artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Gaza: zer geratzen da bere ondareaz?

Palestinako enklabean itxaropen-izpi bat pizten ari den honetan, bere leku historikoak suntsipenaren biktima kolateral bihurtu izanaren kezka dago.

gaza-zer-geratzen-da-bere-ondareaz
Gazaren eraiste egoera 2023ko urrian. Arg/ WAFA

2025eko Urriaren 27a | Olympe Lemut-en artikulutik itzulia [JdA]

Joan den urriaren 13an, Hamasek bizirik zeuden azken bahituak askatu zituen, eta Israelgo armadak Gazako zerrendatik erretiratze partziala hasi zuen (hala ere, enklabearen %50 baino gehiago kontrolatzen du oraindik). Bi urteko bonbardaketa indiskriminatuen ondoren, eta Hamasek dioenez, 60.000 eta 100.000 hildako artean izan direla kontuan hartuta, Gazako suntsiketa-eskala ikaragarria da. 2025eko udan Haaretz egunkariak argitaratutako Unibertsitate Hebraikoaren estimazio baten arabera, 2023ko urritik Gazako zerrendako eraikinen %70 eta %80 artean erabat suntsituak izan dira, eraikin historikoak eta gurtza-lekuak barne. Nazio Batuen arabera, gutxienez hamabost urte beharko lirateke hondakinak kentzeko eta berreraikitzeko, eta kostua 30.000 milioi dolarrekoa izango litzateke.

Zer geratzen da Gazaren ondare aberatsaz hondakinen artean? Gazako lurpeko ezaugarrietako bat da hiri-eremuetan hainbat metroko sakoneran pilatzen diren geruza arkeologikoen gainjarpena, "mila-hostoko pastela" bezalako efektu estratigrafiko batekin, Jérusalemgo Eskola Bilbiko eta Arkeologiko Frantsesa (EBAF) erakundeko arkeologoa den Jean-Baptiste Humbert apaizak azaldu bezala.

Zenbait gune Neolitikotik gaur egunera arte okupatuak izandakoak dira, garai helenistiko, erromatar, bizantziar, arabiar eta otomandarrak igaroz. Gazan Ekialde Hurbileko lehen monastegi kristauak daude, hala nola V.–VI. mendeko San Hilarion monastegia, 2024ko uztailean arriskuan dagoen munduko ondarearen zerrendan sartu zena, baita apaingarri ikusgarridun mosaiko erromatar eta bizantziar ugari ere. Era berean, lurralde osoan dauden santutegi eta nekropoli zaharren dentsitate handia aipatzekoa da.

Aztarnak argitara

1990eko hamarkadara arte gutxi aztertu baziren ere, gune horiek pixkanaka ikertzen joan dira, zailtasun egiturazkoak gorabehera. Humbert apaizak adierazi duenez, 1990eko eta 2000ko hamarkadetako eraikuntza-jarduerek hainbat leku arkeologiko ustekabean agerian utzi zituzten. Aldi berean, errefuxiatu-eremuak zabaltzeak eta biztanleriaren hazkunde azkarrak etengabe jan dituzte dagoeneko ezagutzen ziren aztarnategien ertzak.

2005ean Gaza kontrolatzen hasi zenetik, Hamas-ek ez du ondarearen zaintzan interesik erakutsi, baina ezta haren aurkako jarrerarik ere. 2023ko urritik aurrera, bonbardaketek hainbat gune kaltetu dituzte, arkeologoen ohartarazpenak eta Unescoren satelite bidezko jarraipena izan arren. Azken hilabeteetan informazio gutxi atera da argitara. Irailaren amaieran jakinarazi zen azken berria: EBAFk Gazan alokatzen duen biltegia —bere indusketetatik ateratako pieza arkeologikoak gordetzeko— armada israeldarraren suntsipen-mehatxupean zegoela. Biltegia presaka hustu eta leku ezezagun batera lekualdatu zuten.

