artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Galduta

Susan Cianciolo. | Non: Cibrian galerian, Donostian | Noiz arte: Abenduaren 22ra arte.

galduta
Susan Ciancioloren erakusketa, Donostiako Cibrian galerian. GORKA RUBIO / FOKU

2022ko Urriaren 18a | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Galduta. Hala sentitu nintzen hasieran behintzat. Sorpresa hutsa izan zen erakusketa. Cibrian galeriako web orrian begiratu nuen bertaratu aurretik, eta kuriositate handia sortu zidan bertan ikusitakoak. Normalean martxan dagoen erakusketaren argazkiak ipintzen dituzte, bisitari birtualek areto fisikoan dagoenaren ideia bat egin dezaten. Oraingoan, berriz, web orrian dagoen informazioa minimoa da, zerbait esatearren. Ez dago aretoko argazkirik. Erakusketaren izenburua ageri da: This exhibition is made for a New dawn, New earth, and New solar system. Erakusketan parte hartzen duen artistaren izena jarraian: Susan Cianciolo —beraz, banakako erakusketa da—. Eta azpian, inaugurazioko data: 29.09.2022.

Dena den, web orriko protagonismoa argazki batek hartzen du. Hondo zuriaren gainean nagusitzen da, kromatismoz zein tamainaz: baso eder baten argazkia da, belar gozoaren gainean udaberriko eguzki printzak hostoen artetik igarotzen dira, argi-itzalezko olatuak eginez. Eta hostoen artetik zeru urdina antzematen da. Paisaiaren baretasuna eta lasaitasuna bere onetik ateratzen duten elementu diskordante batzuk ere badira. Argiari denbora luzez zuzenean begiratzeak bistan sorrarazten dituen biribilgune koloretsu eta deserosoak, batetik: zuzenean ari ote gara, bada, paisaiari begira? Eta hauen azpian, halako oihal edo bandera itxurako objektu bat, airean, hegan.

Hau ikusita, eta izenburua irakurrita —egunsenti berria, Lur berria, eguzki sistema berria—, natura errotzat hartutako proposamena izango zela pentsatuz hurbildu nintzen galeriara. Eta, aipatu bezala, han hartu nuen sorpresa eta ustekabekoa; naturara hurbilarazten zuten elementu bakarrak erakustareto erdian zegoen mahai gaineko loreontzietako loreak ziren, itxuraz.

Erakusketa konplexua da, bereziki, erakusketa aretoan dagoena ulertzeko gako askorik gabe topatzen delako bisitaria. Cianciolo, artista izateaz gain, sendalaria eta arropa diseinatzailea dela jakiteak mostraren irakurketan laguntzen du, baina gehiegi ere ez —esan dezagun egia—. Inaugurazio egunean meditazio saio bat ere gidatu omen zuen, eta saioan erabilitako materiala aretoan gelditu zen erakusketaren zati gisa.

Saioan parte hartzea esperientzia aberasgarria izango zen seguruenik, eta agian aretoa inguratzen zuten artelanek zentzu gehiago ere hartuko zuten parte hartzaileentzat. Baina, hartaz deus ere jakin gabe sartzen den bisitariak, berriz, zer den aztarna eta zer artelana ezberdintzeko zailtasunak izango ditu; bakoitza nola irakurria izan behar den jakitekoa. Lurrean dauden kartoizko kaxak ireki al daitezke, edo bere horretan behatzekoak dira? —Ezberdina baita, oso, bata ala bestea izan— Edo, aretoaren erdian dagoen mahaia saioan erabilitakoa al da? Hala bada, erabiltzen jarrai daiteke, ala izaera objektual hutsa du?

Erakusketari sarrera ematen dion bideoak ere ez dio ekarpen handiegirik egiten ondoren areto nagusian topatzen denari: bertako irudien estetika asko urruntzen da artistaren beste lanetatik, eta haren helburua soilik artistaren diseinu lanak erakustea dela dirudi, horretarako narrazio sasierromantiko bat aitzakiatzat hartuta. Artistak lantzen dituen diziplina anitzak azaleratzea balitz bideoa aurkeztearen helburua, bere arropak erakusgai ipintzea interesgarriagoa zatekeen.

Proposamena nahasgarria eta konplexua den arren, aipamena merezi duten lanak ere badira ikusgai, bereziki, aretoaren alde batean eskultura izaera hartu duten bi ohatila, eta aretoko horma nagusian zintzilikatutako oihalezko bi lanak. Azken hauetako bat, web orriko argazkian hegan, airean, agertzen zen hura da. Eguzki izpiek berde ilunari kolorea jan diote modu estrategiko batean, eta urdinez margotu diote gainazala. Artistak jarraipena eman dio naturak hasitako lanari, patchwork-ezko istorio eta une berriak gehituz: josiz, edo kateorratzen bidez lotuz. Azkenean, kostata, baina erakusketan natura topatzea lortu dut.

"Life is art", aldarrikatzen du Cianciolok bere lanetako batean, eta hor datza natura. Natura bere bizitzaren zati da, familia eta maitasuna bezala, eta hauekin guztiekin duen harremanaren ondorio dira bere lanak; lan guztiak, izan artista gisara burutzen dituenak, baina baita arropa diseinatzaile eta sendatzaile gisara egiten dituenak ere. Eta hor datza bere egitekoaren berezitasun eta interesa; zoritxarrez, erakusketa honetan topatzea zail bilakatzen dena.


korde-gabe

Korde gabe

Sky Hopinka

Guggenheim Bilbao (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Irailaren 18tik
2026ko Urtarrilaren 18ra

artelekun-zehar-1987-2002

Artelekun zehar. 1987-2002.

Artxiboan oinarritutako Artelekuri buruzko erakusketa bat

Artium (Gasteiz, Araba)

2025eko Uztailaren 04tik
2026ko Urtarrilaren 11era

ornamento-y-capricho

Ornamento y Capricho

Aitana Rodríguez Albalejo

Desio Artspace (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Urriaren 31etik | 19:00
2025eko Abenduaren 12ra

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

Abe. 05 | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

Abe. 04 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

Abe. 04 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

Aza. 28 | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

Aza. 27 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

Aza. 27 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

Aza. 27 | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

Aza. 25 | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.