artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Esperientzia katartikoak

'Arcoiris 82' | Non: Tabakaleran, Donostian. | Noiz arte: 2026ko urtarrilaren 6ra arte.

esperientzia-katartikoak
Irati Gorostidi 'Arcoiris 82' erakusketaren inaugurazioan, irailaren 11n. GORKA RUBIO / FOKU

2025eko Urriaren 2a | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Tabakalerako lehen solairuko bigarren aretora gerturatzen naizen heinean, gero eta ozenago entzuten dira ahotsak. Ez dut hitzik identifikatzen, oihuak, algarak eta arnasak baizik. Gelara sartzeko pasabidea markatzen duten gortina beltzak zeharkatzen ditut. Oihal trinko horiek kanpoko argia barrura sartzea eragozten dute, eta espazio ilunean kokatzen naizen unean, ikusten dudan bakarra nire aurrean eta atzean kokatutako bi pantaila erraldoi dira. Horietan proiektatzen denak harrapatzen nau, eta inguruko beste elementuak pantailak belztu arte apenas sumatzen ditut. Irati Gorostidiren erakusketa da hau, Arcoiris 82 izenekoa.

Artistak Zinemaldian aurkeztu duen Aro Berria filmaren egituratze prozesutik eratorritako ikus-entzunezko materialak eta artxiboko piezak biltzen dira. Irudi horiek une historiko baten ispilu dira, Trantsizio garaiko paktuek militantzia politikoari estuki lotuta bizi izan zirenen baitan eragindako desengainuaren ondorengo paisaia irudikatzen baitute. Horren erdian kokatzen da Arco Iris komunitatea, egitura soziopolitiko berrietatik urrundutako bizimodu alternatibo baten emaitza, 80ko hamarkadan Ultzamako bailaran, Lizason finkatu zena.

Arco Iris komunitatea gorputzaren eta adimenaren esperimentaziorako erdigune bihurtu zen Euskal Herrian. Praktika anitz eskaintzen zituzten, tartean katarsirako eta trantsiziorako saio kolektiboak. Horietan, barne-bakearen bilaketa ez zen helburu bakarra; bizitzaren egiturak osatzen zituzten harreman sareak berrikusi eta errotik zalantzan jartzeko bide ere bihurtzen ziren.Esan bezala, erakusketa garai horren isla da; baina erreferentzia narratibo edo espliziturik egin gabe, testuinguru hartan gorpuztasunak hartu zuen papera azaleratzen du. Eta horretarako, komunitateak eskaintzen zuen tailer zehatz baten aurrean kokatzen du ikuslea.

Espazioan barneratzean aurkitzen ditugun bi bideo-instalazioek horren aurrean kokatzen gaituzte. Espazio bera erakusten dute, ikuspuntu zabalago bat eskaintzeko, eta nolabait, proiekzioaren parte bihurtzen gaituzte. Arnasketa ariketa koordinatu bat egiten ari den pertsona talde bat ageri da, norbaitek "utz iezaiozue gorputzari berea esaten" dioen bitartean.

Ondoren, gorputzen koreografia aldatzen da: besoak altxatuz, saltoetan hasten dira. Une batean mugimenduak deskoordinatzen dira, eta horixe da gorputzak hitz egiten hasten diren unea. Nor bere emozioak askatzen ditu, pentsamendu arrazionaletik aldenduz eta barnean daramatzan sentipenak askatuz. Askatasun horretan gorputz batzuek besteekin egiten dute talka, eta kontaktu horren ondoren esperientzia partekatzen hasten dira, batzuetan elkar ukituz eta beste batzuetan esperientzia sexualei ateak irekiz.

Katarsi horren erdian, ikusleok gure egunerokotasunean murgilduta eta haren performance errepikatuan harrapatuta, gorputz horiek askatzen dutenaren hartzaile bihurtzen gara. Pantailan ageri direnek barrutik kanpora egiten duten moduan, guk kanpora isurtzen dutena gure baitara eramaten dugu. Esperientziak, horrela, ezinegona pizteko arriskua gero eta agerikoago bihurtzen du.

