artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Marisa Gonzalez: Lemoizko zentralaren bihotzean egon zen artista

Marisa Gonzalezek bost hamarkadaz garaian garaiko teknologia berriekin sortutako hamaika lan bildu ditu Bilboko Azkuna zentroak. Lemoizko zentral nuklearraren desmuntatzea dokumentatzeko egindako lana ere ikus daiteke.

marisa-gonzalez-lemoizko-zentralaren-bihotzean-egon-zen-artista
Marisa Gonzalez artista Bilboko Azkuna zentroan. ARITZ LOIOLA / FOKU

2025eko Azaroaren 6a | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

"Eskuak hutsik nituela joan nintzen Bilbotik, eta eskuak beteta itzuli naiz orain". Marisa Gonzalez 1943an jaio zen, Bilbon, baina arte ikasketak egiteko joan zen Madrilera lehenik, bai eta Chicagora eta Washingtonera ere gero,1970eko hamarkada amaieran berriz ere Madrilera itzultzeko azkenik. Bost hamarkadako jardun artistiko etenik gabea izan da ibilbide geografiko horren emaitza, eta horren lekukotza zabala bildu du orain Bilboko Azkuna zentroak Marisa Gonzalez. Egikera sortzaile baterakusketan. Eta horregatik sortzailearen itzulerari buruzko aipamena. Bertan dira 1960ko hamarkadan aitzindari bilakatu zuten lan teknologikoagoak, bai eta Lemoizko zentral nuklearraren bihotzetik eraikina nola desegin zuten kontatzen duten dokumentazio lanak ere. Urtarrilaren 18ra arte egongo da zabalik.

Aitzindari izan da Gonzalez teknologia berrien erabilera artistikoan, eta, hain zuzen ere, horregatik eman zioten Arteen Velazquez saria 2023an. Baina, oraindik ere, Gonzalezekiko zor historiko bat dagoela aipatu du Violeta Janeiro Alfagemek. Arte historialaria eta ikertzailea da Janeiro, eta hark egin ditu erakusketako komisario lanak ere. "Ez du merezitako ikusgarritasunik izan", laburbildu du. Eta teknologia berrien aitzindari ez ezik, arte feminista lantzen hasi zen lehenetako bat ere izan zela zehaztu du.

Hain zuzen ere, sortzaileak mugimendu sozial askatzaileekin izandako harremana nabarmendu du komisarioak. Eta horren adibide dira, esaterako, erakusketako lehen aretoan Vietnamgo gerraren aurkako mugimenduari lotuta sortutako lanak, bai eta bigarren aretoan Augusto Pinochet Txileko diktadorearen agindupean torturatutako emakumeen lekukotzak oinarri dituzten irudi serieak ere.

Bestalde, bigarren areto erdialdean ikus daitekeen Fax Stationinstalazioa izan daiteke Gonzalezen teknologia berrien erabilera ulertzeko adibiderik argiena. Berez, 1992an sortu zuen instalazioa artistak, Madrilgo Arte Ederren Zirkuluan. Artean, fax makinak oraindik iritsi berri zirenean. Espainiak bizi zuen krisi egoerari buruz galdetu, eta hamaika artistak bidalitako mezuak biltzen ditu obrak. Horma batean ikusdaiteke jatorrizko lanaren argazkia, eta ordukoaren erreplika bat jarri dute Bilbon. Eta, gainera, Gonzalezek beste sortzaileekin elkarlanean lan egiteko izan duen ohituraren lekukotza ere bada lana.

Maiatzetik ekainera bitarte, Madrilgo Reina Sofia museoan ere egon da Gonzalezi eskainitako erakusketa, baina, zehaztu dutenez, han ikusitakoaren "ia bikoitza" da orain Bilbon jarritako bilduma. Izan ere, gune gehiago eskaini dizkiete bertan bai Lemoizko proiektuari eta bai Bilboko Harino Panadera ogi fabrika industrialari eskainitakoari. Garai batean 600 langile ere izan zituen arren, 1999. urtean eraitsi zuten fabrika, eta prozesu horren lekukotza bildu zuen Gonzalezek, bai argazki bidez, bai eta bideo bidez ere. Eta, gainera, proiektu hori izan zen gerora Lemoizen egindakoaren oinarria ere.

Nukleoko irudiak

Artistak azaldu duenez, okindegian egindako lana hartu zuten oinarri Lemoizko zentralera sartu ahal izateko baimenak lortzeko. Abokatu baten laguntzaz kontratu bat sinatu zuen Gonzalezek eraisketa lanak egiten ari zen enpresarekin. Artista halako prozesuak dokumentatzen aditua zela zehazten zen bertan, eta lan hori doan egiteko tratua sinatu zuten, betiere lortutako argazkien erabilera artistikoa Gonzalezen esku geratzen zela ere zehaztuz. Eta, kontatu duenez, oinarri juridiko horri esker lortu zuen bi urtez hilabetero zentralera sartu eta han gertatzen ari zen guztia erregistratzea.

