artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Eskultura, gorputz tolesetan

‘Larruak eta izurrak' erakusketa aurkeztu du Tabakalerak. Ez da begiratzeko soilik izango: bisitarien parte hartzea eta eskulturaren eta arte eszenikoaren arteko elkarlana izango ditu ardatz, obrek bizia izan dezaten.

eskultura-gorputz-tolesetan
Laura Vallés Vílchez-en obra bat

2024ko Otsailaren 26a | Garbiñe Ubeda [BERRIA.eus]

Eduardo Txillidaren eta Nestor Basterretxeren mendeurrenak kari, eskultura garaikideari jarri dio arreta Tabakalerak, eta hiru erakusketa antolatuko ditu aurtengo. Lehendabizikoa, Larruak eta izurrak, martxan da jada; Laura Valles Vilchez komisarioak aurkeztu du, June Crespo, Nora Aurrekoetxea, Sahatsa Jauregi eta Kimia Kamvari euskal eskultoreak alboan zituela. Haien obrak batzen ditu erakusketak, baita Yael Davids (Tzuba kibbutza, Israel, 1968), Iman Issa (Kairo, 1979) eta Lucia Koch (Porto Alegre, Brasil, 1966) artistenak ere —bakoitzaren lan bat, hain zuzen—.

Clara Montero Tabakalerako kultur zuzendariak adierazi duenez, "erakusketaren funtzioa ez da begiratzera mugatuko, bertan batu diren lanei performance, antzerki eta dantza arloko artisten ekarpena gaineratuko baitzaie, aktibatzearren". Erakusketa bizia izango da, beraz; aldiko aldatuko da, aurrez zehaztutako jarduera programari jarraikiz. Bisita gidaturik ere izango da.

Laura Valles Vilchez komisarioa halaxe mintzatu da eskulturez: "Gure kontraesanak jartzen dituzte agerian, bakoitzak bere erara, eta lotuta daude gaur egungo larrialdiekin, zaintza moduekin eta elkarrekin bestela ikasteari balioa ematearekin".

Vallesek, "aspaldiko gurari jarraikiz", artisten arteko elkarlana izan du xede, baita bisitarien parte hartzea ere. "Ez gaude museo batean, eta hemen dagoena ez da bilduma bat", esan du. Haren hitzetan, elkarrekin ikasteko eta edukiak sortzeko formak eta testuinguruak landu dituzte. Alde horretatik, nabarmendu du "gorputzak eta eskulturak harremanetan jartzea" dela erakusketaren asmoa, instalazio guztiek gorputzarekiko eta mugimenduarekiko erlazioari erreparatu baitiote, materialen eta espazioaren arteko erlazioari adina.

Hiru adibide

Nora Aurrekoetxearen bi piezak (Kaia eta Erdibitu)maitasunaz eta zaurgarritasunaz mintzo dira oro har, eta, zehazki, "menpekotasun emozionalari eta minari aurre egiteko babesaz". Hormigoizko olana eta eskuoihalak baliatu ditu horietan. Lehena asko erabiltzen da eraikuntzan, azal modura, batez ere mendiak zulatzean eta errepideetan. Oihal horrenezaugarri jakin bat interesatu zaio egileari, bustitakoan bost orduko tartean gogortzen dela, hain zuzen: "Baliagarria iruditu zait tolesaren behin-behinekotasun hori islatzeko". Sarritan lan egiten du etxe inguruan aurkitzen dituen objektuekin, eta, oraingoan, gortinak hautatu ditu: "Lobak ezkutaketan ari direnean, gortinekin estaltzen dute beren burua, azal horrek ikusezin bihurtuko balitu bezala".

Sahatsa Jauregik metalezko egitura astun bat sortu du, Tripak arte eszenikoen konpainiako kideen (Andrea Berbois, Maite Mugerza, Marina Suarez eta Natalia Suarez)"gorputza, eskala eta idiosinkrasia kontuan hartuta". Eskulturaren eta gorputzaren arteko harremana lehenagotik ere lantzen ari zen Jauregi, bainaoraingo honetan"gorputz kolektibo bat" nahi zuela azaldu du, hain zuzen, "modu orkestratu, eta koralean" lantzeko. Planteamentua hau du: makina bat sortzea, "supermoldagarria", haren funtzioa Tripako kideek asma dezaten.

