabaldutako erakusketaren karietara, elizan dauden obra horiek ikusteko bisita gidatuak antolatu dituzte. Basterretxeak plastika garaikidearen forma soil eta irmoak uztartu zituen dekorazio erromanikoarekin, eta "emaitza harmoniatsua" sortu zuela azpimarratu du artistaren semeak. Bisita gidatuak larunbatetan izango dira, 10:00etan, eta aurrez izena eman behar da.

Bestetik, Montehermosoko ur biltegi zaharreko erakusketa ezagutzeko bisitak ere egingo dituzte. Ostiralero izango dira, 19:00etan, eta ez da beharrezkoa aurrez izena ematea.


hilma-af-klint

Hilma af Klint

Guggenheim Bilbao (Bilbo, Bizkaia)

2024ko Urriaren 18tik
2025eko Otsailaren 02ra

uniform

Uniform

Patricia Dauder

Artium (Gasteiz, Araba)

2024ko Apirilaren 26tik
2024ko Irailaren 29ra

segundo-frakzioa

Segundo-frakzioa

Anthony McCall

Guggenheim Bilbao (Bilbo, Bizkaia)

2024ko Ekainaren 20etik
2024ko Azaroaren 10era

bi-egun-gernikan

Bi egun Gernikan

Eka. 27 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gernika eta Gernikei buruzko kongresuan egon gara bi egun oso izen bereko herrian. Gertakizun historikoa eta horrek eragin zituen ondorioak aztertu ditugu kongresu akademikoan. Gernika sinbolismo handiko herria zen gerra zibila hasi baino lehen, baina bonbardaketaren ondoren beste kutsu batzuk hartu zituen.

gauden-tokitik-toki-berriak

Gauden tokitik, toki berriak

Eka. 27 | Elena Olave [BERRIA.eus]

'-n, -z, -tik, -rantz' | Artista: Jose Angel Lasa. | Non: Bermeoko Frantziskotarren klaustroan. | Noiz arte: Urriaren 31ra arte.

sota-familia-artea-eta-mezenasgoa

Sota familia. Artea eta mezenasgoa

Eka. 22 | Arte Ederren Bilboko museoa

Ramón de la Sota y Llanok antzinako eta garai modernoko arte-bilduma bikain bat egin zuen, eta bere bi egoitzetan banatu zuen kronologikoki: antzinako artea Bilboko Ibaigane Jauregian –Athletic Cluben egoitza 1988tik–, eta arte modernoa Lertegin zeukan egoitzan, hurbileko Getxoko udalerrian. Horren haritik Arte Ederren Bilboko museoan jarritako erakusketa urrira arte ikusgai izanen da.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.