artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Paper gaineko artelanen Budapesteko altxortegia hartu du Bilboko Guggenheim museoak

Budapesteko Arte Ederren Museoko bildumaren parte diren 150 artelan jarri dituzte ikusgai. XIV. mendetik hasi eta gaur egunera arteko hamaika artelan bikain daude tartean; Da Vinci, Duerer, Van Gogh, Rembrandt eta hungariar artistenak barne.

paper-gaineko-artelanen-budapesteko-altxortegia-hartu-du-bilboko-guggenheim-museoak
Bisitari bat Duererren lan bati argazkia ateratzen. MARISOL RAMIREZ / FOKU

1 Mars 2025 | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Tenplu erori baten zutabeak ikustearen pareko zerbait da Leonardo Da Vinci artistak 1504 eta 1505 urteen inguruan marraztutako bi giza aurpegiren ikerketei erreparatzea. Budapesteko Arte Ederren Museoaren bildumako artelan nagusietako bi dira, eta Bilboko Guggenheim museoan ikus daitezke orain. 1503tik hasita, hiru urteko tartea eman zuen artistak Florentziako Pallazzo Vechiorako fresko handi bat pintatzen. Lanak bukatu gabe, Milanera joan zen, ordea, eta amaitu gabe geratu ziren haren irudiak, horman ikusgai, harik eta, azkenean, sei hamarkada geroago, Georgio Vasariri aretoa berriz margotzeko eskaria egin zioten arte. Eta, hortaz, Da Vinciren aurpegi horiek dira desagertutako obra hartaz geratzen diren hondakin esanguratsuenetako bi. Obra osoak izan zezakeen neurriaren arrastoa gordetzen duten bi zutabe solte balira bezala, oraindik ere, zehatz eta bizi, jadanik existitzen ez den zerbaiten memoriari eusten diote. Maiatzaren 25era arte egongo dira bi marrazki horiek Bilbon, Budapesteko paper gaineko maisulanak erakusketan. Izan ere, erakusketa horretan bilduko dituzte Hungariako museoaren bildumaren parte diren paper gaineko 150 marrazki eta margolan.

XIV. mendetik gaur egunera arteko ibilbidea proposatzen du bildumak, eta, Da Vinciren lanak ez ezik, Albrecht Duererenak, Vincent van Goghenak, Rembrandtenak, Francisco Goyarenak, Egon Schielenak, Pablo Picassorenak eta hungariar artista garaikideen lanak ere ikusi ahalko ditu bertan bisitariak. Bigarren solairuko lau areto hartzen ditu ibilbideak, eta kronologikoki ez ezik, gaika ere antolatu dituzte artelanak.

Budapesteko Arte Ederren Museoko Kinga Bodik eta Bilboko Guggenheim museoko Marta Blaviak egin dituzte komisario lanak, eta, onartu dutenez, bi kezka nagusi izan dituzte bilduma antolatzerakoan. Batetik, nola erakutsi zazpi mendeko artelanak biltzen dituen multzo hori, Erdi Arotik hasi eta gaur egunera arte heltzen dena, arte moderno eta arte garaikideko museo batean. Eta, bestetik, nola uztartu Guggenheim museoaren eraikinaren monumentaltasuna eta paper gaineko artelanen eskala gehienetan txikia. Eta bi arazoentzako topatu dute irtenbidea.

Garai bateko eta garaikide

Lehen kezkari erantzute aldera, komisarioek nabarmendu dute marrazkiak maiz garrantzi handia duela artistentzat, garaia edozein dela ere —"artista guztientzat hasten eta bukatzen da marrazkiekin"—, eta horregatik direla Budapesteko lanak "garaikideak". Bestalde, aretoetako hormak bildumaren ezaugarrietara propio egokituz erantzun diote kezka arkitektonikoari. Lilaz pintatu dituzte lanik zaharrenak hartzen dituzten aretoak, esaterako, eta espazio zabalagoetan erakutsi dituzte lanik garaikideenak.

1410ekoa da erakusketan ikus daitekeen lanik zaharrena. Antiokiako Santa Margaritaren irudi bat da, herensuge baten gainean garaile ageri dela. Garai hartako beste hainbat lanetan gertatzen den bezala, irudi horretan ere ez da egilearen izenik gorde. Paisaiei buruzko atal bat ere badu lehen aretoak, eta, besteak beste, Jean Brueghelen eta Domenico Campagnollaren lanak ikus daitezke bertan. Duererri eskainitako beste atal bat ere badago, haren lau lanekin, bai eta giza gorputzaren gaineko beste atal bat ere, tartean, Da Vinciren bi marrazki dituela.

Bigarren aretoan parez pare topatuko ditu bisitariak Rembrandten lau marrazki eta Peter Paul Rubensen bi irudi. Eta, haiekin batera, Jean-Antoine Watteu, Claude Lorrain eta Nicolas Poussinen artelan batzuk ere jarri dituzte ikusgai. XIX. eta XX. mendeetako lanak bildu dituzte hirugarren aretoan, eta Jean-Francois Millet, Miklos Barabas, Gustave Courbet, Pablo Picasso, Edvard Munch eta beste hainbat artista handiren lanak ikusi daitezke bertan. Vincent Van Goghen zuhaitz ikusgarria eta Gustav Klimtek lerro bakar batekin egindako marrazki delikatua ere hirugarren areto horretan zintzilikatu dituzte. Eta, hain zuzen ere, komisarioek nabarmendu nahi izan dutenez, hirugarren areto horretan topatuko du bisitariak, lehenengoz, emakumezko artista baten lana ere. Kathe Kollwitzen 1899ko Gretchen izeneko marrazkia, hain justu.

