artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Agerikoegi

'Metralla zauriak' | Artista: Veronica Domingo-Alonso. | Noiz: 2025eko urtarrilaren 24tik 2025eko martxoaren 16ra arte. | Non: Montehermoso, Gasteiz.

agerikoegi

2025eko Otsailaren 6a | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Aurreko astean lagun batzuekin aritu nintzen komentatzen Montehermosoko ur depositu zaharraren aretoa zeinen ederra eta izugarria den. Izaera propioa duen espazioa da, hura egituratu eta indartzen duten hamaika zutabe eta arkuek ikaragarrizko presentzia hartzen baitute bertan, espazioa bera eratzerainokoa. Eta espazio gisa erakargarria den arren, bertan erakusketen instalazioak egitea zein zaila den ere komentatzen aritu ginen. Hain zuzen ere, zutabe eta arkuek duten presentzia ikaragarriaren ondorioz, bertan aurkezten diren artelanak ito edo galtzeko arriskua handia izaten baita.

Orain, 2024ko proiektu artistikoen beka deialdian saria jaso zuten artistetako bat da bertan erakusketa duena: Veronica Domingo-Alonso, Metralla zauriak proposamenarekin.

Montehermosoko ur depositura inoiz inguratu den edonork badaki bertaratzeko ibilbide berezia egin behar dela behin jauregiko barne patio itxia gurutzatuta, ezker-eskuin, eskuin-ezker, sigi-sagaka lur mailatik lur azpira doan balkoidun arrapala jaitsiz. Maldan behera zoazela, barandatik bestalde, beherantz begiratzea ohiko keinua da, ur depositura eramaten duen sarrera begiztatzeko asmoz; eta sorpresaz, hor ikusi dut proposamenaren atarikoa: hormatik irteten diren hainbat masta daude sarrerako atearen bi aldeetan; ezkerrekoak argiturik, eskuinekoak ilunpetan. Eta masta bakoitzetik bandera bana zintzilik. Zuri-beltzezkoak dira, argazkien estanpak dirudite eta iraganari erreferentzia egin diezaioketela pentsatu dut. Baina zeren aldarri dira? Arrapalan zenbat eta beherago jaitsi, orduan eta zehaztasun gehiago antzematen dira: zuhaitz adarrak eta belarrak; paisaiak, lekuak eta espazioak dira; batzuk bederen. Azkenean, behera iritsi naizenean, bertatik, gorantz begiratuta identifikatu ditut azken xehetasunak, oihalen tolesdurek ahalbidetu didaten neurrian: haur bat besoetan eta burdin hesiak. Gertakizunen lekuko isilak dira. Gertakizunen lekuko isilen gorazarreak dira.

Erakusketako piezarik azpimarragarrienetarikoa da instalazioa; bisitariak tonuan jartzen dituena, sarbideko erakusketaren titulua irakurri aurretik ere.

Hura gurutzatu eta ezkerreko atetik barneratzen da azkenean bisitaria ur depositura. Isiltasunean dago aretoa eta atmosfera nahiko iluna gailentzen da, eta zuzendutako argi fokuen bidez nabarmentzen da erakusketa eratzen duten proiektuetako bakoitza. Honela, argi-ilunen erabilera eta tamaina handiko instalazio multzoak proposatuz, artistak hain espazio konplexuari etekina ateratzea lortu du, bertako lanak erakusketa espazioaren handitasunean galdurik geratu gabe. Are gehiago, espazioa erakusketari drama gehitzeko apropos erabili dela esan liteke.

Gerra ondorengo giro triste eta etsitua iradokitzen da, eta bertako instalazioetako irudiek ere horretara daramate bisitaria. Izan ere, Domingo-Alonsok, hainbat gainazal eta teknika artistiko erabiliaz, kasurik gehienetan, Gerra Zibilaren testigu izandako leku eta giza protagonisten eta hauen aztarnen irudikapenak bildu ditu.

