artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

So egiteko eta egoteko artelanak

Mikel Diez Alabak 'Denboraren uneak' erakusketa osatu du bere ibilbidean zehar egindako hainbat artelanekin. Donostiako Ekain arte galerian egongo da ikusgai urriaren 11ra arte.

so-egiteko-eta-egoteko-artelanak
Mikel Diez Alaba, Ekain galeriako bere 'Denboraren uneak' erakusketan. MAIALEN ANDRES / FOKU

2025eko Irailaren 29a | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

Hiru hamarkada baino gehiagoren ostean, Mikel Diez Alabak (Bilbo, 1947) berriro erakutsiko ditu bere artelanakDonostian, zehazki Parte Zaharreko Ekain galerian.Bere ibilbide luzean zehar egindako hemezortzilan ikus daitezke bertan. Diez Alaba:"Horko horrek [atzealdean duen koadroari keinua luzatuz],adibidez, 40 urte beteko ditu datorren urtean".

Bilbon jaio zen, eta gazte gaztetatik kanpora joan zen arte ikasketak egitera:Valentziako (Herrialde Katalanak) San Carlos eta Madrilgo San Fernando arte eskoletara. 1970eko hamarkadan, beka batekin, Parisera joan zen bere artea garatzera. Garai hartako bere lanekgizakiaren kezkak eta ezinegonak zituzten ardatz, eta horren erakusle daFrancis Baconen eragin nabaria.

1981ean Menorcara (Herrialde Katalanak)joan zen, eta ordutik han bizi da. Azaldu duenez, irlara joan zeneanXVI. mendekodorretxe batean bizi zen, eta azkenengo solairuan marrazketarako tailer bat antolatuzuen. Gelatxo hartan eskailera bat zegoen, goiko terrazarako sarbidea zena. "Terraza hartatik irla erdia ikus zitekeen; ekialdeanitsasoa genuen, eta inork baino lehenago ikusten genuen egunsentia", adierazi du.

Gehienbat horixe da haren koadroetan ikus daitekeena: terraza hartatik ikustenzituenzeruak.Diez Alaba: "Oroitzen dut koadro hori noiz margotu nuen. Kotxean nindoan etxerantz, eta zeruan halako gertakari bat izan zen, non kotxea gelditu egin behar izan nuen zeruari begira ipintzeko. Ziztu bizian dorretxera iritsi, eta tailerrera igo nintzen. Koadro hori da gertaera horren emaitza". Agianbere garairik espiritualena izan zela aitortu du.

Urdina gainontzeko koloreen gainetik

Obren gehienak zeruen islak badira ere, ezberdinak dira, egilearen pertzepzioa ere ezberdina baitzen beti. "Lana egiteko orduan, inguratzen nauen munduan oinarritzen naiz", azaldu du margolariak, eta gauzen itxurakeria albo batera uzten saiatzen dela gaineratu du.

Inspirazioa bat edo bestea izan, artistaren lan gehienetan tonu urdinak nabarmentzen dira. Margolariakazaldu du betidanik erakarri duela urdinak, batez ere urdin anilak: "Urdinek beti dute zerbait, emozio eta sentipen bereziak transmititzeko gai dira". Koadro guztiek dute urdin ukituren bat, baina denak urdin ezberdinak direla jabetuko da ikuslea.

Prozesu fisiko eta mentala

Artelanen sorkuntza nola gauzatzen duen azaldu du, eta argi utzi du "fisikoa eta mentala" izaten dela. Hasteko, beharrezkoak izango dituen material guztiak prestatzen ditu, eta isiltasunaren bila abiatzen da. Lortzen duenean,kontrolatzen ez duen zerbaitek barrutik zerbait atera dakion itxaroten du.Batzuetan, keinuetan oinarritzen da,eta bat-batean, zerbaitek marrazten hastera eramaten du:"Ez dago kontzientziarik, ni exekutatzailehutsa naiz", azaldu du.

Margolariak aipatu du koadro bat margotzea mihisearen eta egilearen arteko elkarrizketa bat dela. "Beharrezkoa bada, gelditu egiten naiz, koadroak atseden har dezan. Gelditu, margolana esku artean hartu, altxatu eta zer gertatzen ari den begiratzen dut, bertan berriro barneratu ahal izateko".

Diez Alabak esan du Donostiako galerian zintzilik dauden koadroak "so egiteko eta so egoteko" koadroak direla. Pintzelkada bakoitzak "bizi propioa" duela ere aipatudu: "Egun batean deskubritu nuen zerbait irudikatzeko ez nituela pintzelkadak pilatu behar, zertzelada bakoitzak bere balioa zuela ikasi nuen. Bakoitza independenteaizango balitz bezala da".

Egilearen esanetan garrantzitsua da, so egiteaz gain, so egotea: denbora batez begira egonez gero, hasierako irudipena galdu, eta beste bat iradoki dezaketelako. Izan ere, egileak argi azaldu du gizarte ohiturek erabat baldintzatzen dutela artearen esperientzia: "Inguratzengaituenmunduaren misterioa zera da, ohitu egin garela lehen begirada definitzailea izan dadin. Eta badira gauza askolehen begiradatik at geratzen direnak, ezin daitezkeenak ikus. Niri neroni ere gertatu zait duela urte asko marraztutako koadro bat begiratzean gauza berriak ikustea eta 'ai ama!' esatea". Eta aldi berean, kontrajarria dirudien arren, esan du koadroak margotu zitueneanhaietatik jasotzen zuenak oraindik irauten duela.