Arkeologo palestinarrek diotenez, 2024an partzialki suntsitu diren lekuen artean daude Anthedon portu greko zaharra, San Hilarion monastegia, San Porfirio eliza eta hainbat erdiaroko edo otomandar meskita. Era berean, ehunka eraikin historiko otomandar klasifikatu suntsitu dira hiriguneetan, batzuetan hondeamakina bidez, eta Gazako museo urriak lapurtuak edo erabat eraitsiak izan dira.

Bi aldeek akordioaren ibilbide-orria errespetatzen badute, laster baimenduko da komunikabideek eta GKEek Gazara sartzea, eta horrek egoeraren balorazio zehatzagoa egiteko aukera emango du.

irudi galeria

donhilarionen-monastegiko-barneko-mosaikoa-gazan-2022an-unesco-ramallah-office

harria-eta-poltsa

Harria eta Poltsa

Maddi Barber

San Telmo (Donostia, Gipuzkoa)

2024ko Azaroaren 16tik
2025eko Azaroaren 16ra

formaren-sintaxia

Formaren sintaxia

Maite Leyún

Nafarroako museoa (Iruñea, Nafarroa)

2025eko Maiatzaren 14tik
2026ko Martxoaren 22ra

genesis

Genesis

Nisa Goiburu

Sakana (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Urriaren 03tik
2025eko Azaroaren 27ra

artium-museoaren-bildumaren-zenbait-obra-nazioartean-ikusgai

Artium Museoaren bildumaren zenbait obra nazioartean ikusgai

| 2025eko Urriaren 24a

2025ean museoaren funtsetako hogeita hamar lan baino gehiago utzi zaizkio maileguan hainbat arte-erakunderi, hala nola Arte Ederren Bilboko Museoari, Valladolideko Eskultura Museo Nazionalari, Kataluniako Arte Museo Nazionalari, baita Bruselan ere, Europalia jaialdia kari.

maider-lopezen-orain-arteko-bakarkako-erakusketarik-handiena-aurkeztu-dute

Maider Lópezen orain arteko bakarkako erakusketarik handiena aurkeztu dute

| 2025eko Urriaren 24a

Artistaren 25 proiektu biltzen ditu erakusketak, horietako asko oraindik gurean ikusi ez direnak, eta nazioarteko lanaren azken hamarkada barne hartzen du. Erakusketaren izenburuak artistak lan egiten duen testuinguruak ukitu eta eraldatzeko ahalmenari egiten dio erreferentzia, baita artearen alderdi afektiboari ere.

mitoetatik-harago-egiteko-piezak

Mitoetatik harago egiteko piezak

Urr. 24 | Aingeru Odriozola Beitia [BERRIA.eus]

Euskal Eskultura Bizirik izeneko erakusketa bikoitza ikusgai da egunotan Oiartzunen. Eskulturaren askotariko bideen erakusle diren hamaika artistaren lanak daude San Juan kaperan eta Arizmendieneako lorategian, azaroaren 2ra arte.

erdizka

Erdizka

Urr. 23 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

'IHINTZAREN TANTAK EGARRIA ASETZEKO EDANGO DITUT' | Artista: Jon Amorrortu. | Non: Foru ibilbideko erakusketa aretoan, Azpeitian (Gipuzkoa). | Noiz arte: urriaren 26ra arte.

deskribatzea-edo-zerbait-esatea

Deskribatzea edo zerbait esatea

Urr. 23 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Aurreko zutabean terminologiaren erabilera kaxkarraz aritu nintzen: kontatu nuen nola, maizegi, zerbait esateko erabili beharrean, esateko ezer gutxi duzula ezkutatzeko erabiltzen den.

desesperantza-hari-batek-lotuta

Desesperantza hari batek lotuta

Urr. 23 | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Greta Alfaro, Edu Lopez eta Txuspo Poyo artisten obrak elkarren artean solasean jarri dituzte erakusketa batean, Iruñeko Ziudadelan. Udalaren Arte Garaikideko Bildumako lanen hautaketa batekin osatu dute -solasaldia-. Juan Zapater izan da komisarioa.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.