artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Hanami edo "loreak ikusi"

'Loreen historia politikoa: AIHEN-BELAR UDABERRIA' | Artistak: Jeleton. | Non: La Taller, Bilbo. | Noiz arte: ekainaren 6ra arte.

hanami-edo-loreak-ikusi
Jeleton artista bikoteak Bilboko La Taller gunean jarri duen erakusketako pieza baten irudia. LA TALLER

2025eko Maiatzaren 8a | Enara Herranz [BERRIA.eus]

Hau hainbat kapituluren azkena dela jakinda —oraingoz—, eta gainontzekoak ikusi ez baditu berandu heldu izanaren sentsazioarekin hurbil daiteke bat erakusketara. Baina ez du askorik inporta, atzera eta aurrera egiten dutelako ideiek eta irudiek Jeleton taldearen lanean, eta transferentzia eta maileguz beteta daudelako haien mostrak. Honetan, obra berriak eta iraganeko proiektuen aipu eta leloak daude presente, etorkizuneko iradokizun eta formekin batera. La Tallerreko ohiko bisitarien —bertan antolatzen den bosgarren mostra da hau— edo Jeletonen ibilbide ja luzea ezagutzen dutenen artean, joan-etorri honek sentsazio errepikakorra edo nahasia sor dezake agian, batek daki; baina beste aukera bat eskaintzen digu heldu berri zein despistatuoi bikote honen lanaren emarian barneratzeko. Norabide bakarreko garapen linealaren aurrean, bestelakoak dira Jeletonen denborak: ziklikoak baina aldakorrak, urtaroak bezala.

Funtsean, Loreen historia politikoa proiektua lorearen iruditeriaren inguruko ikerketa ikonologiko bat da, eta lore-sinbolismoa birnegoziatu eta birpolitizatzen du errepertorio grafiko, literario eta musikaletan egindako esku-hartze ezberdinen bidez. Lorearen irudikapenaren harira, honako hau planteatu zuen Jesusi/Jesusa/Jesús Arpal Moya taldekideak Murtziako CENDEAC zentroak egindako elkarrizketa batean: "Zein da erakusketak bideratzen duen begirada? [...] Lorea ikusia izateko dago hor edo loreak ikusten zaitu?". Galdera honi posizio ezberdinetatik heldu izan dio bikoteak bere ibilbidean zehar, baina beti modeloarekin, hots, lorearekin identifikatuz, eta ez pintorearekin. Idazketak zeharkatzen du haien obra, eta, hain zuzen, loreen historia politiko honen lehenengo piezak bereziki testualak dira, aipuz beteak. Pixkanaka, lorearen sinbolismoaren irakurketa alegoriko baterantz lerratuz joan dira hurrengoak, marrazkiaren eta tarotaren eskutik oro har. Azken mostra honetan, ordea, florak beste presentzia mota bat du, orritik askatu eta espazioa hartzen du, aihen-belarraren izaera hedakor eta kontrolaezinaren bat eginez.

Aretoan sartu eta berehala, kolore, gardentasun eta testura ezberdinetako paper eta plastiko zati birziklatuz osatutako pieza handi batek bereganatzen du ikusleon arreta osoa. Huntza bezala hormetatik gora igotzen den honek gogor oratzen die zutabeei, eta aske erortzen da galeriaren habeetatik behera, oihal zimurtua legez. Obra —edo haren bertsio bat—

Urak dakar. Tailerretik irtetean (2023) talde-erakusketan aurkeztu zuten lehenago, eta Bulegoa z/b-n burututako marrazketa-tailer batean du jatorria. Txikitan etxeko saloian edo logelan eraikitzen genituen oihal txatalezko gotorleku menderaezinak dakartza gogora, patchwork-aren oihartzun kolektiboak ere bai akaso. Arretaz begiratuz gero, Jeletonen ohiko ikonografia aurkituko dugu bertan —zitoriak, krabelinak, mitxoletak—, keinu botaniko berriekin —sakuraren loreak hegan— eta testu zati zaharrekin batera. Lan honetan elkarrekin josi dituzte "iragana, oraina eta etorkizuna, tinta eta mamuak, papera eta ametsak".

Aspaldiko lan pare bat kokatu dute honen ondoan, taldearen lehenengo aldikoak, hala nola Loreen historia politikoa, o cuando las lilas se volvieron violetas erakusketan (La Taller, 2014) aurkeztu zuten manifestua, edo Floritura-n (La Taller, 2017) planteatutako apaingarriaren eta lorearen arteko harremanaren inguruko hausnarketak. Baina obra testual hauek loreen marrazkiekin inguratu dituzte oraingoan, zoruko zirrikituetatik tipula-papera irten da eta hormetako batean landare multzo baten hezurdura margotu dute: sotilki inguratzen gaitu landarediak.

