artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Lengoaia digitalarekin ilustratutako alegia klasikoak

Daniel Tamayo artistak Felix Maria Samaniego idazlearen alegiak ilustratu ditu. Euskara hutsean argitaratutako liburu batean bildu ditu guztiak Bilboko Arte Ederren Museoak, eta erakusketa bat ere osatu du haiekin.

lengoaia-digitalarekin-ilustratutako-alegia-klasikoak
Daniel Tamayo artista, Bilboko Arte Ederren Museoko erakusketan. MIKEL MARTINEZ DE TRESPUENTES / FOKU

2025eko Martxoaren 3a | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

"Artista baten koadroan/ Gizon bat ageri zen/ inoren laguntza gabe/ Lehoi bat menderatzen./ Lan hura ikusi zuen/ Lehoi batek ondoren,/ bere baitan esan zuen/ koadro hartaz burlatzen:/ 'Ez da zaila asmatzea/ artista nor izan den;/ Gizona izan behar du,/ Lehoia ez bederen". Felix Maria de Samaniego arabarra 1781ean hasi zen bere alegia ezagunak argitaratzen —tartean zirela lehoiei buruzko alegia hori eta esneketariaren ameskeriari buruzkoa ere—, eta hamaika bariazio, moldaketa, transformazio eta erreskate izan dira geroztik. Euskarara itzulita eta Daniel Tamayo artistaren ilustrazioekin eman ditu argitara orain Bilboko Arte Ederren Museoak, eta sortzaileak sortutako ehun irudiak biltzen dituen erakusketa bat ere zabaldu dute. Ekainaren 15era arte egongo da ikusgai.

Tamayok azaldu duenez, "amildegiaren ertzean" amaitzen du proiektu bakoitzak aldiro. Hori gertatu zitzaion azken aldian ere, eta orduan piztu zitzaion aspalditik buruan zerabilen ideiariekiteko asmoa. "Batzuetan, ikusten dudanean gai bat edo bereziki lan egiteko modu bat agortzen zaidala, larritasun moduko bat pizten zait. Amildegi batera hurbilduko banintz bezala izaten da, ia-ia ezintasun egoera batera helduko banintz bezala. Kasu honetan ere, hutsune hori ikusi nuen, eta lanean jarraitu ahal izateko zerbaiten bila hasi. Orduan etorri zitzaidan gogora bizitza osoan gauza batzuk ilustratzeko izan dudan obsesioa. Esate baterako, Apokalipsia, Odisea, Genesiaren lehen partea eta fabulak".

Beraz, aipatutako hutsune horri iheska amaitu zuen artistak Samaniegoren liburuari helduta.

Digitalki sortu ditu liburua ilustratzeko irudi guztiak, eta lau kolore baino ez ditu baliatu horretarako: hutsune zuria batetik, eta tinta beltza, grisa eta gorria bestetik. Proiektu osoari batasuna ematea izan da ahalik eta baliabide gutxien erabiltzeko motiboa. Baina orriz orrikoa izan da erronka, onartu duenez. Alegiaz alegia joan baita artista. "Fabula bakoitzean kontatzen den horizehatz eta zuzen bildu dezakeen irtenbide bat topatzea izan da jolasa".

Tamayok 2011n egin zuen azken bakarkako erakusketa Bilboko Arte Ederren Museoan. Olio gaineko lanak ziren ordukoak, baina, kasualitatea, Alegiak jarri zion izena bilduma hari ere. "Baina orain dela gutxi ohartu naiz kointzidentzia horretaz", onartu du artistak. Azaldu duenez, titulu hura ez baitzen fabulei egindako erreferentzia bat, baizik eta, modu orokorragoan, fantasiari egindako keinu bat. Nahiz eta, onartu duenez, unibertso piktoriko hori ereanimaliaz beteta egon, Samaniegoren liburua bezala.

Erakusketa hartan ikusi ahal izan zenez, irudi pilaketa koloretsuek osatu ohi dituzte Tamayoren lanak gehienetan, baina, azaldu duenez, aurrez ere eginak zituen saiakera batzuk baliabide grafiko gutxiago eta xumeagoak erabiltzeko. Hori izan zen Viaje de regreso a Siete izeneko irudi seriean bere buruari ezarritako erronka, kasurako, eta, onartu duenez, "oso ondo" etorri zaio orduan egindako lana, orain Samaniegoren liburua ilustratu ahal izateko.

Tamayoren ilustrazioez gainera, Samaniegoren alegien hainbat edizio ere bildu dituzte erakusketarako. Esate baterako, ilustrazioekin egindako lehen argitalpenaren berredizio bat topatuko du bisitariak, bai eta idazleak berak eskuz idatzitako eskutitz bat ere. Gaur egun galduta dauden poema batzuei buruz mintzo da egilea hartan, eta horiek argitaratzeak Inkisizioarekin eragin dizkion buruhausteez kexu zaio lagunari.

XXI. mende betean

Hiru munduren arteko bidegurutzean dagoen erakusketatzat deskribatu du proiektua Gilermo Zuaznabar Bilboko Arte Ederren Museoko kontserbatzaile buruak. "Erakusketa honek barne hartzen ditu Ilustrazioaren pentsamoldea, liburuaren kultura eta formatu digitala". Eta iritzi bera azaldu du Javier Novo museoko kontserbazio eta ikerketakoordinatzaileak. Haren hitzetan, klasiko bat eguneratzeaz gain, "XXI. mende betean" txertatzen baitu Tamayoren lanak.

QR kode bat ere gehitu dute liburuarekin batera datorren orri markatzailean, eta, haren bidez, liburuko alegiak euskaraz eta gazteleraz entzuteko aukera izango du irakurleak.

Arabako Foru Aldundiak Samaniegoren alegia guztien edizio elebiduna argitaratu zuen 2004an, eta lan hura izan du oinarri Bilboko Arte Ederren Museoak orain. Koldo Bigurik egin zituen itzulpen lanak, eta orduan egindako lana eguneratzeko aukera izan du orain. Euskarazko alegien tradizioari jarraituz, zortziko nagusiaren egiturara moldatuta daude Samaniegoren testuak.

alegiak

Alegiak

Félix María de Samaniego, Daniel Tamayo

Arte Ederren Bilboko Museoa (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Otsailaren 18tik
2025eko Ekainaren 15era


bogolanfiniaren-herentzia

Bogolanfiniaren herentzia.

Maliko emakumeen ondarea

Kondestable jauregia (Iruñea, Nafarroa)

2025eko Azaroaren 05etik
2026ko Urtarrilaren 11era

leo-burge

Leo Burge

Barriek programa

Rekalde Aretoa (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Urriaren 14tik
2025eko Abenduaren 14ra

harien-isla

Harien Isla

Irati Bazeta

Durangoko Arte eta Historia Museoa (Durango, Bizkaia)

2025eko Abenduaren 05etik
2026ko Urtarrilaren 07ra

egikera-sortzaile-bat

Egikera sortzaile bat

Marisa González

Azkuna Zentroa (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Urriaren 29tik
2026ko Urtarrilaren 18ra

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

Abe. 05 | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

Abe. 04 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

Abe. 04 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

Aza. 28 | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

Aza. 27 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

Aza. 27 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

Aza. 27 | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

Aza. 25 | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.