artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Begirada kritikoa eraikiz

'monstrorum historia' | Artista: Joan Fontcuberta. | Non: Kutxa Fundazioa Artegunea, Donostian. | Noiz arte: Ekainaren 29ra arte.

begirada-kritikoa-eraikiz
Joan Fontcubertaren 'Monstrorum historia' erakusketa, Donostian. GORKA RUBIO / FOKU

2025eko Maiatzaren 15a | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Arraroa egiten zait oraindik ere 2025. urtean Tabakalerako Kutxa Fundazioa Artegunearen izaerako espazioak egotea, alegia, arte lengoaia zehatz bati loturiko erakusketa espazioak, beste arte diziplinei betoa jarriaz eta haiei gailenduaz edo. Nolabait, paragoneetara naramate, Berpizkunde garaian sortu ziren eta arte lengoaien arteko lehiak oinarritzat zituzten idatzietara, guztien artean gailentzen zen ikus-artea topatzeko eta defendatzeko helburuarekin egiten zirenak. Eta are arraroagoa egiten zait espazio horretan bereziki argazkilaritza garaikidea erakusten dela kontuan hartuta, aro garaikidean aurrez egondako argazkigintzaren eta artearen arteko nolabaiteko krisi-harremana gaindituta baitago erabat, egun argazkigintza beste arte-lengoaia bat gehiago kontsideratzen delarik.

Eta badakit ez dela lehen aldia halako ideiak plazaratzen ditudana, baina Tabakalerako Kutxaren espaziora barneratzen naizen aldiro nire burutik pasatzen den lehen pentsamendua izaten da eta ezin dut ekidin. Ulertzen dut Kutxak argazki funts garrantzitsua duela, eta, hori aitzakiatzat hartuta, espazio hau lengoaia horri ikusgarritasuna emateko erabili nahi izan dutela; baina Kusaaleko Kubo aretoa arteari eskainita eta Tabakalerakoa argazkigintzari, ez al da bi esparruen arteko bereizketa eta azpimarratzea besterik lortzen? Are nahasgarriagoa suertatzen zait, gainera, beraien ibilbidea bereziki arte esparruan garatutako artisten proposamenak Tabakalerako espazioan aurkezten direnean.

Oraingo kasua horietako bat da: Joan Fontcubertaren Monstrorum historia erakusketa, non, artistaren —argazkilari deitzea murriztailea bailitzateke oso— ibilbide artistikora hurbilketa bat proposatzen den lauzpabost proiekturen bidez: Fauna (1985-1989), Herbarium (1982-1985) eta eHerbarium (2023-2024), What Darwin Missed (2023-2024) eta HeghDI' vem ghaH, tu'lu'Dinosaur (2021-2023) hurrenez hurren.

Erakusketara sartu eta Fauna proiektuaren barruan, beira-arasa batean disekatutako izaki batek egiten du ongietorria. Animalia itxura du, baina ezohiko animalia da zalantzarik gabe: bi oinen gainean agertzen da, dortoka burua du eta gorputzak berriz azeri buztan itxura. Baina zein animalia da hori? Halakorik posible al da? Baina hor dago. Ikusten ari gara. Existitzen da. Erantzuna ezkerraldean kokatutako biniloan dago: Peter Ameisenhaufen zoologo alemaniarrak topatutako ezohiko animalietako bat da. Eta inork zalantzarik egin ez dezan, beste zenbait beira-arasatan zientzialariak munduan zehar topatutako beste hainbat eta hainbat animalia berezi ere ikus ditzake bisitariak, alboan fitxa tekniko-zientifikoa eta bizirik zeudeneko argazkiak dituztelarik: besteak beste, dortoka oskola eta lau hegal dituen hegazti bat, isatstzat sugea duen karraskari bat, eta, guztietan ikusgarriena, sai-hegalak dituen oreina. Eta hala ere, inork oraindik zalantzarik bazuen, beste beira-arasa batzuetan Ameisenhaufen artxibo pertsonala ikus daiteke, bere ikerketarako erabili zituen laborategiko tresna, apunte, argazki eta tramankuluekin.

"Baina ze bitxo arraroak!". "Baina zer diozu?". "Baina zer da hau?". Etengabe entzuten dira halako esaldiak bisitarien ahoetan, eta Fontcuberta pozez egongo litzatekeelakoan nago, bere proiektu eta erakusketarekin zuen asmoa lortu izanagatik. Proiektu hauen bidez, bere nahia errealitatera hurbiltzeko eta ustez haren egiantzekotasuna bermatzeko erabiltzen diren tresnak eta metodoak zalantzan ipintzea baita; bai XIX. mendetik aurrera indarra hartu zuen metodo enpiriko-arrazionala eta baita harekin batera hainbatetan eskutik joandako argazkigintza ere, ikusgarria dena atzitzeko esleitu zaion ahalmenagatik. Dena den, erakusketaren interesa zabalagoa da, eta aurkeztutako bere proiektu berriagoen bidez lortu du artistak hori. Izan ere, Internetaren eta sare sozialen zabalkundearen eta AAren sorreraren ondoren argazkigintzak izandako izaera-aldaketaren inguruko hausnarketak ere nahasten baititu, argazkigintzak gizartean sortutako erronka berrien inguruko gogoetak bultzatuz; hain zabaldutako fake news-ei lotutakoak, adibidez: ikusten dugun oro egia eta benetakoa al da, bada?

Argazkigintzaren erabilera gizartean inoiz baino zabalduagoa dagoen honetan, hari buruz eraiki beharreko begirada kritikoak are eta premia handiagoa hartu du. Eta erakusketa honek, umorez beteta, horri arreta jartzeko aukera eskaintzen du.


hurbileko-paisaiak

Hurbileko paisaiak

Arabako Arte Ederren Museoa (Gasteiz, Araba)

2025eko Urriaren 31etik
2026ko Apirilaren 12ra

egikera-sortzaile-bat

Egikera sortzaile bat

Marisa González

Azkuna Zentroa (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Urriaren 29tik
2026ko Urtarrilaren 18ra

argizari-galdua

Argizari galdua

Erakusketa kolektiboa

Iruñeako Zitadela (Iruñea, Nafarroa)

2025eko Azaroaren 21etik
2026ko Urtarrilaren 25era

puntu-itsua

Puntu itsua

Eremuak programa

Clara Campoamor zentro zibikoa (Barakaldo, Bizkaia)

2025eko Azaroaren 22tik
2026ko Urtarrilaren 07ra

aparkatze-trabagarria

Aparkatze trabagarria

ESAPB master ikasleak

Station V (Baiona, Lapurdi)

2025eko Abenduaren 11etik
2025eko Abenduaren 20era

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

Abe. 05 | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

Abe. 04 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

Abe. 04 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

Aza. 28 | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

Aza. 27 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

Aza. 27 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

Aza. 27 | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

Aza. 25 | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.