artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Irudika-k Harriet Lenneman eta Tania Manzanal ilustratzaileen lanak ikusgai jarri ditu Gasteizko Sokaren Etxean

Irudika nazioarteko ilustrazio topaketen egonaldietako proiektuak paratu dituzte erakusketa batean. Bi sortzaileek mundu osoko esamoldeak eta ameskeria hizpide hartuta landu dituzte egitasmoak. Aurten, urriaren 23tik 25era egingo dute Irudika, Artiumen.

irudika-k-harriet-lenneman-eta-tania-manzanal-ilustratzaileen-lanak-ikusgai-jarri-ditu-gasteizko-sokaren-etxean
Tania Manzanal eta Harriet Lenneman sortzaileak Sokaren Etxeko erakusketan. JAIZKI FONTANEDA / FOKU

2025eko Maiatzaren 28a | Edurne Begiristain [BERRIA.eus]

Ilustratzaile eta artista bisualak dira Harriet Lenneman eta Tania Manzanal, eta Irudika nazioarteko ilustrazio topaketen egonaldietan izan dira bi hilabete eta erdiz Angulemako (Frantzia)eta Zapopaneko (Mexiko) sorkuntza guneetan, eta Bilboko hainbat tailerretan. Egonaldi artistiko horietatik sortutako artelanak erakusgai jarri dituzte Gasteizko Sokaren Etxean; ekainaren 27ra arte zabalik izango da erakusketa, astelehenetik ostiralera.

Stop motion bidezko eta eskuz marraztutako film labur esperimentalak sortzen ditu Lennemanek, eta prentsan eta animazio proiektuetan ilustratzaile gisa aritzen da Manzanal. Irudika-ren egonaldietan ekoitzitako lanak sormen prozesu baten parte dira, baina amaitu gabe daude. Mundu osoko esamoldeak konparatzen dituen liburu ilustratua osatzeko piezak jaso ditu Lennemanek The Raisin at the End of the Hotdog izeneko bilduman. Eta oraindik bukatu gabe dagoen animaziozko film labur baterako zirriborroak bildu ditu Manzanalek Liquidación total erakusketan.

Lennemanen praktika artistikoa atzerrian izandako esperientziek zeharkatzen dute, eta hizkuntzak ikasteko esperientzia "akats, gaizki-ulertu eta umorez" txertatu du bere lanean, artistak azaldu duenez. Irudika-ko egonaldian masterreko tesiaren proiektua garatu zuen: mundu osoko esamoldeak konparatzen dituen liburu ilustratua. Liburu hori osatuko duten lau serigrafia paratu dituzte erakusketan, eta horietan ikus daiteke herrialde eta kultura bakoitzak zein esamolde erabiltzen dituen, eta "zein zentzugabeak diren horiek literalki interpretatzen direnean".

The Raisin at the End of the Hotdogerakusketari izenburua eman dion esamoldearihelduta esplikatu du Lennemanek proiektuaren esanahia: "Lana borobiltzea esan nahi du, baina esamoldea beste hizkuntza batzuetara literalki itzuliko bagenu, ez luke zentzu handirik". Frantsesez, gazteleraz, txineraz, italieraz, norvegieraz, hungarieraz eta turkieraz erabiltzen diren beste hamaika adibide hartu, eta umorez beteriko lustrazioekin osatu ditu piezak.

"Esamolde idiomatiko ilustratuak" direla esplikatu du artistak, mundu zabalean hitz egiteko modu "bitxi, poetiko eta ustekabekoak". Lennemanek zenbait hizkuntzatako atsotitzak ikertzen jarraitzen du argitara eman nahi duen libururako, eta han-hemenka hizkuntza ezberdinetako ekarpenak jasotzen dabil. Gasteizko erakusketan ere bisitariak gonbidatu ditu hizkuntza ezberdinetako esamoldeak koaderno batean idaztera.

Etengabeko tentsioaren, kaosaren eta zorroztasunaren artean oreka bila ibiltzen da Manzanal eguneroko praktika artistikoan, eta jolas moduan planteatu du baita ere Liquidación totallana. "Amets moduko bat da, hainbat gairi buruz hausnartzen duena: zoria, jokoa, errealitatea, pentsamenduaren egitura eta esperientzia". Artistak azaldu duenez, sormen prozesuaren beraren azterketa bat da, "marrazketaren plazera bere horretan", eta narratiba inprobisatuak uztartuta ondu du.

Animaziozko film labur baterako zirriborroak egin ditu Manzanalek, orri zurien gainean "askatasunez" marraztuta, eta frame to frame animazio teknika paperera eramanez, grafitozko eta koloretako arkatzekin. Izan ere, ordenagailuan irudien tratamendua hobetzeko luze egon beharrik gabe, sinple eta gordin diren marrazkiekin "goxotasuna" lortzen dela uste du ilustratzaileak.

Irudika, urrian

Irudika-ren bederatzigarren aldia egingo dute urriaren 23tik 25ra bitartean, Gasteizko Artium museoan. Aurtengo kartela Lennemanek egin du, eta animazio lana, Manzanalek. Mahai inguru, tailer eta bestelakoak antolatuko dituzte, eta argitaletxeak, artistak eta eragileak izango dira. Besteak beste, Euskal Herriko Another Press estudioko Maite Caballero eta Begoña Cuberia, Alemaniako Hairspray Magazineko Karla Paloma, eta Uruguatik Casa del Balnearioko German Di Pierro izango dira.

Grezia eta Finlandia izango dira herrialde gonbidatuak, eta bereziki adimen artifizialaren "arriskuei" aurre egiteko sorkuntza prozesuak izango dituzte hizpide, baita argitaratzeko modu alternatiboak eta argitalpen baliabideak ere. Sarrerak salgai jarri dituzte www.irudika.eus webgunean.


birtopaketa

Birtopaketa

Jon Benet - Jonbismo

CBA IrekiArt aretoa (Irun, Gipuzkoa)

2025eko Irailaren 11etik
2026ko Urtarrilaren 03ra

hivernies

Hivernies

Patrick Bogner

L'Angle (Hendaia, Lapurdi)

2025eko Azaroaren 21etik
2025eko Abenduaren 19ra

aparkatze-trabagarria

Aparkatze trabagarria

ESAPB master ikasleak

Station V (Baiona, Lapurdi)

2025eko Abenduaren 11etik
2025eko Abenduaren 20era

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

Abe. 05 | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

Abe. 04 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

Abe. 04 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

Aza. 28 | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

Aza. 27 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

Aza. 27 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

Aza. 27 | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

Aza. 25 | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.