artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Gauden tokitik, toki berriak

'-n, -z, -tik, -rantz' | Artista: Jose Angel Lasa. | Non: Bermeoko Frantziskotarren klaustroan. | Noiz arte: Urriaren 31ra arte.

gauden-tokitik-toki-berriak
Erakusketako piezetako batzuk, Frantziskotarren klaustroan. Arg/ MONIKA DEL VALLE / FOKU

2024ko Ekainaren 27a | Elena Olave [BERRIA.eus]

Museoetan eta galerietan ez ezik, artea beste hainbat lekutan topa daitekeen zerbait dela esatea ez da ezer berria. Hala ere, gaur egun ez nuke esango ohikoena denik arte garaikidea erakusteko lokalizazioa herri txiki bateko klaustroa izatea, Jose Angel Lasaren -n, -z, -tik, -rantz mostraren kasuan gertatzen den bezala. Izan ere, Lasak Bermeoko (Bizkaia) frantziskotarren klaustroan antolatu du bere azken erakusketa, non hainbat urtetan sortutako pieza solte eta konposizioak ikusgai jarri dituen. Edonola ere, mostra horrek ez du inondik inora antologia edo atzera begirako erakusketa baten izaerarik, nahiko agerikoa baita eskultura piezen disposizioak erantzuten diola espazio zehatz horretan oinarritutako komisariotza lanari.

Frantziskotarren klaustroaren lau alboetatik hedatuta ikusiko ditugu Lasaren 50 lan baino gehiago. Barne lorategia izan ezik, eskulturek nabarmenki okupatzen dituzte klaustroko lurra, paretak zein gangak, aurretik bertan egondako elementu arkitektonikoak, ornamentalak zein Basterretxearen eskultura piezak errespetatuz eta horietara egokituz. Bada, nabari da espazioarekin elkarrizketa baten ondorioz antolatu direla Lasaren eskultura-konposizioak. Eskultura-konposizio diot, Lasaren piezak taldean ageri direlako antolatuta, eta, oro har, igartzen delako konposaketa dela bere lan prozesuaren parte garrantzitsuetako bat. Aipagarria da horietako batzuk klaustroko dimentsioetan soilik ager daitezkeela era horretan antolatuta, eskala bereziki handikoak baitira. Artista horren lana aurretik Galeria Lumbreras bezalako arte-espazio konbentzionaletan erakutsi bada ere, esango nuke mostra honetan ikusgai dauden piezak klaustroko espazioak erabat baldintzatuta konposatu, eta agertu dutela haien azken emaitza estetikoa, bestelako erakusketa espazio batzuetan halaxe agertzea zaila izango litzatekeelako.

Erakusketa espaziora sartu bezain pronto egurrezko txalupa batzuk ikusiko ditugu segidan kokatuta, eta, ezkerrera egin, eta jarraian zurezko eta buztinezko hainbat pieza klaustroan zehar sakabanatuak. Laranjondoak, magnolioak, hurritzak, eukaliptoak, oteak eta beste zenbait natura elementuekin osatutako eskultura lanak dira Lasarenak, inguru hurbilean dagoenarekin, tokian tokikoarekin, lan egitearen ondorio eta isla. Eskultura lan gehienak koloreztatuta ageri dira baina ez beti osotasunean, kolore biziek zuraren akabera argiarekin kontraste nabariak eragiten dituztelarik. Izan ere, badirudi Lasak kolorearen txertaketa erabili duela adaxkek edo sustraiek haien kabuz sortutako formak bisualki nabarmendu edota indartzeko, eraldaketa horren ondorioz sustrai edo adaxka huts izateari uzteraino.

Piezak horizontalean, bertikalean edota arkuen noranzkoari moldatuta aurkituko ditugu, klaustroko espazioa era eta norabide ugaritan okupatuta. Nabarmena da areto orririk egon ez arren, pieza bakoitzak bere izenburua duela, eta horietako batzuk errepikatu egiten direla, hala nola aterpea, azala, grafia edo sintagma begetala. Beste izen batzuen artean atentzioa ematen du aterpe izeneko hainbat konposizio egoteak, aterpean pentsatzeko eta hura irudikatzeko moduak bezainbeste. Halaber, esango nuke piezok argi eta garbi erantzuten diotela eskultura egiteko tradizio bati, besteak beste, Lasaren konposizioek Mendibururen zenbait eskultura dakarzkigute-eta gogora.