Maite Mugerzakkonpainiaren izeneanesan du"sorpresa polita" izan dela: "Estrukturak kutsu industrial eta arrotza zuen, baina moldagarria izateak asko lagundu du, eta zientzia fikziora eramateko aukera ere eman digu".

Kimia Kamvariren lan artistikoak bizitzaren eta heriotzaren arteko muga hartu du gogoetagai. Tabakalerako instalazioak argazki zuri-beltzen segida bat erakusten du lehendabizi. Hartan,behiak eta natura dira nagusi. Gero, argazki segidaren muturrean, mendilerro arre-gorri bat dirudiena ageri da lurrean, esnearen kaseinaz eta odol hautsaz egina.

Jarduera programa

  • Sahatsa Jauregi, Tripak. Maiatzaren 3an eta maiatzaren 31n.
  • Yael Davids, Tara-Jay Bergen. Feldenkrais erakustaldia. Otsailaren 24an.
  • Yael Davids, Sirah Badiola, Paula Rodriguez. Feldenkrais saioak. Asteartero, 18:00etan.
  • June Crespo, Beatriz Setien, Antonio Menchen, Maia Villot.Core. Maiatzaren 4an eta ekainaren 1ean.
  • Arte makina. Arte garaikiderako hurbilketa. Euskaraz, martxoaren 21ean eta maiatzaren 30ean.
  • Olatz Otalora. Irakurketa. Maiatzaren 31n.



formaren-sintaxia

Formaren sintaxia

Maite Leyún

Nafarroako museoa (Iruñea, Nafarroa)

2025eko Maiatzaren 14tik
2026ko Martxoaren 22ra

genesis

Genesis

Nisa Goiburu

Sakana (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Urriaren 03tik
2025eko Azaroaren 27ra

inaki-olazabal-bidean

Iñaki Olazabal Bidean

Erakusketa kolektiboa

Oxford aretoa (Zumaia, Gipuzkoa)

2025eko Azaroaren 07tik
2025eko Azaroaren 23ra

zati-likidoak

Zati likidoak

Oaia Peruarena

Rotonda (Donibane Lohizune, Lapurdi)

2025eko Urriaren 24tik
2025eko Azaroaren 30era

topaketen-dardara-artistikoa-iraunaraztea

Topaketen dardara artistikoa iraunaraztea

Aza. 16 | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Iazko Iruñeko Topaketetan plazaratutako gogoeta artistikoetan inspiratutako sei obra jarri dituzte ikusgai Baluarten, gune hori pentsamendurako eta sorkuntzarako "erresonantzia kaxa" bihurtzeko asmoz. Erakusketa azaroaren 29ra arte izanen da ikusgai.

erakusketa-integratzailea

Erakusketa integratzailea

Aza. 14 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gutxien espero duzun erakusketak generoaren parekidetasun aldetik egokia izateagatik harritzen zaitu. Ezusteko polita izan nuen Bartzelonako Miró Fundazioan ikusgai dagoen Miró eta Estatu Batuak erakusketa bisitatzerakoan.

ez-dakizuna-egitea-ez-dakizunarekin

Ez dakizuna egitea, ez dakizunarekin

Aza. 14 | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Azken bost urteetan sortutako eskulturak bildu ditu Angel Bados artistak Bilboko Carreras Mugica galerian. Jorge Oteizaren oihartzuna eta Europako artea ez ezik, arabiar kultura ere izan du sorkuntzarako solaskide.

firenzek-fra-angelicoren-birbalorazioa-proposatzen-du

Firenzek Fra Angelicoren birbalorazioa proposatzen du

Aza. 12 | Olivier Tosseriren artikulutik itzulia [JdA]

Italiako azken hirurogeita hamar urteetan egin den lehen atzera begirako erakusketak baieztatzen du fraide margolariari Berpizkundeko iraultza artistikoan egotzitako rola.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.