Erakusketara egin nuen lehenengo bisitan Gelen Jeletonek aipatu zigun aihen-belarra kontrolaezina delako tematzen garela segur aski hau erauzten, eta halakoxea da bikotearen obra, araurik gabekoa, ezinezkoa aurreikusten. Inozoa eta jostalaria lehen begiratuan, baina lotsagabeki zirikatzailea sakonean. Garazi Ansak Loreburu. Lorebegi. Loreen Historia Politikoa (La Taller, 2021) erakusketari egin zion kritikan, honek work in progress kutsua zuela aipatu zuen, eta nik honekin sentsazio antzekoa izan badut Jeletonen lana etengabe eraldatzen ari delako izan daiteke. Beti dakarte jarraian etor litekeenaren iradokizunen bat, hemen gurekin partekatu nahi izan dituzten sakuraren hosto berrien artean adibidez, edo orain arte marrazkia eta papera landu duten moduari buelta ematen dion lore-artxibo igokarian agian.


danzante

Danzante

June Crespo

CarrerasMugica (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Irailaren 12tik
2025eko Azaroaren 16ra

arcoiris-82

Arcoiris 82

Irati Gorostidi

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Irailaren 11etik
2026ko Urtarrilaren 06ra

ufotofu

UFOTOFU

Alexandra Metcalf

Champ Lacombe galeria (Biarritz, Lapurdi)

2025eko Irailaren 13tik
2025eko Azaroaren 16ra

espazioaren-anatomia

Espazioaren anatomia

Maria Helena Vieira da Silva

Guggenheim Bilbao (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Urriaren 16tik
2026ko Otsailaren 22ra

intimitatearen-ikuskizuna-edo-artea

Intimitatearen ikuskizuna edo artea

Urr. 16 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Bukatu berria da Gasteizko Montehermoso kultur zentroan uda guztian ikusgai egon den Abel Azkona artistaren Monumentu bat familiari erakusketa.

zentzuen-konstelazioa

Zentzuen konstelazioa

Urr. 16 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Ahanzturaren aurka. Omenaldiak eta eskaintzak | Artista: Angel Bados. | Non: Carreras Mugica galerian, Bilbon. | Noiz arte: Abenduaren 6ra arte.

25-000-kilometroko-bidaia-135-argazkitan

25.000 kilometroko bidaia 135 argazkitan

Urr. 14 | Garazi Izagirre Aiestaran [BERRIA.eus]

Jose Manuel Juan Soto argazkilariak 'Landa arrazionalismoa' erakusketa aurkeztu du Donostiako San Telmo museoan. Frankismo garaian sortutako 200 herritako arkitektura bildu du, eta ikusgai egongo da gaurtik azaroaren 23ra bitarte.

zas-kulturrek-interakzioak-en-bigarren-edizioa-aurkeztu-du

ZAS Kulturrek Interakzioak-en bigarren edizioa aurkeztu du

| 2025eko Urriaren 14a

Arabako sortzaileekin egindako urteko elkarrizketa-zikloaren bigarren edizio gisa Montehermoso Kulturunera itzultzen da, Zas Kulturren eskutik. Formatu argi eta hurbila proposatu nahi izan du: tokiko artisten lanaz, testuinguruez eta lan-moduez aritzea, entzutea ardatz hartuta, publikoaren galderekin eta artxiborako eta hedapen bateraturako grabazioarekin.

joelle-tuerlinckx-eta-artium-museoak-gorriz-bermargotu-dute-artista-belgikarraren-a-legal-museal-tag-58-m-obra-palestinarekiko-elkartasunean

Joëlle Tuerlinckx eta Artium Museoak gorriz bermargotu dute artista belgikarraren 'A LEGAL MUSEAL TAG 58 M' obra, palestinarekiko elkartasunean

| 2025eko Urriaren 9a

Euskal Herriko Arte Garaikidearen Museoak, Artium Museoak, gorriz bermargotu du gaur goizean A LEGAL MUSEAL TAG 58 m (2017 remake 2024) lana, Joëlle Tuerlinckx (Brusela, 1958) artista belgikarrak El caso de l(a casa) museo(a) erakusketako (museoak 2024ko azaroa eta 2025eko apirila bitartean eskaini ziona) marra zuria. Ekintza hau Tuerlinckxek egindako proposamen bati erantzuten dio, Israelek Gazako palestinarren giza eskubideak sistematikoki urratzen dituela salatzeko.

iruditeria-berriak

Iruditeria berriak

Urr. 09 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Susan Cianciolo. The Giants of the Circle & The Birds of Circus, The Hawk Looks Out with The Golden Eagle, Adult & Juvenile. | Non: Cibrian galeria, Donostia. | Noiz arte: 2025eko azaroaren 15era arte.

dotore-aritzea-edo-zerbait-esatea

Dotore aritzea edo zerbait esatea

Urr. 09 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Eliza baten aurretik igarotzen ari nintzela, haren historia eta ezaugarriak azaltzen zituen panel bat aurrean zuela ikusita, irakurtzera hurbildu nintzen.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.