Hungariar artistak

Artista garaikideen lanak daude laugarren aretoan, eta artista hungariarren piezak dira nagusi. Vilmos Aba-Novak artistak marraztutako New York hiriaren ikuspegia eta Vera Molnar artistak 1988an marraztutako Amari gutunak lan barnerakoi eta sentikorra daude bertan, bai eta Dora Maurer artistaren 13 arrasto lana ere. 2016koa da artelana, eta artistaren gorputzak gaixoaldian oheko izaretan utzitako tolesturak biltzen ditu.

Orain handitze eta berritze lanetan ari dira Budapesteko Arte Ederren Museoan, eta horregatik jarri ahal izan dituzte bildumako lanak Bilbon ikusgai. Nolanahi ere, Budapesteko museoaren "eskuzabaltasuna" eskertu du Juan Ignacio Bidarte Bilboko Arte Ederren Museoko zuzendariak.

Budapesteko Arte Ederren Museoaren beraren historia ere biltzen du Bilboko erakusketak. Aretoen erdialdean jarritako bitrina batzuetan bildu dute informazioa, eta erakundearen garrantzia nabarmendu du Laszlo Baan museoko zuzendariak ere. Haren hitzetan, bilduma bikaina izan arren oraindik ez da merezi bezain ezaguna. "Europan gure bilduma ezkutatu xamar dago oraindik ere". Eta, hain zuzen, Bilboko erakusketak horretan lagunduko duen esperantza azaldu du.


artelekun-zehar-1987-2002

Artelekun zehar. 1987-2002.

Une exposition sur Arteleku à travers les archives.

Artium (Gasteiz, Araba)

Du 04 Juillet 2025
Au 11 Janvier 2026

eliz-museoan

Eliz Museoan

18 Juin | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Aurreko asteko artikuluan Haizea Barcenillak Erdi Aroko maisulanei buruz idatzi zuen. Kasualitatez, artikulua irakurri baino egun batzuk lehenago inork bisitatzen ez duen museo horietako bat bisitatu nuen. Bertan Erdi Arotik hasita gaur egunera arteko data duten artelan erlijiosoak gordetzen dira.

erdi-aroko-maisulanak

Erdi Aroko maisulanak

12 Juin | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Jesusek begi zabal handiz begiratzen digu, gazte eta bizarrik gabe. Zirkulu batean kokatuta dago eta horren kanpoan irudiak biderkatzen dira, beragandik mundua irradiatuko balitz bezala.

artium-museoak-josu-bilbaoren-h-erakusketa-aurkeztu-du

Artium Museoak Josu Bilbaoren 'h' erakusketa aurkeztu du

| 12 Juin 2025

Erakusketa artistaren bi interes errepikakorren, espazioaren eta hizkuntzaren, inguruko hausnarketa da. Bilbaok museoko A2 aretoaren arkitekturan ere esku-hartu du. Erakusketa dela eta, Artium Museoak #Hitzak argitalpen-sailaren ale berri bat argitaratu du.

norberaren-erara

Norberaren erara

11 Juin | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

'HELEN FRANKENTHALER: araurik gabe margotzen' | Non: Guggenheim museoan, Bilbon. | Noiz arte: Irailaren 28ra arte.

erroma-bulegoan

Erroma Bulegoan

05 Juin | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Susana Talayero artistak Erromako esperientzia ekarri du Bilboko Bulegoa z/b-ren egoitzara. 60ko hamarkadatik gaur egunera arte emakumezko artistek antolatutako erakusketen ikerketa bultzatzea da Material Voices izeneko programaren helburua. Testuinguru horretan aurkeztu du Susana Talayerok Un fondo blanco que nunca estuvo limpio (Inoiz garbi egon ez zen hondo zuria) izenburua daraman erakusketa.

Artekaria

Le portail de l'art en Euskal Herria

Ceci est le portail créé par le réseau ZAPART. Avec ARTEKARIA, nous voulons donner de la visibilité à l'incroyable richesse artistique et infrastructurelle de notre petit territoire basque (Euskal Herri osoa). En effet, il nous semble que dans un espace aussi réduit où se trouvent tant de musées (Artium, Oteiza, Beaux-Arts de Bilbo, Guggenheim…), de centres d'art (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), de salles publiques et privées (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fondations) galeries traditionnelles ou d'artistes… avec tant de programmations et d'Åöuvres d'artistes visibles, la visualisation de cet ensemble n'est pas facile. Nous avons créé ce portail pour aider à remédier à ce manque.

Artekaria

Le réseau des artistes professionnel.le.s d'Euskal Herria

Zapart a pour objectif de mettre en réseau, de promouvoir le travail et de défendre les droits des artistes professionnel.le.s vivant et travaillant en Euskal Herri (sur les six territoires historiques que sont Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa et Zuberoa).