artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Mertxe Sueskun: "Dibertitzeari uztean, orduan utziko dut eskultura"

Mertxe Sueskun eskultorearen erakusketa antologiko bat zabaldu dute Nafarroako Museoan: 50 piezatik gora daude ikusgai. Haietan zein egilearen hizketan aise antzeman daiteke geometriarekiko eta materialekiko lilura. "Halakoek seduzitzen naute ni gehien".

mertxe-sueskun-dibertitzeari-uztean-orduan-utziko-dut-eskultura
Mertxe Sueskun eskultorea, bere bi obraren artean: 'Estamos quemadas' eta 'Esperándote'. JAGOBA MANTEROLA / FOKU

2025eko Apirilaren 27a | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Martxoaren hondarrean erakusketa zabaldu zutenetik, hainbatetan joan da hura bisitatzera Mertxe Sueskun (Iruñea, 1946). Dioenez, bereziki gozagarria zaio bere obrak museoan paraturik ikustea. Sorkuntza prozesuan ez bezala, dagoeneko ez die halako zorroztasunez begiratzen piezei, eta asmoa ez da epaitzea, plazera sentitzea baizik. Gainera, bestela ere, Sueskunek garbi ohartarazi ohi du zein duen premisa: ez erakusketa batean eta ez beste inon, sekula ez lioke tokirik gordeko maite ez duen obra bati. "Gustatzen ez bazait, baztertu egiten dut. Ez dut askotan egin, baina inoiz bai: hautsi eta bota". Erreparorik gabe mintzo da eskultura bati eginen liokeenaz, eta antzera esplikatu ohi du noiz arteko bidea aurreikusten dion bere buruari eskulturan. "Dibertitzeari uztean, orduan utziko dut eskultura". Gaur-gaurkoz, ez du horretarako batere presarik; eskulturarekin "jostatzen" ari da oraindik, eta haren bitartez gauza asko kontatzen.

Artistak azken 40 urteetaneginiko lanaren erakusgarri daMertxe Sueskun. Jostatuz, kontatu egiten duterakusketa. Nafarroako Museoan zabaldu dute berriki, eta irailaren 14ra bitarte izanen da ikusgai. Hainbat bisita gidatu antolatu dituzte hilabeteotarako: hurrengoa apirilaren 27an eginen dute —euskarazkoa da—.

Txaro Fontalba eskultorea izan da komisarioa, eta bera arduratu da obrak aukeratzeaz, nahiz eta ondo-ondoan izan duen Sueskun. "Orduetako konbertsazioak izan ditugu etxean. Egiten zizkidan proposamenak, eta nik, zerbaitek grazia handirik egiten ez bazidan, esan egiten nion, lasai asko", aitortu du artistak. Guztira, 50 piezatik gora jarri dituzte bistara.

Eskulturak lau taldetan sailkatu dituzte aretoan, baina ez dituzte kronologiari jarraikiz ordenatu eta bereizi, ezpada ezaugarri formal eta estetikoen arabera. Eta, hain zuzen ere, horrek dagoeneko agerian uzten du Sueskunen jardunean zutabe den alderdietako bat: materiala. Artistak aitortu duenez, materialek "seduzitzen" dute bera "gehien", eta, bereziki, "prefabrikatutako objektuek".

Manufakturatutako objektuekiko lilura Poema materialak izeneko eskultura multzoan bistaratzen da nabarmenen erakusketan. "Honek Gerrarik ez du izena, ikusten zer den?", esplikatu du Sueskunek aretoan barrena ari delarik, marko zuri-beltz batean bildua dagoen eskultura txiki bat seinalatu duenean. Hondo beltz baten gainean, nini batentzako moduko zapata txiki bat paratu du artistak. "Eta begira beste hau", jarraitu du kontatzen segidan, ilusioz. Horma berean baina bi eskultura eskuinerago, Esperándote izeneko lana dago paratuta —Zure zain gisara euskaratu liteke—: bizarra egiteko brotxa bat da, zurezko kaxa urdin baten barrenean, zutik. Gainera, beste obra baterako egurrezko orraziak baliatu ditu Sueskunek; beste baterako, kotoizko disko batzuk, bata bestearen gainean jarrita; beste baterako, ilea tindatzen zuen garaian "ile apaintzaileari ikusitako kotoizko xafla itsaskor bat".

Urteak dira eguneroko objektu "xumeei" erreparatzen diela batik bat. "Behin, Marcel Duchampen esaldi bat irakurri nuen, zioena eguneroko objektuen edertasuna ikusten jakin behar dela. Oro har, ez naiz oso identifikatua sentitzen Duchampekin, baina ideia horrekin, bai", aitortu du Sueskunek. Eta, hala, hau izan ohi du jokamoldea, dioenez: gustuko objektu bat ikusiz gero, erosi egiten du —nahiz eta "zehatz-mehatz" ez jakin zer eginen duen harekin—, "aparkatuta" uzten du aldi batez, eta, azkenerako, iristen da eguna non argi duen zertan nahi duen saiatu material horrekin. "Neure egiten ditut, zeukaten testuingurutik atera, eta saiatzen naiz haiek batera edo bestera artikulatzen. Jolas bat da, funtsean".

