artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Agustin Ibarrolaren bidegurutze artistikoa irudikatzen duten hainbat artelan zaharberritu ditu Arte Ederren Bilboko Museoak

Sortzaileak 'Euskadi' instalazioa izan zuen Bilbon, 1979an, eta haren parte izandako 18 margolan berritu ditu erakundeak. Sei areto hartzen dituen erakusketa osatu du haiekin eta artistak instalazioan gehitu zituen beste sei mihiserekin.

agustin-ibarrolaren-bidegurutze-artistikoa-irudikatzen-duten-hainbat-artelan-zaharberritu-ditu-arte-ederren-bilboko-museoak
Agustin Ibarrolaren 'Euskadi (1977-1979)' horma irudiko koadro bat, Bilboko Arte Ederren Museoan. MARISOL RAMIREZ / FOKU

19 Juin 2025 | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Espainiako Konstituzioa indarrean sartu zenetik urtebetera eta Euskadiko Autonomia Estatutua abian jarri zutenetik hilabete eskasera, Agustin Ibarrola artistak Euskadi izeneko instalazioazabaldu zuen Bilboko Arte Ederren Museoan, 1979. urtean. Txomin Badiola artista eta idazleak nabarmendu du datua artistari eskainitako ikerketa lanean; haren hitzetan, bidegurutze historiko eta politiko harkbidegurutze artistiko batean ere kokatu zuelako artista. 27 mihise biltzen zituen guztira bilduma hark, eta elkarren alboan eta elkarren gainean ezarri zituen artistak, harik eta museoko Areto Grisa izenekoaren hormak ia guztiz ezkutatu zituen arte.

Erakusketa hura "friso narratibo bat" zela esaten zuen Ibarrolak berak, batasun asmo horregatik.Iberdrolaren babespean, erakusketa haren parte izandako 18 artelan zaharberritu ditu orain Bilboko Arte Ederren Museoak, eta ikusgai jarri ditu instalazio hartako beste sei mihiserekin batera. Areto bakarrean eta elkarrekin erakutsi beharrean, ordea, sei aretotan eta solte jarri dituzte ikusgai orain.

Erakusketarekin batera eman dute argitara Badiolak Ibarrolari buruz idatzitako testua biltzen duen koadernoa ere, eta idazleak bi joeraren arteko etengabeko joan-etorrian deskribatzen du artista bertan. "Ibarrolak, bere bizitzan, aurre egin behar izan die bere kontzientzia politikoaren eskaerei —Alderdi Komunistako militantziakbideratuak— eta artearen dedikazio profesionalaren eskakizunei. Batzuetan parekoak eta sarritan gatazkatsuak izanik, nolabait lotuta daude bere ibilbidearen muinean dauden formalismo abstraktuaren eta irudikapen figuratiboaren gaien arteko dilemarekin".

Baina Badiolak dioenez, tarteka, bi joera horien arteko sintesia ere erdiesten zuen Ibarrolak. Esate baterako, 1956an Parisera bizitzera joan, eta han Pepe Duarte eta Juan Serrano kordobar artistekin osatutako Equipo 57 taldea jarri du Badiolak Ibarrolaren ikerketa formalenen muturretako batean. EtaEstampa Popular taldearekin egindako lana koka daiteke beste muturrean.

Kontua da, Badiolak Bilboko Arte Ederren Museoko aurkezpenean gogoratu duenez, tarte labur batezIbarrola aldi berean izan zela bi taldeetako kide, eta hori da haren berezitasunetako bat. "Hainbat urtez, margolariak aurkakotzat jotzen ziren bi jardunbide zituen aldi berean; hots, formalismorik zorrotzena —figurazio kontserbadore eta anekdotikotzat zuena—eta salaketa sozialeko figurazioa —formalismoaren aurka egiten zuena, errealitate sozialetatik ihes egiten zuelako—".