Interesgarria da Lasak, inguruan duenarekin, hondakinekin, edo, bestela esanda, produkzio kate luze baten ondorioz soberakin gisa agertzen diren horiekin guztiekin lan egiteko duen modua eta hautua. Erakusketa horren kasuan, artistak hondakin horiek basotik zein landa eremutik hartu eta bildu ditu, baina materialaren jatorria bestelakoa balitz ere, esango nuke lan egiteko duen era gehiago dela munduarekiko, eta, ondorioz, artearekiko jarrera baten erreflexua. Halere, argi dago materialaren izaera eta ezaugarriek markatu dutela erabat bere lanaren konnotazioa. Edonola ere, kasu honetan, ez nuke esango naturarekin lan egiteko erabakia ikuspegi erromantiko batek baldintzatu duenik; esperientzialak eta historikoak baizik, artistak bere eguneroko errealitatea baliatu baitu sorkuntzarako, eta mostra honen bitartez herritik hartutakoak bestela itzuli dizkio herriari. Izan ere, Lasak zuhaitz atalak izaten utzi ditu, jatorrizkoarekin zerikusi gutxi duen ekosistema batean utzi ere, eta izaten uzte horretan gertatu da eraldaketa xumea, artea.

n-z-tik-rantz

-n, -z, -tik, -rantz

Jose Angel Lasa

Frantziskotarren klaustroa (Bermeo, Bizkaia)

2024ko Maiatzaren 11etik
2024ko Urriaren 31era


zatixak

Zatixak

Joxan Iza

Arteko Gallery (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Ekainaren 28tik
2025eko Irailaren 27ra

norbert-schwontkowski

Norbert Schwontkowski

Champ Lacombe galeria (Biarritz, Lapurdi)

2025eko Ekainaren 14tik
2025eko Irailaren 02ra

in-situ

in situ

Refik Anadol

Guggenheim Bilbao (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Martxoaren 07tik
2025eko Urriaren 19ra

harria-eta-poltsa

Harria eta Poltsa

Maddi Barber

San Telmo (Donostia, Gipuzkoa)

2024ko Azaroaren 16tik
2025eko Azaroaren 16ra

hiri-baten-barneko-bederatzi-hiri

Hiri baten barneko bederatzi hiri

Uzt. 12 | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Pedro G. Romero artistak Sevilla ardatz duen bederatzi bideoko instalazioa zabaldu du Bilboko Arte Ederren Museoan. Flamenkoaren munduari lotutako bederatzi pertsonak hirian emandako paseo mutu bana biltzen du pieza bakoitzak.

errealismo-figuratiboak-batuta

Errealismo figuratiboak batuta

Uzt. 10 | Iraia Vieira Gil [BERRIA.eus]

Arte klasikoaren bostehun urteko historia laburbiltzen duen pintura erakusketa bat jarri du BBVAk Bilboko San Nikolas jauregian. 39 obra dira, eta Van Dycken, Goyaren eta Zuloagaren lanak daude tartean. Urriaren 12ra arte egongo da zabalik.

abian-da-jai-jardun-artistikoen-instituaren-ikasketa-programaren-seigarren-edizioa

Abian da JAI Jardun Artistikoen Instituaren ikasketa programaren seigarren edizioa

| 2025eko Uztailaren 7a

Tabakalerak eta Artium Museoak Oteiza Museoarekin lankidetzan antolaturiko programa honen helburua arte garaikidearen arloan ikerketa, ekoizpena eta lan kritikoa sustatzea da. Jardunak ezagutzaren ekoizpenaren eta haren transmisioaren arteko loturan sakondu nahi du, prestakuntza-prozesuan dauden artisten eta nazioarteko profesionalen arteko trukerako gune bat sortuz

naturarekin-elkarlanean-sortutako-obrak

Naturarekin elkarlanean sortutako obrak

Eka. 28 | Amaia Jimenez Larrea [BERRIA.eus]

Hlynur Palmason zinemagile islandiarraren lehenengo erakusketa ondu dute Donostiako Tabakaleran; irailaren 28ra arte egongo da ikusgai. Egileak sortuak zituen ikus-entzunezko lanetarako erabilitako materialez osatuta dago.

bizitzaren-erraiak

Bizitzaren erraiak

Eka. 25 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Chiharu Shiota. 'My house is your house' | Non: Azkuna zentroan, Bilbon. | Noiz arte: Irailaren 28ra arte.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.