artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Esperientzia katartikoak

'Arcoiris 82' | Non: Tabakaleran, Donostian. | Noiz arte: 2026ko urtarrilaren 6ra arte.

esperientzia-katartikoak
Irati Gorostidi 'Arcoiris 82' erakusketaren inaugurazioan, irailaren 11n. GORKA RUBIO / FOKU

2025eko Urriaren 2a | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Tabakalerako lehen solairuko bigarren aretora gerturatzen naizen heinean, gero eta ozenago entzuten dira ahotsak. Ez dut hitzik identifikatzen, oihuak, algarak eta arnasak baizik. Gelara sartzeko pasabidea markatzen duten gortina beltzak zeharkatzen ditut. Oihal trinko horiek kanpoko argia barrura sartzea eragozten dute, eta espazio ilunean kokatzen naizen unean, ikusten dudan bakarra nire aurrean eta atzean kokatutako bi pantaila erraldoi dira. Horietan proiektatzen denak harrapatzen nau, eta inguruko beste elementuak pantailak belztu arte apenas sumatzen ditut. Irati Gorostidiren erakusketa da hau, Arcoiris 82 izenekoa.

Artistak Zinemaldian aurkeztu duen Aro Berria filmaren egituratze prozesutik eratorritako ikus-entzunezko materialak eta artxiboko piezak biltzen dira. Irudi horiek une historiko baten ispilu dira, Trantsizio garaiko paktuek militantzia politikoari estuki lotuta bizi izan zirenen baitan eragindako desengainuaren ondorengo paisaia irudikatzen baitute. Horren erdian kokatzen da Arco Iris komunitatea, egitura soziopolitiko berrietatik urrundutako bizimodu alternatibo baten emaitza, 80ko hamarkadan Ultzamako bailaran, Lizason finkatu zena.

Arco Iris komunitatea gorputzaren eta adimenaren esperimentaziorako erdigune bihurtu zen Euskal Herrian. Praktika anitz eskaintzen zituzten, tartean katarsirako eta trantsiziorako saio kolektiboak. Horietan, barne-bakearen bilaketa ez zen helburu bakarra; bizitzaren egiturak osatzen zituzten harreman sareak berrikusi eta errotik zalantzan jartzeko bide ere bihurtzen ziren.Esan bezala, erakusketa garai horren isla da; baina erreferentzia narratibo edo espliziturik egin gabe, testuinguru hartan gorpuztasunak hartu zuen papera azaleratzen du. Eta horretarako, komunitateak eskaintzen zuen tailer zehatz baten aurrean kokatzen du ikuslea.

Espazioan barneratzean aurkitzen ditugun bi bideo-instalazioek horren aurrean kokatzen gaituzte. Espazio bera erakusten dute, ikuspuntu zabalago bat eskaintzeko, eta nolabait, proiekzioaren parte bihurtzen gaituzte. Arnasketa ariketa koordinatu bat egiten ari den pertsona talde bat ageri da, norbaitek "utz iezaiozue gorputzari berea esaten" dioen bitartean.

Ondoren, gorputzen koreografia aldatzen da: besoak altxatuz, saltoetan hasten dira. Une batean mugimenduak deskoordinatzen dira, eta horixe da gorputzak hitz egiten hasten diren unea. Nor bere emozioak askatzen ditu, pentsamendu arrazionaletik aldenduz eta barnean daramatzan sentipenak askatuz. Askatasun horretan gorputz batzuek besteekin egiten dute talka, eta kontaktu horren ondoren esperientzia partekatzen hasten dira, batzuetan elkar ukituz eta beste batzuetan esperientzia sexualei ateak irekiz.

Katarsi horren erdian, ikusleok gure egunerokotasunean murgilduta eta haren performance errepikatuan harrapatuta, gorputz horiek askatzen dutenaren hartzaile bihurtzen gara. Pantailan ageri direnek barrutik kanpora egiten duten moduan, guk kanpora isurtzen dutena gure baitara eramaten dugu. Esperientziak, horrela, ezinegona pizteko arriskua gero eta agerikoago bihurtzen du.

Pantailak itzaltzen direnean, haien inpaktuaren ondoren inguruan dauden beste elementuak aztertzeko aukera irekitzen zaigu. Une horretan pizten dira atzealdeko bi monitoreak, eta bertan, pantailan ikusi ditugunek katarsiaren ostean bizi izan dituzten sentsazioen inguruko hausnarketak partekatzen dituzte. Ordurako, ikusleok ere barne-bidaia horren parte bihurtu gara, espazioan sartu aurretik genuen erritmoarekin talka egiten duen esperientzia baten barnean.

Gure gorputzak ere interpelatuak sentitzen dira prozesu horretan, monitoreetan agertzen direnen mugimendu, arnasa eta emozioekin bat egiten duten heinean. Eta ahalegin horretan, galdera berriak sortzen zaizkigu: zer geruza daramatzagu gure gorputzetan? Zer arrasto uzten dute guregan, normalizatzen dugunaz harago, bestelako gorputzak eta harremanak imajinatzeak?

irati-gorostidi

Irati Gorostidi

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Irailaren 11etik
2026ko Urtarrilaren 25era


erretratu-intimoa

Erretratu intimoa

Pilar Belzunce

Txillida leku (Hernani, Gipuzkoa)

2025eko Ekainaren 05etik
2026ko Abenduaren 26ra

korde-gabe

Korde gabe

Sky Hopinka

Guggenheim Bilbao (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Irailaren 18tik
2026ko Urtarrilaren 18ra

genesis

Genesis

Nisa Goiburu

Sakana (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Urriaren 03tik
2025eko Azaroaren 27ra

formaren-sintaxia

Formaren sintaxia

Maite Leyún

Nafarroako museoa (Iruñea, Nafarroa)

2025eko Maiatzaren 14tik
2026ko Martxoaren 22ra

la-grieta

La Grieta

Erakusketa kolektiboa

Marra Gunea (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Urriaren 04tik
2025eko Azaroaren 29ra

topaketen-dardara-artistikoa-iraunaraztea

Topaketen dardara artistikoa iraunaraztea

Aza. 16 | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Iazko Iruñeko Topaketetan plazaratutako gogoeta artistikoetan inspiratutako sei obra jarri dituzte ikusgai Baluarten, gune hori pentsamendurako eta sorkuntzarako "erresonantzia kaxa" bihurtzeko asmoz. Erakusketa azaroaren 29ra arte izanen da ikusgai.

erakusketa-integratzailea

Erakusketa integratzailea

Aza. 14 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gutxien espero duzun erakusketak generoaren parekidetasun aldetik egokia izateagatik harritzen zaitu. Ezusteko polita izan nuen Bartzelonako Miró Fundazioan ikusgai dagoen Miró eta Estatu Batuak erakusketa bisitatzerakoan.

ez-dakizuna-egitea-ez-dakizunarekin

Ez dakizuna egitea, ez dakizunarekin

Aza. 14 | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Azken bost urteetan sortutako eskulturak bildu ditu Angel Bados artistak Bilboko Carreras Mugica galerian. Jorge Oteizaren oihartzuna eta Europako artea ez ezik, arabiar kultura ere izan du sorkuntzarako solaskide.

firenzek-fra-angelicoren-birbalorazioa-proposatzen-du

Firenzek Fra Angelicoren birbalorazioa proposatzen du

Aza. 12 | Olivier Tosseriren artikulutik itzulia [JdA]

Italiako azken hirurogeita hamar urteetan egin den lehen atzera begirako erakusketak baieztatzen du fraide margolariari Berpizkundeko iraultza artistikoan egotzitako rola.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.