Atenporalitatea funtsezko

Margolariakfreskura, askatasuna eta bat-batekotasuna nabarmentzen ditu bere lanetan: "Action painting-aren antzekoak dira, baina lanaren barnean bidaiatzen uzten dute", azaldu du. Hiru ezaugarri horiek aipatu ostean, berari funtsezkoa iruditzen zaion beste kontzeptu bat azaldu du: atenporalitatea. Diez Alabak esan du bere koadroak denboraren ikuspegitik zehaztugabeakdirela, ez direlako testuinguru historiko etasozialbati lotuak egon —bere zenbait belaunaldikiderenak ez bezalaxe—. "Hemen dauden lanak atzo goizean margotu nituela esango banizu, sinistu egingo zenidake", adierazi du, irribarrez.

Denboraren ziurgabetasun horrek ikusleari bere interpretazioa eraikitzeko modua ematen diola azaldu du. Norberak bere espazio propioa eraikitzen omen du, eta hori ere momentuaren araberakoa dela gaineratu du. "Nirikoadroren batek aurretik iradokitzen ez zidan zerbait transmititu izan dit, nire egoera pertsonala bestelakoa zelako. Eta jendeak galdetzen didanean zer esan nahi ote dudan margolan jakin batekin, 'zuk ulertzen duzuna' erantzuten diot". Margolariak askatasun osoa ematen du norberak bere interpretazioa egin dezan.

Edonork bere interpretazioa egin dezan nahi du, baina beti onura bat izan dezala. Kalte egiteko diren lanak arbuiatu egin izan dituela azpimarratu du: "Azken urteetan koadro batek muturreko biolentzia transmititzen duela ikusi badut, estali egin izan dut. Ez dut erakutsi nahi izan, ez diolako inori laguntzen".

Bilbon jaioa izanagatik ere, bere lanak Donostian erakustearekin oso kontent dagoela esan du, Gipuzkoan "lagun min asko" izan zituelako. Izan ere, belaunaldikideak izan zituenBixente Ameztoi, Juan Luis Goenaga, Jose Antonio Sistiaga eta Jose Luis Zumeta, besteak beste. Hala ere, guztien artetik Jorge Oteiza nabarmendu du, hark "norabide eta zentzu bat" eman zielakoan gainontzeko guztiei.

Egileak Ekain galeriako Rita Unzurrunzagarekin batera hautatudituenlanak urriaren 11ra arte egongo dira ikusgai Gipuzkoako hiriburuko arte galerian. Bertako arduradunaren esanetan, "bizigiro ederrean" hartuko dituzte bisitariak.

denboraren-uneak

Denboraren uneak

Mikel Diez Alaba

Ekain (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Irailaren 14tik
2025eko Urriaren 11era


danzante

Danzante

June Crespo

CarrerasMugica (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Irailaren 12tik
2025eko Azaroaren 16ra

ufotofu

UFOTOFU

Alexandra Metcalf

Champ Lacombe galeria (Biarritz, Lapurdi)

2025eko Irailaren 13tik
2025eko Azaroaren 16ra

marlene-mccarty

Marlene McCarty

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Urriaren 16tik
2026ko Otsailaren 08ra

esperientzia-katartikoak

Esperientzia katartikoak

Urr. 02 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

'Arcoiris 82' | Non: Tabakaleran, Donostian. | Noiz arte: 2026ko urtarrilaren 6ra arte.

hiru-harridura

Hiru harridura

Urr. 02 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Harritu nauen gonbidapen bat jaso dut. Luxuzko gonbidapen bat, esango nuke. Liburuxka itxura du, bi erakusketatara joateko gonbidapena delako eta bi artelanen berri ematen duelako.

kultura-prekarizatzen

Kultura prekarizatzen

Ira. 28 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Udako oporrak bukatu ondoren, atzeratuta dauzkagun proiektuak berriz ere abiatzeko unea iritsi da. Horietako bat artisten estatusa da edo kultur langileen baldintzak arautuko lituzkeen legearen proiektua.

artium-museoak-trama-programaren-bigarren-edizioa-aurkeztu-du

Artium museoak Trama programaren bigarren edizioa aurkeztu du

| 2025eko Irailaren 27a

Programa honek mugimendudun irudia ikertzea xede du, artearen, filosofiaren eta literaturaren beste diziplina batzuekin uztarturik. Aurten, ekofeminismoak eta ingurumen-justizia landuko dira, proiekzioen, hitzaldien, performanceen eta zuzeneko musikaren bidez.

natura-ehunduz

Natura ehunduz

Ira. 27 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Maria Cueto. 'Iragankorra ehuntzen: testurak, errepikapena, geometria, zirkulartasuna' | Non: Kutxa Kubo aretoan, Donostian. | Noiz: Irailaren 28ra arte.

aita-pontekoak

Aita pontekoak

Ira. 26 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Laster amaituko den Helen Frankenthaleren erakusketa ikustera joan nintzenean, Guggenheim museoan, sorpresa bat hartu nuen.

mezenasak-eta-publizistak

Mezenasak eta publizistak

Ira. 26 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Orain urte pare bat, Ganteko Bildots Mistikoaren Erretaula-ri zutabe bat eskaini nion. Orduan ez nituen Jodocus Vijd eta Lysbette Borluut artelanaren mezenasak aipatu, ez baitzetorren esan nahi nuenaren harira. Baina Vijd eta Borluut oso presente izan ditut uda honetan, A Coruñako San Pedro begiratokian.

egituren-kontraerrelatoak

Egituren kontraerrelatoak

Ira. 25 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

ABEL AZKONA. 'Monumentu bat familiari' | Non: Montehermosoko ur biltegian, Gasteizen. | Noiz arte: Irailaren 28ra arte.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.