Geometria "hotzetik" ihesi

Bestalde, geometriaren aldeko hautua da eskultorearen obran nabarmentzen den beste ezaugarrietako bat; Fontalba komisarioak erakusketaren gaineko katalogoan azpimarratu duenez, esaterako, 1980ko eta 1990eko hamarkadetako lanetan bereziki azaleratzen da zirkuluaren eta karratuaren erabilera, eta, hain zuzen, Nafarroako Museoan ikusgai dira hori erakusten duten hainbat pieza.

Edonola ere, geometriari dagokionez, Sueskuni buruz sarri esan da harena ez dela abstrakzioari estuki loturiko estilo bat, figuraziotik hurbilago den bat baizik. Hori aldarrikatu du artistak berak ere: "Niri iruditzen zait lan guztiek azaltzen dituztela bizitzako gauza konkretuak". Pozik azaldu da horregatik, eta honengatik ere bai: sinetsia dago lortu duela "hotza ez den" geometria bat plazaratzea. "Material beroak erabiliz lortu dut: egurra, kotoia, oihala... horrela bai, geometria izan daiteke epela". Eta testurei eta ehunei ere berebiziko arreta ematen die artistak. Iradoki duenez, ez du harritzen jendea museoetara joan eta eskulturak ukitzeko tentazioa edukitzeak. "Nik ere eginen nuke, aukerarik balego".

Urte hauetan guztietan, "intuizioaz" fidatu da gehien Sueskun. "Arte Ederretan aritzen zen batek esan zidan intuizioa ez zela kontu serioa. Nik erantzun nion berdin zitzaidala serioa zen edo ez, nik hori maite nuela", ekarri du gogora, harro, eta, aitorpenarekin batera, gaztetako ibilbide akademikoa ere oroitu du, pozik. 1970eko hamarkadan Delineazio ikasketak egin zituen Elgoibarren eta EIbarren (Gipuzkoa); 1980ko hamarkadaren hasieran harria eta egurra zizelkatzen ikasi zuen Debako Eskulangintzako Ikastetxean (Gipuzkoa), eta 1986tik aurrera Donostiako Artelekun egin zituen zenbait ikastaro. Aitortu duenez, batik bat emakume izateagatik, inoiz sentitu da "nolabaiteko aitzindari" bide horietan.

Azken hamarkadetan Euskal Herrian izan diren korronte eta bolada artistikoen lekuko izan da Sueskun, ezinbestean. Ordea, bera "berean" aritu dela nabarmendu du, aski hermetiko. "Irakasle batek sarri esaten zidan ni ez nintzela artearen ur nahasietatik edaten zuen pertsona bat. Eta, orain, nik ere nahiko garbi ikusten dut neure kabuz aritzea gustatzen zaidala gehien", ekarri du gogora. Onartu duenez, behin baino gehiagotan egokitu zaio tailerra beste artista batzuekin konpartitzea —Elgoibarko hiltegi zaharrean berari eta beste zenbait artistari tokia egin zietenekoa ekarri du gogora; "bertan aritu ginen bi zeramikagile, eskultore bat eta laurok"—, eta, ikasteko balio izan badio ere, gusturago aritzen da bere kasa.

Tinko segitzen du lanean, "beti bezala". Izatekotan, aldaketa bakarra piezen neurrian dago, zehaztu duenez. Berez maite ditu eskultura txikiak, baina, dioenez, orain, nahiko balu ere, zaila izanen litzaioke pieza handiak egitea. "78 urterekin...", hasi da kontatzen, eta anekdota bat kontatu du bat-batean. "Artikuluren batean jarri izan dute 80 urte ditudala, eta, aizu, ez da horrela". Haserretzen duena ez da inork pentsatzea zaharragoa dela; beste zerbaitengatik da kexu: "Oraindik bizi ez ditudan urteak ari zaizkit egintzat ematen; bizi beharko ditut aurrena!".

Etorriko direnak

Bizitzeko eta egiteko dituen gauzei buruz grinez mintzo da Sueskun. "Obra bat dut buruan,kotoizko borobiltxo batzuekin eginen dudana, baina, gaur egun jendeak esaten duen bezala, horistand-byegoeran utzi dut tarte baterako. Beste batzuk ere jarri nahi nituzke martxan...", aitortu ditu aurrera begirako planak Sueskunek. Inspirazio iturriak aise aurkitzen ditu hemen eta han.

