artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Agerikoegi

'Metralla zauriak' | Artista: Veronica Domingo-Alonso. | Noiz: 2025eko urtarrilaren 24tik 2025eko martxoaren 16ra arte. | Non: Montehermoso, Gasteiz.

agerikoegi

2025eko Otsailaren 6a | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Aurreko astean lagun batzuekin aritu nintzen komentatzen Montehermosoko ur depositu zaharraren aretoa zeinen ederra eta izugarria den. Izaera propioa duen espazioa da, hura egituratu eta indartzen duten hamaika zutabe eta arkuek ikaragarrizko presentzia hartzen baitute bertan, espazioa bera eratzerainokoa. Eta espazio gisa erakargarria den arren, bertan erakusketen instalazioak egitea zein zaila den ere komentatzen aritu ginen. Hain zuzen ere, zutabe eta arkuek duten presentzia ikaragarriaren ondorioz, bertan aurkezten diren artelanak ito edo galtzeko arriskua handia izaten baita.

Orain, 2024ko proiektu artistikoen beka deialdian saria jaso zuten artistetako bat da bertan erakusketa duena: Veronica Domingo-Alonso, Metralla zauriak proposamenarekin.

Montehermosoko ur depositura inoiz inguratu den edonork badaki bertaratzeko ibilbide berezia egin behar dela behin jauregiko barne patio itxia gurutzatuta, ezker-eskuin, eskuin-ezker, sigi-sagaka lur mailatik lur azpira doan balkoidun arrapala jaitsiz. Maldan behera zoazela, barandatik bestalde, beherantz begiratzea ohiko keinua da, ur depositura eramaten duen sarrera begiztatzeko asmoz; eta sorpresaz, hor ikusi dut proposamenaren atarikoa: hormatik irteten diren hainbat masta daude sarrerako atearen bi aldeetan; ezkerrekoak argiturik, eskuinekoak ilunpetan. Eta masta bakoitzetik bandera bana zintzilik. Zuri-beltzezkoak dira, argazkien estanpak dirudite eta iraganari erreferentzia egin diezaioketela pentsatu dut. Baina zeren aldarri dira? Arrapalan zenbat eta beherago jaitsi, orduan eta zehaztasun gehiago antzematen dira: zuhaitz adarrak eta belarrak; paisaiak, lekuak eta espazioak dira; batzuk bederen. Azkenean, behera iritsi naizenean, bertatik, gorantz begiratuta identifikatu ditut azken xehetasunak, oihalen tolesdurek ahalbidetu didaten neurrian: haur bat besoetan eta burdin hesiak. Gertakizunen lekuko isilak dira. Gertakizunen lekuko isilen gorazarreak dira.

Erakusketako piezarik azpimarragarrienetarikoa da instalazioa; bisitariak tonuan jartzen dituena, sarbideko erakusketaren titulua irakurri aurretik ere.

Hura gurutzatu eta ezkerreko atetik barneratzen da azkenean bisitaria ur depositura. Isiltasunean dago aretoa eta atmosfera nahiko iluna gailentzen da, eta zuzendutako argi fokuen bidez nabarmentzen da erakusketa eratzen duten proiektuetako bakoitza. Honela, argi-ilunen erabilera eta tamaina handiko instalazio multzoak proposatuz, artistak hain espazio konplexuari etekina ateratzea lortu du, bertako lanak erakusketa espazioaren handitasunean galdurik geratu gabe. Are gehiago, espazioa erakusketari drama gehitzeko apropos erabili dela esan liteke.

Gerra ondorengo giro triste eta etsitua iradokitzen da, eta bertako instalazioetako irudiek ere horretara daramate bisitaria. Izan ere, Domingo-Alonsok, hainbat gainazal eta teknika artistiko erabiliaz, kasurik gehienetan, Gerra Zibilaren testigu izandako leku eta giza protagonisten eta hauen aztarnen irudikapenak bildu ditu.