Mugaren ostekoak

Haren margolanetako ikurrek eta irudiek oso testuinguru zehatzari erantzuten ziotela ere aipatu du Badiolak, baina, gogoratu duenez, egoera jakin hori aldaketa betean zegoen 1979an. Eta, testuingurua aldatuta, Ibarrola ere muga moduko batera heldu zela aipatu du. "Diktaduratik demokraziarako urratsa da. Zentralismotik autogobernurakoa. Etanik zera gehituko nuke: modernitatetik postmodernitaterakoa ere bai". Horregatik, Badiolarentzatez da harritzekoa Ibarrola bestelako esperientzia plastiko batzuetan murgildu izana1980tik aurrera.

1979an margolan guztiak elkartuta erakutsi zituzten arren, oraingoankoadroak sakabanatuta zintzilikatu behar izan dituzte. Baina jatorrizko muntatzea nolakoa izan zen irudikatzeko aukera ere eman nahi izan diote bisitariari. Margolanak ez ezik, 1979ko Bilboko erakusketa nolakoa izan zen agertzen duten hainbat argazki ere jarri dituzte horretarako, eta erakusketa hari lotutako informazio gehiago ere bildu eta berreskuratu dute.

Desagertutako hiru margolan

Bilboko Arte Ederren Museoarenak dira 1979ko instalazioharen parte izandako hainbat artelan, Jose de la Mano galeriarenak dira beste batzuk, eta familiarena da beste multzo bat. Eta, horiez gainera, Miriam Alzuri Bilboko Arte Ederren Museoko arte moderno eta garaikideko kontserbatzaileak gogoratu dutenez, erakusketa osatzeko egin dituzten ikerketak gorabehera, badaude oraindik ere desagertuta jarraitzen duten hiru margolan ere.

Irrintzi Ibarrolak eta Jose Ibarrolak ere hartu dute parte erakusketaren aurkezpenean. Ibarrolaren semeak dira biak, eta esker ona adierazi diete erakunde zein zaharberritze lanak egin dituzten profesionalei.

Irrintzi Ibarrolak esan duenez, gainera, Omako basorako bidean irudikatzen du artista 1979ko erakusketa hark. 1983an hasi zen Ibarrola basoan lanean, baina, haren semearen hitzetan, Bilboko Arte Ederren Museorako sortutako instalazioan ere ikus daitezke han landuko zituen elementuetako batzuk. Ikuslea esperientzia piktorikoan murgiltzeko asmoa aipatu du horien artean. Aldaketa horren atarian dago 1979ko Ibarrola, semeen hitzetan, eta, hain zuzen ere, aldaketa horrek eten zuen Bilboko erakusketaren ibilbidea.

Bilbon izan ondoren, Barakaldon (Bizkaia) eta Sestaon (Bizkaia) erakutsi zuten instalazioa, baina berehala artistaren biltokira itzuli ziren margolanak. "Haren kezkak jada beste leku batean zeuden", adierazi du Jose Ibarrolak. Esker onarekin batera,Bilboko Arte Ederren Museoak Ibarrolaren lan osoa hartuko duen erakusketa bat egin beharko lukeela ere gaineratu du hark:"Oraindik ere Ibarrolaren ibilbide osoa bilduko duen erakusketa antologiko handi hori egitea falta da".

euskadi-1977-1979

Euskadi, 1977-1979

Agustin Ibarrola

Musée des Beaux-Arts de Bilbo (Bilbo, Bizkaia)

Du 17 Juin 2025
Au 30 Septembre 2025


araurik-gabe-margotzen

Araurik gabe margotzen

Helen Frankenthaler

Guggenheim Bilbao (Bilbo, Bizkaia)

Du 11 Avril 2025
Au 28 Septembre 2025

formaren-sintaxia

Formaren sintaxia

Maite Leyún

Nafarroako museoa (Iruñea, Nafarroa)