Azken inspirazio kolpea aldi baterako zaharrentzako egoitza batean izan delarik topatu du. "Justu etxera bueltatu behar nuen eguna zen. Eguzkia atera zen bat-batean, eta, terrazan, halako baranda moduko bat zegoen, metakrilatozkoa; edo beirazkoa, ez dakit. Kontua da eguzkia atera zela, eta islan, kolore deskonposizio izugarria bistaratu zela, ortzadar baten gisakoa, baina eder-ederra; emozionatu egin ninduen. Argazkia atera nion, eta ideia horretatik abiatuta eginen ditudan bi obra imajinatu ditut jada". Eta egin du ohartarazpena: etorkizuneko erakusketaren batean kabiaraziko ditu lan horiek.


zein-da-b-plana

Zein da B plana?

Gérard Deschamps

Beatrix Enea (Angelu, Lapurdi)

2025eko Uztailaren 05etik
2025eko Urriaren 31era

itsasadarra-bertikalean

Itsasadarra bertikalean

Sergio Ortega

104.5° Galeria (Erandio, Bizkaia)

2025eko Irailaren 12tik
2025eko Urriaren 30era

mila

Mila

Elena Arrese

Okendo Kultur Etxea (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Irailaren 04tik
2025eko Azaroaren 04ra

familia-loturak

Familia-loturak

Tina Barney

Kutxa Kultur Artegunea (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Uztailaren 18tik
2025eko Azaroaren 02ra

intimitatearen-ikuskizuna-edo-artea

Intimitatearen ikuskizuna edo artea

Urr. 16 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Bukatu berria da Gasteizko Montehermoso kultur zentroan uda guztian ikusgai egon den Abel Azkona artistaren Monumentu bat familiari erakusketa.

zentzuen-konstelazioa

Zentzuen konstelazioa

Urr. 16 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Ahanzturaren aurka. Omenaldiak eta eskaintzak | Artista: Angel Bados. | Non: Carreras Mugica galerian, Bilbon. | Noiz arte: Abenduaren 6ra arte.

25-000-kilometroko-bidaia-135-argazkitan

25.000 kilometroko bidaia 135 argazkitan

Urr. 14 | Garazi Izagirre Aiestaran [BERRIA.eus]

Jose Manuel Juan Soto argazkilariak 'Landa arrazionalismoa' erakusketa aurkeztu du Donostiako San Telmo museoan. Frankismo garaian sortutako 200 herritako arkitektura bildu du, eta ikusgai egongo da gaurtik azaroaren 23ra bitarte.

zas-kulturrek-interakzioak-en-bigarren-edizioa-aurkeztu-du

ZAS Kulturrek Interakzioak-en bigarren edizioa aurkeztu du

| 2025eko Urriaren 14a

Arabako sortzaileekin egindako urteko elkarrizketa-zikloaren bigarren edizio gisa Montehermoso Kulturunera itzultzen da, Zas Kulturren eskutik. Formatu argi eta hurbila proposatu nahi izan du: tokiko artisten lanaz, testuinguruez eta lan-moduez aritzea, entzutea ardatz hartuta, publikoaren galderekin eta artxiborako eta hedapen bateraturako grabazioarekin.

joelle-tuerlinckx-eta-artium-museoak-gorriz-bermargotu-dute-artista-belgikarraren-a-legal-museal-tag-58-m-obra-palestinarekiko-elkartasunean

Joëlle Tuerlinckx eta Artium Museoak gorriz bermargotu dute artista belgikarraren 'A LEGAL MUSEAL TAG 58 M' obra, palestinarekiko elkartasunean

| 2025eko Urriaren 9a

Euskal Herriko Arte Garaikidearen Museoak, Artium Museoak, gorriz bermargotu du gaur goizean A LEGAL MUSEAL TAG 58 m (2017 remake 2024) lana, Joëlle Tuerlinckx (Brusela, 1958) artista belgikarrak El caso de l(a casa) museo(a) erakusketako (museoak 2024ko azaroa eta 2025eko apirila bitartean eskaini ziona) marra zuria. Ekintza hau Tuerlinckxek egindako proposamen bati erantzuten dio, Israelek Gazako palestinarren giza eskubideak sistematikoki urratzen dituela salatzeko.

iruditeria-berriak

Iruditeria berriak

Urr. 09 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Susan Cianciolo. The Giants of the Circle & The Birds of Circus, The Hawk Looks Out with The Golden Eagle, Adult & Juvenile. | Non: Cibrian galeria, Donostia. | Noiz arte: 2025eko azaroaren 15era arte.

dotore-aritzea-edo-zerbait-esatea

Dotore aritzea edo zerbait esatea

Urr. 09 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Eliza baten aurretik igarotzen ari nintzela, haren historia eta ezaugarriak azaltzen zituen panel bat aurrean zuela ikusita, irakurtzera hurbildu nintzen.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.