artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Euskaraldiaren mugak

Badirudi Euskaraldia ez dela Guggenheim Museora iritsi. Barakaldon oinarritutako suediar multinazional batek Bilboko museoan antolatutako ekitaldi batean egon ondoren berriz ere atzerritar sentitu naiz nire herrian.

euskaraldiaren-mugak
Charles Sandison, The River, 2010

2025eko Maiatzaren 22a | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Bilbon dagoen museoa eta Barakaldon dagoen enpresa baino gehiago, izan zitezkeenMadrilen eta Vallecasen dauden erakunde bi, hizkuntzaren erabilpenari begiratuz gero.

Gainera, ekitaldia etxerako diseinuak aldaketa klimatikoak eragiten dituzten arazoak konpontzeko lehiaketa baten sari banaketa zenez, pentsatu nuen kontzientziazio ariketa polita izan zitekeela munduko kultura guztien biziraupenean ere hausnartzea. Biodibertsitatearen desagerpena agerikoa den momentuan, kultur aniztasunaren desagerpenari arreta jartzeak ere ez dirudi hain tokiz kanpokoa. Hala ere, arreta pizteko modukoa da Euskal Herrian dagoen kulturaren multinazionala den Guggenheim Museoa eta altzarigintzaren multinazionala den Barakaldoko enpresahain kezkatuta egotea klima aldaketarekin, batez ere lehenak jasotzen dituen turismoarekin, masifikazioak karbono arrasto izugarria uzten duenean, eta besteak saltzen dituen produktu asko Txinan eginda daudenean, horrek baldintza ekologikoen gainean sortzen dituen zalantzekin. Guztiok ditugu kontraesanak eta horregatik eskertzekoa daHome for our planet bezalako ekimen bat; zeinakunibertsitateko eta diseinu eskoletako ikasleekinlantzen baititu klima aldaketaren aurrean etxeko tresnetan diseinuak ekarri ditzakeen konponbideak. Espero dut greenwashing delako hutsean ez geratzea.

Hasierako gairabueltatuta, ez dakit horrelako ekitalditan euskararen presentziak zein izan behar duen, ingelesa edo suediera erabili balitz hobeto kalkulatuko nuke, baina gaztelania besterik erabili ez zenez, egun on eta ongi etorri baino zerbait gehiago eskatuko nuke, edo, hobeto esanda, eskertuko nuke (Donostiako Zinemaldian zerbait lortu bada, ez da ezinezko ahalegina izango). Azkenean ez da nahikoa Euskal Herriko museotako paisaia idatzia bi hizkuntzetan egotea, aurrerapausoak eskatzeko garaian gaude, Euskaraldiak irauten duen 10 egunetan behintzat. Euskararen erabilpenaren ohiturak aldatzeko garaia bada, alda ditzagun artearen munduan dauden ohiturak, eta ahaleginak egin ditzagun euskara presente egon dadin artearekin harremana duen edozein ekitalditan, aspalditik dakigulako euskara ere arteaz eta artean aritzeko hizkuntza dela. Baita diseinuan ere.


ukitu

Ukitu

Maider López

Kubo Kutxa aretoa (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Urriaren 24tik
2026ko Otsailaren 07ra

maria-muriedas

Maria Muriedas

Rekalde Aretoa (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Abenduaren 16tik
2026ko Otsailaren 08ra

bogolanfiniaren-herentzia

Bogolanfiniaren herentzia.

Maliko emakumeen ondarea

Kondestable jauregia (Iruñea, Nafarroa)

2025eko Azaroaren 05etik
2026ko Urtarrilaren 11era

bat-bon-a-tirer

BAT Bon à Tirer

Arte Ederren Fakultatea EHU (Leioa, Bizkaia)

2025eko Abenduaren 01etik
2025eko Abenduaren 12ra

beste-beldur-batzuk

Beste beldur batzuk

Antoni Muntadas

Nafarroako Unibertsitateko Museoa (Iruñea, Nafarroa)

2025eko Urriaren 15etik
2026ko Martxoaren 01era

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

Abe. 05 | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

Abe. 04 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

Abe. 04 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

Aza. 28 | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

Aza. 27 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

Aza. 27 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

Aza. 27 | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

Aza. 25 | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.