Du 14 Mai 2025
Au 22 Mars 2026

laberinto

Laberinto

Juan Carlos Egillor

Rekalde Aretoa (Bilbo, Bizkaia)

Du 01 Mars 2025
Au 28 Septembre 2025

hiri-baten-barneko-bederatzi-hiri

Hiri baten barneko bederatzi hiri

12 Juil. | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Pedro G. Romero artistak Sevilla ardatz duen bederatzi bideoko instalazioa zabaldu du Bilboko Arte Ederren Museoan. Flamenkoaren munduari lotutako bederatzi pertsonak hirian emandako paseo mutu bana biltzen du pieza bakoitzak.

errealismo-figuratiboak-batuta

Errealismo figuratiboak batuta

10 Juil. | Iraia Vieira Gil [BERRIA.eus]

Arte klasikoaren bostehun urteko historia laburbiltzen duen pintura erakusketa bat jarri du BBVAk Bilboko San Nikolas jauregian. 39 obra dira, eta Van Dycken, Goyaren eta Zuloagaren lanak daude tartean. Urriaren 12ra arte egongo da zabalik.

txomin-olabarri-izango-da-azkuna-zentroko-zuzendaria

Txomin Olabarri izango da Azkuna zentroko zuzendaria

07 Juil. | Edurne Begiristain [BERRIA.eus]

Azkuna zentroko administrazio kontseiluak gaur hartu du erabakia. Legarreta Bizkaia Arenako zuzendari izan da 2010etik, eta Fernando Perezek utzitako tokia beteko du.

abian-da-jai-jardun-artistikoen-instituaren-ikasketa-programaren-seigarren-edizioa

Abian da JAI Jardun Artistikoen Instituaren ikasketa programaren seigarren edizioa

| 7 Juillet 2025

Tabakalerak eta Artium Museoak Oteiza Museoarekin lankidetzan antolaturiko programa honen helburua arte garaikidearen arloan ikerketa, ekoizpena eta lan kritikoa sustatzea da. Jardunak ezagutzaren ekoizpenaren eta haren transmisioaren arteko loturan sakondu nahi du, prestakuntza-prozesuan dauden artisten eta nazioarteko profesionalen arteko trukerako gune bat sortuz

naturarekin-elkarlanean-sortutako-obrak

Naturarekin elkarlanean sortutako obrak

28 Juin | Amaia Jimenez Larrea [BERRIA.eus]

Hlynur Palmason zinemagile islandiarraren lehenengo erakusketa ondu dute Donostiako Tabakaleran; irailaren 28ra arte egongo da ikusgai. Egileak sortuak zituen ikus-entzunezko lanetarako erabilitako materialez osatuta dago.

bizitzaren-erraiak

Bizitzaren erraiak

25 Juin | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Chiharu Shiota. 'My house is your house' | Non: Azkuna zentroan, Bilbon. | Noiz arte: Irailaren 28ra arte.

Artekaria

Le portail de l'art en Euskal Herria

Ceci est le portail créé par le réseau ZAPART. Avec ARTEKARIA, nous voulons donner de la visibilité à l'incroyable richesse artistique et infrastructurelle de notre petit territoire basque (Euskal Herri osoa). En effet, il nous semble que dans un espace aussi réduit où se trouvent tant de musées (Artium, Oteiza, Beaux-Arts de Bilbo, Guggenheim…), de centres d'art (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), de salles publiques et privées (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fondations) galeries traditionnelles ou d'artistes… avec tant de programmations et d'œuvres d'artistes visibles, la visualisation de cet ensemble n'est pas facile. Nous avons créé ce portail pour aider à remédier à ce manque.

Artekaria

Le réseau des artistes professionnel.le.s d'Euskal Herria

Zapart a pour objectif de mettre en réseau, de promouvoir le travail et de défendre les droits des artistes professionnel.le.s vivant et travaillant en Euskal Herri (sur les six territoires historiques que sont Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa et Zuberoa).