Pantailak itzaltzen direnean, haien inpaktuaren ondoren inguruan dauden beste elementuak aztertzeko aukera irekitzen zaigu. Une horretan pizten dira atzealdeko bi monitoreak, eta bertan, pantailan ikusi ditugunek katarsiaren ostean bizi izan dituzten sentsazioen inguruko hausnarketak partekatzen dituzte. Ordurako, ikusleok ere barne-bidaia horren parte bihurtu gara, espazioan sartu aurretik genuen erritmoarekin talka egiten duen esperientzia baten barnean.

Gure gorputzak ere interpelatuak sentitzen dira prozesu horretan, monitoreetan agertzen direnen mugimendu, arnasa eta emozioekin bat egiten duten heinean. Eta ahalegin horretan, galdera berriak sortzen zaizkigu: zer geruza daramatzagu gure gorputzetan? Zer arrasto uzten dute guregan, normalizatzen dugunaz harago, bestelako gorputzak eta harremanak imajinatzeak?

irati-gorostidi

Irati Gorostidi

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Irailaren 11etik
2026ko Urtarrilaren 25era


zein-da-b-plana

Zein da B plana?

Gérard Deschamps

Beatrix Enea (Angelu, Lapurdi)

2025eko Uztailaren 05etik
2025eko Urriaren 31era

danzante

Danzante

June Crespo

CarrerasMugica (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Irailaren 12tik
2025eko Azaroaren 16ra

egikera-sortzaile-bat

Egikera sortzaile bat

Marisa González

Azkuna Zentroa (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Urriaren 29tik
2026ko Urtarrilaren 18ra

etorkizun-ezeztatua

Etorkizun ezeztatua

Iruñeako Zitadela (Iruñea, Nafarroa)

2025eko Urriaren 01etik
2026ko Urtarrilaren 11era

hiru-harridura

Hiru harridura

Urr. 02 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Harritu nauen gonbidapen bat jaso dut. Luxuzko gonbidapen bat, esango nuke. Liburuxka itxura du, bi erakusketatara joateko gonbidapena delako eta bi artelanen berri ematen duelako.

so-egiteko-eta-egoteko-artelanak

So egiteko eta egoteko artelanak

Ira. 29 | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

Mikel Diez Alabak 'Denboraren uneak' erakusketa osatu du bere ibilbidean zehar egindako hainbat artelanekin. Donostiako Ekain arte galerian egongo da ikusgai urriaren 11ra arte.

kultura-prekarizatzen

Kultura prekarizatzen

Ira. 28 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Udako oporrak bukatu ondoren, atzeratuta dauzkagun proiektuak berriz ere abiatzeko unea iritsi da. Horietako bat artisten estatusa da edo kultur langileen baldintzak arautuko lituzkeen legearen proiektua.

artium-museoak-trama-programaren-bigarren-edizioa-aurkeztu-du

Artium museoak Trama programaren bigarren edizioa aurkeztu du

| 2025eko Irailaren 27a

Programa honek mugimendudun irudia ikertzea xede du, artearen, filosofiaren eta literaturaren beste diziplina batzuekin uztarturik. Aurten, ekofeminismoak eta ingurumen-justizia landuko dira, proiekzioen, hitzaldien, performanceen eta zuzeneko musikaren bidez.

natura-ehunduz

Natura ehunduz

Ira. 27 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Maria Cueto. 'Iragankorra ehuntzen: testurak, errepikapena, geometria, zirkulartasuna' | Non: Kutxa Kubo aretoan, Donostian. | Noiz: Irailaren 28ra arte.

aita-pontekoak

Aita pontekoak

Ira. 26 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Laster amaituko den Helen Frankenthaleren erakusketa ikustera joan nintzenean, Guggenheim museoan, sorpresa bat hartu nuen.

mezenasak-eta-publizistak

Mezenasak eta publizistak

Ira. 26 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Orain urte pare bat, Ganteko Bildots Mistikoaren Erretaula-ri zutabe bat eskaini nion. Orduan ez nituen Jodocus Vijd eta Lysbette Borluut artelanaren mezenasak aipatu, ez baitzetorren esan nahi nuenaren harira. Baina Vijd eta Borluut oso presente izan ditut uda honetan, A Coruñako San Pedro begiratokian.

egituren-kontraerrelatoak

Egituren kontraerrelatoak

Ira. 25 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

ABEL AZKONA. 'Monumentu bat familiari' | Non: Montehermosoko ur biltegian, Gasteizen. | Noiz arte: Irailaren 28ra arte.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.