Makina haietako baten argazkia seinalatu du artistak erakusketan. "Inoiz martxan jarri izan balitz, hau izango litzateke zentralaren bihotza". Eraikinean topatutako hainbat objektu ere jarri dituzte ikusgai areto berean, bai eta zentralaren kontrol mahaiaren argazki bat ere. Norbaitek —"nik ez dakit nork egin zuen"— bertan egindako pintaketarekin ere. "Hijos de P". Eta orduan kontatu du proiektuari buruzko azken anekdota artistak; azaldu duenez, Espainiako Gobernuko Industria Ministerioak erosi baitio argazki hori berriki. "Esan nien banuela pintaketarik gabeko beste antzeko irudi bat, baina ezetz esan zidaten, horixe nahi zutela".

Landareen formak

Artistak Hong Kongen egindako beste lan dokumental bat ere ikus daiteke erakusketan. Kasu horretan, hirira zaintza eta garbiketa lanak egitera joandako emakumeak dira proiektuaren protagonista. Gonzalezek kontatu duenez, milaka dira horretan aritzen diren filipinarrak, eta, lan baldintza ezin gogorragoak dituzten arren, igandeak libre izaten dituzte, eta, orduan, Norman Foster arkitektoak sortutako Hong Kongeko Bankuaren eraikinean biltzen dira denak. Milaka eta milaka emakume, elkarrekin.

81 urte ditu egun Gonzalezek, eta lanean jarraitzen du tailerrean. Frutak eta landareak darabiltza esku artean orain, eta, hain zuzen, giza figuraren antza duten fruten argazki batzuen aurrean eman du azalpena artistak: "Jadanik ez noa zentralak nola desegiten dituzten dokumentatzera, jadanik ez noa Asiara lanera, orain estudioan egiten dut lan,landareekin, eta, haiekin esperimentatuz, forma berriak bilatzen dizkiet".

egikera-sortzaile-bat

Egikera sortzaile bat

Marisa González

Azkuna Zentroa (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Urriaren 29tik
2026ko Urtarrilaren 18ra


mundu-zabala-3

Mundu Zabala #3

Juan Aizpitarte, Anne-Laure Garicoix, Olivier Masmonteil

Beatrix Enea (Angelu, Lapurdi)

2025eko Abenduaren 13tik
2026ko Apirilaren 18ra

sasi-guztien-gainetik

Sasi guztien gainetik

Marlene McCarty

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Urriaren 17tik
2026ko Otsailaren 01era

euskar-h-artu

Euskar(h)artu

Erakusketa kolektiboa

Arte Ederren Fakultatea EHU (Leioa, Bizkaia)

2025eko Azaroaren 18tik
2025eko Azaroaren 27ra

uharte-batetik-deia

Uharte batetik deia

Aza. 19 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Uharteak amestu gintuen | Artista: Juana Cima. | Non: La Taller, Bilbo. | Noiz arte: Abenduaren 5era arte.

topaketen-dardara-artistikoa-iraunaraztea

Topaketen dardara artistikoa iraunaraztea

Aza. 16 | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Iazko Iruñeko Topaketetan plazaratutako gogoeta artistikoetan inspiratutako sei obra jarri dituzte ikusgai Baluarten, gune hori pentsamendurako eta sorkuntzarako "erresonantzia kaxa" bihurtzeko asmoz. Erakusketa azaroaren 29ra arte izanen da ikusgai.

erakusketa-integratzailea

Erakusketa integratzailea

Aza. 14 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gutxien espero duzun erakusketak generoaren parekidetasun aldetik egokia izateagatik harritzen zaitu. Ezusteko polita izan nuen Bartzelonako Miró Fundazioan ikusgai dagoen Miró eta Estatu Batuak erakusketa bisitatzerakoan.

ez-dakizuna-egitea-ez-dakizunarekin

Ez dakizuna egitea, ez dakizunarekin

Aza. 14 | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Azken bost urteetan sortutako eskulturak bildu ditu Angel Bados artistak Bilboko Carreras Mugica galerian. Jorge Oteizaren oihartzuna eta Europako artea ez ezik, arabiar kultura ere izan du sorkuntzarako solaskide.

firenzek-fra-angelicoren-birbalorazioa-proposatzen-du

Firenzek Fra Angelicoren birbalorazioa proposatzen du

Aza. 12 | Olivier Tosseriren artikulutik itzulia [JdA]

Italiako azken hirurogeita hamar urteetan egin den lehen atzera begirako erakusketak baieztatzen du fraide margolariari Berpizkundeko iraultza artistikoan egotzitako rola.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.