artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Perlikultura

Perla bat da Viviane Straub-ek Azpeitiko udal erakusketa aretorako prestatu duen Textile mostra. Inguruko ibaiertzetako landareen adar eta hostoetan korapilatuta zeuden oihal hondakinak jaso ditu eta bizitza berria eman die, josiz zein ehunduz, bere hitzetan, "zauririk estali gabe".

perlikultura
Foru Ibilbideko erakusketa aretoan ikusgai dauden artelanetako bat. Arg/ Aitziber Arzallus

2025eko Maiatzaren 28a | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Alde batetik, piezen tamaina handiek hondamendi ekologikoaren neurria ematen dute; bestalde, oihalgintzaren gaineko gogoeta bultzatzen du mostrak, zatiki horiek jasan dituzten prozesuetan pentsarazita. Ehungintza gizakia bezain zaharra da, baina azken mendean jasan duen gainekoizpen industrial kapitalistaren ondorioz, oihalak egitearen prozesuaren ikuspegia erabat galdu dugu, eta erabili eta botatzeko logikaren araberamaneiatzen ditugu. Strauben artelanek alderdi zaindu eta eder bat duten arren, hurbiletik begiratuta degradazioaren markak erakusten dituzte argiki. Gure gizartearen zauriak, edo gure gizarteak eragindakoak, estali gabe.

Badira perla naturalak, baina iristen zaizkigun gehienak kultibatu egiten dira, eta hori da Strauben erakusketaren kasua. Eibarren finkatutako artistak Azpeitiko Dinamoan izan zuen erresidentzia batetik jaio zen lana. Perla haztegietan bezala, non perlen garapena herritarren begietatik at gertatzen den, kaletik aldenduta dagoen eraikin baten ateen atzean gauzatzen dira Straubenaren motatako proiektuak. Lan egiteko diru txikia, eta espazioa eta denbora ematen zaie Dinamoan artistei, ostrei harea tanta bat eta denbora ematen zaien bezala.

Azpeitiko Dinamoa hiriburuetatik urrun dagoen arte produkzio zentro handi bakarra da, eta horrek ere bere garrantzia markatzen du, ez baita ona kultur adierazpen guztiak hirietan zentralizatzea. Baina aurrera egitea kostatzen ari zaio: iaz Jaurlaritzako Sorgune deialditik kanpo utzi zuten, oso beharrezkoa zuen diru iturri bat moztuz. 54.000 euro inguru jaso zituen aurreko bi urteetako bakoitzean Dinamoak Sorgunetik, kantitate umila dirudiena perla haztegi batentzat, ene ustez. Martxan dihardu eta Textileda horren erakusle, baina zenbat denboraz eta zelako oparotasunez jarraitzeko indarra izango ote du, are tantarik gabe?

Bitartean, Jaurlaritza gune erraldoia planifikatzen ari da Euskal Herriko beste landa eremu batean: Urdaibaiko Guggenheim. Honen kostua 130 milioi eurokoa da, eta oraindik ez dago argi arte perlak haziko dituen edo lanak erakustera mugatuko den. Paradoxetako bat da, hain zuzen, bertako perlak hazteko errekurtsoak jango ote dituen erakusleihoak.

130 milioi euroko aurrekontua onargarritzat daukan erakunde bati oso merke iruditu beharko litzaioke Dinamoak behar duen papurra. Eta Viviane Strauben erakusketa ikusita, argi dago baliabide horiek bikain erabili direla. Egin dezagun, beraz, perlikulturaren alde.


korde-gabe

Korde gabe

Sky Hopinka

Guggenheim Bilbao (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Irailaren 18tik
2026ko Urtarrilaren 18ra

hurbileko-paisaiak

Hurbileko paisaiak

Arabako Arte Ederren Museoa (Gasteiz, Araba)

2025eko Urriaren 31etik
2026ko Apirilaren 12ra

pintamonas

Pintamonas

Zaragüeta

Nafarroako museoa (Iruñea, Nafarroa)

2025eko Urriaren 10etik
2026ko Otsailaren 22ra

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

Abe. 05 | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

Abe. 04 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

Abe. 04 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

Aza. 28 | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

Aza. 27 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

Aza. 27 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

Aza. 27 | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

Aza. 25 | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.