Baina lekuko eta aztarnen irudikapenak argiegiak dira askotan, zuzenegiak. Informazio gehiegi transmititzen du artistak lanetan, eta horren adibide garbiena agian, beira arasetako batean dauden izaera turistikoko eskuorriak izan daitezke. Espazioan proiektatzen diren bi ikus-entzunezkoekin ere antzekoa gertatzen da. Iradokitzaileena, sartu eta ezkerretara topatzen dena da, Bombs whistle izenekoa. Bertan, actionpainting-aren estetika bereganatuz, odol zipriztinak irudikatzen ditu artistak; geruzak gainjarriz, bonben ondorio diren heriotzak islatuz. Aretoko isiltasunak, intentsitatea areagotzen dio proiekzioari; bonba hotsak eta gerra hotsak ezagunak zaizkigulako, eta hauek gure barne isiltasunean bortitzagoak entzuten direlako.

Baina aretoa uztearekin batera, zarata hasi da: hala nolako bonba hotsen soinua. Orduan ikusi dut, aretoko isiltasun samingarria ikus-entzunezkoekin izandako arazo tekniko baten ondorio izan dela. Berriz ere, atzera egin dut ikus-entzunezkoetara, baina soinuak dramatikotasuna kendu die irudiei. Eszenak, beste behin ere, agerikoegi bilakatu dira.

metralla-zauriak

Metralla zauriak

Verónica Domingo-Alonso

Montehermoso Kulturunea (Gasteiz, Araba)

2025eko Urtarrilaren 24tik
2025eko Martxoaren 16ra


ardatza-neurtuz

Ardatza neurtuz

Erakusketa kolektiboa

Orconera-Lutxana (Barakaldo, Bizkaia)

2025eko Apirilaren 08tik
2025eko Ekainaren 29ra

seven-whale-road

Seven Whale Road

Rindon Johnson

Cibrían (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Maiatzaren 02tik
2025eko Uztailaren 05era

in-situ

in situ

Refik Anadol

Guggenheim Bilbao (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Martxoaren 07tik
2025eko Urriaren 19ra

nora-gondat-saritu-dute-hau-diseinu-lehiaketaren-zortzigarren-edizioan

Nora Gondat saritu dute HAU. Diseinu Lehiaketaren zortzigarren edizioan

| 2025eko Ekainaren 13a

Ontzitegia izan da edizio honetan tradizioa eta garaikidetasuna ongien uztartzeagatik aukeratutako objektua eta gaurtik aurrera, San Telmo Museoko gastrokultura gunean, ikusgai izango dira epaimahaiak aukeratutako 8 proiektuak; tartean, Nora Gondaten "BATU" irabazlea.

erdi-aroko-maisulanak

Erdi Aroko maisulanak

Eka. 12 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Jesusek begi zabal handiz begiratzen digu, gazte eta bizarrik gabe. Zirkulu batean kokatuta dago eta horren kanpoan irudiak biderkatzen dira, beragandik mundua irradiatuko balitz bezala.

artium-museoak-josu-bilbaoren-h-erakusketa-aurkeztu-du

Artium Museoak Josu Bilbaoren 'h' erakusketa aurkeztu du

| 2025eko Ekainaren 12a

Erakusketa artistaren bi interes errepikakorren, espazioaren eta hizkuntzaren, inguruko hausnarketa da. Bilbaok museoko A2 aretoaren arkitekturan ere esku-hartu du. Erakusketa dela eta, Artium Museoak #Hitzak argitalpen-sailaren ale berri bat argitaratu du.

norberaren-erara

Norberaren erara

Eka. 11 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

'HELEN FRANKENTHALER: araurik gabe margotzen' | Non: Guggenheim museoan, Bilbon. | Noiz arte: Irailaren 28ra arte.

erroma-bulegoan

Erroma Bulegoan

Eka. 05 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Susana Talayero artistak Erromako esperientzia ekarri du Bilboko Bulegoa z/b-ren egoitzara. 60ko hamarkadatik gaur egunera arte emakumezko artistek antolatutako erakusketen ikerketa bultzatzea da Material Voices izeneko programaren helburua. Testuinguru horretan aurkeztu du Susana Talayerok Un fondo blanco que nunca estuvo limpio (Inoiz garbi egon ez zen hondo zuria) izenburua daraman erakusketa.

espazio-propio-bat

Espazio propio bat

Eka. 05 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

'Jostatuz, kontatu egiten dut ' | Artista: Mertxe Sueskun. | Non: Nafarroako Museoan (Iruñea). | Noiz arte: 2025eko irailaren 14ra arte.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.