Baina lekuko eta aztarnen irudikapenak argiegiak dira askotan, zuzenegiak. Informazio gehiegi transmititzen du artistak lanetan, eta horren adibide garbiena agian, beira arasetako batean dauden izaera turistikoko eskuorriak izan daitezke. Espazioan proiektatzen diren bi ikus-entzunezkoekin ere antzekoa gertatzen da. Iradokitzaileena, sartu eta ezkerretara topatzen dena da, Bombs whistle izenekoa. Bertan, actionpainting-aren estetika bereganatuz, odol zipriztinak irudikatzen ditu artistak; geruzak gainjarriz, bonben ondorio diren heriotzak islatuz. Aretoko isiltasunak, intentsitatea areagotzen dio proiekzioari; bonba hotsak eta gerra hotsak ezagunak zaizkigulako, eta hauek gure barne isiltasunean bortitzagoak entzuten direlako.

Baina aretoa uztearekin batera, zarata hasi da: hala nolako bonba hotsen soinua. Orduan ikusi dut, aretoko isiltasun samingarria ikus-entzunezkoekin izandako arazo tekniko baten ondorio izan dela. Berriz ere, atzera egin dut ikus-entzunezkoetara, baina soinuak dramatikotasuna kendu die irudiei. Eszenak, beste behin ere, agerikoegi bilakatu dira.

metralla-zauriak

Metralla zauriak

Verónica Domingo-Alonso

Montehermoso Kulturunea (Gasteiz, Araba)

2025eko Urtarrilaren 24tik
2025eko Martxoaren 16ra


ukitu

Ukitu

Maider López

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Urriaren 24tik
2026ko Otsailaren 07ra

tinduen-zirriborroen-kontserbazio-delikatua

Tinduen zirriborroen kontserbazio delikatua

Abe. 12 | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Marrazki bilduma handia du Baionako Bonnat Helleu museoak. Tindu lanak egiteko zirriborroak dira gehien-gehienak, eta, erakusleihoetan izateko, zaharberritu behar izaten dituzte. "Xinaurri lana" dela kontatu du Cecile Bignon kontserbatzaileak.

materialtasunaren-ondarea

Materialtasunaren ondarea

Abe. 11 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Argizari galdua | Artistak: Askoren artean. | Non: Iruñeko Ziudadelako Labean. | Noiz arte: urtarrilaren 25era arte.

frank-gehry-bilboko-guggenheim-museoaren-arkitektoa-hil-da

Frank Gehry Bilboko Guggenheim Museoaren arkitektoa hil da.

| 2025eko Abenduaren 10a

Arkitektoa abenduaren 5ean, Santa Monican (Kalifornian) 96 urte zituela zendu da. Beren garaia hainbeste aztarna utziz eta hirigintza-paisaian hain nabarmen eragin duten arkitekto gutxik lortu dute Frank Gehryk lortutakoa.

art-beyond-fire

Art Beyond Fire

Abe. 10 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Arteari eta arriskuari buruzko topaketak antolatu zituen aurreko azaroaren 27an Moving Artists delako GGKE garapenerako gobernuz kanpoko erakundeak. Ixone Sadaba artistak eta Ignacio Rodriguez Tucho abokatuak sortutako erakundeak gatazkak dauden tokietan bizi diren artisten mugikortasuna du helburu. Era berean, gure inguruko artistek gatazkak dauden tokiak ezagutu ditzaten da beste helburuetako bat.

nafarroako-museoak-bere-erakusketa-iraunkor-osoa-berriz-ireki-du

Nafarroako Museoak bere erakusketa iraunkor osoa berriz ireki du

| 2025eko Abenduaren 9a

Irekiera energia-eraginkortasuneko lehen faseko obren amaierarekin etorri da. Estalkiaren isolamendua eta kanpoko arotzeria berritu dira, eta aretoak eguneratu eta garbitu. Bigarren fasea martxan da jada eta Museoak 2026rako aldi baterako erakusketa eta programazio zabala aurkeztu du.

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

Abe. 05 | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

Abe. 04 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

Abe. 04 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.