artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Krisiaren aurrean, saretzea

Garai nahasiak bizi ditugu. Egun batean, Trumpen muga-zergak igoko dituen iragarpenak esnatzen gaitu; bestean, Bridgestonek 300 pertsona kaleratuko dituen ezustekoa da begiak irekitzen dizkiguna; eta hurrengoan Pedro Sanchezek loa kentzen digu, Madrilgo tribuna batetik aurrekontu militarra 10.000 milioi euro igoko duela botaz. Inork ez daki zer datorkigun zehazki gainera, baina itxura onik ez du.

krisiaren-aurrean-saretzea
Louise Bourgeois, One and Others, 1955

2025eko Maiatzaren 15a | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Egoera honetan, kulturaren munduko jendearen ahotsa gehiago entzungo nuela uste nuen. Ikaraz beteriko ahotsa, alegia. Ez dakit paralizatuta ote gauden, untxiak kotxeen argien aurrean nola, edo, superstizioso, altu esan ez badugu, gertatuko ez dela uste dugun, baina hor doa erakusleihoa apurtuko duen harria: dirua industria eta armagintzara bideratzen bada, kulturaren arloak galduko du. Alderdi guztiak ezkutu soziala ukitu ezin dela aldarrikatzen ikusi ditudan arren, bati ere ez diot entzun ezkutu kulturalari buruzko ezer, halakorik badago. Ez da sibila izan behar iragarpen hori asmatzeko.

Gainean izan baino lehen hasi beharko ginateke kontingentzia plana pentsatzen, denon artean eta elkarri ekarpenak eginez; izan ere, lankidetza izango baita plan horren oinarria, bai ala bai. Kapitalismo gordinak nora eraman gaituen ikusita, jakina beharko luke, teoria ekonomikoak kontrakoa badio ere, konpetentziak aniztasunaren akaberara eramaten duela, indartsuenaren agintaldira. Kulturan ez luke zertan halako indar gatazkarik egon. Egiteko manerak daude, kultur esparru, modu, publiko eta formatu anitz, eta bakoitzak du bere lekua eta garrantzia. Kulturazale dena beti da potentzialki kulturazaleagoa: musika entzuteak ez dio antzerki zaleari gustua kentzen; kontrakoa, kuriositatea suspertu eta agertokiekiko maitasuna areagotu diezaioke. Kultura zabaltzea da hura biziraun eta indartzeko lehen pausoa, eta hori denon artean egin daiteke, ez batzuk besteen kontra.

Bigarrenik, sistemaren iraunkortasunean pentsatu beharko dugu, handitze etengabearen kimera baztertuz. Ez dugu mantentzeko garesti diren azpiegitura gehiago behar: horiek sormenaz eta jakinduriaz betetzea izango da erronka. Errekurtso gutxiago badago, azkarrena litzateke horiek konpartitzea, bateratzea, batzuen indarguneak besteen ahulguneei aurre egiteko erabiltzea. Zuek egunerokoan erabiltzen ez duzuen agertoki bat duzue museoan eta guk entsegurako espazioa behar duen antzerki taldea? Match.

Pandemian gertatu zen, itzalaldian gertatu zen: krisiaren aurrean, denok laudatu genuen saretzea, komunitatea, elkarlaguntza. Eragile, erakunde, kulturgile eta kulturzaleok: krisia datorkigu. Badakigu aurre egiteko gure armarik indartsuena ez dela, zorionez, Israelen ekoizten; denon artean ehundu beharko dugu, etxetik eta etxerako.


bogolanfiniaren-herentzia

Bogolanfiniaren herentzia.

Maliko emakumeen ondarea

Kondestable jauregia (Iruñea, Nafarroa)

2025eko Azaroaren 05etik
2026ko Urtarrilaren 11era

hurbileko-paisaiak

Hurbileko paisaiak

Arabako Arte Ederren Museoa (Gasteiz, Araba)

2025eko Urriaren 31etik
2026ko Apirilaren 12ra

maria-muriedas

Maria Muriedas

Rekalde Aretoa (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Abenduaren 16tik
2026ko Otsailaren 08ra

ataria-bat

Ataria (bat)

Arte Ederren Bilboko Museoa (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Urriaren 08tik
2026ko Urtarrilaren 18ra

erretratu-intimoa

Erretratu intimoa

Pilar Belzunce

Txillida leku (Hernani, Gipuzkoa)

2025eko Ekainaren 05etik
2026ko Abenduaren 26ra

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

Abe. 05 | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

Abe. 04 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

Abe. 04 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

Aza. 28 | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

Aza. 27 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

Aza. 27 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

Aza. 27 | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

Aza. 25 | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.